جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کشتی از مخلوقات خداست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا کشتی از مخلوقات خداست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




    8- آن خدایی که همهُ موجودات عالم راجفت آفریدهو برای شماکشتیها و چهار پایانرا در آب و خاک مقرر فرمود. (سوره زخرف.آیه12)
    نتیجه:اما نه همهُ جانوران عالم جفت نیستند.برای مثال تک سلو لی ها از جمله امیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند(موجودات هرمافرودیست) و نه کشتی از مخلوقات خداست. کشتی را انسان ساخته است نه خدا.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۰:۰۰
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آن خدایی که همهُ موجودات عالم راجفت آفریده و برای شماکشتیها و چهار پایانرا در آب و خاک مقرر فرمود. (سوره زخرف.آیه12) نتیجه:اما نه همهُ جانوران عالم جفت نیستند.برای مثال تک سلو لی ها از جمله امیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند(موجودات هرمافرودیست)
    در آيه 12 سوره مباركه زخرف چنين آمده است :
    وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ
    و همان كسى كه جفتها را يكسره آفريد و براى شما از كشتيها و دامها [وسيله‏اى كه] سوار شويد قرار داد
    آيه شريفه مورد استناد شما نمي گويد خداوند همه ي جانوران عالم را جفت قرار داد بلكه مي گويد خداوند همه ي جفتها را آفريد - لطفا دقت كنيد اين دو با هم متفاوت است -
    آن چيزي كه شما در ذهن داريد و سوالتان بر مبناي آن شكل گرفته است از اين آيه شريفه نتيجه گرفته نمي شود و در واقع آيه 12 سوره مباركه زخرف ادعا نفرموده كه همه ي موجودات عالم را خداوند جفت آفريده تا شما اشكال كنيد كه پس آميب ها كه تك سلولي هستند و نر و ماده ندارند چگونه تحت اين كليت قرار مي گيرند ؟ بلكه آيه از خلقت جفتها توسط خداوند خبر مي دهد و مي گويد خداوند تمامي جفتهاي عالم را پديد آورده است .
    اما آيه اي كه سوال شما مستفاد از آن است و با توجه به آن مي توانيد چنين پرسش را مطرح كنيد آيه 49 سوره مباركه ذاريات است :
    و من كل شیء خلقنا زوجین لعلكم تذكرون
    و از هر چيزى دو گونه آفريديم اميد كه شما عبرت گيريد
    در اين آيه شريفه خداوند فرموده است كه همه چيز را زوج خلق نموده است . حال بايد به بررسي واژه زوج بپردازيم تا ببينيم آيا با وجود تك ياختگان و موجوداتي مانند آميب ها ، اين آيه شريفه نقض مي شود يا خير .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    «زوج» در لغت به هر یک از دو چیزی گفته می‌شود که قرینه همدیگر باشند و یا مقارن، مشابه و یا متضاد باشند.(1) و صرفا به معناي نر و ماده نيست بلكه نر و ماده يكي از مصاديق كلمه زوج هستند . مثلا يك جفت كفش يا در - كه به هر يك از زوج هايش لنگه اطلاق مي شود - و هر چيزي كه مانند يا متضاد داشته باشد زوج اطلاق مي شود .
    و اما تك ياختگان :
    پست‌ترین طبقه از سلسله حیوانات هستند كه بدن آنها تنها از یك سلول ساخته شده است، كه دارای هستهٔ مشخص و كامل هستند كه به وسیله غشای هسته‌ای محصور است تا كنون بیش از سی‌هزار گونه آنها تشخیص داده شده است و اكثراً به طور آزاد در آب و خاك زندگی می‌كنند و برخی انگلی هستند. تكثير آنها از دو طريق غير جنسي ( تقسيم دو تايي ، تقسيم چند تايي و جوانه زدن ) و نيز جنسي ( آميختگي ، سنگامي و اسپوروگوني (2)) صورت مي گيرد . (3)



    (1)- راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، لبنان، دار العلم، 1412ق، ‌ص 384
    (2)- آمیختگی :در این روش دو تك یاخته با یكدیگر جفت شده و آنگاه محتویات هستهٔ آنها (میكرو نوكلئوس‌ها) با یكدیگر تبادل حاصل كرده و سپس به صورت تك یاختگانی كه هسته آنها تجدید سازمان یافته است از هم جدا می‌شوند.
    سنگامی :دو سلول جنسی نر و ماده به نام گامت با یكدیگر ملحق شده و تشكیل تخم می‌دهند.
    اسپوروگونی : ابتدا در داخل اووسیست تك یاخته تعداد زیادی اسپوروزوئیت بوجود می‌آید (به‌طور غیر مستقیم تقسیم چند تایی) كه بعداً طی مراحلی سلول‌های جنسی تشكیل می‌شوند كه به طریق سنگامی با یكدیگر جفت می‌شوند.
    (3)- دكتر هرمز داور‌مزدی، انگل شناسی پزشكی/37 ـ 46، چاپ چهارم، جهاد دانشگاهی، 1372 ش.به نقل از دانشنامه اينترنتي شهر قرآن

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    حال با توضيحات فوق به توضيح سوال شما باز مي گرديم :
    زوج در لغت به هر دو چيزي اطلاق مي شود كه قرينه يا مشابه و يا متضاد يگديگر باشند در واقع زوجيت اعم از نر و ماده بودن است و نرو ماده يكي از مصاديق زوجيت است و زوج صرفا در نر و ماده منحصر نمي شود تا اشكال شود كه وجود تك سلولي ها مغاير قانون عمومي زوجيت است زيرا زيرا در تک سلولي ها که از طریق تقسیم سلولی دو تا می‌شوند، دو زوج خلق شده است و لذا مشمول کلمه زوج هستند. چون از هر کدام از آنها دو چیز مقارن و مشابه پیدا می‌شود.(1)

    (1)- ر.ک: رضایی اصفهانی، محمدعلی، مقاله: زوجیت و تعارض آن با پدیده بکرزایی، فصلنامه بينات، بهار 1380 - شماره 29، ص 154 تا 161.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما سوال دوم شما :
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    و نه کشتی از مخلوقات خداست. کشتی را انسان ساخته است نه خدا
    َجعل لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ
    در اين عالم همه چيز بر اساس قانون عليت است و هر پديده‏اى و هر موجودى علتى دارد.افعال خداوند نيز هم از طريق عالم امر صورت مي گيرد ( انما امره اذا اراد شييا ان يقول له كن فيكون) و هم از طريق عالم خلق و ايجاد اسباب و علل و از آنجا كه خداوند اسباب و علل را ايجاد نموده گاه ايجاد يك شيء يا يك كار را به خود نسبت مي دهد - به اعتبار و از باب علت حقيقي - و گاه به اسباب و وسائط - به اعتبار سببيت آنها - گاه ضمير مفرد در انتساب افعال بكار ميبرد و گاه ضمير جمع به اعتبار افزودن اسباب و وسائط . مانند اينكه در جايي گرفتن جانها را به خداوند منتسب نموده و مي فرمايد : الله يتوفي الانفس حين موتها ( خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‏ستاند )( زمر / 42)
    و گاه آنرا به فرشتگان منتسب مي نمايد زيرا آنان واسطه و مامور اين كار هستند :الذين تتوفاهم الملايكه ظالمي انفسهم
    همانان كه فرشتگان جانشان را مى‏گيرند در حالى كه بر خود ستمكار بوده‏اند ( نحل/28)
    با اين مقدمه و با توجه به اينكه "صنعت انسان با الهام الهى و با استفاده از قوانينى است كه او در آفرينش، به وديعه گذارده است "(1) صورت گرفته و در واقع انسان با استفاده از قوانيني كه خداوند در عالم خلقت جعل نموده و قرار داده به ساخت انواع كشتي ها پرداخته ، نعمت كشتي مانند ساير نعمتها به خداوند منتسب مي شود و اين مساله به معناي نفي ساخت كشتي ها و ساير مصنوعات بدست انسان نيست بلكه جهت تذكر و يادآوري نسبت به منعم ، آنرا به خداوند منتسب نموده است تا انسان متذكر الطاف الهي در حق خويش گردد .
    بنابراين هم ساخت كشتي و ساير صنايع به الهام الهي و با استفاده از قوانيني است كه خداوند در جهان بوديعه نهاده است و هم انتساب اين امر به خداوند به جهت يادآوري الطاف و نعم الهي براي انسان است و به معناي نفي ساخت كشتي توسط انسان نيست همانگونه كه در خصوص حضرت نوح (ع) با اينكه ساخت كشتي به امر و وحي الهي بود ساخت آنرا به حضرت نوح (ع) منسوب مي نمايد :
    واصنع الفلك باعيننا ووحينا (هود/37)
    و زير نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز

    (1)- ر. ك : تفسير نور ، ذيل آيه 12 سوره مباركه زخرف

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۰۹:۳۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    8- آن خدایی که همهُ موجودات عالم راجفت آفریدهو برای شماکشتیها و چهار پایانرا در آب و خاک مقرر فرمود. (سوره زخرف.آیه12)
    نتیجه:اما نه همهُ جانوران عالم جفت نیستند.برای مثال تک سلو لی ها از جمله امیب دارای جنس نروماده نیستند وموجوداتی هستند که هردو سلول نر و ماده را با هم دارند(موجودات هرمافرودیست) و نه کشتی از مخلوقات خداست. کشتی را انسان ساخته است نه خدا.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3



    در مورد اینکه کشتی مخلوق خدا نیست مگر باید خداوند شخصا ان کشتی را ساخته باشد تا افریننده و خالق ان باشد ؟!
    ایا نمی شود خداوند به واسطه انسان خالق چیز های دیگر باشد ؟!
    اگر خداوند با واسطه خالق چیزی باشد از خدایی او کم می شود ؟!

    مثلا امروز بسیاری از وسایل پیشرفته الکترونیکی را ماشین ها و رباط ها می سازند پس باید باید ادعا کنیم که انها را رباط ها ساخته اند نه انسان ها !
    اما این ها جز ساخته های بشر محسوب می شود
    قطعا اگر انسان رباط و ماشین ها را نمی ساخت ان رباط ها هم قادر به ساخت چیزی نبودند
    همون طور که این چیزها را ساخته بشر می دونیم هر چند که غیر مستقیم باشه پس خداوند که خالق انسان است با واسطه خالق همه ی سازه های دست بشری هم است.


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    آن خدایی که همه موجودات عالم را جفت آفریده و برای شما کشتی ها و چهار پایان را در آب و خاک مقرر فرمود. (سوره زخرف.آیه12)
    نتیجه: اما نه همه جانوران عالم جفت نیستند. برای مثال تک سلو لی ها از جمله امیب دارای جنس نر و ماده نیستند و موجوداتی هستند که هر دو سلول نر و ماده را با هم دارند (موجودات هرمافرودیست) و نه کشتی از مخلوقات خداست. کشتی را انسان ساخته است نه خدا.


    پاسخ:
    در قرآن چنين آمده است: «وَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَ جَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ»؛ و همان كسى كه جفتها را يكسره آفريد و براى شما از كشتيها و دامها [وسيله‏اى كه] سوار شويد قرار داد.(1)
    آيه شريفه مورد استناد شما نمی گويد خداوند همه جانوران عالم را جفت قرار داد بلكه می گويد خداوند همه جفت ها را آفريد _لطفا دقت كنيد اين دو با هم متفاوت است_.
    آن چيزي كه شما در ذهن داريد و سوالتان بر مبنای آن شكل گرفته است از اين آيه شريفه نتيجه گرفته نمی شود و در واقع آيه 12 سوره مباركه زخرف ادعا نفرموده كه همه موجودات عالم را خداوند جفت آفريده تا شما اشكال كنيد كه پس آميب ها كه تك سلولی هستند و نر و ماده ندارند چگونه تحت اين كليت قرار می گيرند؟ بلكه آيه از خلقت جفت ها توسط خداوند خبر می دهد و می گويد خداوند تمامی جفت های عالم را پديد آورده است.

    اما آيه ای كه سوال شما مستفاد از آن است و با توجه به آن می توانيد چنين پرسش را مطرح كنيد این آيه است: «وَمِن کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»؛ و از هر چيزى دو گونه آفريديم اميد كه شما عبرت گيريد.(2)
    در اين آيه شريفه خداوند فرموده است كه همه چيز را زوج خلق نموده است .
    زوج در لغت به هر دو چيزی اطلاق می شود كه قرينه يا مشابه و يا متضاد يگديگر باشند در واقع زوجيت اعم از نر و ماده بودن است و نر و ماده يكی از مصاديق زوجيت است و زوج صرفا در نر و ماده منحصر نمی شود تا اشكال شود كه وجود تك سلولی ها مغاير قانون عمومی زوجيت است زيرا زيرا در تک سلولی ها که از طریق تقسیم سلولی دو تا می‌شوند، دو زوج خلق شده است و لذا مشمول کلمه زوج هستند. چون از هر کدام از آنها دو چیز مقارن و مشابه پیدا می‌شود.(3)

    و اما سوال دوم:
    «جعل لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ»:
    در اين عالم همه چيز بر اساس قانون عليت است و هر پديده‏ اى و هر موجودى علتى دارد. افعال خداوند نيز هم از طريق عالم امر صورت مي گيرد ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيئًا أَنْ يقُولَ لَهُ كُنْ فَيكُونُ﴾ و هم از طريق عالم خلق و ايجاد اسباب و علل و از آنجا كه خداوند اسباب و علل را ايجاد نموده گاه ايجاد يك شیء يا يك كار را به خود نسبت می دهد _به اعتبار و از باب علت حقيقی_ و گاه به اسباب و وسائط _به اعتبار سببيت آنها_ گاه ضمير مفرد در انتساب افعال بكار می برد و گاه ضمير جمع به اعتبار افزودن اسباب و وسائط. مانند اينكه در جايی گرفتن جان ها را به خداوند منتسب نموده و می فرمايد: «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا»؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‏ ستاند.(4)
    و گاه آنرا به فرشتگان منتسب می نمايد زيرا آنان واسطه و مامور اين كار هستند: «الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ...»؛
    همانان كه فرشتگان جانشان را مى‏ گيرند ... .(5)

    با اين مقدمه و با توجه به اينكه "صنعت انسان با الهام الهى و با استفاده از قوانينى است كه او در آفرينش، به وديعه گذارده است."(6) صورت گرفته و در واقع انسان با استفاده از قوانينی كه خداوند در عالم خلقت جعل نموده و قرار داده به ساخت انواع كشتی ها پرداخته، نعمت كشتی مانند ساير نعمت ها به خداوند منتسب می شود و اين مساله به معنای نفی ساخت كشتی ها و ساير مصنوعات بدست انسان نيست بلكه جهت تذكر و يادآوری نسبت به منعم، آنرا به خداوند منتسب نموده است تا انسان متذكر الطاف الهی در حق خويش گردد.

    بنابراين هم ساخت كشتی و ساير صنايع به الهام الهی و با استفاده از قوانينی است كه خداوند در جهان بوديعه نهاده است و هم انتساب اين امر به خداوند به جهت يادآوری الطاف و نعم الهی براي انسان است و به معنای نفی ساخت كشتی توسط انسان نيست همانگونه كه در خصوص حضرت نوح (علیه السلام) با اينكه ساخت كشتی به امر و وحی الهی بود ساخت آن را به حضرت نوح (علیه السلام) منسوب می نمايد: «وَ اصْنَعْ الْفُلْك بِأَعْيُنِنَا وَ وَحْينَا»؛ و زير نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز.(7)

    ________
    (1) زخرف/ 12.
    (2) ذاريات/ 49.
    (3) رضایی اصفهانی، محمدعلی، مقاله: زوجیت و تعارض آن با پدیده بکرزایی، فصلنامه بينات، بهار 1380 - شماره 29، ص 154 تا 161.
    (4) زمر/ 42.
    (5) نحل/ 28.
    (6) تفسير نور، ذيل آيه 12 سوره مباركه زخرف.
    (7) هود/ 37.

    کلیدواژه ها: زوجیت عمومی، تک سلولی ها ، ساخت کشتی،خلقت خدا یا صنعت بشر.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ در ساعت ۱۰:۴۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود