جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقيده به وجود شيطان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عقيده به وجود شيطان




    سلام خوبید؟



    ما زرتشتيان را ملامت مى كنيم كه دوگانه پرستند، آيا عقيده ما به وجود شيطان كه منشأ گمراهى ها و شرور است، دو گانه پرستى نيست؟ و یا مسيحيان را سرزنش مى كنيم كه سه گانه پرستند آيا عقيده ما به «پيامبر» و «جبرئيل» در برابر «خداوند» يك نوع سه گانه پرستى نیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام خوبید؟



    ما زرتشتيان را ملامت مى كنيم كه دوگانه پرستند، آيا عقيده ما به وجود شيطان كه منشأ گمراهى ها و شرور است، دو گانه پرستى نيست؟ و یا مسيحيان را سرزنش مى كنيم كه سه گانه پرستند آيا عقيده ما به «پيامبر» و «جبرئيل» در برابر «خداوند» يك نوع سه گانه پرستى نیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    در پاسخ به اين پرسش چند نكته مطرح مي شود :
    اولا : از ديدگاه عقايد مسلمين ، شيطان مورد پرستش واقع نمي شود ، بلكه از اين منظر شيطان يكي از مخلوقات خداوند است لذا ما شيطان را نمي پرستيم تا اينكه دو گانه پرستي بر مسلمين صدق كند.
    ثانيا: منشاء گمراهي انسان ها دلايل و علل مختلفي دارد كه تنها يكي از عوامل گمراهي ، شيطان است شيطان با وسوسه هاي پي در پي خود انسان را اغوا كرده و از طريق هدايت منحرف مي كند . اما اين بدين معني نيست كه منشاء گمراهي شيطان باشد ؛ با توجه به آيات شريفه قرآن كريم در مي يابيم كه شيطان فقط وسوسه مي كند و اين انسان است كه در اثر بي تقوايي و فاصله گرفتن از فطرت توحيدي ، وسوسه هاي شيطان را با جان دل پذيرا مي شود و گمراهي خود را به شيطان نسبت مي دهد در صورتي كه شيطان يك وسوسه كننده اي بيش نبود :
    خداوند سبحان در قرآن كريم مي فرمايد:
    «وَ قَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضىِ‏َ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الحَْقّ‏ِ وَ وَعَدتُّكمُ‏ْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ مَا كاَنَ لىِ‏َ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَنٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لىِ فَلَا تَلُومُونىِ وَ لُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ مَا أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ إِنىّ‏ِ كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيم‏»
    ترجمه:
    « و همین که کار خاتمه پذیرد، شیطان مى‏گوید: خدا به شما وعده درست داد. و من نیز به شما وعده (باطل و نادرست) دادم و تخلف کردم، من بر شما تسلطى نداشتم جز اینکه دعوتتان کردم و شما اجابتم کردید، مرا ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید، من فریادرس شما نیستم، و شما نیز فریادرس من نیستید من آن شرکتى که پیش از این (در کار خدا) برایم قائل بودید انکار دارم. به درستى ستمگران، عذابى دردناک دارند». (ابراهيم آيه 22)
    منظور عمده از این آیه، فهماندن این حقیقت است که انسان خودش مسئول کارهاى خویش است (و نباید این کاسه را سر دیگرى بشکند) چون هیچ کس بر او مسلط نبوده ، پس هر وقت خواست کسى را ملامت کند، خودش را ملامت کند، و مساله تبعیت انسان از شیطان به نحوی که از خود اراده ای نداشته باشد امر موهومى بیش نیست و حقیقتى ندارد.


    در رابطه با اين موضوع مطالعه كتب زير سودمند است:

    مصاف بی پایان با شیطان نوشته دکتر فتح الله نجارزادگان
    علامه طباطبائي، تفسير الميزان، ج 7، ص 442 تا 445 و نيز ج 8، ص 47 تا 55، انتشارات اسلامي، قم
    مكارم شيرازي و همكاران، تفسير نمونه،‌ج 1، ص 190 تا 195 و ج 18،‌ص 72، انتشارات هدف، قم
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام خوبید؟



    و یا مسيحيان را سرزنش مى كنيم كه سه گانه پرستند آيا عقيده ما به «پيامبر» و «جبرئيل» در برابر «خداوند» يك نوع سه گانه پرستى نیست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    با سلام مجدد

    قبل از اينكه به اين پرسش حضرت عالي پاسخ بدهيم عقيده مسيحيت را به اختصار تقديم مي كنيم تا مقدمه اي براي پاسخ قرار بگيرد :

    تکیزم کلیسای کاتولیک، تثلیث را چنین تعریف میکند:

    تثليث واحد است. ما به سه خدا اعتراف نمي کنيم بلکه به خداي واحد در سه اقنوم. پس اقانيم تثليث در يک الوهيت سهيم نيستند بلکه هر يک از آنها کامل خدا هستند. اقانيم ثلاثه واقعاً از هم متمايز هستند. آنها از نظر شما با هم تفاوت دارند وحدت الهي سه گانه است(کتکیزم کلیسای کاتولیک، ص60).

    تثلیث میگوید در ذات واحد خدا سه اقنوم وجود دارد که هر سه مساوی با خدا، ولی متمایز از هم هستند.
    حقيقت تثليث همان است كه مؤلف قاموس كتاب مقدس (مستر هاكس آمريكايى) بيان داشته است.

    وى مى گويد: «طبيعت خدايى» از سه اقنوم «متساوى الجوهر» مى باشد يعنى خداى پدر و خداى پسر و خداى روح القدس. خداى پدر خالق جميع كائنات است بواسطه پسر، و پسر فادى، و روح القدس پاك كننده مى باشد. امّا بايد دانست كه اين هر سه اقنوم را يك رتبه و عمل است.( قاموس كتاب مقدس، ص344.)

    اقنوم در لغت به معنى «اصله» و شخص است و همانطور كه تصريح مى كنند آنان براى هر يك از اين سه خدا، يك رتبه و يك درجه و يك عمل معتقد هستند.
    در اين جا مى توان تثليث را به دو صورت زير كه هيچ كدام مناسب مقام ربوبى نيست تصور نمود. 1. هركدام از خدايان سه گانه وجود مستقل دارند و هركدام با وجود و تشخص خاصى خود نمايى مى كنند.

    مثلاً همانطور كه هريك از افراد انسان در خارج براى خود وجود مستقل دارد و هركدام داراى شخصيتى است، همچنين است«اقانيم» و هر «اقنومى» براى خود اصلى و شخصيتى و وجود جداگانه اى دارد و به عبارت ديگر: يك طبيعت است اما سه فرد دارد و هر فردى خداى تام و مستقلى است. يك چنين تثليث همان شرك جاهلى است كه در مسيحيت به صورت خدايان سه گانه تجلى كرده است. (به نقل از پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله سبحاني)

    حال كه حقيقت تثليث روشن شد به اصل پاسخ مي پردازيم :

    حضرت پيامبر (صل الله عليه و آله و سلم) و جبرائيل سلام الله عليه دو وجودي مستقل و متمايز از خداوند سبحان نيستند ، بر اساس اعتقادات مسلمين وجود مبارك حضرت رسول الله (ص) وجودي مستقل از خداوند ندارد بلكه وي نيز يكي از مخلوقات خداوند است و همچنين جناب جبرائيل (ع) كه وي نيز وجودي متمايز و مستقل از خداوند ندارد بلكه يكي مخلوقات خداوند مي باشد .

    در ثاني بر اساس اعتقادات مسلمين وجود اقدس رسول خدا(ص) خدا نيست تا مسلمين متهم به دو گانه پرستي شوند بلكه همانگونه كه عرض شد پيامبر(ص) مخلوق خداست و اگر در جاهايي به وجود مقدس اين حضرت توسل مي شود و در دعاها به ائمه معصومين سلام الله عليهم اجمعين متوسل مي شويم بدين معني نيست كه به صورت استقلالي به اين ذوات مقدسه نگاه كنيم ، بلكه ما اين بزرگواران را در طول اراده خداوند مي دانيم و معتقديم اين ذوات مقدسه نيز بدون اراده خداوند و بدون اذن الهي قادر بر انجام هيچ فعلي نيستند .

    برخلاف مسيحيت كه اقانيم ثلاثه را به صورت استقلالي خدا مي دانند ، و براي هر يك از آن ها استقلال و شخصيت جداگانه قائل هستند .(خداي واحد با سه شخصيت)!!!
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود