جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟




    ممنون میشم به این سوال منم پاسخ بدید آیه لقد رضی الله عنه در باره چه کسی نازل شده ؟

    آيا آيه درباره خلفا نازل شده است ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۳ در ساعت ۱۸:۲۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب
    در ابتدای بحث عرض کنم این آیه(آيه 29 سوره فتح)در واقع مربوط به بیعت رضوان می باشد که خدای متعال می فرماید:
    «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً»
    «خداوند از مؤمنانى كه زير درخت با تو بيعت كردند، خشنود شده و مى‏دانست در دلشان چه مى‏گذرد؛ لذا آرامشى بر آنها نازل كرد و به فتحى نزديك پاداششان داد.»

    که در شأن شركت كنندگان در اين بيعت كه در زير درختي با نام «سمره»[1] واقع شد، نازل گشته است. «بيعت رضوان»[2] و «بيعت شجره»[3] نام­هايي است كه اين پيمان بدان معروف است.
    در مورد مكان درخت آمده است، حاجيان به قصد تيمن سال­ها در كنار آن نماز مي­گزاردند؛ اما عمر بن خطاب آنان را نكوهش كرده!!! دستور قطع آن را داد.[4]
    منبع:
    1. بلاذري، أحمد بن يحيي؛ أنساب الأشراف، بيروت، دارالفكر، 1417ق.، ج‏1، ص350 و واقدي، پيشين، ص616.
    2. همان، ص621 و قاضي ابرقو، سيرت رسول الله، تهران، وزارت ارشاد، 1377، ج2، ص809.
    3. عبد الرحمن سهيلى، الروض الأنف في شرح السيرة النبوية، بيروت، دار إحياء التراث العربي‏، 1412ق.، ج6، ص496‏.
    4. ابن سعد، پيشين، ص76.

    آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در واقع این آیه شامل كسانى مى‌شود كه با ايمان قلبى با رسول خدا(ص) بيعت كردند؛ زيرا خداوند رضايت خود را مشروط به داشتن ايمان كرده است. « رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ». و با انتفاء شرط، مشروط نيز به خودى خود منتفى خواهد شد. كلمه «المؤمنين» اشاره به اين مطلب دارد كه خداوند فقط از مؤمنين واقعى راضى است؛ زيرا اگر قرار بود كه ايمان حقيقي، شرط رضايت نباشد، خداوند مى‌فرمود: « لقد رضى الله عن الذين يبايعونك... »
    به عبارت ديگر: حد اكثر چيزى كه از اين آيه استفاده مى‌شود، اين است كه خداوند از تمام «مؤمنيني» كه بيعت كردند راضى شده است؛ اما هرگز ثابت نمى‌كند كه تمام افرادى كه بيعت كرده‌اند، مؤمن حقيقى نيز بوده‌اند؛ پس خداوند با قيد « عَنِ الْمُؤْمِنِينَ » منافقينى همچون عبد الله بن أبى و... و يا كسانى را كه در ايمان خود شك داشته‌ و در حقيقت بيعت نكرده‌اند خارج مى‌كند و رضايت خداوند شامل حال آن‌ها نخواهد شد؛ چنانچه شامل مؤمنينى كه در اين بيعت حضور نداشته‌اند نيز نمى‌شود.
    لذا اين‌ آيه شامل كسانى همچون عمر بن الخطاب كه در همان زمان و يا پس از آن در نبوت پيامبر اسلام شك داشته‌ و از روى ايمان بيعت نكرده‌اند، نخواهد شد.
    قضيه شك عمر در نبوت رسول خدا، در بسيارى از كتاب‌هاى اهل سنت به صورت مفصل آمده است كه چكيده آن اين چنين است:
    پيامبر در رؤياى صادقانه ديد كه وارد مكه شده و به همراه صحابه در حال طواف خانه خدا هستند، صبح فردا آن را با صحابه در ميان گذاشت، صحابه از تعبير اين رؤيا پرسيدند، آن حضرت فرمود: «ان شاء الله وارد مكه شده و اعمال عمره را انجام خواهيم داد»؛ اما تعيين نكردند كه در چه زمانى اين امر اتفاق خواهد افتاد.
    همه مردم آماده حركت شدند و هنگامى كه به حديبيه رسيدند، قريش از آمدن پيامبر و اصحابش و نيت آنان با خبر شدند؛ لذا همگى مسلح شده و از ورود مسلمان‌ها به مكه جلوگيرى كردند. و چون پيامبر اسلام به قصد زيارت خانه خدا آمده بود نه به قصد جنگ، با قريشيان صلح نامه امضا كرد كه امسال از ورود به مكه خوددارى و سال بعد بدون هيچ مانعى برگردند و اعمال عمره را انجام دهند.
    اين مطلب بر عمر بن الخطاب و همفكران او، گران آمد و سبب شد كه به نبوت رسول خدا ترديد كند و نعوذ بالله خيال كرد كه پيامبر اسلام دروغ گفته است؛ از اين رو نزد پيامبر آمد و با لحن تند به آن حضرت اعتراض كرد.
    آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ضمن كلمه « اذ » در « إِذْ يُبَايِعُونَكَ » ظرفيه است، و هنگامى كه ظرفيه شد معناى آيه چنين مى‌شود كه خداوند از مؤمنين، در همان ظرف زماني؛ يعنى در همان زمانى كه بيعت كردند راضى بوده است، نه اين كه به خاطر آن بيعت، همواره از آن‌ها راضى خواهد؛ پس به طور قطع شامل آينده‌ همه افراد حاضر در آن واقعه نمى باشد.
    از اين رو، اين رضايت نمى‌تواند دائمى و ابدى باشد و يا عاقبت به خير شدن تمام افرادى كه آن‌جا حضور داشته‌اند را تضمين نمايد؛ زيرا حداكثر چيزى كه آيه ثابت مى‌كند اين است كه خداوند در آن ظرف زمانى خاص؛ يعنى در زمانى كه مسلمانان بيعت كرده‌اند از آن‌ها راضى شده است و علت رضايت نيز پيمانى است كه در آن روز بسته‌اند.
    رضايت خداوند از بيعت كنندگان تا زمانى باقى خواهد بود كه علت آن؛ يعنى بيعت و عهد و پيمان نيز به حال خود باقى باشد و تغيير و تبديلى در آن ايجاد نشود؛ چرا كه علت رضايت خداوند از بيعت كنندگان، پيمانى است كه با رسول خدا بسته‌اند و اين معلول تا زمانى باقى مى‌ماند كه علت آن نيز باقى باشد؛ زيرا وجود معلول بدون علت، محال است.
    به عبارت ديگر: رضايت خداوند از مردم، فقط به خاطر عملى است كه انجام مى‌دهند و خود شخص بدون آن عمل مرضى خداوند نخواهد بود؛ يعنى تا زمانى شخص مرضى خداوند خواهد بود كه آن عمل نيز موجود باشد؛ اما زمانى كه شخص آن عمل را با گناهان خود از بين ببرد، رضايت خداوند نيز سلب خواهد شد.


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۷/۲۹ در ساعت ۱۱:۰۷
    آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    داستان مخالفت شدید عمر، با پیمان صلح چیست؟
    آیا عمر بعد از این مخالفت شدید، بیعت کرد؟

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    داستان مخالفت شدید عمر، با پیمان صلح چیست؟ آیا عمر بعد از این مخالفت شدید، بیعت کرد؟
    سلام به علی آقای گل.
    علی جان این سوال چون مربوط به موضوع تاپیک نیست لطف کنید یه تاپیک مجزا در بحث تاریخی تشکیل بدید تا ان شالله پاسخ داده بشود.

    آيه ( لقد رضى الله عن المومنين ) درباره چه کسی نازل شده است ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام تشکر از پاسخ ولی میشه یکم بیشتر توضیح بدید من متوجه نشدم منتظرم یا علی

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط arameshe_zendeghi نمایش پست
    ممنون میشم به این سوال منم پاسخ بدید آیه لقد رضی الله عنه در باره چه کسی نازل شده ؟

    آيا آيه درباره خلفا نازل شده است ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    سلام و عرض ادب و تشکرخدمت جناب پاسخگوی محترم و کاربر بزرگوار

    و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان رضی الله عنهم و رضو عنه(توبه 100)
    معروف در میان علماء اهل سنت این است که صحابه رسول خدا دارای این امتیاز خاص بر افراد دیگر از امت هستند که همگی پاک و پاکیزه اند، و از آلودگی به دور و ما حق انتقاد از هیچ یک از آنها را نداریم.
    برای اثبات این مقصود به این آیه استناد می کنند.
    ولی اگر خود را از پیشداوری ها تهی کنیم،قرائن روشنی در مقابل ماست که این عقیده مشهور را متزلزل می کند:
    1-جمله -رضی الله عنهم و رضو عنه-در سوره توبه تنها مخصوص مهاجرین و انصار نیست، زیرا در همان آیه در کنار آنها-الذین اتبعوهم باحسان-قرار گرفته که مفهومش شامل تمام کسانی است که تا قیامت از آنها،به نیکی پیروی می کنند.(تابعین)
    2-همانگونه که تابعین اگر یک روز در خط ایمان و احسان باشند و روز دیگر در خط کفرو اسائه(بدی کردن)قرار بگیرند،از زیر چتر رضایت الهی خارج می شوند، عین همین مفهوم در مورد "صحابه" نیز می آید.زیرا آنها را در آیه آخر سوره مبارکه فتح، مقید به ایمان و عمل صالح کرده که اگر یک روز این عنوان از آنها سلب شود(تمام صحابه)از دایره رضایت الهی بیرون خواهند رفت.
    3-تعبیر به "احسان" هم در مورد تابعان است و هم در مورد متبوعان .پس هر کدام از این دو خط احسان را رها کنند، مشمول رضایت خدا نخواهند بود.
    4-از روایات اسلامی بر می آید که اصحاب پیامبر صلی الله علیه و اله هرچند امتیاز مصاحبت آن بزرگوار را داشته اند،ولی هرکس که در دورانهای بعد می آیند و از ایمان راسخ و عمل صالح برخوردارند از یک نظر از صحابه افضلند، چرا که آنها شاهد انواع معجزات بودند ولی دیگران بدون مشاهده آنها ، و با دلایل دیگر، در همان راه گام گذاشتند.
    ادامه...


  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حدیثی از رسول خدا (ص):
    یارانش عرض کردند: آیا ما همان برادران توایم؟
    فرمود:نه!شما اصحاب من هستید،ولی برادران من کسانی هستند که بعد از من می آیند و به من ایمان میآورند در حالی که مرا ندیده اند.
    سپس افزود:افرادی از آنه که اهل عمل صالحند اجر 50 نفر از شما را دارند! عرض کردند 50 نفر از خودشان ای رسول خدا؟
    فرمود :نه! 50 نفر از شما !و سه مرتبه آنها تکرار کردند و پیامبر نفی کرد و سپس فرمود:
    این به خاطر آن است که شرایطی در اختیار دارید که شما را در کارهای خیر یاری می کند.
    (تفسیر روح البیان ج9 ص61)


    در صحیح مسلم نیز از رسول خدا (ص)نقل شده که روزی فرمود:
    دوست داشتم برادرانمان را می دیدیم.
    گفتند:آیا ما برادران تو نیستیم ای رسول خدا؟
    فرمود:شما اصحاب من هستید برادران ما هنوز نیامده اند.
    (صحیح مسلم ج1 کتاب الطهارة حدیث 39)


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام وبا تشکر
    ببخشید آیه کاملا برعکس تفسیر کردید در واقع آیه بطور شفاف میفرماید که خدا از آنها راضی گشت و میداند که در قلب انها چه میگذرد در واقع منظور این است که با علم به اینکه میداند در قلب آنها چه میگذرد از آنها راضی گشت نه اینطور که برعکس شما تفسیر میکنید

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود