جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: كرامت انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    كرامت انسان




    سلام
    در آيه 70 سوره اسرا از كرامت بني آدم سخن رفته ، من ميخوام بدونم اين كرامت چيه و در چه مواردي وجود داره .درواقع ميخوام بدونم خداوند چگونه بني آدم رو كرامت نموده است ؟
    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»

    ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده‏ايم، برترى بخشيديم. (اسراء، 70)



    با سلام و درود

    انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد.


    ـ به این روایت توجه کنید:

    قال أمير المؤمنين على بن أبي طالب عليه السلام: "ان الله عز و جل ركب في الملائكة عقلا بلا شهوة، و ركب في البهائم شهوة بلا عقل، و ركب في بنى آدم كلتيهما، فمن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة، و من غلبت شهوته عقله فهو شر من البهائم"

    امام علی علیه السلام می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان.
    فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏تر. (تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189)


    ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد:

    در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود.

    در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته:


    در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...»


    کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند:

    1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست.

    2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است.

    3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنونم .متوجه شدم
    فقط يه سوال ديگه :
    در بخش انتهايي آيه اومده :فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً
    اين صفاتي كه فرموديد انسان نسبت به ساير مخلوقات و در مقايسه با اونها بيشتر داره و در اون صفات مشترك هم برتري داره پس چرا در آيه فرموده " علي كثير ممن خلقنا " و نفرموده " علي كل ممن خلقنا" ؟مگه شما نفرموديد كه فضيلت اون چيزيه كه در ديگران هم هست اما انسان ها نسبت به ديگران در اون چيز برتري دارند ؟

    يعني در واقع سوال اينه كه اون " غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر اونها فضيلت بيشتري نداره ؟ چرا در خصوص فضيلت نگفته" فضلنا هم "؟ چرا قيد "علي كثير ممن خلقنا" براش آورده ؟ آيا معناش اينه كه انسان بر قليلي از آنچه خدا آفريده فضيلت نداره ؟ لطفا اين : علي كثير ممن خلقنا " رو براي من حل كنيد .
    ممنون ميشم



  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيا معناش اينه كه انسان بر قليلي از آنچه خدا آفريده فضيلت نداره ؟ لطفا اين : علي كثير ممن خلقنا " رو براي من حل كنيد .

    جوابتان این جاست :

    قال يا ابليس ما منعك ان تسجد لما خلقت بيدي استكبرت ام كنت من العالين ( ص - 75 )
    ویرایش توسط ceramic : ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۳:۰۲

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط boshra نمایش پست
    سلام
    ممنونم .متوجه شدم
    فقط يه سوال ديگه :
    در بخش انتهايي آيه اومده :فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً
    اين صفاتي كه فرموديد انسان نسبت به ساير مخلوقات و در مقايسه با اونها بيشتر داره و در اون صفات مشترك هم برتري داره پس چرا در آيه فرموده " علي كثير ممن خلقنا " و نفرموده " علي كل ممن خلقنا" ؟مگه شما نفرموديد كه فضيلت اون چيزيه كه در ديگران هم هست اما انسان ها نسبت به ديگران در اون چيز برتري دارند ؟

    يعني در واقع سوال اينه كه اون " غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر اونها فضيلت بيشتري نداره ؟ چرا در خصوص فضيلت نگفته" فضلنا هم "؟ چرا قيد "علي كثير ممن خلقنا" براش آورده ؟ آيا معناش اينه كه انسان بر قليلي از آنچه خدا آفريده فضيلت نداره ؟ لطفا اين : علي كثير ممن خلقنا " رو براي من حل كنيد .
    ممنون ميشم



    «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا»



    با سلام و درود

    در این که مراد از «عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» چیست، اختلاف نظر وجود دارد:


    1. برخی از مفسران قائلند که خداوند آدم را بر موجودات این عالم مادی برتری داده یعنی بر حیوان و جن؛ لذا ملائکه را که از عالم مجردات و غیر مادی هستند شامل نمی شود. از این رو آن غیر کثیر، ملائکه و فرشتگان هستند. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 216)


    2. با توجه به آيات آفرينش آدم، و سجود و خضوع فرشتگان براى او، و تعليم علم اسماء به آنها از سوى آدم، ترديدى باقى نمى‏ماند كه انسان از فرشته برتر است، بنا بر اين، "كثير" در اين جا به معنى جميع خواهد بود.(تفسير نمونه، ج ‏12، ص 199)


    صاحب مجمع البیان در این زمینه چنین می آورد:

    بعضى به اين آيه، استدلال كرده‏اند كه فرشتگان برتر از پيامبرانند، زيرا از اين جمله استفاده مى‏شود، كه اولاد آدم بر همه مخلوقات برترى ندارند بلكه بر بسيارى از آنها، پس آنها بر حيوانات برترى دارند ولى بر فرشتگان برترى ندارند.

    اما اين عقيده، به چند دلیل، باطل است:

    1. مقصود از اين برترى، ثواب نيست، زيرا ثواب، چيزى نيست كه بتوان ابتداء و بدون عمل به كسى بخشيد و بدان وسيله، او را بر ديگران برترى داد. بلكه مقصود از اين برترى، همان نعمتهايى است كه پاره‏اى از آنها را شمرديم.

    2. مقصود، از "كثير" جميع است، يعنى ما بنی آدم را بر مخلوقات ديگر، كه بسيارند، برترى داده‏ايم. نمونه آن در محاورات عرفى بسيار است.

    3. هر گاه قبول كنيم كه مقصود از برترى دادن، زيادى ثواب و "مِن" براى تبعيض است، چه مانعى دارد كه جنس فرشتگان، بهتر از جنس بنى آدم باشد؟! زيرا فضيلت فرشتگان، مال همه يا اكثر آنهاست و فضيلت بنى آدم، به گروه كمى (گروه مؤمنان) تعلق دارد.

    بنا بر اين چه مانعى دارد كه پيامبران برتر از فرشتگان باشند، اگر چه جنس فرشتگان، برتر از جنس بنى آدم است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 662)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۸:۱۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کرامت انسان




    جمع بندی و نتیجه گیری



    پرسش:
    در آيه 70 سوره اسراء، از كرامت بني آدم سخن رفته، اين كرامت چيست؟ خداوند چگونه بني آدم را كرامت نموده است؟



    پاسخ:
    با سلام و درود
    آیه شریفه: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»
    ترجمه: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركب هاى راهوار) حمل كرديم و از انواع روزي هاى پاكيزه به آنان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده ‏ايم، برترى بخشيديم. (1)

    انسان تنها موجودى است كه از نيروهاى مختلف، مادى و معنوى، جسمانى و روحانى تشكيل شده، و در لابلاى تضادها مى‏ تواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد. به این روایت توجه کنید:
    قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع): "إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلْتَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِم‏"
    امام علی علیه السلام می فرمایند: خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان.
    فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعه‏ اى از شهوت و غضبند و عقل ندارند، اما انسان مجموعه ‏اى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات پست‏ تر. (2)

    ـ می توان کراماتی که بر انسان شده را در دو بخش جسمی و روحی، مورد اشاره قرار داد:
    در ناحیه کرامتهای جسمی و مادی می توان به حسن صورت، اندام موزون، مزاج معتدل، راستى قامت و حرکت بر روی دو پا، انجام بسیاری از کارها با دست، غذا خوردن با انگشتان برخلاف اکثر مخلوقات دیگر، قدرت بر کتابت و خط، قدرت بر صناعات، و .... اشاره نمود.
    در ناحیه کرامتهای روحی و معنوی نیز می توان به تولد بر فطرت، اعطاى عقل، فهم، ادراك، علم، ایمان، ارسال رسل، انزال كتب، وعده، وعيد، دارا بودن استعدادهاى مختلف و آزادى اراده و ... اشاره نمود.
    نکته:
    در این آيه، براى انسان هم كرامت مطرح شده است، و هم فضيلت: «... كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ ...»
    کتب تفسیری برای تفاوت این دو تعبیر، وجوهی را متذکر شده اند:
    1. كرامت، امتيازى است كه در ديگران نيست، اما فضيلت، امتيازى است كه در ديگران نيز هست.
    2. كرامت اشاره به نعمت‏هاى خدادادى در وجود انسان است، بدون تلاش؛ ولى فضيلت اشاره به نعمت‏هايى است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى به دست آمده است.
    3. كرامت مربوط به نعمت‏هاى مادى است، ولى فضيلت مربوط به نعمت‏هاى معنوى است.



    پرسش:
    در آیه «فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً»، آن "غير كثير" چه موجوداتي هستند كه انسان بر آنها فضيلت بيشتري ندارد؟


    پاسخ:
    «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا»
    در این که مراد از «عَلى‏ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» چیست، اختلاف نظر وجود دارد:
    1. برخی از مفسران قائلند که خداوند آدم را بر موجودات این عالم مادی برتری داده یعنی بر حیوان و جن؛ لذا ملائکه را که از عالم مجردات و غیر مادی هستند شامل نمی شود. از این رو آن غیر کثیر، ملائکه و فرشتگان هستند. (3)
    2. با توجه به آيات آفرينش آدم، و سجود و خضوع فرشتگان براى او، و تعليم علم اسماء به آنها از سوى آدم، ترديدى باقى نمى ‏ماند كه انسان از فرشته برتر است، بنا بر اين، "كثير" در اين جا به معنى جميع خواهد بود.(4)
    صاحب مجمع البیان در این زمینه چنین می آورد:
    بعضى به اين آيه، استدلال كرده ‏اند كه فرشتگان برتر از پيامبرانند، زيرا از اين جمله استفاده مى‏ شود، كه اولاد آدم بر همه مخلوقات برترى ندارند بلكه بر بسيارى از آنها، پس آنها بر حيوانات برترى دارند ولى بر فرشتگان برترى ندارند.
    اما اين عقيده، به چند دلیل، باطل است:
    1. مقصود از اين برترى، ثواب نيست، زيرا ثواب، چيزى نيست كه بتوان ابتداء و بدون عمل به كسى بخشيد و بدان وسيله، او را بر ديگران برترى داد. بلكه مقصود از اين برترى، همان نعمتهايى است كه پاره‏ اى از آنها را شمرديم.
    2. مقصود، از "كثير" جميع است، يعنى ما بنی آدم را بر مخلوقات ديگر، كه بسيارند، برترى داده ‏ايم. نمونه آن در محاورات عرفى بسيار است.
    3. هر گاه قبول كنيم كه مقصود از برترى دادن، زيادى ثواب و "مِن" براى تبعيض است، چه مانعى دارد كه جنس فرشتگان، بهتر از جنس بنى آدم باشد؟! زيرا فضيلت فرشتگان، مال همه يا اكثر آنهاست و فضيلت بنى آدم، به گروه كمى (گروه مؤمنان) تعلق دارد.
    بنا بر اين چه مانعى دارد كه پيامبران برتر از فرشتگان باشند، اگر چه جنس فرشتگان، برتر از جنس بنى آدم است.(5)


    __________

    1. اسراء، 70.
    2. علل الشرائع، ج‏1، ص 4؛ تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 189.
    3. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 216.
    4. تفسير نمونه، ج ‏12، ص 199.
    5. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 662.






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۸:۲۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود