صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبلیغ حد شرعی واجب است یا حد تقوا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تبلیغ حد شرعی واجب است یا حد تقوا




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    همه ی ما به عنوان شیعه ی علی (ع) و رهرو بانوی شفیعه ی قیامت زهرا(س)خود را گاها" موظف میدانیم که برخی از مسلمانانی که به هر دلیل حدود شرعی را در امور زندگی خود مراعات نمی کنند را به شیوه های مختلفی هدایت وراهنمایی نماییم .

    اما آیا خود بر این حدود وتفکیک میان حد شرع وحد تقوا اشراف کافی داریم؟آیا مرز جاذبه ی دینی ودافعه ی دینی را می دانیم ؟

    اکثر عزیزان فکر می کنند اگر از حد تقوا شروع کنند مؤثر تر خواهد بود . البته در پست های بعدی توضیحی مختصر در مورد محدوده ی تفکیکی این دو حد را خدمت دوستان بزرگوار ارایه خواهم داد .واز دوستان گرامی هم درخواست می نمایم اگر در این مورد اطلاعاتی دارند در بحث شرکت بفرمایند

    اما سؤال بنده این است که در راهنمایی و تبلیغ حدود شرعی برای افراد مخاطبمان چه میزان از برخورد میتواند مؤثر تر واقع شود ؟تا جاذبه ی حدود شرعی را در جامعه بیشتر کنیم .

    حق یارتان




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیة الله الاعظم ومنتظرانش

    در شریعت اسلامی میان تکالیف انسانی حد ومرزهایی قرار داده شده است .اگر به دستورات شرع مقدس اسلام دقت شود به اصطلاحاتی از قبیل واجب قطعی - واجب شرعی - واجب کفایی ومستحب ومباح و مکروه وحرام برمی خوریم که با دقت در معانی کاربردی ، سلسله مراتب را در امر تشریع به وضوح مشاهده میکنیم .

    از طرفی هنگام تشریع نیز در اکثر مواقع به دو عنصر موقعیت مناسب و تدریج در تعیین حدود (چه عبادی وچه معاملاتی )توجه محوری شده است .

    مثلا" در حکم حرمت شرب خمر شریعت در موقع مناسب که یکی از اصحاب اقدام بر این عمل نموده بود وبا توجه به این که سایر مسلمانان شاهد عواقب آن بودند (یعنی مستند انکار ناپذیر بر عواقب این عمل) این حکم در بهترین موقعیت بیان شد و ....

    همینطور حکم حجاب نیز در شروع اسلام به یکباره و باشدت بیان نشد ودر شرایطی که عایشه و برخی از زنان مسلمان در شرایطی مورد تهمتها وآسیب ها ... قرار گرفتند این حکم با روسری های خود را برگریبانتان بیفکنید آغاز شد که نشان ازاین مطلب داشت که شرع علاوه بر پوشش سر برای بانوان پوشش کریبان (قسمت زیر گلو و جلوی سینه ی بانوان را را هم واجب نمود) واین آغاز حکم حجاب بود یعنی آغاز حد شرعی حجاب !

    حال سؤال این است که ما در تبلیغ حدود شرعی آیا نباید از این اصول اولیه کاربردی شارع مقدس پیروی نماییم واز دواصل موقعیت شناسی و تدریج در این امر بهره ببریم ؟

    حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۸:۳۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    بنام خدا
    سلام به دوستان بزرگواربه ويژه استادعزيز
    وسلام بر انان كه حجاب بين خود وخالق هستي را كنار زدند تا به يقين برسند كه درمقام عبوديت هيچ چيز جز اراده او را نمي خواهند
    در تعريف موضوع بايد عرض كنم
    براي بندگان خدا انچه اهميت دارد پيروي از شرع مقدس است كه اتصال به وحي بوده و بااجراي كامل دستورات شارع مقدس انسان واردبر جاده تقواي الهي ميشود وبا قوت گرفتن نيروي ايمان ودرنتيجه تقواي الهي به حد كمال ميرسد وبا تقواي الهي به منويات ديني خود نظم ميدهد واهم في الاهم ميكندوهمواره با اتصال واتكال به خدا نيروي ايمان خود را به روز ميسازد تا انجا كه درفتح مكه پيامبر استغفار را مكرر ميسازد تا در سختي ها وگشايشها انسان مومن همواره آرزوي مغفرت در ذهن وجانش زنده بماند
    شريعت وتقوا شالوده اساسي هستند كه تمام باورها بر ان استوار است اما يكي با عقل واجتهاد اوج ميگيرد وديگري با خود سازي وخودداري ازاميال نفساني وشخصي اما هيچ انسان با تقوايي نمي تواند مرتبه تقواي خود را به ديگري انتقال دهد مگر با دلايل عقلي وباورهايي كه بر مبناي اجتهاد وفقاهت است واين همان چيزي است كه برتري منويات شرعي را بر تقوا هويدا ميكند
    اي راهرو بكوش كه صاحب خبر شوي
    تا راهرو نباشي كي راهبر شوي
    واينكه:

    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش‏ فزون
    جان كلام اينكه طي مراحل تقوا جز پيروي از شرع مقدس وانجام فرايض ديني ميسر نخواهد شد

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    جان كلام اينكه طي مراحل تقوا جز پيروي از شرع مقدس وانجام فرايض ديني ميسر نخواهد شد

    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از دوست گرامی

    همانطور که دوست بزرگوارمان هم اشاره کردند تقوا در اثر عمل دقیق ومنظم به شرع حاصل میگردد .

    البته ابتدا" لازم است که مراحل تکمیل وتقلیل ایمان را کمی بررسی کنیم تا موضوع روشنتر بیان شود .
    برهر مسلمان پیروی از شرع مطلقا" واجب است و عمل به دستورات شرعی از ملزومات باورهای یک مسلمان میباشد .
    یعنی اگر کسی بگوید من مسلمان هستم شناسنامه اش آگاهی از مرجع تقلیدش است وهویتش با عمل به دستورات این مرجع تقلید مشخص میگردد .
    خوب حالا مرجع تقلید مثلا" برای افرادی که به او در امر شرع اقتدا میکنند تعیین میکند که حد شرعی حجاب ویا حد شرعی طهارت و.... این مقدار معین است .
    با یک نظر کلی بر اجتماع شیعیان (بخصوص ) چون جامعه ی عینی وحاضر خودمان است ، اولین چیزی را که در این جامعه درارتباط با موضوعمان درمی یابیم این است که بیش از 80 درصد افراد خود مفسر فقه هستند وشرع را با توجه به باورهای شخصی وعرف اجتماعی که از انتقال این باورهای شخصی و به گونه ای پیوند و مصالحه ی میان این باورها به وجود آمده ومورد پذیرش عموم افراد جامعه هم قرار گرفته است ؛ تفسیر میکنند . وجالب این است که در این مصالحه با ظرافت خاصی خود فقیه را نیز دخالت میدهند !!!!
    که در اکثر موارد فقهای محترم نیز با ظرافتهای خاص خود مطالب را برای گوشهای شنوا و دلهای بیدار به گونه ی تخصیص خورده بیان مینمایند وسایر افراد را در عمل به شرع در حد توانایی شان تا مرز (تنزل بر عرف مختلط با شرع ) فقط نظاره میکنند زیرا بیش از این وارد حریم باورها شدن را موجب بروز فشار وبار منفی برای عمل بر شرع میدانند .
    تا اینجا با دونوع رفتار مسلمانان درمورد عمل به شرع آشنا شدیم
    1- عمل بدون کم وزیاد به احکام صادره از طرف مرجع تقلید (رعایت حد شرع)
    2- دخالت کمی تا مقدار بیشتری از سلیقه ها وباورهای شخصی خودمان در قالب عرف بر احکام صادره از جانب فقیه مجتهدی که عمل بر احکام ایشان را پذیرفته ایم . (رعایت حد عرف جامعه ی اسلامی) با کمی چاشنی ورود مکروهات بر اعمال شرعی !!!!

    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۲۰:۱۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    سلام علیکم. این بحث کمی گستردگی دارد.اما سعی میکنم کوتاه ترین حد ممکن نظرمو بیان کنم.

    یک طرف اشخاصی هستند که زیاد مقید نیستند و میتوان اسم آن ها رو گذاشت حداقلی.
    دسته ی دومی هستند که دین را رعایت میکنند و شاید بتوان گفت حداکثری ولی باز یه جاهایی دچار اشتباه میشوند...
    دسته ی سومی هستند که انسان های معمولی هستند و زندگی دینی معمولی دارند و ما بین هستند.

    در دسته ی اول که حداقلی هستند با توجه به راهکار های جذب و میانه روی و از آسان به سخت باید پیش رفت.
    ولی برای دو دسته ی بندی فک کنم تقوا بهترین راه حل باشد. چون بیشترین گستردگی را در رعایت اعمال دینی دارد. البته نه فقط توصیه به تقوا. تقوا باید عینیت پیدا کند.
    یاحق.

    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست

    تا اینجا با دونوع رفتار مسلمانان درمورد عمل به شرع آشنا شدیم
    1- عمل بدون کم وزیاد به احکام صادره از طرف مرجع تقلید (رعایت حد شرع)
    2- دخالت کمی تا مقدار بیشتری از سلیقه ها وباورهای شخصی خودمان در قالب عرف بر احکام صادره از جانب فقیه مجتهدی که عمل بر احکام ایشان را پذیرفته ایم . (رعایت حد عرف جامعه ی اسلامی) با کمی چاشنی ورود مکروهات بر اعمال شرعی !!!!

    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    یکی از این موارد دخالت عرف درشرع که با احتیاط علماء (درابراز فتوای صریح ومطلق ) نیز مواجه است اصلاح و آرایش دوشیزگان و زنان مجرد میباشد ومورد دیگر اختلاف نظر در موارد حکم کنیز ویا برده است . مورد بعد حکم پرداخت سودهای بانکی است که تغییر ماهیت داده وبا احتیاط در فتوای علماء بزرگوار مواجه شده .و.......

    البته بحث دراین موارد تخصصی در اینجا که مکان تبادل افکار آراء عمومی مسلمانان است چندان مناسبت ندارد وبنده فقط برای مثال های ملموس از این موارد نام بردم .

    درهر حال افراد جامعه بین خود توافق نموده اند دوشیزه اصلاح کند وآرایش کند ودر مجامع عمومی به همین شکل حاضر شود وزمانی هم که از فقیه سؤال میکنند فقییه میفرماید اصلاح فی نفسه اشکالی ندارد (اما آیا چند نفر حتی از بزرگواران طلبه ) به لفظ فی نفسه ای که فقیه ومجتهد بزرگوار به عنوان تخصیص در حکم وارد نموده اند توجه میکند و به دنبال تفسیر واقعی این حکم با ذکر( تخصیص فی نفسه ) میباشند ؟

    حال این سؤال اساسی پیش میاید که با این فرعی های ایجاد شده در شرع که گاها"نیز با توجیه اقتضای زمان هم چاشنی میشود به کجا میرویم ؟ پیامد این فرعی رفتنها را چگونه جبران میکنیم ؟

    البته برخی دوستان احتمالا" محقانه میگویند ای بابا برداشتن مقداری مو از صورت دختران و یا ابروی ایشان چه اهمیتی دارد که....
    باید خدمت این بزرگواران عرض کنم که این پیامدها را به عینه در سطح جامعه ودر میان نوجوانان وجوانان عزیزمان میبینیم .

    دختریکه در اوج نوجوانی حتی 13 یا 14 سالگی صورت اصلاح شده وآرایش شده را تجربه میکند در حالی که جایی برای نمایش این جلوه ها جز سطح عمومی جامعه را ندارد ونمی شناسد ، اولین پیامدش کم رنگ شدن حیا دراو است واین کم رنگی در سیر صعودی خود اکثرا" تمام ذهن و هدف زندگی اورا خصوصا" نسبت به شرع تحث تأثیر قرار میدهد زیرا این امر باعث جلوه گری اوشده درحالی که او این تغییرات را حتی در ضمیر ناخود آگاه خود فقط برای حودنمایی عمومی وجلب نظر دیگران میداند . اما زمانی که شرع بر او جایز دانسته این عمل اصلاح وآرایش محدود میشود در حریم مقدس خانواده وبهره ی آن مختص همسر ی است که شرع برایش این امور را جایز دانسته . لذا تطهیر نفس صورت میگیرد واجرای حکم شرع عواقب ارتقاء به تقوی را به دنبال خواهد داشت .

    البته توضیح این مطلب خالی از لطف نیست که تطبیق احکام با اقتضای زمانه نیز تعریف خاص خود را دارد نه این که هر جور دل تمنا کرد وصله ی تطبیق را بچسبانیم .
    مثلا" برای اقتضای زمان در حکم بیع میتوان به تجارت الکترونیک اشاره نمود وتطبیق فقه توسط فقهای بزرگوار دراین نوع از معاملات را اشاره نمود . نه این که ....


    نتیجه : شرع در اجرای عملی خود درزمان حاضر به دو شعبه ی عمل به تفریط = تابع عرف شدن

    و عمل به افراط = سبقت از شرع یا همان رسیدن به تقوا (که در حد عالمان دین ومخلصان است وکار هر کسی نیست ) تقسیم شده وکمتر به حد تعادل عمل به خود شرع بها داده میشود ؛مگر در موارد خاص مثل عمل به واجبات شکلی مثل وضو و......

    حق یارتان







  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    البته بحث دراین موارد تخصصی در اینجا که مکان تبادل افکار آراء عمومی مسلمانان است چندان مناسبت ندارد وبنده فقط برای مثال های ملموس از این موارد نام بردم . درهر حال افراد جامعه بین خود توافق نموده اند دوشیزه اصلاح کند وآرایش کند ودر مجامع عمومی به همین شکل حاضر شود وزمانی هم که از فقیه سؤال میکنند فقییه میفرماید اصلاح فی نفسه اشکالی ندارد (اما آیا چند نفر حتی از بزرگواران طلبه ) به لفظ فی نفسه ای که فقیه ومجتهد بزرگوار به عنوان تخصیص در حکم وارد نموده اند توجه میکند و به دنبال تفسیر واقعی این حکم با ذکر( تخصیص فی نفسه ) میباشند ؟
    سلام علیکم. دختران دوشیزه قبل از ازدواج چهقدر مجاز هستند آرایش یا اصلاح کنند؟ ( برای حضور در اجتماع) و آیا بعد از ازدواج دختران میتوان آسان تر گرفت یا همون معیار های قبل از ازدواج برای دختران هنگام حضور در اجتماع ثابت است؟
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


  9. #8
    سجاد آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    535
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9 پست
    حضور
    15 روز 23 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:. نمایش پست
    سلام علیکم. دختران دوشیزه قبل از ازدواج چهقدر مجاز هستند آرایش یا اصلاح کنند؟ ( برای حضور در اجتماع) و آیا بعد از ازدواج دختران میتوان آسان تر گرفت یا همون معیار های قبل از ازدواج برای دختران هنگام حضور در اجتماع ثابت است؟
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب مبارز گرامی و تشکر از سئوال شما


    اصلاح و آرایش دختران یا زنان (تفاوتی از این جهت ندارد) اگر به صورتی باشد که موجب جلب توجه نامحرم گردد یا عرفا زینت محسوب شود و یا مفسده دیگری داشته باشد ، شرعا جایز نیست .

    س: آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروان و ... آيا واجب است پوشانده شود؟
    ج) هر آنچه عرفاً زينت محسوب مى‌شود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود.

    س: دختران باكره قبل از ازدواج تا چه ميزان مى‌توانند آرايش كنند؟ مثلاً آيا مجاز به گرفتن موهاى صورت و يا گرفتن ابرو هستند؟
    ج) فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر اين کار مفسده‌اى مترتب شود و يا در معرض ديد نامحرم باشند، جايز نيست. (1)


    پی نوشت:
    1. آیت الله خامنه ای ، استفتائات سایت معظم له به آدرس های :
    http://www.leader.ir/tree/view.php?p...n9078&catid=49
    http://www.leader.ir/tree/view.php?p...n9075&catid=49



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی احکام 3 نمایش پست
    س: دختران باكره قبل از ازدواج تا چه ميزان مى‌توانند آرايش كنند؟ مثلاً آيا مجاز به گرفتن موهاى صورت و يا گرفتن ابرو هستند؟
    ج) فى نفسه مانع ندارد ولى اگر بر اين کار مفسده‌اى مترتب شود ويا در معرض ديد نامحرم باشند، جايز نيست. (1)
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از استاد بزرگوار


    ای کاش قابل میدانستید ومطالب بنده را هم مطالعه میفرمودید واشکال مطالب را هم مرقوم مینمودید . چون اکثر مطالب بنده حول همین محور میباشد که احکام فقها باید توسط باز گوکنندگان با دقت در اصول به کار برده باشد .

    درفتوای معظم له
    با به کار بردن لفظ اگر بر تخصیص فی نفسه شرط (نبودن مفسده )را بیان نموده اند وبا حرف( یا )درمعرض دید نامحرم بودن را از شرط قبلی جدا نموده اند
    نتیجه = باید غیر از این نامحرمیت به دنبال مفسده ی دیگری بود که فقه آن را در قالب تحریم تدلیس مشاطه بیان نموده است .

    اگر غیر از این است بسیار خوشحال خواهم شد که استفاده ببرم .



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    درهر حال افراد جامعه بین خود توافق نموده اند دوشیزه اصلاح کند وآرایش کند ودر مجامع عمومی به همین شکل حاضر شود وزمانی هم که از فقیه سؤال میکنند فقییه میفرماید اصلاح فی نفسه اشکالی ندارد (اما آیا چند نفر حتی از بزرگواران طلبه ) به لفظ فی نفسه ای که فقیه ومجتهد بزرگوار به عنوان تخصیص در حکم وارد نموده اند توجه میکند و به دنبال تفسیر واقعی این حکم با ذکر( تخصیص فی نفسه ) میباشند ؟

    حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۳:۳۲


  11. #10
    سجاد آنلاین نیست. مدیر علمی انجمن فقه و احکام شرعی

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    535
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    9 پست
    حضور
    15 روز 23 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از استاد بزرگوار

    ای کاش قابل میدانستید ومطالب بنده را هم مطالعه میفرمودید واشکال مطالب را هم مرقوم مینمودید . چون اکثر مطالب بنده حول همین محور میباشد که احکام فقها باید توسط باز گوکنندگان با دقت در اصول به کار برده باشد .

    درفتوای معظم له
    با به کار بردن لفظ اگر بر تخصیص فی نفسه شرط (نبودن مفسده )را بیان نموده اند وبا حرف( یا )درمعرض دید نامحرم بودن را از شرط قبلی جدا نموده اند
    نتیجه = باید غیر از این نامحرمیت به دنبال مفسده ی دیگری بود که فقه آن را در قالب تحریم تدلیس مشاطه بیان نموده است .

    اگر غیر از این است بسیار خوشحال خواهم شد که استفاده ببرم .
    با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی

    با کلیت بحث موافقم و آن را بحث لازم و مفیدی می دانم و بخاطر ایجاد این تاپیک از شما تشکر می کنم .

    اما نباید از نظر دور بماند که فتوای نقل شده عین پاسخ سایت معظم له بود که آدرس آن هم بیان شد علاوه بر این روشن است که مفسده یاد شده تنها تدلیس ماشطه نیست (و تدلیس ماشطه تنها یکی از فروض مسئله است) چرا که به راحتی فقیه می توانست همین مورد را ذکر کند بلکه علت بیان یک لفظ کلی مثل مفسده ، شمول آن نسبت به مفاسدی است که ممکن است در این کار باشد و قابل احصاء در یک پاسخ کوتاه نمی باشد .

    مفاسدی مانند تزیین المرأة بما یختص بالرجال ، تزیین المرأة بزی الشهرة و ....

    در پناه حضرت حق باشید



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود