جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا همیشه بعد از پشیمانی ازگناه راه توبه باز است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا همیشه بعد از پشیمانی ازگناه راه توبه باز است ؟




    سلام علیکم


    با توجه به اینکه بعضی از گناهان غیر قابل جبران هستند مثل قتل ٬ یا زنای محصنه .....


    درسته که خداوند متعال فرمودند هرگناهی رابجز شرک می بخشم (البته به شرطها و شروطها).

    اما مثلا کسی که زنای محصنه انجام داده بر فرض که پشیمان هم بشه و توبه هم بکنه ٬ چطور می تونه این گناه را جبران کنه ؟ آیا توبه چنین افرادی پذیرفته می شه ؟


    در مجموع چطور یقین پیدا کنیم که همیشه بعد از پشیمانی از گناه، راه توبه و بازگشت باز است؟


    یا علی


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۱ در ساعت ۱۰:۴۸

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا همیشه راه توبه باز است؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست
    سلام علیکم


    با توجه به اینکه بعضی از گناهان غیر قابل جبران هستند مثل قتل ٬ یا زنای محصنه .....
    نقل قول نوشته اصلی توسط محجوب نمایش پست



    درسته که خداوند متعال فرمودند هرگناهی رابجز شرک می بخشم (البته به شرطها و شروطها).


    اما مثلا کسی که زنای محصنه انجام داده بر فرض که پشیمان هم بشه و توبه هم بکنه ٬ چطور می تونه این گناه را جبران کنه ؟ آیا توبه چنین افرادی پذیرفته می شه ؟



    در مجموع چطور یقین پیدا کنیم که همیشه بعد از پشیمانی از گناه، راه توبه و بازگشت باز است؟

    یا علی


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    با سلام
    از سوال خوب شما تشکر می کنم چراکه برخی سوالات شاید در ذهن بسیاری از افراد باشد اما جرات مطرح کردنش را نداشته باشند . اما پاسخ شما را خداوند متعال در کتاب خود فرموده است:قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ .(1)
    ترجمه: بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد.
    تفسیر: خداوند همه گناهان را مى آمرزد
    به دنبال تهديدهاى مكررى كه در آيات گذشته در مورد مشركان و ظالمان آمده بود در اين آيات راه بازگشت را توأم با اميدوارى به روى همه گنهكاران مى ‏گشايد زيرا هدف اصلى از همه اين امور تربيت و هدايت است نه انتقام‏جويى و خشونت، با لحنى آكنده از نهايت لطف و محبت آغوش رحمتش را به روى همگان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده، مى‏ فرمايد:" به آنها بگو اى بندگان من كه بر خودتان اسراف و ستم كرده ‏ايد از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى ‏بخشد" كه او بخشنده و مهربان است (قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً).دقت در تعبيرات اين آيه نشان مى ‏دهد كه از اميدبخش‏ترين آيات قرآن مجيد نسبت به همه گنهكاران است، شمول و گستردگى آن به حدى است كه طبق روايتى امير مؤمنان على ع فرمود: در تمام قرآن آيه‏ اى وسيعتر از اين آيه نيست" (ما فى القرآن آية اوسع من يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا ...) (2).
    دليل آن نيز روشن است زيرا:
    1- تعبير به" يا عبادى" (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحيه پروردگار.
    2- تعبير به" اسراف" به جاى" ظلم و گناه و جنايت" نيز لطف ديگرى است.
    3- تعبير به" عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ" كه نشان مى ‏دهد گناهان آدمى همه به خود او باز مى‏ گردد نشانه ديگرى از محبت پروردگار است همانگونه كه يك پدر دلسوز به فرزند خويش مى‏گويد اينهمه بر خود ستم مكن!
    4- تعبير به" لا تقنطوا" (مايوس نشويد) با توجه به اينكه" قنوط" در اصل به معنى مايوس شدن از خير است به تنهايى دليل بر اين است كه گنهكاران نبايد از" لطف الهى" نوميد گردند.
    5- تعبير" مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ" بعد از جمله" لا تقنطوا" تاكيد بيشترى بر اين‏
    خير و محبت مى‏ باشد.(3)
    __________________________________________________

    (1)- سوره مبارکه الزمر/ آیه 53
    (2)- مجمع البيان و تفسير قرطبى و تفسير صافی ذيل آيه
    (3)- تفسير نمونه، ج‏19، ص: 500

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۲/۰۱ در ساعت ۲۲:۳۱
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا همیشه راه توبه باز است؟




    با سلام
    ادامه تفسیر :
    6- هنگامى كه به جمله" إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ" مى ‏رسيم كه با حرف تاكيد آغاز شده و كلمه" الذنوب" (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر مى ‏گيرد سخن اوج مى‏ گيرد و درياى رحمت مواج مى ‏شود.
    7- هنگامى كه" جميعا" به عنوان تاكيد ديگرى بر آن افزوده مى ‏شود اميدوارى به آخرين مرحله مى ‏رسد.
    8 و 9- توصيف خداوند به" غفور" و" رحيم" كه دو وصف از اوصاف اميد بخش پروردگار است در پايان آيه جايى براى كمترين ياس و نوميدى باقى نمى ‏گذارد.
    آرى به همين دليل آيه فوق گسترده ‏ترين آيات قرآن است كه شمول آن هر گونه گناه را در بر مى ‏گيرد، و نيز به همين دليل از اميدبخش‏ترين آيات قرآن مجيد محسوب مى ‏شود.و به راستى از كسى كه درياى لطفش بيكران و شعاع فيضش نامحدود است جز اين انتظارى نمى ‏توان داشت.از كسى كه" رحمتش بر غضبش پيشى گرفته" و بندگان را براى رحمت آفريده، نه براى خشم و عذاب، غير از اين چشم‏داشتى نيست.چه خداوند رحيم و مهربانى و چه پروردگار پر مهر و محبتى!!(1)
    ------------------------------------------------------------------------------------
    (1)- همان

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا همیشه راه توبه باز است؟




    با سلام

    ادامه تفسیر:راه توبه به روى همه باز است‏
    از مشكلات مهمى كه بر سر راه مسائل تربيتى وجود دارد احساس گناهكارى بر اثر اعمال بد پيشين است، مخصوصا زمانى كه اين گناهان سنگين باشد كه اين فكر دائما در نظر انسان مجسم مى‏ شود كه اگر بخواهد مسير خود را به سوى پاكى و تقوا تغيير دهد، و به راه خدا باز گردد چگونه مى‏ تواند از مسئوليت سنگين گذشته خود را برهاند، اين فكر مانند كابوسى وحشتناك بر روح او سايه مى ‏افكند، و چه بسا او را از تغيير برنامه زندگى و گرايش به پاكى باز مى ‏دارد به او مى‏ گويد توبه كردن چه سود؟! زنجير اعمال گذشته ‏ات همچون يك طوق لعنت بر دست و پاى تو است، اصلا تو رنگ گناه پيدا كرده ‏اى، رنگى ثابت و تغييرناپذير! كسانى كه با مسائل تربيتى و گنهكاران توبه كار سر و كار دارند آنچه را گفتيم به خوبى آزموده ‏اند، آنها مى ‏دانند كه اين چه مشكل بزرگى است؟در فرهنگ اسلامى كه از قرآن مجيد گرفته شده اين مشكل حل شده، و توبه و انابه را هر گاه با شرائط همراه باشد وسيله قاطعى براى جدا شدن از گذشته، و آغاز يك زندگى جديد، و حتى" تولد ثانوى" مى‏ داند كرارا در روايات در باره بعضى از گنهكاران مى ‏خوانيم كمن ولدته امه:" او همانند كسى است كه از مادر متولد شده"! به اين ترتيب قرآن درهاى لطف الهى را به روى هر انسانى در هر شرائطى و با هر گونه بار مسئوليتى باز مى‏گذارد و نمونه زنده ‏اش آيات فوق است كه با انواع لطائف بيان مجرمان و گناهكاران را به سوى خدا دعوت مى‏ كند و به آنها قول مى‏ دهد كه مى ‏توانند خود را از زندگى گذشته به كلى جدا كنند.(1)
    ------------------------------------------------------------------------------------
    (1)-
    تفسير نمونه، ج‏19، ص: 505
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا همیشه راه توبه باز است؟




    با سلام
    ادامه تفسیر:
    در روايتى از پيامبر گرامى اسلام ص مى ‏خوانيم‏ التائب من الذنب كمن لا ذنب له:" كسى كه از گناه توبه كند همانند كسى است كه اصلا گناه نكرده است" (1).همين معنى با اضافه‏ اى از امام باقر ع نقل شده كه فرمود:التائب من الذنب كمن لا ذنب له، و المقيم على الذنب و هو مستغفر منه كالمستهزء:" كسى كه از گناه توبه كند همچون كسى است كه گناه نكرده، و كسى كه استغفار مى ‏كند و با اين حال به گناه ادامه مى ‏دهد مانند كسى است كه مسخره مى‏ كند" (2).ولى بديهى است اين بازگشت به سوى رحمت الهى نمى‏ تواند بى ‏قيد و شرط باشد كه او حكيم است و كارى بى‏ حساب نمى ‏كند، اگر آغوش رحمتش را به روى همگان گشوده و پيوسته آنها را به سوى خود مى ‏خواند، وجود آمادگي هايى در بندگان نيز لازم است.از يك سو بايد با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى‏ و دگرگونى بنيادى پيدا كنند.از سوى ديگر بايد بعد از بازگشت پايه ‏هاى ايمان و اعتقاداتشان كه بر اثر طوفان گناه فرو ريخته نوسازى و تجديد بنا شود.و از سوى سوم بايد با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمايند، البته هر قدر گناهان سابق سنگينتر بوده بايد اعمال صالحترى انجام دهند، و اين دقيقا همانست كه قرآن درآیات بعد تحت عنوان" انابه" و" اسلام" و" اتباع از احسن" بيان كرده است.(3)
    __________________________________________________
    (1)- سفينة البحار /جلد 1/صفحه 127 (ماده توبه).
    (2) - اصول كافى /جلد 2/ باب التوبة حديث 10 /صفحه 316.
    (3)- تفسير نمونه/ج‏19/ص: 506

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۲/۰۱ در ساعت ۲۲:۴۷
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    277
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 17 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    80
    آپلود
    0
    گالری
    0

    توبه در آخرین لحظات




    آیا همیشه بعد از پشیمانی ازگناه  راه توبه باز است ؟
    معاويـه بن وهب گفته است:به سوی مكّه رهسپار بوديم كه پيرمردی متألّه و متعبّد ما را همراهی می‌كرد؛ ليكن او از مذهب ما اطّلاعی نداشت و (به مذهب اهل جماعت) نماز را در سفر تمام می‌خواند. برادرزاده‌اش كه شيعه بود، او را در اين سفر همراهی می‌كرد. از قضا پيرمرد بيمار شد. برادرزاده‌اش را گفتم: اگر مذهب شيعه را بر عمويت عرضه بداری، اميد است كه او (از عقاب الهی) رهايی يابد!همراهان، همگی گفتند: اين پيرمرد را به حال خود واگذاريد؛ چه او بر همان حالی كه هست، نيكوست.ليك، برادرزاده طاقت نياورد و او را گفت: ای عمو! همة مردم جز اندكی، پس از رسول خدا(ص) از دين خارج شدند. همچنان كه بايد از رسول(ص) اطاعت و پيروی می‌كرديم، بايستی از علیّ بن ابی طالب(ع) نيز اطاعت و پيروی كنيم، او و اطاعت از او پس از رسول خدا(ص) حق است.پيرمرد، نفسی كشيد و فرياد برآورد: من آنچه را تو گفتی باور كردم.و سپس، جانش از بدن خارج شد.پس از آن، خدمت ابوعبدالله، امام صادق(ع) مشرّف گشتيم. علیّ بن سرّی، ماجرا را برای حضرت نقل كرد. ابوعبدالله(ع) فرمودند: «آن مرد، اهل بهشت است.»علیّ بن سرّی عرض كرد: او جز در همان وقت، بر چيزی از مذهب شيعه آگاهی نداشت!امام فرمود: «پس جز اين، از او چه می‌خواهيد؟! به خدا سوگند كه او به بهشت رفته است.»در روايتی ديگر، زراره از حضرت ابوجعفر، امام باقر(ع) نقل كرده است: «چون نفس به اينجا رسد ـ و اشاره به گلوی مباركش فرمود ـ برای عالم توبه نيست؛ ليك جاهل را توبه باشد.»۱پی‌نوشت‌ها:۱. توبه، صص ۱۹۱ – ۱۹۲.منبع: داستان‌های عارفانه در آثار علّامه حسن زادة آملی، عبّاس عزی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود