جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 189 بقره با سه موضوع بی ارتباط با هم! چرا ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیه 189 بقره با سه موضوع بی ارتباط با هم! چرا ؟




    3- ای پیغمبر,اگر از تو سوُال کنند که سبب بدر وهلال ماه چیست جواب بده که در انتعیین اوقات عبادت حج و معاملات مردم استونیکوکاری به این نیست که از پشت دیوار به خانه در آیید چه این کار ناشایسته است نیکویی آن است که پارسا باشید و به هر کار از راه ان داخل شوید و تقوی پیشه کنید که رستگار شوید. (سوره بقره.آیه188)
    نتیجه اول: اول از همه به انسجام این آیه توجه کنید بعد از صحبت از علت بدر وهلال ماه بلا فاصله می گوید نیکو کاری به این نیست از پشت دیوار به خانه در آیید. این دو چه ربطی به هم دارند.؟؟؟؟؟؟ سر و ته این ایه به هم نمیخورد!!
    نتیجه دوم: آیا کرهُ ماه و زمین میلیارد ها سال قبل برای تعیین ایام حج و معاملات آفریده شدند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ در ساعت ۱۶:۱۸
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    سلام به شما پرسشگر گرامی
    شماره آیه کریمه را اشتباه درج فرموده اید. شماره آیه، 189 است، نه 188.

    برای اینکه پرسش های شما به طور کامل پاسخ داده شود و دوستان خواننده دیگر هم در جریان معنای آیه قرار گیرند، توضیحاتی درباره متن آیه کریمه عرض می کنم و در میان توضیحات به پاسخ پرسش شما نیز می پردازم؛ توجه فرمایید:

    يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (بقره/189)
    در باره «هلال هاى ماه» از تو سؤال مى‏ كنند بگو: «آنها، بيان اوقات (و تقويم طبيعى) براى (نظامِ زندگىِ) مردم و (تعيينِ وقتِ) حج است». و (آن چنان كه در جاهليّت مرسوم بود كه به هنگام حج، كه جامه احرام مى ‏پوشيدند از درِ خانه وارد نمى ‏شدند و از نقبِ پشتِ خانه وارد مى ‏شدند، نكنيد!) كارِ نيك، آن نيست كه از پشتِ خانه‏ ها وارد شويد بلكه نيكى اين است كه پرهيزگار باشيد! و از درِ خانه‏ ها وارد شويد و تقوا پيشه كنيد، تا رستگار گرديد!

    معنای برخی کلمات کلیدی آیه، به همراه شأن نزول:
    كلمه (اهلة) جمع هلال است كه به معناى قرص قمر در شب اول ماه است؛ اقوال دیگری در معنای هلال وجود دارد که تا شب هفتم هم کلمه هلال را به ماه اطلاق نموده اند اما بعد از آن را ديگر هلال نمى ‏گويند، بلكه قمر مى‏ نامند. ماه شب چهاردهم را هم بدر مى ‏گويند.

    كلمه «مَواقِيتُ» جمع «ميقات» به زمان يا مكانى معيّن گفته مى‏ شود كه براى انجام كارى مشخّص شده باشد ولى در آيه مورد بحث تنها «زمان معين» منظور است.

    آیه کریمه با عبارت «يَسْئَلُونَكَ» (از تو می پرسند)، آغاز شده است. به طور کلی، در پانزده مورد از آيات قرآن عبارت «يَسْئَلُونَكَ» آمده كه نشان مى ‏دهد مردم مکرر در مسائل گوناگون، سؤالات مختلفى از پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) می پرسیدند و پيامبر از طريق وحی قرآنى به آنها پاسخ مى‏ داد.

    در شأن نزول این آیات گفته شده که: جمعى از يهود از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) پرسيدند: هلال ماه براى چيست و چه فايده دارد؟ این آيه نازل شد و برخی فوايد مادى و معنوى آن در نظام زندگى انسان ها را بيان كرد.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۶:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    پرسشگران درباره چه چیز هلال پرسیدند؟

    علامه طباطبایی در پاسخ این پرسش، ذیل آیه شریفه می نویسد:
    « در جمله «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ» شرح نداده كه سؤالى كه از رسول خدا (ص) پرسیده بودند چه بوده؟
    آيا از حقيقت قمر بوده،
    يا از علت اينكه چرا ماه به اشكال مختلف هلال و قمر و بدر در مى‏ آيد،
    يا از علت هلال شدنش (يعنى پيدا شدنش در افق بعد از ناپديد شدنش در شبهايى دیگر)،
    يا از جهات ديگر؟

    این مطلب در آیه ذکر نشده که پرسشگران دقیقا از چه چیز هلال پرسش کرده اند ولی تعبير «اهلة» در آیه کریمه و توجه به معنای لغوی آن (که در بالا شرح داده شد)، نکاتی را برای ما روشن می کند و آن اینکه:

    1- سؤال پرسشگران از ماهيت و حقيقت ماه و علت اشكال گوناگونش در طول یک ماه نبوده، زيرا اگر سؤال از اين بود مناسب‏ تر این بود كه گفته شود: «يسئلونك عن القمر».

    2- سؤال از حقيقت هلال و علت شکل خاص آن در اول ماه نبود، چون اگر چنین بود مناسب‏ تر آن بود كه بفرمايد: «يسئلونك عن الهلال»، چون ديگر جهتى نداشت كلمه هلال را به صيغه جمع بياورد.

    3- اينكه «اهلة» را به صيغه جمع آورده، خود دليل بر اين است كه سؤال از سبب يا فايده‏ اى بوده كه ممكن است در هلال شدن هر ماهه و ترسيم ماه هاى قمرى بوده باشد، و اگر از اين فايده‏ ها تعبير به اهله كرده بدين جهت بوده كه اگر واقعا فايده ‏اى هست، ناشى و تحقق يافته از همين هلال هاست، لذا پرسشگر از «اهلة» پرسيده، و خداى تعالى از فايده آن پاسخ داده است و درستی اين فرض، از جواب «هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ ...»
    روشن می شود.

    همان طور که گفته شد، مواقيت عبارت است از زمان هايى كه براى هر كارى معين مى ‏شود، و اهلة عبارت است از قيافه مخصوص قرص قمر در روزهای اول ماه، پس معلوم مى ‏شود منظور پرسشگران، پرسش از فایده های اشکال هلال در روزهای اول ماه بوده است. به سخن ساده تر، سؤال پرسشگران درباره موقعيت ماه هاى قمرى بوده كه سبب آنها چيست و چه فوايدى دارد؟ آیه کریمه در پاسخ آنها برخی فایده ها را ذکر می کند به اینکه: ماه ها عبارت است از زمان و اوقاتى كه مردم براى امور معاش و معاد خود تعيين مى‏ كنند. پس ماههاى قمرى اوقاتى هستند كه مردم امور دين و دنياى خود را با آن تعيين مى‏ كنند و مخصوصا در امور دينى مساله حج را معين مى ‏كنند كه در ماه هاى معلومى انجام مى‏ شود.»

    لذا فرمود: «بگو: اينها بيان اوقات (طبيعى) براى مردم و حجّ است»؛ یعنی هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى‏ كنند و هم در عبادت هايى كه وقت معينى در سال دارد؛ در حقيقت ماه يك تقويم طبيعى براى افراد بشر محسوب مى‏ شود كه مردم اعم از باسواد و بى‏ سواد در هر نقطه ‏اى از جهان باشند مى‏ توانند از اين تقويم طبيعى استفاده كنند، و اصولا يكى از امتيازات قوانين اسلام اين است كه دستورات آن بر طبق مقياس هاى طبيعى قرار داده شده است، زيرا مقياس هاى طبيعى، وسيله‏ اى است كه در اختيار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثرى بر آن نمى‏ گذارد، اما مقياس هاى غير طبيعى همیشه در اختيار همه نيست لذا مى‏ بينيم در احکام اسلام، مقياس را گاهى وجب، گاهى گام، گاهى بند انگشتان، گاهى طول قامت و در مورد تعيين وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و رؤيت ماه قرار داده است و از اينجا امتياز ماه هاى قمرى بر شمسى روشن مى‏ شود، گرچه هر دو از حركات كواكب آسمان گرفته شده ولى ماه هاى قمرى براى همه قابل مشاهده است در حالى كه ماه هاى شمسى را فقط منجمان با وسايلى كه دارند تشخيص مى ‏دهند كه مثلا در اين ماه خورشيد در مقابل كدام يك از صورتهاى فلكى و كدام برج آسمانى است.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۶:۰۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    3




    چرا در آیه کریمه از میان عبادات، تنها عبادت حج را ذکر نمود؟
    اينكه در آیه کریمه از ميان همه عبادات تنها از حج یاد نموده، گويا از اين جهت بوده كه خواسته زمينه را براى آيات بعدى كه حج را به بعضى از ماه ها اختصاص مى‏ دهد، فراهم سازد.

    معنای «از در وارد شوید، نه از پشت خانه ها» چیست؟
    در ادامه آيه به تناسب سخنى كه از عبادت حجّ و تعيين موسم آن به وسيله هلال ماه آمده، به يكى از عادات و رسوم خرافى جاهليت در مورد حجّ اشاره نموده و مردم را از آن نهى مى‏ كند و مى‏ فرمايد: «كار نيك آن نيست كه از پشت خانه‏ ها وارد شويد بلكه نيكى آن است كه تقوا پيشه كنيد و از در خانه‏ ها وارد شويد و از خدا بپرهيزيد تا رستگار شويد». اين قسمت آيه مفهوم گسترده ‏اى دارد و از همين جا مى ‏توان پيوند ميان آغاز و پايان آيه را پيدا كرد و آن اينكه: براى اقدام در هر كار، خواه دينى باشد يا غير دينى، بايد از طريق صحيح وارد شد و نه از طرق انحرافى و وارونه*، و عبادتى همچون حجّ نيز بايد در وقت مقرر كه با هلال ماه تعيين مى‏ شود، آغاز شود و انجام گيرد.

    بسيارى از مفسران گفته ‏اند: در زمان جاهليت هنگامى كه اعراب لباس احرام به تن مى‏ كردند، از راه معمولى و در خانه، به خانه خود وارد نمى‏ شدند و معتقد بودند اين كار براى مُحرم ممنوع است به همين دليل در پشت خانه شکافی مى‏ زدند و هنگام احرام فقط از آن وارد مى‏ شدند! آنها معتقد بودند كه اين عمل يک كار نيک است چون ترک عادت است و احرام كه مجموعه‏ اى از ترك عادات است بايد با اين ترک عادت تكميل شود!

    قرآن صريحا مى‏ گويد: نيكى در تقواست، نه در این عادات و رسوم خرافى، و بلافاصله دستور مى‏ دهد که حتما از همان طريق عادى به خانه‏ ها وارد شويد و از این عادات خرافی دست بردارید!**


    -----------------------------
    * این معنى در روایتی از امام باقر (ع) نیز نقل شده است.
    **با استفاده از تفسیر المیزان، ج2، ص 55 و 56 و تفسیر نمونه/ج2/ص10 به بعد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۶:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود