جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدیاد نسل در قرآن و حدیث!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ازدیاد نسل در قرآن و حدیث!!!




    سلام
    یه سوال که دارم اینه که آيا تو قرآن و حديث سفارشی به زیاد شدن نسل و تشویق به اون شده یا نه؟اگر هست چند مورد رو بفرمایید ممنونم میشم.


    کارشناس بحث:پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۴:۲۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    آنچه که در اسلام و قرآن به آن اهمیت زیادی داده شده است و باعث دوری از گناه هم می شود بحث ازدواج است که هم در آیات قرآنی و هم در روایات به آن پرداخته شده است و از اهمیت و جایگاه سخن به میان آمده است.و مسلما حاصل این ازدواج هم تولید مثل و بچه دار شدن می باشد.
    وقتی به قرآن و روایات رجوع می کنیم نمونه هایی برخورد میکنیم:

    1. دليل قرآني قرآن كريم به صراحت درباره تكثير نسل سخن نگفته، ولي بعضي از آيات به ازدواج اشاره كرده‌اند كه لازمه‌اش ايجاد نسل و فرزند است. مثلا آية و أنكحوا الأيامي منكم(1) يعني مردان بي‌زن و زنان بي‌شوهر را به نكاح يكديگر درآوريد. گر چه با صراحت بيان نكرده كه ثمرة اين ازدواج بچه دار شدن است، اما در اين معنا ظهور دارد و لازمه ازدواج بچه دار شدن و پيدا كردن نسل است.(2) و در جاي ديگر خطاب مستقيم به مردها دارد كه: فانكحوا ما طاب لكم من النساء(3) با زنان پاك ازدواج كنيد. كه بازهم لازمه اين ازدواج بچه دار شدن و ايجاد نسل است، در قرآن كريم الفاظي از قبيل اولاد، ذريه، ولد، غلام و... فراوان يافت مي‌شود، ولي هيچ كدام از اين آيات به طور مستقيم به زيادي نسل يا محدود كردن ان اشاره اي ندارد.

    2. دليل روايي از پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ احاديثي نقل شده كه يكي از معروفترين آنها حديث: «تناكحوا تناسلوا تكثروا، فإني اباهي بكم الامم يوم القيامة و لو بالسقط».(4) يعني (اي مردان و زنان) با همديگر ازدواج كنيد و داراي نسل گرديد و زياد شويد، به راستي كه من مباهات مي‌كنم به واسطة شما در مقابل امت‌هاي ديگر در روز قيامت، ولو با بچه سقط شده.
    در اینجا پيامبر اسلام (ص) به صراحت به تكثر نسل دستور مي‌دهد.

    منابع:
    1. نور: 32.
    2. براي مطالعه‌ي بيشتر ر.ک: 1. طبرسي، فضل بن حسن، تفسير مجمع البيان، بيروت، مؤسسه اعلمي، چاپ اول، سال 1415، ج7، ص 243. طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، قم، انتشارات اسماعيليان، چاپ چهارم، ج6، ص324. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الاسلاميه، چاپ بيست و دوم، ج14، ص457 و 463.
    3. نساء: 3.
    4. نمازي، حسن بن علي، مستدرك سفينه البحار، قم، جامعه مدرسين، سال 1419، ج4، ص340.

    ازدیاد نسل در قرآن و حدیث!!!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممکن است سوال شود که در مقابل روایت بالا،رواياتي وارد شده كه به صراحت به كاهش نسل سفارش دارند، از جمله حديثي معروف از امير المؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ كه مي فرمايد: «قلة العيال أحد اليسارين.(1) كمي جيره خوار يكي از دو دست است» اين حديث كنايه از اين است كه فرزند و عيال و خرج خور كم يكي از اسباب آسايش زندگي انسان است.

    در ظاهر ميان روايت پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ ، روايت امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ تعارض ديده مي‌شود، چون حديث اول به كثرت نسل تشويق و دومي بر قلت نسل دارد، در حالي كه اين گونه نيست و مي‌شود بين اين دو حديث جمع عرفي كرد و در جمع بين آنها لازم است به دو نكته توجه شود:

    1. حديث پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مربوط به زماني است كه تعداد مسلمانها در جهان اندك بودند و در اقليت به سر مي‌بردند، لذا براي تقويت مسلمانها و نهضت اسلامي پيامبر، آن حضرت تشويق به تكثر نسل فرمودند، اما كلام حضرت امام علي ـ عليه السّلام ـ مي‌تواند به عنوان يك دستور العمل ارشادي براي همة انسانهاي جهان باشد. چه مسلمان باشند چه غيرمسلمان.

    2. لازم به ذكر است كه شرايط زمان و مكان و محيط بر تكثر و قلت نسل دخالت دارند، اگر اين شرايط مستعد و آماده باشند، بي ترديد زيادي نسل مطلوب خواهد بود، اما اگر اين شرايط مهيا نباشد، برعكس قلت نسل مطلوب است، مثلا اگر در يك زماني تربيت بچه و تغذيه و مراعات بهداشت آن آسان باشد، آن وقت فرزند زياد نه تنها ايرادي ندارد، بلكه مورد پسند هم مي‌باشد، اما اگر تربيت و تغذيه و رعايت بهداشت مشكل و دشوار باشند، مثل زماني كه ما در آن زندگي مي‌كنيم در اين صورت بايد به تعداد كم آن بسنده شود، زيرا در محيط آلوده و ناپاك فرزندان آلوده مي‌شوند، چون انسان موجودي اجتماعي است و نمي‌تواند گوشه عزلت گزيند و دور از اجتماع زندگي كند، پس ناچار است كه با ديگران در ارتباط باشد. در اين زمان ضرورت ايجاب مي‌كند كه به قلت نسل بيانديشيم.

    بنابر اين درباره تكثر و قلت نسل، آيه‌ي از قرآن بدان تصريح نكرده، اما روايت‌هايي درباره‌ي زيادي و كمي نسل وجود دارد، لازمه‌ي جمع بين آنها اين است كه شرايط زمان و مكان را بايد در نظر گرفت، چون بعضي وقتها زمينه براي تكثر مناسب است و بعضي وقتها براي قلت مناسب است.
    منبع:
    1. نهج البلاغه، فيض الاسلام، كلمه قصار 135.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۰:۳۵
    ازدیاد نسل در قرآن و حدیث!!!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای تک فرزندی معایبی ذکر شده است که به نمونه هایی از آن اشاره میکنم:
    1. از آنجا که تمام نیازهای تک فرزندها، بر آورده می شود و کمتر با ناکامی روبرو می شوند؛ آنان نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل کنند. چنانچه توهینی به آنها شود، بی آن که قصد و غرضی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می کنند. چنانچه از مسئله ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت های مدیدی در درون خود زنده نگاه می دارند. آنها فقط به برقراری روابطی علاقه مندند که در برگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نکند. آنها ممکن است ناراحتی های خود را برای دیگران بیان نکنند و فردی درون گرا شوند.
    2. وابستگی شدید والدین به تک فرزند (این وابستگی سبب اضطراب تک فرزند می‌شود وهمیشه نگران است که اگر صدمه‌ای به او برسد، والدین دچار لطمة روحی شدید خواهند شد).
    3. حساسیت فراون والدین دربارة‌ رفتار وگفتار تک فرزند که او را به رفتار و گفتاری نامطلوب می‌کشد و لوس می‌شود.
    4. مراقبت بیش از حد والدین که استقلال تک فرزند را به خطر می‌اندازد، وابستگی شدید تک فرزند به والدین که مانع دوست یابی او در ارتباط با همسالان می‌شود.
    5. تأثیر منفی بر رشد تک فرزند به جهت نبودن رقابت بازی یا درگیری با برادر یا خواهر.
    6. تسلیم‌پذیری والدین و عدم مخالفت با تک فرزند که سبب شکنندگی و آسیب پذیری در آینده می‌شود و نمی‌تواند ناامیدی‌ها و فشارهای روحی را تحمل کند، برخورد بزرگانه با کودک (این کار سبب می‌شود جلوی بچگی کردن او گرفته شود).
    7. ارتباط کمتر با همسالان، به جهت نبودن برادر و خواهری در منزل از ایجاد ارتباط با همسالان خجالت می‌کشد.
    8. یکی از معایب تک فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد کودک است. این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند. آنها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی کنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آنها نخواهند داشت.
    9. بلوغ روحی و روانی، پدیده ای کاملاً ارثی نیست بلکه اکتسابی است. این بلوغ مواردی همچون شناخت خود، میزان واقع بینی و انتخاب مؤثر را شامل می شود و به راحتی به دست نمی آید، بلکه به تجربه هائی سخت و طاقت فرسا نیاز دارد. کودکی که تک فرزند خانواده است کمتر با مشکلات مواجه می شود و در معرض تجربه کردن شکست، ناکامی رانده شدن و... قرار نمی گیرد و شرایطی را که لازمه بلوغ روحی، روانی است، تجربه نمی کند.
    10. تمایل والدین به حمایت از تنها فرزندشان، مانع از آن می شود که فرزندشان عواقب اشتباهات خود را بیازماید و مسئولیت عمل خود را بپذیرد. آنها هیچ گاه در مقام انتقاد از فرزندشان برنمی آیند، با او مخالف نمی کنند و همواره تسلیم خواسته های او می شوند تا از این طریق مانع ناراحت شدن او شوند.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۸:۴۱
    ازدیاد نسل در قرآن و حدیث!!!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر می رسد که آیاتی صریح تر از آنچه کارشناس اشاره کرده اند، وجود دارد: ارتباط قدموا لانفسک با حرث بودن در چیست؟


    نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ (بقره 223) زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان كه بخواهيد، مى‏توانيد با آنها آميزش كنيد. و (سعى نمائيد از اين فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد.



    درباره جمع بین دو روایت نیز به نظر، مطلب می تواند متفاوت از این جمع بیان شود!
    آیا هر راحتی ای به معنای خوبی است؟ کمی عیال، قطعا آسایش بیشتر دارد. اما آیا این به معنای توصیه به کمی عیال است؟


    پس چرا از حدیث زیر توصیه به ترک ازدواج نمی فهمید یا توصیه به ترک داشتن ولد به طور کلی: (خطبه 160 نهج البلاغه)
    و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم،
    كه سنگ را بالش خود قرار مى‏داد،
    لباس پشمى خشن به تن مى‏كرد، و نان خشك مى‏خورد،
    نان خورش او گرسنگى،
    و چراغش در شب ماه،
    و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود،
    ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى‏روياند،
    زنى نداشت كه او را فريفته خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند،
    و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد،
    مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود.





    شاید بهتر باشد، معیارها و ملاک های دینی و معنوی قرار دهیم تا ملاک های مادی
    مثلا به جای ملاک قرار دادن وضعیت مالی برای تعداد فرزند
    توانایی تربیت فرزند صالح را معیاری برای تعداد آن ها قرار دهیم.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علی (ع) در حدیثی اشاره میفرمایند که فرزند زمان خودتان باشید به نظر من باید شرایط را با توجه به همان زمان در نظر گرفت
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود