جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر وحکیم ،مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6

    مطلب چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر وحکیم ،مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم




    چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر وحکیم ،مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:

    چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر حکیم مسلط غالب و حق و...مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم؟
    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۷ در ساعت ۰۱:۰۷
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط nure hagh نمایش پست
    چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر وحکیم ،مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمام عزیزان با ایمان در کانون بویژه پاسخگویان و خادمین محترم قرآنی:

    پرسش بنده به این شرح است:

    چرا در ملکی که مالک آن را خدایی مدبر حکیم مسلط غالب و حق و...مینامیم ،وجود اشتباه را ممکن میدانیم؟
    با تشکر از شما پاسخگوی مهربان:rose:



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3



    با سلام و عرض ادب

    ما وجود اشتباه از جانب خداوند حكيم را ممكن ندانسته و بلكه محال مي دانيم و معتقديم چون خداوند سبحان حكيم است لذا بر افعالش تسلط كامل داشته و محال است در خلقت عالم هستي و در نوع خلقتش اشتباهي صورت بگيرد .

    خداوند سبحان در قرآن كريم در دو جا بر نوع خلقت خود آفرين مي گويد:
    « فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقين‏ » پس آفرين بر خدا كه بهترين آفرينندگان است‏ (سوره مومنون آيه 14)

    «اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَراراً وَ السَّماءَ بِناءً وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَتَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين‏»خدا همو است كه زمين را براى شما مستقر و آسمان را بنا قرار داد و شما را به بهترين شكلى صورتگرى نمود و از چيزهاى پاكيزه روزيتان نمود. همين اللَّه است كه پروردگار شما است كه چه پر بركت است اللَّه رب العالمين‏ (سوره غافر آيه 64)

    بر اساس اين آيات شريفه و همچنين بر اساس استدلالات عقلي نظام موجود بهترين نظام است و محال است نظامي بهتر از اين نظام خلق شود ، بدليل اينكه خداوند طبق فرمايش خود در قرآن كريم حكيم است و حكيم در افعال خود اِحكام دارد لذا هر فعلي را به بهترين نحو ممكن انجام مي دهد ، نظام هستي به همين حالت موجود بهترين و زيباترين نظام است چرا كه خداوند ، بهترين و زيباترين خالق مي باشد . ( به اقتباس از الحكمهًْ المتعاليه، ج6، ص368)

    برهان عقلي بر اين موضوع :

    لوكان عالم احسنُ من هذا النظام ممكن الوجود و لم يوجده سبحانه تعالي لكان عدم ايجاده امّا لعدم علمه او لعدم قدرته العدم جوده و التّالي باسره مستحيلٌ و المقدم مثله.(قطب‌الدين شيرازي، شرح حكمهًْ الأشراق، به اهتمام عبدالله نوراني، ص492)
    ترجمه :
    اگر عالمي بهتر از اين نظام (ممكن الوجود )«1» بود در حالي كه آن نظام را خداوند سبحان خلق نكرده بود ، عدم ايجاد آن نظام احسن از جانب خداوند سبحان سه صورت دارد :
    الف: خداوند عالِم به ان نظام احسن نيست
    ب: خداوند قدرت بر ايجاد چنين نظامي را ندارد
    ج: خداوند نعوذ بالله بخيل بوده و به جهت بخلش چنين نظامي را نيافريده است

    صور سه گانه فوق در مورد خداوند صدق نكرده و بلكه محال است لذا عالم هستي و نظام موجود نظام احسن است و ممكن نيست نظامي زيباتر و بهتر از نظام موجود خلق بشود .
    البته دلايل بسياري هم بر اين موضوع مطرح شده است با توجه به اينكه ذكر براهين نيازمند موونه فلسفي است به همين دليل اكتفا مي كنيم انشاء الله مورد استفاده حضرت عالي قرار بگيرد .

    در نهايت از محضرتان تقاضا دارم در رابطه با پرسش خود توضيح بيشتري بفرماييد كه منظورتان از اشتباه چه بوده است ؟

    با تشكر

    1.به تمامي مخلوقات اعم از مجردات «مانند روح و ملائك» و همچنين ماديات «مانند انسان و حيوان و درخت و ... » ممكن الوجود گفته مي شود ، درحقيقت كل نظام هستي به غير از ذات مقدس خداوند سبحان ممكن الوجود است ، به عبارتي ممكن الوجود به وجودي گفته مي شود كه بودن و نبودنش نسبت مساوي دارد لذا اگر علت داشته باشد موجود مي شود ولي اگر علت نداشته باشد موجود نخواهد شد . همانند انسان ، اگر علت داشته باشد موجود و اگر علتي نداشته باشد معدوم مي شود . (بدايه و نهايه علامه طباطبايي)

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    با سلام و خسته نباشید به شما برادر مهربان و دیگر دوستان در کانون
    ضمن تشکر از شرح مطلب ارزشمندتان، به امر شما به شرح بیشتری در خصوص پرسشم میپردازم:
    آنگونه که در پرسش بنده ذکر گردیده و اشاره شده آنچه مد نظر است این است که :
    در چنین ملکی که دارای چنین خالق مسلط و مدیری حکیم است چگونه ممکن است عملی اشتباه رخ دهد؟
    این در حالیست که او را به غیر از باقی اصفات مربوطه اش پروردگار تمام جهانیان مینامیم که این خود نکتۀ مهمیست.
    نکتۀ زیباتری که در همین خصوص میتوان به آن اشاره داشت و از خدایی اینچنین زنده و پویا به حیرت نشست مطالعۀ مجدد پرسش بنده و پاسخ شماست ،بنده به اینکه چرا انسان وجود اشتباه در ملک خالقی مدیر و حکیم را ممکن میداند اشاره نمودم که پاسخ شما چنین آغاز شد:

    با سلام و عرض ادب

    ما وجود اشتباه از جانب خداوند حكيم را ممكن ندانسته و بلكه محال مي دانيم و معتقديم چون خداوند سبحان حكيم است لذا بر افعالش تسلط كامل داشته و محال است در خلقت عالم هستي و در نوع خلقتش اشتباهي صورت بگيرد .
    این در حالیست که بنده به اشتباه از جانب خالق اشاره ای نداشتم،
    اکنون شما دوست مهربانم در این پرسش و پاسخی که ظاهرا" گویا متضاد یکدیگرند ، وجود فعلی اشتباه را که بانجام رسیده ممکن میدانید؟ اگر وجود اشتباه را در این اتفاق ممکن میدانید محبت نمایید پرسش اولیۀ بنده را پاسخ دهید. و اگر اینگونه نمیپندارید منظور بنده افعالیست که از سوی انسانها انجام میشود و آنها را صحیح یا اشتباه مینامیم.
    با تشکر از بزرگواری شما دوست عزیز


    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب

    برادر عزيز جناب نور حق
    وجود اشتباه در جهان هستي نشأت گرفته از اختيار ذاتي انسان هاست ، با توجه به اينكه انسان ها در افعال خود داراي اراده و اختيار هستند در افعال خود مي توانند خير و يا شر را برگزينند و در انتخاب هر يك از شر و نيكي آزاداند ، همين صفت اختيار است كه انسان وارسته را از ملائك ممتاز مي كند، ملائك با توجه به نوع خلقتي كه دارند از خطا و اشتباه مصون هستند اما انسان از خطا و اشتباه مصون نبوده و مي تواند خود را به درجه اي از ايمان برساند كه مصون از خطا و اشتباه باشد ، اگر به اين درجه از مقام نيز برسد اينطور نيست كه اختيار از وي سلب شود بلكه اختيار ذاتي انسان بوده و همراه انسان است اما چون به شهود رسيده است هيچ خطايي از وي سر نخواهد زد . خداوند سبحان عالم هستي را با حكمت مطلقه اش خلق فرمود و اين خلقت را بر اساس نظام و علي و معلولي پديد آورد لذا هر معلولي علتي دارد علت اشتباه در انسان به جهت وجود اختيار و قوه انتخاب در وي هست مالك مدبر صفت اختيار را در انسان قرار داد تا بتواند پله هاي ترقي را طي كرده و به اوج كمال برسد .

    عملي كه با اكراه و اجبار انجام شود ارزشي نمي توان بر آن قائل شد اما عمل همراه با اختيار ارزشمند است و انسان را به اوج مي رساند خالق مدبر نيز با قدرت مطلقه و علم تامش انسان را همراه با اين صفت آفريد تا انسان بتواند به كمال نهايي خود نائل شود .
    «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا » ما راه را به انسان نشان دادیم خواه پذیرا شود و شکرگزار گردد یا مخالفت کند و کفران نماید (دهر 3)

    «إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلا » مسلما این تذکرى است، هر کس بخواهد راهى به سوى پروردگارش انتخاب مى کند. (دهر 29)

    با اين وصف وجود خطا و اشتباه از جانب انسان است نه خداوند سبحان ، «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك‏» (نساء 79)

    آنچه از خوبى‏ها به تو برسد از طرف خداوند است و آنچه از بدى‏ها برسد از خود تو است و ما تو را به عنوان رسولى به سوى مردم گسيل داشتيم و در شهادت بر حقانيت رسالت تو خدا كافى است‏.

    خداوند حكيم و مدبر براي خلقت نظام هستي بالاخص انسان غايت و هدفي به دنبال دارد و آن رسيدن به كمال نهايي انسانيت است كه جز با صفت اختيار در انسان حاصل نمي شود ، خداوند قدرت داشت كه عالم را به گونه اي بيافريد كه كسي خطا و اشتباه نكند اما در اين صورت ترقي و كمال براي انسان مفهومي نداشت و به دنبال آن نظام هستي نظام احسن نمي شد در حالي كه نظام فعلي نظام احسن بوده و محال است بهتر از اين نظام وجود داشته باشد .





    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6

    بررسی کلی گفتمان و جاری نمودن عقیده جهت یافتن راهی برای ایجاد وحدت




    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما پاسخگوی عزیز و تمام عزیزان در کانون
    این گفتمان از دیدگاه بنده به نوعی به مبحث دیگری که همزمان با این مبحث جاری گشته،تحت عنوان ((انسان کجاست؟؟))، مرتبط گردیده است.
    گویا نقطه ای که موجب شکاف میان آنچه بنده به آن دست یافته ومعتقد گشته ام و آنچه شما آموخته و یا به دست آورده اید ،گردیده است ،مشخص شدن همین نکته میباشد که از دیدگاه شما عزیزان بزرگوار ،انسان کجاست؟ یعنی به عبارتی ساده تر آیا هنگام تولد جسمانی ،موجودی که متولد میشود و پا به عرصۀ هستی میگمارد انسان میباشد؟ وهمچنین آیا انسان در عالم هستی حاضر است؟
    برای شفافتر شدن این مبحث و مبحث انسان کجاست به شرح یکی دیگر از عقایدم میپردازم تا به خواست خداوند همراه با بررسی شما عزیزان بروی این عقیده ،رسیدن به هدف موردنظر آسانتر گردد
    .

    بنده معتقدم:
    آنچه به نوعی انسان جویای تکامل را به حلقهءگمشدۀ تمام مسائلی که موجب پیدایش اشتباه یا تضادی ظاهری، میگردد،میرساند،توجه و تأمل بر این نکتهء مهم است که تمام عالم و دنیای موجود از دو دیدگاه قابل تعریف میباشند:
    1-دیدگاه خداوند حکیم
    2-دیدگاه انسان
    این حقیقت جاری بیانگر این مسئلهء بدیهی میباشد که برای تعریف و یا تشخیص و یا تفسیر و یا شناخت هر چیز موجود ،دو جایگاه مقرر گردیده است. جایگاه نخست بمانند دوربینیست که همه چیز را از بالا برای ادراکات به تصویر میکشاند و دیگری که برای انسان بسیار بسادگی قابل دسترسیست از پایین به با بالا حرکت مینماید.
    دیدگاه خداوند حکیم ،دیدگاه حقیقت است و طبیعتا آنچه روبروی این دیدگاه قرار میگیرد و آنرا از یک به دو میرساند دیدگاهیست باطل،چنانچه خداوند در تمرد ابلیس از فرمان حق اشاره داشته ،پیدایش دیدگاه ثانی و باطل را ابلیس بدعت گذاری نمود ،چرا که آنچه دیدگان همیشه بیدار حقیقت مشاهده نمود و بر اطاعت ازآن فرمان داد ، را تکذیب نمود و دیدگاهی متفاوت را پسندید بدین ترتیب حق را باطل فرض نمود ،
    (با کمی تامل در همین شرح عمل ابلیس رانده شده از درگاه خداوند میتوان به حقایق مفید و شگفت انگیزی در خصوص انسان و حقایق پنهان مانده از این موجود خیالی دست یافت که فعلا بدلیل غیر مرتبط بودن با مبحث اصلی از آن صرف نظر مینماییم).
    از دیدگاه انسان با توجه به تفسیر پردازیهای این موجود خیالی ،طبیعتا" واژه هایی همچون اشتباه ، نقص، زشتی، ناپاکی،تاریکی و....در کل ،کلیهءاصفات غیر نیکو وجود دارد و باز هم تاکید مینمایم که اینگونه پندار انسان هم بدیهیست چرا که بخشی از نظام جاری و رو به تکامل در هستیست که بواسطۀ جهالت خود انسانها رفته رفته پدید آمده و بنا به تکرار و تاکید جهالتبار انسان به مرور در دنیای خیالی انسان به موجودیتی حقیقی نما مبدل گشته است و چنانچه از شواهد امر پیداست در عصر کنونی در وجود انسان نفوذ کرده و بخشی از انسان که خود موجودیست خیالی ، گردیده است.و این روند گویا تا لحظهای که خود انسان بر اثر ناهماهنگیهایی که در سراسر وجودش آشکار میگردد که بیماریها نیز محصول همین عدم تعادلهای زیاد انسان میباشد،به ستوه آمده و قیام مینماید و به شرایط خویش اعلام جهاد مینماید و......
    مشاهدۀ جهان هستی از پایین به بالا دقیقا به معنای وارونه نگریستن به حقایق است و این به معنای نگرشیست که سراسر آن باطل است، این نوع نگرش نیز ،باز هم از دلایل دیگر وجود این آیهءحقیقت است که خداوند بی همتا در کتاب سراسر اعجاز خود بصورت بسیار ظریف و حکیمانه اشاره داشته است یعنی ((قسم به زمان ،که انسان همواره در خسارت است))
    زمانیکه خالق حکیم و فرزانه ، چنین فرموده که انسان همواره در خسران است بی گمان نکته یا نکات مهمی در میان است که انسان از ازل نسبت به آنها غافل بوده است، شگفتی بی نقص بودن جهان هستی جایی بیش از پیش قابل درک است که در میابیم این غفلت هم نیز کاملا بدیهی و درست و بجاست. چرا که گذرتاریخ بشر
    یت بر انسان ،که به عنوان سندی آشکار،بهترین مرجع هدایت و درک از چگونگی سیر مراتب تکامل در هستیست، ملزم به رعایت نظامیست که بر پا دارندۀ آن، تعیین نموده است ،و همچنین این نظام هماهنگ ،از لحظهء آغاز تا به امروز لحظه به لحظه با درایت خالق کل هستی به پیش آمده و خواهد رفت و این امر در شرایطی کاملا منظم وبه دور از کوچکترین نقصی در حرکت است ،لذا چگونه میتوان پذیرفت که موجودی خیالی به نام انسان در فعلی که در لحظه از او سر میزند دارای اختیارست؟ این اختیار هم بمانند هر چیز دیگری زمانی در لحظه به انسان واگذار میشود که انسان برای رسیدن به آن مسیر لازم را طی نموده باشد. موجودی که حضور نمایشی اش بر او فرض گردیده چگونه میتواند اختیاردار اعمالی از خویش باشد که حتی جزئی ترین آنها در گردش و نظم عالم تاثیر گذارست، اختیار داری انسان امریست غیر قابل انکار اما آنچه از توجه انسان به دور مانده این حقیقت مهم است که انسان بنا به جایگاهش در هر لحظه محدودهۀ اختیار داریش مشخص میشود ،گاه تنها اختیار دارد طلب هدایت نماید و لاغیر و گاه اختیار دارد شفاعت بنده ای را نزد خالق بی همتا نماید،در ظاهر هر دو اختیاردارند اما فاصله ای که میان اختیار داری تنها برای انتخاب نیتی سالم تا اختیارداری در شفاعت بندگان نزد خالق بزرگ وجود دارد بسیار است.
    گوبا باز هم مطلب بنده فضای زیادی را گرفت ،از این بابت از شما عذرخواهی نموده و به جاری شدن همین بخش از مطلب اکتفا نموده و در انتظار نظرات ارزشمند شما بزرگواران پس از بررسی این مطلب ،خواهم ماند.


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ در ساعت ۱۹:۳۳
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما پاسخگوی بزرگوار و تمام دوستان در کانون
    با توجه باینکه آخرین مطلب بنده را مطالعه نموده اید ،مایلم از نظرات ارزشمند جنابعالی در خصوص مطلب فوق آگاه گردم
    با تشکر و سپاس از شما برادرگرامی

    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    74
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    6



    نقل قول نوشته اصلی توسط Nure hagh نمایش پست
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما پاسخگوی بزرگوار و تمام دوستان در کانون
    با توجه باینکه آخرین مطلب بنده را مطالعه نموده اید ،مایلم از نظرات ارزشمند جنابعالی در خصوص مطلب فوق آگاه گردم
    با تشکر و سپاس از شما برادرگرامی
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یاریم کن که رود از یادم، غم دیرینهء این خاطره ها،

    شوق پرواز سرا پای مرا میکشد تا پس این پنجره ها،
    پیش رویم بگشا پنجره ای ،تا از آن پنجره پرواز کنم،
    روحم از قید تن آسوده شود ،هستی دیگری آغاز کنم


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود