جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختيار در فرشتگان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اختيار در فرشتگان




    سلام
    بعضي از آيات قرآن هستند كه نشون ميده ملائكه كاملا تحت فرمان الهي قرار دارند .
    اما از بعضي از ايات من جمله سوال اونها به هنگام خليفه شدن آدم ، اينطور بنظر مي رسه كه اونها اختيار داشتند به اين خاطر اين رو عرض مي كنم كه اگر اختيار نداشتند چرا سوال جواب كردند از خداوند ؟
    حالا مي خواستم بدونم آيا فرشتگان اختيار دارند ؟ اگر جواب مثبت هست اختيار اونها با اختيار انسانها چه فرقي داره ؟
    متشكرم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۶:۲۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط boshra نمایش پست
    سلام
    بعضي از آيات قرآن هستند كه نشون ميده ملائكه كاملا تحت فرمان الهي قرار دارند .
    اما از بعضي از ايات من جمله سوال اونها به هنگام خليفه شدن آدم ، اينطور بنظر مي رسه كه اونها اختيار داشتند به اين خاطر اين رو عرض مي كنم كه اگر اختيار نداشتند چرا سوال جواب كردند از خداوند ؟
    حالا مي خواستم بدونم آيا فرشتگان اختيار دارند ؟ اگر جواب مثبت هست اختيار اونها با اختيار انسانها چه فرقي داره ؟
    متشكرم
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    انسان علاوه بر قوای عقل، برای زندگی در زمین مجهز به قوای غریزی و مادی نیز هست. وی موجودی مختار است و کشاکش این دو قوا، وی را به انتخاب خوب و راه خیر، یا انتخاب بد و راه شر فرا می خواند؛ مثلا غریزه جنسی او (که برای تولید نسل در او قرار داده شده)، در جایی او را به گناه و نافرمانی از دستور حق تعالی متمایل می کند:

    وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحيمٌ (یوسف/53)
    من هرگز خودم را تبرئه نمى ‏كنم، كه نفس (سركش) بسيار به بديها امر مى‏ كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است.»

    اما قوای عقلی او را از این کار نهی نموده و باز می دارد:

    فَأَمَّا مَنْ أَعْطى‏ وَ اتَّقى‏
    وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى‏
    فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى‏ (لیل/5تا7)
    امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد،
    و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند،
    ما او را در مسير آسانى قرار مى ‏دهيم!

    انسانی که عنان خویش را به دست شیطان سپرده و سرسپرده ی هواهای نفسانی خویش گشته، مغلوب قوای غریزی گشته و از هر راهی برای تأمین خواست آن قوا تلاش می کند اما موحدی که خود را از قید بندگی ابلیس رهانیده و هوای خالق را بر هوای خویش ترجیح داده، جز از فرمان و رضای حق تعالی پیروی نمی کند:

    إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوينَ (حجر/42)
    كه بر بندگانم تسلّط نخواهى يافت مگر گمراهانى كه از تو پيروى مى ‏كنند

    بقیه افراد هم بنا به شدت و ضعفی که در تبعیت از خواست نفس و قوای نفسانی و یا تبعیت از عقل سلیم و کسب رضای حق تعالی دارند، در برخی موارد تابع هواهای نفسانی می شوند و در مواردی دیگر هم در پی کسب رضای حق تعالی می روند.

    اما فرشتگان فاقد قوای غریزی و نفس اماره اند و عقل و نور محض هسند لذا در آنها کششی به سوی حرام و گناه و نافرمانی از فرمان حق تعالی وجود ندارد و معصوم هستند:

    بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ
    لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (انبیا/26و27)
    آنها [فرشتگان‏] بندگان شايسته اويند
    هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏ گيرند و (پيوسته) به فرمان او عمل مى‏ كنند

    لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (تحریم/6)
    هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى ‏كنند و آنچه را فرمان داده شده ‏اند (به طور كامل) اجرا مى ‏نمايند!


    ادامه...



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۵۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    به این روایت که معنای روشنی دارد و متناسب با بحث است، توجه فرمایید:

    عن عبد الله بن سنان قال سألت أبا عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع فقلت الملائكة أفضل أم بنو آدم فقال قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع إن الله عز و جل ركب في الملائكة عقلا بلا شهوة و ركب في البهائم شهوة بلا عقل و ركب في بني آدم كليهما فمن غلب عقله شهوته‏ فهو خير من الملائكة و من غلبت شهوته عقله فهو شر من البهائم (علل‏ الشرائع/ج1/ص4و5)؛

    عبدالله بن سنان به امام صادق (ع) عرض کرد: فرشتگان برترند یا بنی آدم؟ امام (ع) در پاسخ فرمایشی از امیرالمؤمنین (ع) نقل کردند که فرمود: خداوند عزوجل برای فرشتگان، عقل را بدون شهوت قرار داده و برای حیوانات شهوت را بدون عقل، و برای فرزند آدم، هم عقل و هم شهوت را قرار داده است. پس هرکس که عقلش بر شهوتش غالب شود از فرشتگان برتر است و هرکس که شهوتش بر عقلش غالب آید از حیوانات پست تر و بدتر می باشد.

    عصمت فرشتگان از گناه، که در آیات و روایت مورد اشاره بدان اشاره شده بود، بدین معنا نیست که آنها اختیاری ندارند و می خواهند گناه کنند اما نمی توانند! خیر، اصلا کشش و جاذبه گناه در آنها وجود ندارد که تمایل به گناه پیدا کنند! تمایل به گناه، در آنها سالبه به انتفاء موضوع است یعنی قوای غریزی و جنسی و مانند آن در آنها وجود ندارد که بخواهد آنها را به کار حرام متمایل نماید! آنها هم اختیار دارند و با اختیار خود حق تعالی را پرستش و فرمانبرداری می کنند اما به خاطر همان نورانیت محضی که بر اساس آن آفریده شده اند، تمام همت آنان به سوی خوبی و نیکی و عبادت و پرستش معطوف شده است؛ به سخن دیگر، فرشتگان مجبور به عبادت نیستند بلکه مجبول به عبادت اند یعنی سرشتشان به گونه ای است که شوق و علاقه به عبادت پروردگار سبحان، ایشان را به عبادت و پرستش و انجام فرمان حق تعالی واداشته و آنان را در بندگی او بی تاب نموده است:

    ِ وَ لَا يَرْجِعُ بِهِمُ الِاسْتِهْتَارُ بِلُزُومِ طَاعَتِهِ إِلَّا إِلَى مَوَادَّ مِنْ قُلُوبِهِمْ غَيْرِ مُنْقَطِعَةٍ مِنْ رَجَائِهِ وَ مَخَافَتِه (نهج ‏البلاغة/ص131)
    اشتیاق ایشان به طاعت و بندگی حق تعالی به خاطر علاقه ای است که در دلهای آنان است و مواد آن عبارت است از: امیدواری به رحمت و ترس از عذاب او.

    آیاتی هم که ناظر به جریان سجده فرشتگان بر آدم (ع) است، به خوبی دال بر اختیار آنان است.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    اما فرشتگان فاقد قوای غریزی و نفس اماره اند و عقل و نور محض هسند لذا در آنها کششی به سوی حرام و گناه و نافرمانی از فرمان حق تعالی وجود ندارد و معصوم هستند:


    بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ

    لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ (انبیا/26و27)
    آنها [فرشتگان‏] بندگان شايسته اويند
    هرگز در سخن بر او پيشى نمى‏ گيرند و (پيوسته) به فرمان او عمل مى‏ كنند

    لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (تحریم/6)
    هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى ‏كنند و آنچه را فرمان داده شده ‏اند (به طور كامل) اجرا مى ‏نمايند!



    با سلام
    اینطور که من از بیانات شما متوجه شدم فرشتگان اختیاری دارند همراه با عقل
    یعنی عمل میکنند بر اساس عقل
    خوب این باز نوعی محدودیت برای اونها داره محدویت اینکه تنها از عقل میتونند استفاده کنند
    خاصیت عقل هم اینه که جزء خوبی رو تایید نمیکنه
    پس با این حساب فرشتگان گناهی هم مرتکب نمیشند.
    حالا که گناهی هم مرتکب نمیشند و به راهی که از قبل براشون تعیین شده میرند
    همه اینا نشون میده که اختیار ندارند
    اگه هم هست عقل این اختیار رو ازشون میگیره...
    سوالاتی رو هم که مطرح کردند نشون میده با توجه به قوه عقل و استدلال این سوالات به ذهنشون رسیده و باعث شده که از خداوند سوال کنند

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنون از پاسختون
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    عصمت فرشتگان از گناه، که در آیات و روایت مورد اشاره بدان اشاره شده بود، بدین معنا نیست که آنها اختیاری ندارند
    ولي من نگفتم كه اونها عصمت ندارن و يا گناه ميتونن انجام بدن .
    سوال من در مورد اختيارشون و محدوده ي اون بود و اينكه تفاوتش با اختيار انسان چيه ؟
    خب ظاهرا اين ديدگاهي كه ما داشتيم كه ملائكه اختيار ندارن صحيح نبوده و به فرمايش شما اختيار دارند .
    اما خب هنوز سوال دوم من پاسخ داده نشده و اون اينه كه محدوده ي اين اختيار چقدر است و تا كجاست ؟
    يعني حدود اختيارشون مثل انسانه ولي بواسطه همون عقلي كه مي فرماييد دارند گناه و معصيت خدا رو انجام نمي دن و يا نه اساسا دايره ي اختيارشون از انسان كمتره ؟
    ممنون ميشم اين سوال رو هم پاسخ بديد .


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به دوستان شرکت کننده در این بحث

    موضوع «اختیار» از مباحث دقیق کلامی است و فهم ظرایف این موضوع در مورد غیر انسان (مخصوصا فرشتگان)، نیازمند توضیحات دقیق فلسفی و کلامی است؛ از آنجا که بنده در حوزه علوم قرآن و حدیث پاسخگویی دارم لذا ترجیح دادم ادامه این بحث توسط یکی از همکاران که تخصص کلامی یا فلسفی دارند، پیگیری و پاسخگویی شود.

    در پناه حق تعالی باشید.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۲۵ در ساعت ۱۶:۳۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,388
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    47 روز 22 ساعت نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    3



    بنام حضرت دوست


    باسلام و تشکر از پاسخگوی محترم قرآنی 2 ، ادامه پاسخگویی به این موضوع به پاسخگوی محترم اعتقادی 6 واگذار می گردد .


  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تكليف ملائكه از سنخ تكليف معهود در مجتمع بشرى ما نيست، چون در بين ما انسانهاى اجتماعى تكليف عبارت از اين است كه تكليف كننده اراده خود را متعلق به فعل مكلف كند، و اين تعلق امرى است اعتبارى، كه دنبالش پاى ثواب و عقاب به ميان مى‏آيد، يعنى اگر مكلف موجودى داراى اختيار باشد، و به اختيار خود اراده تكليف كننده را انجام بدهد، مستحق پاداش مى‏شود، و اگر ندهد سزاوار عقاب مى‏گردد، و در چنين ظرفى يعنى ظرف اجتماع، و نسبت به چنين تعلقى يعنى تعلق اعتبارى البته، هم فرض اطاعت هست و هم فرض معصيت، هم ممكن است مكلف فعل مورد اراده تكليف كننده را بياورد و هم ممكن است نياورد.
    اما در غير ظرف اجتماع مثلا در بين ملائكه كه زندگيشان اجتماعى نيست، و اعتبار در آن راه ندارد، تا فرض اطاعت و معصيت هر دو در آن راه داشته باشد، تكليف هم معناى ديگرى دارد، آرى ملائكه خلقى از مخلوقات خدايند، داراى ذواتى طاهره و نوريه، كه اراده‏ نمى‏كنند مگر آنچه خدا اراده كرده باشد، و انجام نمى‏دهند مگر آنچه او مامورشان كرده باشد، هم چنان كه فرمود:" بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ" «1»، و به همين جهت در عالم فرشتگان جزا و پاداشى نيست، نه ثوابى و نه عقابى، و در حقيقت ملائكه مكلف به تكاليف تكوينى‏اند، نه امر و نهى‏هاى تشريعى، و تكاليف تكوينيشان هم به خاطر اختلافى كه در درجات آنان هست مختلف است، هم چنان كه در جاى ديگر قرآن آمده:" وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ" «2»، و نيز از خود ملائكه نقل كرده كه مى‏گويند:" وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا" «3».


    ترجمه الميزان، ج‏19، ص: 562

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت همه دوستان و با تشکر از پاسخگوی محترم قرآنی 2
    آنچه از قرآن مجید استفاده می شود این است که ملائکه موجوداتی بیرون از حس ودارای وجود و شعور و اراده مستقل هستند . این موجودات مستقل دارای ایمان بوده، اعمال ورفتارشان از سر شعور واراده تحقق می یابد.
    خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:
    مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ

    فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى‌‏دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى‌‏گوید عمل مى‌‏كنند(1).

    دقت در آیه بالا دو نکته را روشن می کند:
    1-فرشتگان دارای اراده و اختیار هستند. چون اگر این گونه نبودند، معنا نداشت به آن ها امر شود. و امر به موجودی تعلق می گیرد که اختیار داشته باشد. همچنان که اگر اختیار نداشتند، سخن از معصیت درباره آن ها نیز بی معنا می شد.
    2-اراده آن ها بر خلاف نوع انسان، هرگز به گناه تعلق نمی گیرد. و همیشه مطابق دستور خدا عمل می کنند.
    شاید راز اینکه فرشتگان گناه نمی کنند، در این باشد که آن ها دعوتی به سوی گناه ندارند که آن را پاسخ بگویند:
    رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى رَكَّبَ الْعَقْلَ فِی الْمَلَائِكَةِ بِدُونِ الشَّهْوَةِ وَ رَكَّبَ الشَّهْوَةَ فِی الْبَهَائِمِ بِدُونِ الْعَقْلِ وَ رَكَّبَهُمَا جَمِیعاً فِی بَنِی آدَمَ

    امام صادق می فرماید:خدا عقل بدون شهوت را در فرشتگان قرار داد، و شهوت بدون عقل را در حیوانات، و عقل و شهوت را در انسان(2)

    چنانكه قرآن مي‌فرمايد: "بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ(3).

    "در گفتار بر او پيشى نمی گيرند ، و آنان فقط به فرمان او عمل می كنند"

    از آیه اخير روشن می شود، كه فرشته ها معصوم مي‌باشند، در نتيجه گناه و نافرماني خدا را نمي‌كنند و همچنين مي‌توان نتيجه گرفت كه فرشته ها مختار هستند.(4)
    برای جواب مساله از نظر فلسفی نیز باید دقت کنیم که هر چقدر وجود به تجرد نزدیک تر باشد، از عقل و اراده بالاتری برخوردار است. و طبق فلسفه، فرشتگان مجرد محض هستند. در حالی که انسان اگر چه مجرد است اما در مقام فعل، وابسته به ماده شده و در نتیجه، اراده و اختیار فرشته با اولویت اثبات می شود.
    لذا دوست عزیز درست است كه فرشتگان بر اساس متون اسلامى و آیات قرآن، نمی توانند برخلاف وظیفه ‏اى كه دارند اقدام كنند و غضب و شهوت ندارند اما از اختیار برخوردار هستند.ملاک دروجود اختیار بودن علم و قدرت و عقل است که در ملائک در حد بالایی وجود دارد نه این که ملاک ، بودن غضب و شهوت باشد که به انتفای آن در ملائکه اختیار هم منتفی شود شاهد بر این مطلب اختیار در حد اعلای خود در خدای تعالی است که مبری از هر گونه شهوت و غضب مصطلح است.

    اما در مورد این که اختیار ملایک از چه جنس است

    اختیار دارای مراتبی است که بسا با دو مرتبه آن همگان آشنا باشند:

    1- حالتی که فاعل برای انجام کاری دچار تردید و در اندیشه فعل و ترک آن است آن‌هم به این دلیل که نتیجه و غایت فعل را نمی‌شناسد یا به‌درستی نمی‌شناسد. 2- حالتی که ثمره آگاهی کامل به نتیجه و غایت فعل و مطابقت آن نتیجه با میل و رغبت و اسباب و استعداد فاعل است. این مرتبه رضایت است که از اختیار تام‌تر می‌باشد. کسی که نتیجه کاری را می‌داند و آن را کمال شایسته خود می‌شناسد و اسباب آن را نیز فراهم می‌داند و با استعداد ذاتی خود موافق می‌انگارد، بدون تردید در انجام آن کار، آن را انجام می‌دهد و احتمال ترک آن را به ذهن نمی‌آورد تا چه رسد به این‌که آن را ترک کند.
    تمام موجود عالم هستی که از علم برخوردارند، یا دارای اختیارند یا رضایت. کسانی که اهل رضایتند و به انجام کاری راضی هستند، احتمال ترک آن کار برایشان تنها احتمال عقلی و تحلیلی است که مخاطب بر اساس آگاهی‌های محدود خود استنباط می‌کند نه احتمال واقعی مربوط به فعل یا فاعل. آنان که به کاری رضایت دارند و اهل رضایتند، علاوه بر این‌که کار خود را با میل و رغبت انجام می‌دهند، آن را به‌گونه ضروری و تخلف‌ناپذیر یعنی بالضروره انجام می‌دهند. هم رضایت و به زبان عرف، اختیار دارند و هم ترک آن را ممکن نمی‌دانند.

    با توجه به آن‌چه گفته شد، پاسخ پرسش یادشده از این قرار است:
    فرشتگان نه تنها مانند انسان‌ها، اختیار دارند بلکه همان‌گونه که علم نوع آن‌ها از علم نوع انسان تام‌تر و قوی‌تر است اختیار نوع آن‌ها نیز از اختیار نوع انسان بیش‌تر و کامل‌تر است. کمالات وجود نوع فرشتگان با وجود آن‌ها تناسب دارد، هر چه وجودشان کامل‌تر باشد، کمالات وجودی آن‌ها نیز کامل‌تر خواهد بود، از این‌رو، علم و قدرت و حیات نوع آن‌ها از علم و قدرت و حیات نوع انسان بیش‌تر و کامل‌تر است.
    البته این بدان معنی نیست که چون فرشتگان اختیار دارند، به کار خدا هم اعتراض کرده باشند. علم و قدرت و حیات و اختیار یا رضایت را در کامل‌ترین مرتبه مناسب خود دارند ولی اعتراض ندارند، شرح آن ارتباط به این پرسش ندارد از این‌رو بدان نمی‌پردازیم




    1.تحریم6

    2. مشكاة الأنوار فی غرر الأخبار ص 251

    3.سورۀ انبیاء/26.

    4. انصاري قمي، نهج‌البلاغه، ص 37، خطبه 1 «گروهي از آنان در صفوفي كه از هم پراكنده نمي‌شود قرار دارند و عقولشان گرفتار سهو و نسيان نمي‌شود...» تمامي اين اوصاف آنگاه جنبة مدحي پيدا مي‌كند كه داراي اختيار باشند و ر.ك: مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 18، ص 175ـ176





    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۰:۴۰


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود