صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6

    مطلب آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟






    آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟


    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:



    آیا برای انسان امکان رسیدن به جایگاهی که پیامبر اسلام به آن دست یافت، موجود میباشد؟

    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۵ در ساعت ۲۳:۲۳
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nure hagh نمایش پست

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:

    آیا برای انسان امکان رسیدن به جایگاهی که پیامبر اسلام به آن دست یافت، موجود میباشد؟

    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    با سلام خدمت شما

    قبل از بیان پاسخ باید دو نکته بیان شود.

    1. هر انسانی با یکسری استعدادهای وجودی خاص خلق می شود. اگر انسان با عمل کردن به شریعت ، تمامی این استعداد هایی را که از بدو خلقت در وجودش نهادینه شده است را بالفعل کند ؛ به مقام انسان کامل می رسد.

    تذکر : تمامی کسانی که به مقام انسان کامل می رسند در یک رتبه و جایگاه قرار ندارند. هر انسانی که استعداد های بالقوه بیشتری داشته است و همه آن ها را بالفعل کرده است در رتبه بالاتری قرار دارد. به عنوان مثال ، اگر کسی در ابتدای خلقتش دارای 100 استعداد وجودی باشد و دیگری 150 استعداد وجودی داشته باشد و هر دو ، همه آن استعدادهای بالقوه خود را بالفعل نمایند ، هر دو انسان کامل خواهند بود ؛ اما شخص دوم که 150 استعداد داشته ، از رتبه وجودی بالاتری برخوردار می شود.

    لذا همه ی انبیاء و ائمه انسان کامل هستند با این وجود ، رتبه وجودی همه آنها یکسان نیست و برخی بر برخی دیگر برتری دارند. « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُم‏ (البقرة:253) بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم‏. »



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۸ در ساعت ۲۳:۳۰

    آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2. وجود یک حقیقت دارای مراتب است ؛ یعنی در عین اینکه یک حقیقت است ولی دارای مراتب گوناگون است ؛ مثل نور که یک حقیقت است ولی از حیث شدت و ضعف دارای مراتب مختلف است.

    هر مرتبه از وجود ، نسبت به مرتبه پایین تر از خود ، علت و نسبت به بالاتر از خود معلول است. هچنین مراد از بالا بودن مرتبه وجودی یک موجود ، این است که وجود آن موجود ، قویتر و شدیدتر از وجودات مرتبه پایین تر از خود است ، و بر تمام وجودات پایین تر از خود احاطه دارد و تمام کمالات آنها را داراست.

    با این بیان ، روشن است که وجود خداوند متعال بالاترین مرتبه وجود و محیط بر همه موجودات است و جامع کمالات همه آنهاست. بنا بر این ، معیار برتری و اشرفیت موجودات ، مقدار نزدیکی وجودی آنها به خداوند متعال است . خداوند متعال کمال مطلق و قداست محض است ؛ لذا هر چه یک موجود ، از حیث وجودی به خدا نزدیکتر باشد به همان اندازه از کمال ، قداست و شرافت برخوردار خواهد شد.

    نسبت موجودات به خداوند متعال ، در سیر نزولی خلقت ، همواره ثابت است و تغییر نمی کند . یعنی اولین موجودی که از خداوند متعال ، صادر شده است ، در بین موجودات ، از بالاترین رتبه وجودی برخوردار است ؛ و او واسطه فیض است برای دومین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ و بعد از او سومین موجود است ؛ و ... . هر چه این سیر پایین تر بیاید موجودات از نظر وجودی ضعیفتر می شوند؛ و آخر این سیر ، عالم ماده است که ضعیفترین مرتبه وجود است.

    بنا به روایات اهل بیت در این سیر نزولی خلقت ، اولین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ نور وجود پیامبراست.(ر.ک:علامه مجلسی، محمد تقی، بحارالأنوار، ج۱، ص۹۷،چاپ تهران)

    لذا پیامبر در سیر نزولی عالم ، نزدیکترین موجودات به خدا و واسطه فیض است نسبت به همه موجودات . بنا بر این ، وجود نوری آن حضرت ، در سیر نزولی عالم ،اشرف مخلوقات است .

    اما این امر ، به خودی خود ، دلیل نمی شود که وجود مادی این بزرگوار نیز اشرف مخلوقات باشد.

    انسان موجودی مختار است ، لذا ممکن است با انتخاب غلط ، در سیر صعودی به اصل نوری خود نرسیده و از اصل خود به دور افتاده و در نتیجه اهل جهنم شود. اما بنا به روایات اهل بیت ، پیامبر در سیر صعودی نیز پیشاپیش همه موجودات قرار گرفته و به اصل خود واصل شده اند .بنا بر این ،وجود مادی آن حضرت نیز به واسطه اتصالی که به حقیقت نوری خود دارند از همان شرافت برخوردارند.




    آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نتیجه : با توجه به دو نکته فوق در پاسخ به سوال شما می توان گفت :

    نقل قول نوشته اصلی توسط Nure hagh نمایش پست

    آیا برای انسان امکان رسیدن به جایگاهی که پیامبر اسلام به آن دست یافت، موجود میباشد؟


    برای همه انسان ها امکان دستیابی به مقام انسان کامل ، عصمت و ... مهیا است اما امکان ندارد انسانی به رتبه وجودی پیامبر برسد.




    آیا برای انسان رسیدن به جایگاه پیامبر (ص) ممکن است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    عرض سلام و خسته نباشید به شما بزرگوار و دیگر دوستان عزیز در کانون
    وبا تشکر از توضیحات شما دوست بزرگوار و مهربان ،

    در خصوص این موضوع که هر کس جایگاهی مخصوص نزد خالق توانا و حکیم دارد ،با توجه به اشارۀ مستقیم خالق در کتاب هدایتش مبنی بر اینکه هر کس نزد او جایگاه خاصی دارد و دوباره به همانجا باز گردانیده میشود،کاملا" فرمایش شما متین و حق است ،اما آنچه برای بنده از این مبحث بر جا ماند این پرسشهاست که خدمتتان عرض خواهم نمود:
    ----با توجه به اینکه شما فرموده اید هیچ انسانی به مقام و مرتبۀ او نخواهد رسید چرا پیامبر گرامی فرمودند راهی که طی نمودند برای همه باز است و جایگاهی که بدان دست یافتند ،پس از ایشان قابل دسترس همگان است.؟

    ----آیا اگر پیامبران یا امامان و در کل پیشوایان دینی را که به عنوان الگویی برای انسانها معرفی شده اند ،جزو گروهی برتر از دیگر انسانها بنامیم ،در توجه داشتن به عدل فراگیر خالق حکیم کوتاهی نکرده ایم؟
    ----آیا اینگونه تفکیک نمودن پیامبران و امامان از دیگر انسانها به نوعی مکر شیطان برای دور شدن انسان از وظیفه ای که به گردن دارد نیست؟
    به عبارتی با این تفاوتی که میان آنها با خودمان و دیگر انسانها قائل میشویم آیا به غیر از بی توجهی به عدل الهی و کم ارزش نمودن زحمات آن بزرگواران که از جنس ما بودند ،اما مصمم ،به نوعی فرار از خطر نمودن در راه حقیقت به حساب نخواهد آمد؟
    با تشکر بسیار از شما دوست مهربانم
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    با سلام خدمت شما

    قبل از بیان پاسخ باید دو نکته بیان شود.

    1. هر انسانی با یکسری استعدادهای وجودی خاص خلق می شود. اگر انسان با عمل کردن به شریعت ، تمامی این این استعداد هایی را که از بدو خلقت در وجودش نهادینه شده است را بالفعل کند ؛ به مقام انسان کامل می رسد.

    تذکر : تمامی کسانی که به مقام انسان کامل می رسند در رتبه و جایگاه قرار ندارند. هر انسانی کهه استعداد های بالقوه بیشتری داشته است و همه آن ها را بالفعل کرده است در رتبه بالاتری قرار دارد. به عنوان مثال ، اگر کسی در ابتدای خلقتش دارای 100 استعداد وجودی باشد و دیگری 150 استعداد وجودی داشته باشد و هر دو ، همه آن استعدادهای بالقوه خود را بالفعل نمایند ، هر دو انسان کامل خواهند بود ؛ اما شخص دوم که 150 استعداد داشته ، از رتبه وجودی بالاتری برخوردار می شود.

    لذا همه ی انبیاء و ائمه انسان کامل هستند با این وجود ، رتبه وجودی همه آنها یکسان نیست و برخی بر برخی دیگر برتری دارند. « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُم‏ (البقرة:253) بعضى از آن رسولان را بر بعضى ديگر برترى داديم‏. »


    چرا باید استعداد وجودی انسانها متفاوت باشد ؟ مگر همه انسان و همه مشمول نفخت فیه من روحی نیستند ؟
    همچنین برای استعدادها عدد نمیتوان تعیین کرد هر دو انسانند و بینهایت خواه و فراتر از عدد .

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    2. وجود یک حقیقت دارای مراتب است ؛ یعنی در عین اینکه یک حقیقت است ولی دارای مراتب گوناگون است ؛ مثل نور که یک حقیقت است ولی از حیث شدت و ضعف دارای مراتب مختلف است.

    هر مرتبه از وجود ، نسبت به مرتبه پایین تر از خود ، علت و نسبت به بالاتر از خود معلول است. هچنین مراد از بالا بودن مرتبه وجودی یک موجود ، این است که وجود آن موجود ، قویتر و شدیدتر از وجودات مرتبه پایین تر از خود است ، و بر تمام وجودات پایین تر از خود احاطه دارد و تمام کمالات آنها را داراست.

    با این بیان ، روشن است که وجود خداوند متعال بالاترین مرتبه وجود و محیط بر همه موجودات است و جامع کمالات همه آنهاست. بنا بر این ، معیار برتری و اشرفیت موجودات ، مقدار نزدیکی وجودی آنها به خداوند متعال است . خداوند متعال کمال مطلق و قداست محض است ؛ لذا هر چه یک موجود ، از حیث وجودی به خدا نزدیکتر باشد به همان اندازه از کمال ، قداست و شرافت برخوردار خواهد شد.

    نسبت موجودات به خداوند متعال ، در سیر نزولی خلقت ، همواره ثابت است و تغییر نمی کند . یعنی اولین موجودی که از خداوند متعال ، صادر شده است ، در بین موجودات ، از بالاترین رتبه وجودی برخوردار است ؛ و او واسطه فیض است برای دومین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ و بعد از او سومین موجود است ؛ و ... . هر چه این سیر پایین تر بیاید موجودات از نظر وجودی ضعیفتر می شوند؛ و آخر این سیر ، عالم ماده است که ضعیفترین مرتبه وجود است.

    بنا به روایات اهل بیت در این سیر نزولی خلقت ، اولین موجودی که از خدا صادر شده است ؛ نور وجود پیامبراست.(ر.ک:علامه مجلسی، محمد تقی، بحارالأنوار، ج۱، ص۹۷،چاپ تهران)

    لذا پیامبر در سیر نزولی عالم ، نزدیکترین موجودات به خدا و واسطه فیض است نسبت به همه موجودات . بنا بر این ، وجود نوری آن حضرت ، در سیر نزولی عالم ،اشرف مخلوقات است .

    اما این امر ، به خودی خود ، دلیل نمی شود که وجود مادی این بزرگوار نیز اشرف مخلوقات باشد.

    انسان موجودی مختار است ، لذا ممکن است با انتخاب غلط ، در سیر صعودی به اصل نوری خود نرسیده و از اصل خود به دور افتاده و در نتیجه اهل جهنم شود. اما بنا به روایات اهل بیت ، پیامبر در سیر صعودی نیز پیشاپیش همه موجودات قرار گرفته و به اصل خود واصل شده اند .بنا بر این ،وجود مادی آن حضرت نیز به واسطه اتصالی که به حقیقت نوری خود دارند از همان شرافت برخوردارند.


    اگر وجود مادی ایشان هم دارای شرافت است پس چرا پیامبر میفرمایند من در آنچه به من وحی نمیشود همانند یکی از شمایم ؟

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در حدیثی شنیدم که یک شیعه ی واقعی میتواند به مقام یک پیامبر غیر اولوالعزم برسد .این یعنی مقام پیامبران اولوالعزم و پیامبر اسلام و ائمه برای هیچ کس مقدور نیست . در جایی دیگر پیامبر میفرماید سلمان منا اهل البیت حال آن که نیز در حدیثی از امام صادق وقتی از ایشان پرسیدند سلمان بالاتر بود یا ابوالفضل ؟ ایشان فرمودند: اگر ابوالفضل به این مردم نگاهی کند همه سلمان میشوند ، که این خود دلیل بر برتری ابوالفضل نسبت به سلمانی است که پیامبر میگویند از اهل بیت است . پس صحت حدیث اول به وسیله دومی و یا دومی به وسیله اولی زیر سوال میرود . که این بستگی به استحکام احادیث دارد .
    و نیز امام چهارم در مدح حضرت زینب که معصوم نبودند و با این اوصاف از ایشان پایین تر بودند میفرمایند که ای عمه شما عالمه ی بدون معلم هستید . و نیز امام حسین که از اهل بیت بودند از حضرت ابوالفضل بسیار بالاتر بودند طوری که در حضرت ابوالفضل هرگز ایشان را برادر صدا نمیزده اند و همواره «آقای من» صدا میزده اند و در کربلا برای اولین بار به قولی پس از اجازه گرفتن از حضرت زهرا به امام حسین میگویند: ای برادر ! برادرت را درک کن !

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مرضیه سرودلیر نمایش پست
    چرا باید استعداد وجودی انسانها متفاوت باشد ؟ مگر همه انسان و همه مشمول نفخت فیه من روحی نیستند ؟
    همچنین برای استعدادها عدد نمیتوان تعیین کرد هر دو انسانند و بینهایت خواه و فراتر از عدد .
    بسم الله الرحمن الرحیم
    منظورتان از نفخت فیه من روحی چیست
    يا نُورَ الْمُسْتَوْحِشِينَ فِي الظُّلَمِ
    لو سلك الناس وادیا شعبا لسلكت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
    اگر همه مردم مسیری را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسی كه تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت . امام هادی ع

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    78
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ببینید اینکه ایا ما توان این در وجود ما هست که به مقام پیامبر برسیم باید بگوییم که هست انسان ظرفیتش بینهایت است و سیر رشد او میتواند تا ابد ادامه داشته باشد اما فرق است بین میتوانیم تا ایا انجام مکیدهیم در ضمن خدا اتز قبل میدانست که پیامبر است که با اعمالش به ان مقام میرسد پس او را در ان زمان به خصوص به دنیا اورد به نظر من البته

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود