صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حروف مقطعه فاقد هرگونه معنا می باشند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا حروف مقطعه فاقد هرگونه معنا می باشند ؟




    ابتدای سوره هایی که با حروف مقطعه شروع میشوند، مثلا می گوید: (الم. ) در ابتدای خیلی از سوره ها چنین کلماتی است حتی مفسرین نمی دانند معنی این کلمات چیست کتابی که راهنمای بشر برای همهُ زمانهاست چرا باید حاوی کلمات مرموز باشد. این کلمات چه گره ای از زندگی بشر امروزه حل میکند؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۹:۴۵
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    حروف مقطعه در آغاز 29 سوره از قرآن کریم آمده و از مختصّات قرآن است و در سایر کتاب هاى آسمانى مانند تورات و انجیل سابقه ندارد.(1) درباره این حروف تا کنون آراى متفاوتى از سوى مفسران ابراز شده و در برخى از منابع تا 20 نظر نقل گردیده که برخی از آنها بدین شرح است:

    1ـ این حروف براى تنبیه و ساکت نمودن کافران بوده است; آنان به یکدیگر سفارش مى کردند که کسی به قرائت قرآن پیامبر گوش ندهد و سر و صدا می کردند تا کسی صدای قرائت پیامبر را نشنود! از این رو خداوند در آغاز برخى از سوره ها این حروف را نازل کرد. کافران با شنیدن این حروف که نه نظم بود و نه نثر، نیز در ابتدای کلام کتاب های آسمانی بى سابقه بود، اعجاب شان برمى انگیخت و ساکت می شدند و به آیات نازله گوش می دادند.

    2ـ این حروف نشانه غلبه کاربرد آنها در کلمات آن سوره است؛ یعنى درصد حروف مقطعه در سوره هاى مشتمل بر حروف مقطعه، نسبت به سایر حروف آن سوره بیشتر است و چنین مطلبی شگفت انگیز است. زرکشی می گوید: یکی از اسرار دقیق این حروف این است که در هر سوره بیش ترین کلماتش با همان حرفی است که در ابتدای آن به عنوان مقطعه آمده است مثلا در سوره قاف بیش ترین کلمات آن سوره مشتمل بر حروف قاف دار است (2)

    3ـ خداوند متعال با این حروف تحدّى (هم آوردطلبى) کرده است. بدین معنا که اگر در معجزه و الهى بودن قرآن تردید دارید، با همین حروف ساده الفبا که قرآن از آن فراهم آمده، کتابى همانند قرآن و یا دست کم سوره اى مانند سوره هاى این کتاب الهى پدید آورید.

    4ـ علاّمه طباطبایى هم ضمن بیان مطالبی، درباره حروف مقطعه می نویسد: سوره هاى داراى حروف مقطعه مشترک، در مضامین و سیاق ها نیز با یکدیگر مشابه و متناسب هستند؛ مثلا در سوره هاى داراى «حم» آیه هاى اوّل آن با عبارت «تنزیل الکتاب» و یا عباراتى که این معنا را مى رساند، شروع شده یا مثلا سوره هایى مثل اعراف که با «المص» شروع شده، مطالبى را که در سوره هاى «الم» و سوره «صاد» مى باشد، در خود جمع کرده است. نیز در سوره رعد که با حروف «المر» شروع شده، مطالب سوره هایی که با «الم» و «الر» آغاز شده را دارد. (3)

    گفتنى است در روایات تفسیرى معتبر هم معانى گوناگونى نیز براى حروف مقطعه بیان شده است.

    نکته پایانی اینکه، حروف مقطعه بخش بسیار کوچکی از آیات کریمه قرآن است که مجموعه تمام آنها از دو سه سطر تجاوز نمی کند و بخشی از تفسیرش مواردی بود که عرض شد. متن قرآن کریم شامل صدها آیه نورانی است و به خوبی و به روشنی هر چه تمام تر، برنامه صحیح زندگی بشر را ترسیم نموده و از این نظر هیچ کمبودی در این کتاب کامل و بی نظیر یافت نمی شود و به فرمایش امیر بیان (علیه السلام): هيچ كس با اين قرآن همنشين نشد مگر اينكه با فزونى يا كاهشى از نزد آن برخاست: هدايتش فزونى يافت يا از نادانيش كاسته شد. آگاه باشيد، هيچ كس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگی ندارد و هيچ كس بدون آن، غنا و بی نيازی نخواهد داشت. (4)

    جهت مطالعه بیش تر در زمینه حروف مقطعه می توانید به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی ، ج2 ،ص80 تا 95 و دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی، ج1 ،ص925 و کتاب علوم قرآنی آیت الله محمد هادی معرفت، ص279 تا 285 مراجعه فرمایید.

    نیز می توانید مطالب این لینک ها را هم مطالعه بفرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/1347
    http://www.andisheqom.com/Files/qura...id=3824&page=2

    پی نوشت ها
    --------------------------------------
    1 . تفسیر تسنیم ، آیة الله جوادى آملى ، ج 2 ، ص 64.
    2.البرهان ، زرکشی ، ج1 ، ص167-169.
    3 . المیزان ، علامه سیدمحمدحسین طباطبایى ، ج 18 ، ص 8.
    4- نهج البلاغه، خطبه 175.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۴:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سلام




    سلام به نظز م حروف مقطعه مانند هر چیز دیگری در این جهان دارای روح است وقتی درمورد چیز ی به دقت وژرف اندیشه میکنیم آن چیز با شما صحبت میکند وروح خود را به شما منتقل میکنداگر با او یکی شوی وشما را ازخود بداند به عبارتی محرم باشی
    هیچ کاری از خدا بی حکمت نیست او میخواهد شما فکر کنید تمرکز کنید فقط با اوباشید
    در این صورت حتما اسرار را در مییابیم بنده میگویم تمام اجزای این جهان یک هلوگرام است بخصوص قران که متاسفانه منهم از فهم آن عاجزم ومیدانم آنهم بخاطر کاهلی من است
    والا تشریف او بربالای کس کوتاه نیست
    ایراد از ماست اسرار باید باشد تا بعداز پی بردن به آن احساس راحتی وارضاء کنیم برای خودم متاسفم
    منتظر راهنمایی شما وسایر دوستان هستم

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۴:۳۷

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اتفاقا همین دیروز بحثش توی کلاس اندیشه اسلامیمون بود !
    ( دارم به شک می افتم ها ! نکنه این استاد اندیشه ی ما ...)
    اتفاقا سر کلاس گفته شد که این رموز نمی توانند سری بین خدا و پیامبر باشند چون قرآن عمومی و همگانی است . اگر قرار بود فقط بین خدا و پیامبر باشند چه لزومی داشت در قرآن مطرح شوند ؟ خب این سر و سرّ ها را بین خودشان مطرح میکردند ! چرا این حرفهای خصوصی باید در یک کتاب همگانی مطرح شوند ؟

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    حروف مقطعه در آغاز 29 سوره از قرآن کریم آمده و از مختصّات قرآن است و در سایر کتاب هاى آسمانى مانند تورات و انجیل سابقه ندارد.(1) درباره این حروف تا کنون آراى متفاوتى از سوى مفسران ابراز شده و در برخى از منابع تا 20 نظر نقل گردیده که برخی از آنها بدین شرح است:

    1ـ این حروف براى تنبیه و ساکت نمودن کافران بوده است; آنان به یکدیگر سفارش مى کردند که کسی به قرائت قرآن پیامبر گوش ندهد و سر و صدا می کردند تا کسی صدای قرائت پیامبر را نشنود! از این رو خداوند در آغاز برخى از سوره ها این حروف را نازل کرد. کافران با شنیدن این حروف که نه نظم بود و نه نثر، نیز در ابتدای کلام کتاب های آسمانی بى سابقه بود، اعجاب شان برمى انگیخت و ساکت می شدند و به آیات نازله گوش می دادند.

    2ـ این حروف نشانه غلبه کاربرد آنها در کلمات آن سوره است؛ یعنى درصد حروف مقطعه در سوره هاى مشتمل بر حروف مقطعه، نسبت به سایر حروف آن سوره بیشتر است و چنین مطلبی شگفت انگیز است. زرکشی می گوید: یکی از اسرار دقیق این حروف این است که در هر سوره بیش ترین کلماتش با همان حرفی است که در ابتدای آن به عنوان مقطعه آمده است مثلا در سوره قاف بیش ترین کلمات آن سوره مشتمل بر حروف قاف دار است (2)

    3ـ خداوند متعال با این حروف تحدّى (هم آوردطلبى) کرده است. بدین معنا که اگر در معجزه و الهى بودن قرآن تردید دارید، با همین حروف ساده الفبا که قرآن از آن فراهم آمده، کتابى همانند قرآن و یا دست کم سوره اى مانند سوره هاى این کتاب الهى پدید آورید.

    4ـ علاّمه طباطبایى هم ضمن بیان مطالبی، درباره حروف مقطعه می نویسد: سوره هاى داراى حروف مقطعه مشترک، در مضامین و سیاق ها نیز با یکدیگر مشابه و متناسب هستند؛ مثلا در سوره هاى داراى «حم» آیه هاى اوّل آن با عبارت «تنزیل الکتاب» و یا عباراتى که این معنا را مى رساند، شروع شده یا مثلا سوره هایى مثل اعراف که با «المص» شروع شده، مطالبى را که در سوره هاى «الم» و سوره «صاد» مى باشد، در خود جمع کرده است. نیز در سوره رعد که با حروف «المر» شروع شده، مطالب سوره هایی که با «الم» و «الر» آغاز شده را دارد. (3)

    گفتنى است در روایات تفسیرى معتبر هم معانى گوناگونى نیز براى حروف مقطعه بیان شده است.

    نکته پایانی اینکه، حروف مقطعه بخش بسیار کوچکی از آیات کریمه قرآن است که مجموعه تمام آنها از دو سه سطر تجاوز نمی کند و بخشی از تفسیرش مواردی بود که عرض شد. متن قرآن کریم شامل صدها آیه نورانی است و به خوبی و به روشنی هر چه تمام تر، برنامه صحیح زندگی بشر را ترسیم نموده و از این نظر هیچ کمبودی در این کتاب کامل و بی نظیر یافت نمی شود و به فرمایش امیر بیان (علیه السلام): هيچ كس با اين قرآن همنشين نشد مگر اينكه با فزونى يا كاهشى از نزد آن برخاست: هدايتش فزونى يافت يا از نادانيش كاسته شد. آگاه باشيد، هيچ كس با داشتن قرآن، فقر و بيچارگی ندارد و هيچ كس بدون آن، غنا و بی نيازی نخواهد داشت. (4)

    جهت مطالعه بیش تر در زمینه حروف مقطعه می توانید به تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی ، ج2 ،ص80 تا 95 و دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، خرمشاهی، ج1 ،ص925 و کتاب علوم قرآنی آیت الله محمد هادی معرفت، ص279 تا 285 مراجعه فرمایید.

    نیز می توانید مطالب این لینک ها را هم مطالعه بفرمایید:
    http://www.pasokhgoo.ir/node/1347
    http://www.andisheqom.com/files/qura...id=3824&page=2

    پی نوشت ها
    --------------------------------------
    1 . تفسیر تسنیم ، آیة الله جوادى آملى ، ج 2 ، ص 64.
    2.البرهان ، زرکشی ، ج1 ، ص167-169.
    3 . ترجمه تفسیر المیزان ، علامه سیدمحمدحسین طباطبایى ، ج 18 ، ص 6ـ8.
    4- نهج البلاغه، خطبه 175.
    خداییش قبول دارید حرفاتون قانع کننده نبود!!!!!!!!
    توجیه اول که مسخره است
    چون چرا پیامبر در آیات سوره دیگر این کار را نمی کردند
    یا چرا آنان که قصدشان اذیت پیامبر بودفقط به خاطر یک کلمه صاد تعجبشان برانگیخته می شد و دیگر هیچ سخنی نمی گفتند(واقعا عجیب نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
    توجیه دوم و سوم هم یک معنای دور از ذهن است که دلیلی جز ذهن متخیل نویسندگان تفسیر ندارد
    و واقعا دور از ذهن است

    و توجیه چهارم هم که توجیه نباید فقط تناسب رمزی بین حروف مقطعه را بیان می کرد
    که باز در این صورت هم حروف مقطعه هدایتی را برای بشر انجام نمی دهند
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط مرضیه سرودلیر نمایش پست
    اتفاقا همین دیروز بحثش توی کلاس اندیشه اسلامیمون بود!
    ( دارم به شک می افتم ها ! نکنه این استاد اندیشه ی ما ...)
    اتفاقا سر کلاس گفته شد که این رموز نمی توانند سری بین خدا و پیامبر باشند چون قرآن عمومی و همگانی است . اگر قرار بود فقط بین خدا و پیامبر باشند چه لزومی داشت در قرآن مطرح شوند ؟ خب این سر و سرّ ها را بین خودشان مطرح میکردند ! چرا این حرفهای خصوصی باید در یک کتاب همگانی مطرح شوند ؟
    سلام به همه دوستان و تشکر از مشارکت شما در این بحث،
    اینکه می فرمایید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط مرضیه سرودلیر نمایش پست
    قرآن عمومی و همگانی است
    ، اگر منظورتان از این جمله اینست که قرآن کریم برای هدایت عمومی مردم نازل شده و مخاطب عمومی اش مردم است، مطلبی صحیح است و خود قرآن هم به این مطلب روشن تصریح دارد:

    هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقينَ (آل عمران/138)
    اين، بيانى است براى عموم مردم و هدايت و اندرزى است براى پرهيزگاران

    بنده اینجا از شما و سایر دوستان سؤالی می پرسم و آن اینکه، متن آیات کریمه پیش روی ماست، بعد از مطالعه این متن ساده و عمیق، به نظر شما:

    آیا مخاطب قرآن عموم مردم اند یا تنها قشر فلاسفه؟
    آیا مخاطب قرآن عموم مردم اند یا فقط قشر مخترعین و مبتکرین؟
    آیا مخاطب قرآن عموم مردم اند یا تنها قشر پزشکان؟
    آیا مخاطب قرآن عموم مردم اند یا فقط مسلمین؟
    ...

    اگر به دور از تعصب بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، همگان (حتی غیر مسلمین) اذعان دارند که این کتاب همه انسان ها را مخاطب قرار داده و با صراحت هر چه تمام تر همگان را مخاطب قرار داده است:

    يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره/21)
    اى مردم! پروردگار خود را پرستش كنيد آن كس كه شما، و كسانى را كه پيش از شما بودند آفريد، تا پرهيزكار شويد

    يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ (بقره/168)
    اى مردم! از آنچه در زمين است، حلال و پاكيزه بخوريد! و از گامهاى شيطان، پيروى نكنيد! چه اينكه او، دشمن آشكار شماست

    قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (آل عمران/64)

    بگو: «اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم و بعضى از ما، بعضى ديگر را- غير از خداى يگانه- به خدايى نپذيرد.» هر گاه (از اين دعوت،) سرباز زنند، بگوييد: «گواه باشيد كه ما مسلمانيم!»

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۱:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ادامه پست قبلی...




    پرسش دیگر اینکه زبان قرآن چگونه است؟
    آیا به سبک فلاسفه و کلامیون، پر از اصطلاحات سخت و پیچیده است؟
    یا به سبک عوام، سخنی عامیانه و ساده و بدون هیچ عمق و معنایی است؟
    ...

    اگر با دیده انصاف بنگریم، باز اذعان خواهید داشت که بیان قرآن هیچ کدام از این دو دسته نیست بلکه در عین سادگی، عمیق است! در عین اینکه کلام ساده اش را مخاطب عام می فهمد، فیلسوف ژرف اندیش را هم به حیرت وا داشته و به اندیشه فرو می برد تا عمق کلامش را دریابد!

    با تعلیلی ساده اما بسیار عالی، دلیل معاد را اینچنین در جان مخاطب عام می نشاند:

    وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ (یس/78و79)
    و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: «چه كسى اين استخوانها را زنده مى ‏كند در حالى كه پوسيده است؟!»
    بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست

    و توصیف دقیق و بسیار عمیق صفات حق تعالی را هم اینچنین به جان ژرف اندیشان متفکر می نشاند:

    هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ
    هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ
    الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
    هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ
    الْحَكيمُ (حشر/22تا24)

    -------------------------------------
    اما اینکه چرا حروف مقطعه در قران آمده، برخی دلایلش را در پست قبلی عرض کردم. اینکه می فرمایید برخی مفسرین قائلند که این حروف رمزی بین خدا و رسولش است، نظری است که خود باید از آن دفاع نمایند و بنده چنین نظری را نقل نکرده ام، و اگر چنین نظری هم به واقع صحیح باشد، باز به «بیان للناس» بودن قرآن هیچگونه خدشه ای وارد نمی سازد! بدون شک یکی از اهداف نزول تدریجی قرآن تثبیت قلب پیامبر اعظم است:

    ...كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيلاً (فرقان/32)
    ...اين بخاطر آن است كه قلب تو را بوسيله آن محكم داريم، و (از اين رو) آن را به تدريج بر تو خوانديم

    حالا اگر مفسری قائل شود که این حروف رمزی میان خدای سبحان و رسول گرامی اوست، به نظرم چنین نظری با این آیه تعارضی ندارد و وجود تعدادی حروف مقطعه (که رمزی میان خدا و رسولش باشد) در میان صدها آیات کریمه قرآن، خدشه ای به بیان للناس بودن آیات وارد نمی سازد. (این مطلب در فرض صحت این نظریه بیان شد)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۱:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    پرسش دیگر اینکه زبان قرآن چگونه است؟
    آیا به سبک فلاسفه و کلامیون، پر از اصطلاحات سخت و پیچیده است؟
    یا به سبک عوام، سخنی عامیانه و ساده و بدون هیچ عمق و معنایی است؟
    ...

    اگر با دیده انصاف بنگریم، باز اذعان خواهید داشت که بیان قرآن هیچ کدام از این دو دسته نیست بلکه در عین سادگی، عمیق است! در عین اینکه کلام ساده اش را مخاطب عام می فهمد، فیلسوف ژرف اندیش را هم به حیرت وا داشته و به اندیشه فرو می برد تا عمق کلامش را دریابد!

    با تعلیلی ساده اما بسیار عالی، دلیل معاد را اینچنین در جان مخاطب عام می نشاند:

    وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ (یس/78و79)
    و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: «چه كسى اين استخوانها را زنده مى ‏كند در حالى كه پوسيده است؟!»
    بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست

    و توصیف دقیق و بسیار عمیق صفات حق تعالی را هم اینچنین به جان ژرف اندیشان متفکر می نشاند:

    هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ
    هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ
    الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ
    هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ
    الْحَكيمُ (حشر/22تا24)

    -------------------------------------
    اما اینکه چرا حروف مقطعه در قران آمده، برخی دلایلش را در پست قبلی عرض کردم. اینکه می فرمایید برخی مفسرین قائلند که این حروف رمزی بین خدا و رسولش است، نظری است که خود باید از آن دفاع نمایند و بنده چنین نظری را نقل نکرده ام، و اگر چنین نظری هم به واقع صحیح باشد، باز به «بیان للناس» بودن قرآن هیچگونه خدشه ای وارد نمی سازد! بدون شک یکی از اهداف نزول تدریجی قرآن تثبیت قلب پیامبر اعظم است:

    ...كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتيلاً (فرقان/32)
    ...اين بخاطر آن است كه قلب تو را بوسيله آن محكم داريم، و (از اين رو) آن را به تدريج بر تو خوانديم

    حالا اگر مفسری قائل شود که این حروف رمزی میان خدای سبحان و رسول گرامی اوست، به نظرم چنین نظری با این آیه تعارضی ندارد و وجود تعدادی حروف مقطعه (که رمزی میان خدا و رسولش باشد) در میان صدها آیات کریمه قرآن، خدشه ای به بیان للناس بودن آیات وارد نمی سازد. (این مطلب در فرض صحت این نظریه بیان شد)
    نباید به این حروف به چشم چند سطر حرف مقطعه نگاه کرد . فکر میکنم ( فقط فکر میکنم و دلیل مستندی ندارم ) ملاک کیفیت باشد نه کمیت و نمیتوان گفت: « این چند سطر حرف مقطعه مگر چه جایی در گوشه ای از این قرآن خدا اشغال کرده اند ؟ بیچاره ها دو سه سطر بیشتر نمیشوند ! خب بگذار باشند ! »

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب پاسخگو چرا جواب مرا ندادید؟
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    خداییش قبول دارید حرفاتون قانع کننده نبود!!!!!!!!
    توجیه اول که مسخره است
    چون چرا پیامبر در آیات سوره دیگر این کار را نمی کردند
    یا چرا آنان که قصدشان اذیت پیامبر بودفقط به خاطر یک کلمه صاد تعجبشان برانگیخته می شد و دیگر هیچ سخنی نمی گفتند(واقعا عجیب نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)
    توجیه دوم و سوم هم یک معنای دور از ذهن است که دلیلی جز ذهن متخیل نویسندگان تفسیر ندارد
    و واقعا دور از ذهن است

    و توجیه چهارم هم که توجیه نباید فقط تناسب رمزی بین حروف مقطعه را بیان می کرد
    که باز در این صورت هم حروف مقطعه هدایتی را برای بشر انجام نمی دهند
    دوست خوب، نوشتار هر کس اثر او و نمود تفکر اوست! اگر نقدی دارید به صورت علمی مطرح بفرمایید تا قابلیت بحث داشته باشد. برخی دلایل رد شما بر پاسخ بنده:

    1-
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    خداییش قبول دارید حرفاتون قانع کننده نبود!!!!!!!!
    2-
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    توجیه اول که مسخره است
    3-
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    توجیه دوم و سوم هم یک معنای دور از ذهن است که دلیلی جز ذهن متخیل نویسندگان تفسیر ندارد
    4-
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    واقعا دور از ذهن است
    دوست خوب، علمی بنویسید تا امکان نقد نوشتار شما میسر باشد! این که ادعا کنیم فلان مسخره است و بهمان جواب نشد، چنین بیانی در هیچ کرسی علمی ارزش نقد و بررسی ندارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۵:۱۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود