جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در اسلام حقوق مردم مقدم است يا حقوق حاكم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در اسلام حقوق مردم مقدم است يا حقوق حاكم؟




    خسته نباشید در اسلام حقوق مردم مقدم است يا حقوق حاكم؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۸ در ساعت ۲۲:۲۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7

    جمع بندی




    پرسش:
    در اسلام حقوق مردم مقدّم است يا حقوق حاكم؟

    پاسخ:
    توحید محوری دین مبین اسلام باعث شده حق و حقیقت نیز در قلمرو توحید تبیین شود، قرآن کریم حق را از آنِ خدا و خود خدا معرفی می نماید:
    وَ نَزَعْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهيداً فَقُلْنا هاتُوا بُرْهانَكُمْ فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُون‏، (در آن روز) از هر امتى گواهى برمى‏گزينيم و (به مشركان) مى‏گوييم: «دليل خود را بياوريد!» اما آن ها مى‏دانند كه حق از آن خداست، و تمام آن چه را افترا مى‏بستند از (نظر) آن ها گم خواهد شد!.(1)
    ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْباطِلُ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبيرُ، اين به خاطر آن است كه خداوند حقّ است و آن چه را غير از او مى‏خوانند باطل است و خداوند بلند مقام و بزرگ است!.(2)

    پس هرچه حق و حقوق است همگی از آنِ خدا و مخصوص خداست و ذات باریتعالی این حق را به صورت اعتباری و تشریعی به غیر خود واگذار نموده است.
    حقوق مسلمین بر یکدیگر (مانند حقوق زن و شوهر و فرزند و والدین و خویشاوندان و همسایگان و...) از این قبیل است، بزرگ ترین آن حقوق، حق مردم بر حاکم و حق حاکم بر مردم می باشد، امیرالمؤمنین پس از اشاره به حقوق گوناگون، می فرماید:
    وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ الْحُقُوقِ حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاء.
    و در ميان حقوق الهى، بزرگ‏ترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است، حق واجبى كه خداى سبحان، بر هر دو گروه لازم شمرد، و آن را عامل پايدارى پيوند ملّت و رهبر، و عزّت دين قرار داد. پس رعيّت اصلاح نمى‏شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمى‏شوند جز با درست كارى رعيّت. و آن گاه كه مردم حق رهبرى را اداء كنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزّت يابد، و راه‏هاى دين پديدار و نشانه‏هاى عدالت بر قرار، و سنّت پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) پايدار گردد، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مأيوس مى‏گردد.(3)

    طبق روایت فوق حق مردم و حاکم هیچگونه تقدّمی بر یکدیگر ندارند.

    ـــــــــــ
    (1) قصص/ 75.
    (2) حج/ 62 و لقمان/ 30.
    (3) نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 334، خطبه 216 درباره صفین.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۲:۰۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود