جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق متقابل مخلوق و خالق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حق متقابل مخلوق و خالق




    باسلام

    با وجود مخلوق بودنمان آیا بر گردن خالق حقی داریم ؟

    اگر حقی باشد این حق چطور ادا می شود ؟

    باتشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۲:۵۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    باسلام

    با وجود مخلوق بودنمان آیا بر گردن خالق حقی داریم ؟

    اگر حقی باشد این حق چطور ادا می شود ؟

    باتشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
    با سلام و عرض ادب

    مستحضريد كه هستي همه مخلوقات از خداست و خداوند سبحان هستي را به تمامي مخلوقات افاضه كرده است لذا هر چه داريم از خداست و بايستي شكرانه نعمت بزرگ وجود را بجا بياوريم ، با بررسي آيات و روايت معلوم مي شود كه مخلوقات حقي بر گردن خالق خود دارند .
    آيات و روايات متعدد، حاكى است كه بندگان خدا، بر خالق خويش حقّى دارند. به بخشى از آنها اشاره مى كنيم:

    (وَكانَ حَقّاً عَلَيْنا نَصْر الْمُؤْمِنين).(روم/47)
    «يارى كردن افراد مؤمن، حق آنها بر ماست».

    (وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِي التَّوراةِ وَالإِنْجِيل).(توبه/111)
    «وعده اى حق بر خدا كه در تورات و انجيل آمده است».

    (كَذلِكَ حَقّاً عَلَيْنا ننجِ الْمُؤْمنين) .(يونس/103)
    «نجات دادن افراد مؤمن حق آنها بر ماست».

    (إِنَّما التَّوبَة عَلى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَة). (نساء/17)
    «به راستى پذيريش توبه كسانى كه بدى را از سر نادانى انجام مى دهند ]پس بدون تأخير توبه مى كنند[ بر خدا است».

    نمونه هايى از احاديث:

    1. «حقّ على اللّه عونُ من نَكَح التماسَ العفاف ممّا حرّم اللّه».(جامع صغير، سيوطى:2/33)
    «حقى است بر خدا كمك به كسى كه به خاطر حفظ عفت خويش از محرمات، ازدواج كند».

    2. قال رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم): «ثلاثة حقّ على اللّه عونهم: الغازي في سبيل اللّه، والمكاتَب الذي يُريدُ الأداء، والناكح الذي يريد التعفف».(سنن ابن ماجه:2/841)
    «سه گروهند كه بر خدا لازم است كه آنان را كمك كند «مجاهد در راه الله و برده اى كه ميكوشد مالش را (در مقابل آزادى از سيدش) بپردازد و كسي كه براي حفظ پاكدامني خويش قصد ازدواج داشته باشد»




    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۹:۳۹
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاسخ قسمت دوم پرسش:

    خداوند حقش را در مورد مخلوقات خود ادا كرده است ، اما اين ما انسان ها هستيم كه حق مخلوق را در برابر اين همه نعمت ادا نكرديم و بايستي حقيقتا به فكر خود و آخرت خويش باشيم با اين همه خطا و گناه در قيامت چه جوابي به خالق يكتا خواهيم داشت .

    خداوند سبحان در قرآن كريم صراحتا مي فرمايد « ادعوني استجب لكم» مرا بخوانيد تا استجابت كنم‏ (غافر 60) خداوند مخلوقات خويش را آفريد و به انسان فرمود مرا بخوانيد هر چه بخواهيد من خودم جوابگوي شما هستم به سراغ ديگري نرويد تنها از خودم بخواهيد كه من خودم دعاي شما را استجابت مي كنم . خداوند سبحان فقط با اين جمله (صرف نظر از ديگر مسائل مانند نعمت وجود ، نعمت ولايت ، نعمت آب ، خاك و ...) حق خود را ادا كرد .

    اما ما بندگان نا شكر دعوت خداوند را نپذيرفتيم ، استاد عرفان ميرزا جواد ملكي تبريزي در كتاب لقاء الله مي فرمايد وقتي شخصي با ما صحبت مي كند براي احترام وي هم كه شده سخنان وي را با دقت گوش مي كنيم اما آيا وقتي خدا با ما صحبت مي كند نعوذ بالله به اندازه يك انسان عادي به خداوند شخصيت قائل مي شويم ؟ هنگام اقامه نماز خداوند سبحان با زبان خودمان با ما سخن مي گويد اما فكر و ذهن ما در اين هنگام آشفته است و تنها چيزي كه بدان توجه نداريم خداست و به هر بهانه اي شده زود نمازمان را تمام كرده و دوست نداريم بيشتر از اين در محضر خدا باشيم .

    روايات بيشماري در رابطه با بركات نماز شب و گريه و زاري در نيمه هاي شب از جانب اهل البيت عليهم السلام به ما رسيده است كه خدواند بندگان خود را براي اقامه نمازشب دعوت مي كند تا هر دعايي كردند استجابت كند . اما چند درصد انسان ها به اين دعوت ها لبيك مي گويند؟!!

    طبق بياناتي كه ائمه بزرگوار فرمودند اگر خداوند حتي به خاطر يك گناه انسان را مخلد در آتش جهنم بكند سزاوار است ، اما خداوند با رحمت واسعه خود و با رأفت بي هايت خود بندگان گناهكر به به جانب خود دعوت مي كند و مي فرمايد از رحمت خداوند نا اميد نشويد :
    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ» (الزمر -53)

    ترجمه: بگو اى بندگانم كه بر نفس خود ستم و اسراف كرديد از رحمت خدا نوميد مشويد كه خدا تمامى گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او آمرزنده رحيم است‏.

    خداوند انشاء الله ما را از شاكرين و توابين قرار بدهد .
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    باسلام

    با وجود مخلوق بودنمان آیا بر گردن خالق حقی داریم ؟

    اگر حقی باشد این حق چطور ادا می شود ؟

    باتشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
    سلام علیکم-با تشکر از پاسخگوی محترم وطرح سئوال شما-از منظر من هم،حق مخلوق بر خالق(اگر بشود نام حق را بر آن نهاد،زیرا موجود سراپا فقر ونیاز را نرسد که خود رادر مقابل حضرتش محق بداند،اما به مسامحه)این است که لحظه ای از فیض وجود دریغ ندارد،اگر نازی کند،فرو ریزند قالبها،و او عین حق است و حق مدار.از طرفی حق خالق بر مخلوق ، قابل توجه وتأمل است که در فرمایشات حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین،خصوصاً،رسالة الحقوق حضرت سجاد،بطور مبسوط تبیین شده است.التماس دعا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid-07 نمایش پست
    ا وجود مخلوق بودنمان آیا بر گردن خالق حقی داریم ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    يات و روايات متعدد، حاكى است كه بندگان خدا، بر خالق خويش حقّى دارند.
    با تشكر از omid-07 و کنيز فاطمه(سلام الله عليها) و همچنين متشكر از پاسخگوي اعتقادي 3

    ولي بهتر بود كه كارشناس عزيز در ادامه فرمايشات خود اين مطلب را هم مي افزودند كه اگر در لسان آيات و روايات سخني از حق مخلوقات بر خداوند آمده به آن معنايي نيست كه در ميان خود ما مطرح مي شود بلكه مي تواند به يكي از اين موارد اشاره داشته باشد.
    1- منظور حق انسان بر خدا همان اعمال وعده هايي است كه خداوند در نصرت مومنين و نجات ايشان داشته و سنت هاي الهي به حساب مي آيد نظير همان آيه شريفه اي كه كارشناس محترم بيان فرموده اند:

    يونس : 103 ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا كَذلِكَ حَقًّا عَلَيْنا نُنْجِ الْمُؤْمِنينَ
    آن گاه پيامبران خود و كسانى را كه ايمان آورده‏اند [روز نزول عذاب‏] مى‏رهانيم، همين‏گونه بر ما فريضه و لازم است كه مؤمنان را نجات دهيم

    2- منظور اين باشد كه خداوند به جهت مقتضاي صفات خود هيچگاه منع خيري نكرده و هيچگاه حق بندگي بنده اي را فرو نمي گذارد و چون هادي است هدايت احدي را رها نمي كند و اگر تواب است مثلا توبه نصوح احدي را رد نخواهد كرد و اگر جواد است جود و فيض خود را از كسي دريغ نمي دارد مانند اين آيه شريفه كه كارشناس عزيز هم آن را بيان فرمودند:

    (إِنَّما التَّوبَة عَلى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَة). (نساء/17)
    «به راستى پذيريش توبه كسانى كه بدى را از سر نادانى انجام مى دهند ]پس بدون تأخير توبه مى كنند[ بر خدا است».


    و موارد ديگري نيز مي توان اضافه كرد و لي به هر حال حق به معناي نوعي از تسلط و استيلاي ذي حق، درباره حق انسان بر خدا اصلا معنا ندارد. چرا كه وجود بشر عين ربط به وجود الهي است و از خود استقلالي در هيچ شأني از شوون تكوين خود ندارد، و هر لحظه به واسطه افاضه فيض الهي است كه موجود و باقي است و اگر لحظه اي اين فيض از جانب حضرت حق قطع شود، چيزي جز عدم باقي نمي ماند.
    موفق باشيد
    ویرایش توسط لسان صدق : ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ در ساعت ۰۹:۵۸

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود