صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6

    مطلب آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟




    آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟




    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:

    آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟

    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۰۱:۵۳
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قدرت الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط nure hagh نمایش پست
    آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟




    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:

    آیا خداوند ،خالق یگانۀ هستی ، بر هر آنچه اراده نماید قادر است؟

    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان:rose:





    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    پاسخ به سوال فوق نیازمند دقت در مفاهیمی است که آنها را به کار می بریم .
    خداوند قادر مطلق است و قدرت او محدود به حدی نیست . اما نکته ای که در این بین حایز اهمیت است اینکه برخی از امور ذاتا محال هستند و به بیان دیگر ذاتا نمی توانند تحقق پیدا کنند . وقوع چنین اموری هیچ گاه رخ نخواهد داد و البته اینکه چنین اموری رخ نمی دهد به ضعف قدرت خالق بازنمی گردد زیرا خود آن امر امکان و شرایط وقوع را دارا نیست .
    به طور مثال و تنها به منظور تقریب به ذهن عرض می شود که اگر بهترین خیاط دنیا را استخدام کنیم تا برای ما لباسی بسیار زیبا بدوزد ولی برای این منظور تنها مقداری آهن و چوب در اختیار او بگذاریم بدون اینکه پارچه و نخ به او داده باشیم . آیا این خیاط می تواند برای ما لباس بدوزد ؟ روشن است که نخواهد توانست . آیا اشکالی در مورد مهارت و تخصص و قدرت او در خیاطی وجود دارد ؟ خیر او خیاطی ماهر است . تنها اشکالی که وجود دارد این است که چوب و آهن شرایط تبدیل شدن به لباس را ندارند . فلذا در مورد خداوند نیز ، اینکه امور محال متحقق نمی شوند ، باعث نمی شود که نسبت عجز به خداوند داده شود بلکه تنها نشانگر آن است که آن امور ذاتا امکان تحقق ندارند .
    همین سوال را (در مورد امور محال) شخصی از امیر المومنین (ع) پرسید و حضرت در جواب چنین فرمودند :

    قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (1)

    یعنی همانا خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمی گردد، بلکه آنچه تو از من درباره آن پرسیدی موجود نمی شود

    موفق باشید

    1. توحید صدوق باب 9 حدیث 9


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال بسیارخوبیه؟بله خدا بر همه چیز قادره جز بر محالات عقلی محالات عقلی مثل کوچیک کردن جهان بطوریکه از سوراخ سوزن بیرون بیاد یا مثل اینکه آیا خدا میتونه سنگی بیافرینه خودش نتونه برداره؟ در پاسخ به اینم نوع سوالهای سفسطه آمیز باید بگیم قدرت خدا به همه چیز تعلق میگیره جزبه محالات عقلی.

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    23
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خواهش فقط گفته شما رو تکمیل کردم

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    با سلام و خسته نباشید خدمت برادر مهربانم(پاسخگوی اعتقادی5) وشما دوست عزیزم و تمام عزیزان در کانون
    از توضیحات خالصانه و ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم،
    همانطور که ملاحظه میفرمایید و واقفید ،بنده برای جلوگیری از هرگونه شیطنت از سوی شیطان جاهل ،نحوۀ بیان پرسش خود را مشروط به ارادۀ خالق حکیم دانستم و بدیهیست که خالق حکیم بر موارد غیر ضروری و خارج از ذهن مسئول ما اراده نمیکند و اگر هم اراده نماید وقوع آیاتش برای ما تا بحال پدید نیامده پس پرداختن به آنها در غالب پرسش ،برای فردیکه خویش را فرزند آدم مینامد خارج از حداقل ترین حد تکاملیست.
    نیت بنده در راستای بیان این پرسش ، جستجوو یافتن تکه های گمشدۀ وجودیم میباشم و به غیر از ساختن و آباد نمودن نمیاندیشم، چرا که معتقدم خالقم نیز تنها آباد میگرداند و حیات میبخشد .

    اکنون از شما بزرگواران درخواست میکنم با توجه به اینکه به نوعی از نیت و هدف بنده مطلع گشتید با خاطری آرام تر در خصوص پرسش بنده به شرح بپردازید.به عنوان مثال آیا او قادر است اگر اراده نماید هر ناممکن را به ممکن مبدل سازد؟
    ضمنا باز هم از شما دوستان نازنینم جهت پاسخگویی خیر خواهانۀ تان بسیار سپاسگزارم.

    ویرایش توسط Nure hagh : ۱۳۹۱/۰۱/۳۱ در ساعت ۱۰:۲۴
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اراده الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط nure hagh نمایش پست
    با سلام و خسته نباشید خدمت برادر مهربانم(پاسخگوی اعتقادی5) وشما دوست عزیزم و تمام عزیزان در کانون :rose:
    از توضیحات خالصانه و ارزشمندتان بسیار سپاسگزارم،
    همانطور که ملاحظه میفرمایید و واقفید ،بنده برای جلوگیری از هرگونه شیطنت از سوی شیطان جاهل ،نحوۀ بیان پرسش خود را مشروط به ارادۀ خالق حکیم دانستم و بدیهیست که خالق حکیم بر موارد غیر ضروری و خارج از ذهن مسئول ما اراده نمیکند و اگر هم اراده نماید وقوع آیاتش برای ما تا بحال پدید نیامده پس پرداختن به آنها در غالب پرسش ،برای فردیکه خویش را فرزند آدم مینامد خارج از حداقل ترین حد تکاملیست.
    نیت بنده در راستای بیان این پرسش ، جستجوو یافتن تکه های گمشدۀ وجودیم میباشم و به غیر از ساختن و آباد نمودن نمیاندیشم، چرا که معتقدم خالقم نیز تنها آباد میگرداند و حیات میبخشد .

    اکنون از شما بزرگواران درخواست میکنم با توجه به اینکه به نوعی از نیت و هدف بنده مطلع گشتید با خاطری آرام تر در خصوص پرسش بنده به شرح بپردازید.به عنوان مثال آیا او قادر است اگر اراده نماید هر ناممکن را به ممکن مبدل سازد؟
    ضمنا باز هم از شما دوستان نازنینم جهت پاسخگویی خیر خواهانۀ تان بسیار سپاسگزارم:rose:.

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی ، اراده الهی به امور محال تعلق نمی گیرد فلذا خداوند اراده نمی کند تا غیرممکن را به ممکن تبدیل کند . به طور کلی تعلق اراده به امری که در حیطه قدرت نمی گنجد ، عبث است و از حکیم سر نمی زند فلذا می توان نتیجه گرفت که اراده خداوند به امری که از نظر قدرت محال است ، تعلق نمی گیرد . به عبارت دیگر وقتی امری از نظر قدرت شدنی نیست (محال است ) فرد حکیم چنین امر محالی را اراده نمی کند .

    موفق باشید


  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6

    مطلب




    ضمن عرض سلام و سپاس از شما برادر عزیز پاسخگو و دیگر عزیزان در کانون
    در خصوص پاسخ شما دوست بزرگوار نکاتی برایم مجهول ماند که در ادامه به عرضتان خواهم رساند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    اراده الهی به امور محال تعلق نمی گیرد

    -با توجه به این احتمال که تعریف واژۀ محال در ذهن بنده و شما ممکن است متفاوت باشد ،لذا اگر امکان دارد منظورتان را از امور محال بیان نمایید ،(اگر این امکان برایتان مقدور نیست با بیان چند مثال نیز میتوانید این محبت را به بنده نماییدو بنده را برای رسیدن به پاسخ یاری رسانید)
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    فلذا خداوند اراده نمی کند تا غیرممکن را به ممکن تبدیل کند .
    به نظر میرسد با روشن شدن تعریف واژۀ محال ،بنده میتوانم منظورتان از بکارگیری واژۀ غیر ممکن در این جمله دریابم
    در ادامۀ پاسختان چنین فرمودید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست
    به طور کلی تعلق اراده به امری که در حیطه قدرت نمی گنجد ، عبث است و از حکیم سر نمی زند فلذا می توان نتیجه گرفت که اراده خداوند به امری که از نظر قدرت محال است ، تعلق نمی گیرد . به عبارت دیگر وقتی امری از نظر قدرت شدنی نیست (محال است ) فرد حکیم چنین امر محالی را اراده نمی کند .
    متاسفانه این بخش از مطلب برایم نامفهوم بوده و آنچه مانع از درک این بخش از مطلبتان شده ،این است که در مجموعۀ ذهن بنده هنوز دلیلی برای تعیین محدوده در خصوص قدرت الهی بوجود نیامده و بنده تا به این لحظه جویای حقایقی بوده ام که بتوانم به درک از خدای نامحدود و حد ناپذیر دست یابم ،لذا از شما بزرگوار تقاضا دارم برایم برهانی را که برای محدود نمودن خداوند حکیم و فرزانه ، از آن بهره میجویید ،بیان نمایید.
    با تشکر از پاسخهای شما دوست و برادر بزرگوار
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قدرت الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط nure hagh نمایش پست
    ضمن عرض سلام و سپاس از شما برادر عزیز پاسخگو و دیگر عزیزان در کانون:rose:
    در خصوص پاسخ شما دوست بزرگوار نکاتی برایم مجهول ماند که در ادامه به عرضتان خواهم رساند.

    -با توجه به این احتمال که تعریف واژۀ محال در ذهن بنده و شما ممکن است متفاوت باشد ،لذا اگر امکان دارد منظورتان را از امور محال بیان نمایید ،(اگر این امکان برایتان مقدور نیست با بیان چند مثال نیز میتوانید این محبت را به بنده نماییدو بنده را برای رسیدن به پاسخ یاری رسانید)

    به نظر میرسد با روشن شدن تعریف واژۀ محال ،بنده میتوانم منظورتان از بکارگیری واژۀ غیر ممکن در این جمله دریابم
    در ادامۀ پاسختان چنین فرمودید:


    متاسفانه این بخش از مطلب برایم نامفهوم بوده و آنچه مانع از درک این بخش از مطلبتان شده ،این است که در مجموعۀ ذهن بنده هنوز دلیلی برای تعیین محدوده در خصوص قدرت الهی بوجود نیامده و بنده تا به این لحظه جویای حقایقی بوده ام که بتوانم به درک از خدای نامحدود و حد ناپذیر دست یابم ،لذا از شما بزرگوار تقاضا دارم برایم برهانی را که برای محدود نمودن خداوند حکیم و فرزانه ، از آن بهره میجویید ،بیان نمایید.
    با تشکر از پاسخهای شما دوست و برادر بزرگوار:rose:

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    دوست گرامی توجه به دو امر به نظر لازم است :

    - بنده در پی اثبات این نیستم که خداوند محدود است . این تصور اصلا صحیح نیست . اتفاقا سخن بنده این است که قدرت خداوند مطلق و بی نهایت است و اموری که محال است واقع شوند ، نمی توانند قدرت خداوند را حد بزنند و بعد عده ای مدعی شوند که قدرت خداوند محدود است . فلذا بنده در پی اثبات مطلق بودن قدرت خداوند هستم .

    - در مورد محال و اینکه محال چیست باید عرض کنم که محال به چند لحاظ مختلف ، تقسیم می شود که به نظر اکنون نیازمند بررسی تمام این موارد نیستیم (مشروح این تقسیمات در کتب فلسفی مذکور است) . آنچه در این فضا از محال منظور می شود این است که وقوع و تحقق امری ؛ نشدنی باشد . البته محال به عرفی و ذاتی تقسیم می شود که منظور از محال عرفی ، امری است که به طور معمول سر نمی زند و مردم معمولا آن را محال میدانند مانند ، وجود دریاچه ای از شیر . علت این محال دانستن ، این است که تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است . اما محال دوم اموری است که به هیچ وجه امکان تحقق ندارد و ذاتا نمی تواند باشد مانند اینکه مثلثی را بسازیم که بیش از سه ضلع داشته باشد یا توپی داشته باشیم که در زمان واحد کاملا سفید و در همان زمان کاملا سیاه باشد و .... این گونه امور ذاتا محال اند و امکان تحقق ندارند . مراد بنده از محال در بحث فعلی نوع دوم است و نوع اول در حیطه قدرت الهی هست . اما نوع دوم اموری هستند که ذاتا امکان وجود ندارند نه اینکه خداوند نتواند آنها را بیافریند . بین این دو مطلب تفاوت زیادی وجود دارد .
    فلذا قدرت خداوند در هیچ حالی محدود نیست و در مورد چنین اموری ، نقصان از سوی خود آن معلول است زیرا که شرایط و استعداد موجود شدن را ندارد .

    موفق باشید


  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    ضمن عرض سلام و خسته نباشید به شما دوست نازنین و باقی عزیزان کانون
    از توضیحتان در خصوص واژۀ ( محال بودن)، سپاسگزارم ، ضمن اینکه بنده در برابراموری که فرمودید، بمانند(مثلثی که بیش از سه ضلع داشته باشد یا...) هم نیزمعتقدم که قادر به نظردهی در خصوص صورت پذیرفتن یا نپذیرفتنشان نمیباشم و امکان وقوع هر چیزی را در هر لحظه غیر ممکن تلقی نمینمایم و تمام تلاش خود را در این امر مهم که تنها هوشیار بمانم و نفس خویش را متوجۀ حضور قاطعانۀ خدایی زنده و نادیده در هر لحظه نمایم ،خواهم کرد، چرا که تنها به این حقیقت محض ایمان قطعی دارم که تمام علومی را که آنهم از رحمت سخاوتمندانۀ خالقم در اختتیار دارم در برابر کلیت بی انتهای علوم خالقم نه به مانند قطره ای در اقیانوس بیکران بلکه به هیچ عنوان از لحاظ هیچ بودن قابل قیاس نیست ،
    در فرصت بدست آمدۀ دیگری جهت ادامۀ این گفتمان دلچسب مزاحمتان خواهم شد.

    التماس دعا
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    السلام علیکم
    بحث قیاس علم خودباعلم خداویاهرصفت دیگری ازکمالات بشری باصفات الهی قیاس مع الفارق است چه قطره باشد چه دریاوبحث محال عقلی هم بحث وجودوعدم است که درآن جمع متناقضان محالست ومطلب مثلث ومربع که پاسخگوی بزرگوارفرمودندجمع دوموجوداشکالی نداردامابحث بودن مثلث درعین اینکه مثلث است مربع باشد هست ونیست مثلث راشامل می شودکه این نقیض رادرفلسفه می گویندمحالست واین محال هم همان محال عقلی است

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود