صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قدرت خداوند محدود است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا قدرت خداوند محدود است ؟




    سلام
    یه زمانی که داشتم قران میخوندم یه چیز خیلی بزرگی فهمیدم اون این بود که :
    همه ی ما تسلیم قدرتیم و کسی که قدرت داشته باشد می تواند قدرت بیشتری داشته باشد تا آنجاکه جسم او و چیز هایی که در این دنیا محدود است ( مثل مکان یا زمان ) این اجازه را ندهدکه قدرتش بیشتر از این بشه . قدرت اونقدر بزرگه که بزرگترین اعداد و مقدارهارو هم میشه توش قرار داد . اگه اینجوری باشه پس قدرت محدودیت نداره و خدا به قدرت وابسته میشه . اینجاست که فهمیدم خداوند قدرت ندارد چون هرچقدر عدد یا مقدار قدرتی برای او به زبان بیاوریم ( حتی مقدار بینهایت را ) باز خدا بالاتر از آن است . پس معلوم میشود که خدا قدرت را آفریده و مانند زمان برای این دنیا قرار داده .
    میخواستم ببینم این مطلب درسته یا نه ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۰۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    با سلام خدمت شما و پوزش بابت تاخیر در پاسخ به سوالتان. 1. خداوند قادر است و دارای قدرت است. یک دلیل عقلی بر این مدعا این است که برخی موجدات در جهان دارای قدرت هستند و صفات کمالیه را خداوند به موجودات اعطا کرده است. معطی و اعطا کننده یک صفت نمی تواند فاقد آن صفت باشد پس خداوند دارای قدرت است. 2.در تعریف قدرت خداوند گفته شده است که منظور از قادر بودن خداوند متعال این است که اگر مشيت او به انجام فعلی تعلق پذيرد، آن فعل را انجام می‌دهد و اگر مشيت او به ترک آن تعلق گيرد، آن فعل را ترک می‌کند.(ر.ک:علی ربانی گلپايگانی، عقايد استدلالی، ص 141.) 3.قدرت یک معنای تشکیکی و دارای شدت و ضعف است و هر چه موجودی که دارای قدرت است از نظر وجودی كامل‌تر باشد، قدرت بيشتری دارد لذا موجودی كه دارای كمالات و وجود بینهايت است قدرتش نیز بی نهایت و نامحدود است. از همين رو خداوند متعال که دارای وجودنامحدود است دارای قدرت نامحدود نیز است.إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿بقره/۲۰﴾ همانا خداوند برهرکاری توانا است.

    آیا قدرت خداوند محدود است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 8 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مگه خداوند قادر نيستو برهمه چيزتسلط داره

    موقعي كه من يه دعايي ميكنم براورده نميشه ميگن به صلاحت نبوده

    خب اگه خداوند قادره اون مصلحتو تغيير بده

    نميگم همشو فقط همون خواستمو





  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    435
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 19 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط متين فر نمایش پست
    سلام مگه خداوند قادر نيستو برهمه چيزتسلط داره

    موقعي كه من يه دعايي ميكنم براورده نميشه ميگن به صلاحت نبوده

    خب اگه خداوند قادره اون مصلحتو تغيير بده

    نميگم همشو فقط همون خواستمو
    سلام.
    انسان مرتبط با خدا مى‌‏كوشد از طريق دعا (راز و نياز و مناجات و عبادت) به خدا نزديك شود. وقتى با كسى آشنا شدى و ارتباط پيوسته شما زمينه اعتماد را فراهم ساخت و از دوستان صميمى او به شمار آمدى، در هنگام نياز به خانه‌‏اش مى‏روى. شرط دوستى را به جا مى‏‌آوري . ميثاق و محبت را استوار مى‏‌سازي. او نيز در را باز مى‏كند . شما را در اندرون پذيرايى مي‌نمايد . مورد لطف و عنايت ويژه قرار خواهد داد.
    بر اين اساس هر دعايي از انسان مورد اجابت خدا است؛ زيرا خداوند به طور مطلق و بي هيچ قيدي فرمود : مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم، اما
    از نظر تعاليم ديني ما، استجابت همواره به معناي برآورده شدن و عملي شدن آنچه ما خواسته ايم نيست. اين امر معقول وپذيرفتني نيست و با ساير سنت هاي قطعي الهي در عالم همخواني ندارد. مثلا فرض كنيد اگر در شب قدري مادري براي سلامت و بازگشت فرزند رزمنده اش از ميدان جنگ دعا كند . از آن سو فرزندش نيز براي شهادت و شهيد شدن دعا کند ، تكليف چيست؟ آيا مي شود اين رزمنده هم شهيد بشود و هم نشود؟ البته اين يك مثال بسيار ساده و معمولي است. مثال هاي بسياري از اين دست مي توان زد. تازه مثال ها و موارد تنها صورت هاي ظاهري است كه براي ما قابل درك است. به علاوه اگر همه خواسته هاي انسان ها در دعاهاشان بر آورده شود، لازم مي آيد همه نظام دقيق عالم به واسطه دعاهاي گوناگون بندگان در شرائط خاص استجابت به هم بريزد. ساختار عالم وحوادث آن هر روز بسته به دعاهاي بندگان شكل جديدي به خود بگيرد كه اين امر معقول ومنطقي نيست.
    معناي درست استجابت همان است كه از روايات استفاده مي‌شود كه به ما گفته شده : هيچ دعايي بي اثر نيست. هر دعايي در دنيا و آخرت تأثير مناسب خود را دارد. هر دعاي مقبولي يقيناً به استجابت مي‌رسد، اما گونه‌هاي استجابت آن مختلف است.
    امام سجاد(ع) مي‌فرمايد: «دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد:
    براي او ذخيره مي‌گردد،
    يا در دنيا برآورده مي‌شود،
    يا بلايي را كه مي‌خواست به او برسد، ‌از وي مي‌گرداند». (1)
    چنان كه از روايات برمي آيد، برخي از دعاها مورد توجه خداوند قرار نمي گيرند. از آن ها تعبير «دعاي غير مسموع » مي شود. اما دعا با شرائط خاص و در موقعيت هاي ويژه مستجاب است .
    راز عدم استجابت آن جوري که باب ميل ما باشد ، در اين واقعيت نهفته است که از باطن هستي و مصالح حقيقي خود و جهان بي خبريم. به همين دليل گاهي مي‌پنداريم خير و مصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتي يا دفع و رفع مشکل و مانعي است. بر اساس اين پيش فرض وقتي مي‌بينيم خواستة ما بر آورده نمي‌شود، رنجيده خاطر مي‌شويم! در حالي که اگر حجاب از روي «حقيقت باطني» عالم کنار رود و آينده و نتيجه برخي خواسته‌ها براي ما روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف مي‌شويم و خدا را شکر مي‌کنيم که خواسته و حاجت جاهلانه ما را آن گونه كه مي خواستيم، بر آورده نکرده است.
    به بيان ديگر: خداوند نسبت به بندگانش مهربان است. خير و خوشبختي مؤمنان را مي‌خواهد، از اين رو اگر خواسته آنان به ضررشان است، اما آنان به جهت عدم اطلاع از باطن امور از خداوند آن را مي‌خواهند، اجابت نمي‌کند. اما چنان كه گفتيم اصل دعاي او بي اجابت و بي اثر نخواهد بود.
    به علاوه عدم اجابت ظاهري داراي آثار وبركات بسياري براي او خواهد بود. اگر کسي بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنيا، چه پاداشي براي او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز از آن ناراضي نمي‌شود. امام صادق(ع) مي‌فرمايد:
    «روز قيامت خداوند مي‌فرمايد: اي بنده من!‌ مرا خواندي و اجابتت را به تأخير انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنين و چنان است. پس مؤمن آرزو مي‌کند که کاش هيچ دعايي از او در دنيا اجابت نمي‌شد، براي ثواب و پاداش نيک که مي‌بيند». (2)
    مهم¬تر از هر دعا و اجابتي در دنيا سنت آزمايش خداوند از بندگان است. حقيقتي كه همه بندگان خدا از بزرگ ترين انبيا تا كم¬ترين افراد از آن مستثنا نشده¬اند. چه بسا يكي از مهم ترين آزمايش هاي خداوند براي بندگان خوبي چون شما تاخير در اجابت ها و سنجش ميزان صبر و حسن ظن شما به خداست.
    البته شيطان در يكي از مواردي كه وسوسه مي‌كند، تأخير اجابت دعا است. از اين راه انسان را مأيوس مي‌كند تا او به خدا بدبين شود. ائمه اطهار(ع) به اين نكته توجه داشته و همگان را از افتادن به دام بدبيني و سوء ظن به خدا برحذر داشته‌اند.
    اميرمؤمنان(ع) مي‌فرمايد: «دير اجابت نمودن خدا، ‌تو را نااميد نكند كه بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعاي تو تأخير رخ دهد تا درخواست تو طولاني‌تر گردد و بخشش خدا كامل‌تر شود. چه بسا چيزي را خواسته‌اي به تو نداده ،ولي بهتر از آن را در اين دنيا يا آن دنيا داده و يا بهتر آن بوده كه آن را از تو باز دارد. چه بسا چيزي را طلب نمودي كه اگر به تو مي‌داد، ‌تباهي دين و دنياي خود را در آن مي‌ديدي». (3)
    یا‌حق

    ----------------------------
    پي‌نوشت‌ها:
    1. تحف العقول، ص 202.
    2. اصول كافي، ج 4، ص 247 .
    3. نهج البلاغه، نامه 31.
    ویرایش توسط أنا الحقیر : ۱۳۹۱/۰۳/۰۷ در ساعت ۱۵:۲۹
    .:اللهم عجل لولیک الفرج:.
    :.:اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم:.:

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    خداوند قادر است و دارای قدرت است. یک دلیل عقلی بر این مدعا این است که برخی موجدات در جهان دارای قدرت هستند و صفات کمالیه را خداوند به موجودات اعطا کرده است. معطی و اعطا کننده یک صفت نمی تواند فاقد آن صفت باشد پس خداوند دارای قدرت است.
    اگر معطی شی نمی تواند فاقد شی باشد پس خدا هم باید شرور باشد چون شر را افریده است

    (خواهشا نگویید شر عدمی است چون این نظر به روشنی رد شده است ؛
    مثلا تازگیها در قم همایشی بود به نام الهیات و مسئله شرور که در آنجا دکتر افضلی گفت:
    من در بحث خود از وجودی بودن شرور، هم ادله نقلی را به کار می‌برم و هم ادله عقلی. ادله نقلی از این جهت مطرح می‌شود که فلاسفه اسلامی در ادله خود به آیات و روایات استناد کرده‌اند لذا باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. در سوره انعام و مور به صراحت از خلق ظلمت و مرگ توسط خالق سخن به میان آمده است. ظاهر آیات نشان می‌دهد که عدمی بودن شرور درست نیست و شرور مخلوق خدا هستند. همچنین در روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز از مرگ و شر به عنوان مخلوق خدا نام برده شده است.
    وی افزود: لذا شرور نوع اول وجودی هستند. نقد من بر رد عدمی بودن شرور مربوط به مساله "درد" و الم است که مورد اختلاف فلاسفه مسلمان نیز است. اگر بگوییم که درد امر وجودی است پس این حرف که شرور امری عدمی هستند نقض می‌شود و اگر گفته شود که امری عدمی است که اشکالاتی بر آن مترتب خواهد بود. اکثر فلاسفه مسلمان می گویند که الم امری وجودی است. یک دلیل آنها هم این است که الم جزو کیفیات نفسانی و اعراض نفسانی است. دلیل دیگر آنها این است که آنها به ادراک بودن الم اعتقاد دارند و ادراک و علم هم امری وجودی هستند پس خود احساس الم نوعی ادراک است.
    وی افزود: اکثر فلاسفه در اینکه شر به ذات امر عدمی است متفق القول هستند. به نظر بنده در عالم یک شر بیشتر نداریم و آن الم است. به نظر بنده شرور نوع اول و دوم شر به ذات نیستند و شر بالعرض هستند و از این جهت شر هستند که منجر به الم می‌شوند. دلیل این است که ظلمت آن موقعی شر می‌شود که ما با ظلمت مواجه شویم و آن ظلمت باعث یک صدمه شود و آن صدمه هم باعث الم شود و چون الم ایجاد می‌کند پس ظلمت شر می‌شود.
    وهمچنین برای رد این نظریه مراجعه شود به کتاب خدا و مسئله شر محمد حسن قرا ملکی ؛بوستان کتاب)
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    سلام مگه خداوند قادر نيستو برهمه چيزتسلط داره
    موقعي كه من يه دعايي ميكنم براورده نميشه ميگن به صلاحت نبوده
    خب اگه خداوند قادره اون مصلحتو تغيير بده
    نميگم همشو فقط همون خواستمو
    با سلام خدمت شما

    در پست 2 توضیح داده شد که خداوند قادر است و معنای قادر بودن خداوند هم بیان شد. در مورد قدرت خداوند دقت شود که گرچه خداوند قادر مطلق است و بنا به آیات قرآن بر هرکاری توانا است اما این بدین معنا نمی باشد که خداوند هرکاری را که ما می خواهیم و تشخیص می دهیم که به مصلحتمان است؛ انجام دهد. زیرا خداوند حکیم است .خداوند قدرتش ، حکیمانه و علیمانه می باشد. برای اینکه موضوع روشن تر شود به مثال زیر دقت کنید:
    انسان قدرت بر انجام خیلی از امور دارد ولی آنها را انجام نمی دهد.به عنوان نمونه والدین قدرت دارند بسیاری از خواسته های کوکشان را انجام دهند اما آن را انجام نمی دهند . زیرا می دانند به مصلحتش نیست گرچه خود کودک فکر می کند به مصلحتش است. و یا انسان قدرت دارد که به جای کاغذ ، پول را آتش بزند یا لباس های نو خود را پاره کند و ... اما هیچ انسان حکیمی در شرایط عادی این کار را انجام نمی دهد . زیرا انجام این امور را به مصلحت خودش نمی داند و ...

    در امور روزمره نیز ما بندگان به دلیل علم کممان و محدودیت هایی که داریم گمان میکنیم که اموری به صلاحمان است ، اما خداوند حکیم و علیم می داند که چه اموری به صلاح بندگانش است و آنها را انجام می دهد هرچند بنده چیز دیگری بخواهد.


    آیا قدرت خداوند محدود است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    اگر معطی شی نمی تواند فاقد شی باشد پس خدا هم باید شرور باشد چون شر را افریده است

    (خواهشا نگویید شر عدمی است چون این نظر به روشنی رد شده است .....)
    با سلام خدمت شما

    سوال اصلی شما در مورد امر وجودی یا عدمی بودن شر است که در این تاپیک به دلیل انحراف تاپیک از بحث اصلی نمی توانیم به این موضوع بپردازیم. تنها به این مقدار بسنده می شود که دیدگاه مشهور بین حکما و فلاسفه این است که شرور امور عدمی هستندو ما این دیدگاه را قبول داریم لذا این سوالی که مطرح کرده اید را باید از کسانی بپرسید که قائلند شر ، امر وجودی است!!!.
    درصورت توضیح بیشتر و نقد نقل قولی که مطرح کرده اید باید این سوال را در تاپیکی مستقل مطرح و پیگیری کنید.
    با تشکر


    آیا قدرت خداوند محدود است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این موضوع به این تاپیک ربط دارد چون پاسخ نقضی ای است به معطی شی فاقد شی نمی تواند باشد
    و شما در برهانتان از آن استفاده کرده اید
    اما اینکه گفتید در مورد عدمی بودن شر من به ان معتقدم خب ما بگوییم به دلایل مذکور اعتقاد شما غلط است
    پس اشکال ما وارد است
    اما اینکه گفتید تاپیک دیگری باز کن
    من از تاپیک بازکردن نا امید شده ام چون هر تاپیکی می زنم جناب همکار مدیر سایت می گویند قبلا بحثش شده یا می گویند سوال شما بی خود است و ناشی از یک فکر غلط
    فلذا وقت خود را تلف در تاپیک درست کردن نمی کنم!
    باتشکر
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.




  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند قدرت دارد تا هر چیزی را در یک چشم بهم زدن خلق کند.آیا قدرت خداوند محدود است ؟
    ویرایش توسط جنات : ۱۳۹۱/۰۳/۰۸ در ساعت ۲۳:۵۶

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بابت وقتی که برای جواب دادن سوالم گذاشتید بسیار ممنون .
    این موضوع در جای دیگه ای مطرح کردم و به این به طور مفصل جواب دادن ( البته نمیگم که با حرفای شما دوستان قانع نشدم بلکه چیزهای بیشتری یاد گرفتم ) اما متاسفانه تا این زمان یادم رفته بود که جواب اینرو برای شما عزیزان قراربدم و بابت هیمن از شما طلب پوزش میکنم
    http://forum.bidari-andishe.ir/threa...html#pid113765
    ویرایش توسط yashar1374 : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۲:۵۳


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود