جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایرانیان چطور و چه زمانی شیعه شدند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ایرانیان چطور و چه زمانی شیعه شدند؟




    سلام و وقت همگی بخیر.

    در مورد ورود اسلام به ایران خیلی شنیدیم، (گرچه همین موضوع هم جای بحث و سوال خیلی داره،) ولی فعلا سوال من روی این موضوع هست که: ایرانیان چطور شد که شیعه شدند؟ و این چه زمانی بود؟

    ممنون

    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۲ در ساعت ۲۲:۴۹

    منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش
    مرا اندر دل آتش همي باشد نشيمن ها




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست
    سلام و وقت همگی بخیر.

    در مورد ورود اسلام به ایران خیلی شنیدیم، (گرچه همین موضوع هم جای بحث و سوال خیلی داره،) ولی فعلا سوال من روی این موضوع هست که: ایرانیان چطور شد که شیعه شدند؟ و این چه زمانی بود؟

    ممنون

    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1


    چگونگي تشيع ايراني ها


    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    بحث در رابطه با زمان ورود تشيع به ايران و چگونگي شيعه شدن ايرانيان به مذهب تشيع و علل گسترش اين مذهب در بين مردم ايران،نيازمند ارائه و طرح مباحث مفصلي است كه اينجا مجال آن نيست،لذا بنده سعي مي كنم در حد امكان به اختصار و انشاءالله مفيد مطالبي خدمت شما و دوستان عزيز عرض كنم.

    هر چند تعيين زمان و تاريخي دقيق براي اين آشنايي امري مشكل است ولي مطالعه تاريخ تشيع در ايران، نشان مي دهد که ايرانيان از قرن اول تا حدود قرن هفتم به تدريج و مرحله به مرحله به تشيع گرويده اند و اين گرايش در هر مرحله بسيار عميق و گسترده بوده است. همچنين تشيع ايرانيان غالبا اعتقادي و دوازده امامي بوده است گر چه در بعضي از موارد جنبه هاي سياسي داشته است مانند شيعه زيديه و اسماعيلي.

    مهم ترين عاملي که موجب گرايش ايرانيان به تشيع شد همان عامل اسلام گرائي آن ها است. از يک سو ستم، و هرج و مرج حکومت ساساني و از سوي ديگر رفتار و اخلاق مسلمانان پيروز که رفتاري عادلانه و مهرانگيز داشتند كه سلمان فارسي درمدائن نمونه برجسته آن است موجب شد که کم کم ايرانيان مسلمان گردند. و بعد از آن ايرانيان پيشوايان عادل و آييني پاک را تنها در چهره امام علي عليه السلام و جانشينانش مي ديدند که همين سنگ بناي تشيع ايرانيان گرديد.

    براي اين مطلب کافي است که بيان شود ايرانيان در دوران خلفاء تبعيضات و انحرافات بسياري - به خصوص در عصر خلافت عثمان - ديدند و سپس ظلم و طغيان امويان را شاهد بودند. سلمان فارسي که يک مسلمان ايراني و مسلماني مخلص و مهربان و عادل و يك شيعه واقعي بود، وقتي که ايرانيان زندگي اين ايراني پيشتاز را مشاهده کردند اسلام را به طور کامل و خالص در وجود او مي ديدند، سفارش هاي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله از سلمان را مي ديدند و از طرفي مي دانستند که او شيعه علي عليه السلام است در نتيجه به طور طبيعي مذهب تشيع را بر مي گزيدند. اکثر مردم مدائن و کوفه و مسافران اين دو شهر، ايراني بودند، ملاقات سلمان با آن ها موجب شد که نخستين بناي تشيع در اين دو شهر پي ريزي گردد و سپس به شهرهاي ديگر ايران سرايت نمايد.

    با توجه به اين که ايرانيان بسياري در کوفه سکونت داشتند و رفت و آمد ايرانيان به اين شهر بسيار بود طبعا ملاقات هاي آن ها با امام علي عليه السلام بسيار و مکرر بوده. مرحوم علامه «سيد محسن امين» در اعيان الشيعه مي نويسد:«هنگامي که امام علي عليه السلام در عراق سکونت کرد بسياري از مردم کوفه و بصره و شهرهاي اطراف به تشيع گرويدند و هنگامي که کارگزاران آن حضرت به شهرها و استان ها مي رفتند، بسياري بر اثر راهنمايي هاي آن حضرت شيعه مي شدند.» (1)

    يکي از نمونه هاي ارتباط ايرانيان با امام علي عليه السلام اين است که ايرانيان بسياري پاي منبر امام مي نشستند به طوري که اشعث بن قيس به امام اعتراض کرد و گفت: اين افراد حمراء بر ما چيره شده اند و تو جلو آن ها را نمي گيري امام عليه السلام از اين سخن خشمگين شدند و فرمودند: «اين عرب هاي شکم گنده، در بسترهاي نرم مي آرامند ولي آن ها (ايرانيان) در روزهاي سوزان در تلاش و فعاليت هستند. اگر آن ها را طرد کنم از ستمگران خواهم بود. سپس فرمود: سوگند به خدا از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم که مي فرمود: آن ها (ايرانيان) شما را به خاطر برگرداندن شما به سوي اسلام، مي زنند، همان گونه که شما آن ها را در آغاز براي گرايش يافتن آن ها به اسلام مي زديد.(2)

    بی تردید حضور علی (ع) درکوفه مرحله جدیدی برای گرایش ایرانیان به تشیع بوده است در این مدت (حکومت علی (ع) ) تشیع رسماً به عنوان اسلام ناب دربرابر آئین عثمانی و...قرارگرفت امام (ع) نقش مهمی درگرویدن ایرانیان به تشیع داشت خاورشناسان زیادی به این نکته تاکید دارند از جمله فان فلوتن می نویسد:

    یکی از علل گرایش ایرانیان به تشیع این بوده که آنها شیوه ای انسانی را جزء درخط فکری امام علی (ع) نیافتند.(3)

    شهر قم را باید نخستین شهر شیعی دانست. شهر قم از شهرهایی بود که در سال 23 هجری به دست اعراب و با فرماندهی ابوموسی اشعری فتح گردید و مردم آن به اسلام گرویدند. پس از گذشت شصت سال این شهر و اطراف آن توسط قبیله اشعری که از اهالی کوفه بودند، به عنوان پناهگاهی امن برگزیده شد و آنان از ترس حجاج، حاکم بنی‌امیه در عراق، از کوفه به عنوان پناهگاه به قم آمدند.(4)

    برخی از مورخان علت آمدن اشعریان را به قم این گونه نوشته‌اند: «عبدالرحمان بن محمد بن اشعث» امارت سجستان را از ناحیه حجاج بر عهده داشت، پس از خروج (شورش) وی بر حجاج و شکست او، به کابل گریخت؛ فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری به نام‌های عبدالرحمان و عبدالله و احوص و اسحاق و نعیم که در شمار لشکر ابن اشعث بودند، از وی جدا شده و در اطراف قم ساکن شدند. به دنبال آن بستگان و عموزادگانشان نیز به قم آمدند و بر این منطقه تسلط یافتند؛ عبدالله فرزند بزرگ سعد بود. وی پسری داشت که شیعه امامی بود و در کوفه رشد یافته بود. او هم از کوفه به قم آمد و می‌توان گفت که او افکار تشیع را به قم انتقال داد.(5)


    بنابراين زمان آغاز آشنايي ايرانيان با تشيع را مي توان همزمان با ورود اسلام به ايران در همان قرن اول هجري دانست،البته اين آشنايي و گرايش مردم ايران به تشيع به تدريج و در طول چند قرن صورت گرفته است.

    پي نوشتها:

    1) اعيان الشيعه، ج 1، ص 25 - سيد محسن امين.

    2) سفينه البحار، ج 2، ص 693.

    3). علی والفاری فی المواجهه التحدی ص 164.

    4). مقالات تاریخی، رسول جعفریان، دفتر اوّل، ص 276.

    5). معجم البلدان، شهاب‌الدین یاقوت الحموی، دار الکتب العلمیه، بیروت، ج 4، ص 450 ـ 451.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۹:۱۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و خسته نباشید
    دوستان زحمتکش پاسخگو سعی کنند جوابها رو کوتاهتر و از خودشون بنویسند و کپی نکنند.هر چند میدونم میخوان مستند حرف بزنن
    ولی خوب اگه خودشون بنویسن تمایل به خوندنشون بیشتر میشه
    خدا خیرتون بده


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    ایرانیان از چه تاریخی شیعه شدند و چگونه تشیع در ایران گسترش پیدا کرد؟


    پاسخ:
    بحث در رابطه با زمان ورود تشيع به ايران و چگونگی شيعه شدن ايرانيان به مذهب تشيع و علل گسترش اين مذهب در بين مردم ايران، نيازمند ارائه و طرح مباحث مفصلی است كه اينجا مجال آن نيست، لذا بنده سعی می كنم در حد امكان به اختصار و انشاءالله مفيد مطالبی خدمت شما و دوستان عزيز عرض كنم.

    هر چند تعيين زمان و تاريخی دقيق برای اين آشنايی امری مشكل است ولی مطالعه تاريخ تشيع در ايران، نشان می دهد که ايرانيان از قرن اول تا حدود قرن هفتم به تدريج و مرحله به مرحله به تشيع گرويده اند و اين گرايش در هر مرحله بسيار عميق و گسترده بوده است. همچنين تشيع ايرانيان غالبا اعتقادی و دوازده امامي بوده است گر چه در بعضی از موارد جنبه های سياسی داشته است مانند شيعه زيديه و اسماعيلی.
    مهم ترين عاملي که موجب گرايش ايرانيان به تشيع شد همان عامل اسلام گرائی آن ها است. از يک سو ستم، و هرج و مرج حکومت ساسانی و از سوي ديگر رفتار و اخلاق مسلمانان پيروز که رفتاری عادلانه و مهرانگيز داشتند كه سلمان فارسی در مدائن نمونه برجسته آن است موجب شد که کم کم ايرانيان مسلمان گردند. و بعد از آن ايرانيان پيشوايان عادل و آيينی پاک را تنها در چهره امام علی (عليه السلام) و جانشينانش می ديدند که همين سنگ بنای تشيع ايرانيان گرديد.

    برای اين مطلب کافی است که بيان شود ايرانيان در دوران خلفاء تبعيضات و انحرافات بسياری - به خصوص در عصر خلافت عثمان - ديدند و سپس ظلم و طغيان امويان را شاهد بودند. سلمان فارسی که يک مسلمان ايرانی و مسلمانی مخلص و مهربان و عادل و يك شيعه واقعی بود، وقتی که ايرانيان زندگی اين ايرانی پيشتاز را مشاهده کردند اسلام را به طور کامل و خالص در وجود او می ديدند، سفارش های پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) از سلمان را می ديدند و از طرفی می دانستند که او شيعه علی (عليه السلام) است در نتيجه به طور طبيعی مذهب تشيع را بر می گزيدند.

    اکثر مردم مدائن و کوفه و مسافران اين دو شهر، ايرانی بودند، ملاقات سلمان با آن ها موجب شد که نخستين بنای تشيع در اين دو شهر پی ريزی گردد و سپس به شهرهای ديگر ايران سرايت نمايد.
    با توجه به اين که ايرانيان بسياری در کوفه سکونت داشتند و رفت و آمد ايرانيان به اين شهر بسيار بود طبعا ملاقات های آن ها با امام علی (عليه السلام) بسيار و مکرر بوده. مرحوم علامه «سيد محسن امين» در اعيان الشيعه می نويسد: «هنگامی که امام علی (عليه السلام) در عراق سکونت کرد بسياری از مردم کوفه و بصره و شهرهای اطراف به تشيع گرويدند و هنگامی که کارگزاران آن حضرت به شهرها و استان ها می رفتند، بسياری بر اثر راهنمايی های آن حضرت شيعه می شدند.»(1)

    يکی از نمونه های ارتباط ايرانيان با امام علی (عليه السلام) اين است که ايرانيان بسياری پای منبر امام می نشستند به طوری که اشعث بن قيس به امام اعتراض کرد و گفت: اين افراد حمراء بر ما چيره شده اند و تو جلو آن ها را نمی گيري امام (عليه السلام) از اين سخن خشمگين شدند و فرمودند: «اين عرب های شکم گنده، در بسترهای نرم می آرامند ولي آن ها (ايرانيان) در روزهای سوزان در تلاش و فعاليت هستند. اگر آن ها را طرد کنم از ستمگران خواهم بود. سپس فرمود: سوگند به خدا از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) شنيدم که می فرمود: آن ها (ايرانيان) شما را به خاطر برگرداندن شما به سوي اسلام، می زنند، همان گونه که شما آن ها را در آغاز برای گرايش يافتن آن ها به اسلام می زديد.(2)
    بی تردید حضور علی (علیه السلام) در کوفه مرحله جدیدی برای گرایش ایرانیان به تشیع بوده است در این مدت (حکومت علی (علیه السلام)) تشیع رسماً به عنوان اسلام ناب دربرابر آئین عثمانی و ...قرارگرفت.

    امام (علیه السلام) نقش مهمی درگرویدن ایرانیان به تشیع داشت خاورشناسان زیادی به این نکته تاکید دارند از جمله فان فلوتن می نویسد: «یکی از علل گرایش ایرانیان به تشیع این بوده که آنها شیوه ای انسانی را جزء در خط فکری امام علی (علیه السلام) نیافتند.»(3)
    شهر قم را باید نخستین شهر شیعی دانست. شهر قم از شهرهایی بود که در سال 23 هجری به دست اعراب و با فرماندهی ابوموسی اشعری فتح گردید و مردم آن به اسلام گرویدند. پس از گذشت شصت سال این شهر و اطراف آن توسط قبیله اشعری که از اهالی کوفه بودند، به عنوان پناهگاهی امن برگزیده شد و آنان از ترس حجاج، حاکم بنی‌امیه در عراق، از کوفه به عنوان پناهگاه به قم آمدند.(4)

    برخی از مورخان علت آمدن اشعریان را به قم این گونه نوشته‌اند: «عبدالرحمان بن محمد بن اشعث» امارت سجستان را از ناحیه حجاج بر عهده داشت، پس از خروج (شورش) وی بر حجاج و شکست او، به کابل گریخت؛ فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری به نام‌های عبدالرحمان و عبدالله و احوص و اسحاق و نعیم که در شمار لشکر ابن اشعث بودند، از وی جدا شده و در اطراف قم ساکن شدند. به دنبال آن بستگان و عمو زادگانشان نیز به قم آمدند و بر این منطقه تسلط یافتند؛ عبدالله فرزند بزرگ سعد بود. وی پسری داشت که شیعه امامی بود و در کوفه رشد یافته بود. او هم از کوفه به قم آمد و می‌توان گفت که او افکار تشیع را به قم انتقال داد.(5)

    بنابر اين زمان آغاز آشنايی ايرانيان با تشيع را می توان همزمان با ورود اسلام به ايران در همان قرن اول هجری دانست، البته اين آشنايی و گرايش مردم ايران به تشيع به تدريج و در طول چند قرن صورت گرفته است.

    ________________
    (1) اعيان الشيعه، ج 1، ص 25 - سيد محسن امين.
    (2) سفينه البحار، ج 2، ص 693.
    (3) علی والفاری فی المواجهه التحدی ص 164.
    (4) مقالات تاریخی، رسول جعفریان، دفتر اوّل، ص 276.
    (5) معجم البلدان، شهاب‌الدین یاقوت الحموی، دار الکتب العلمیه، بیروت، ج 4، ص 450 ـ 451.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۰۸ در ساعت ۰۰:۲۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود