جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟




    سلام و عرض ادب

    آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟

    اگر نبودند ، چرا اسلام از حجاز شروع شد ؟

    ممنون و التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۴۱
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ودود نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟

    اگر نبودند ، چرا اسلام از حجاز شروع شد ؟

    ممنون و التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در رابطه با دين و آيين مردم عربستان قبل از ظهور اسلام بايد عرض كنم:

    عقايد مردم عربستان ، پيش از ظهور اسلام ،عقايد متفاوتي بود و مردم به دسته هاي مختلف از جمله يهودي، مسيحي ، زرتشتي و ... تقسيم ميشوند و تعدادي از آنها نيز پيرو مذهب حضرت ابراهيم بودند که از قرنها پيش به آن سرزمين آمده بودند . اما بيشتر مردم ، بت پرستي را پيشه کرده و با پرستش اشکال مختلف سنگ و چوب , کعبه يا خانه خدا را به بت خانه تبديل کرده بودند .

    آنچه از مطالعه منابع تاريخي بدست مي آيد علاوه بر آيين بت پرستي،برخي اديان آسماني در ميان اعراب پيرواني داشتند كه در مناطق مختلف شبه جزيره عربستان پراكنده بودند،كه عبارتند از:

    1- يهوديان:

    يهوديان هنگام ورود و مهاجرت به سرزمين هاي عربي در درّه ها و مناطق حاصلخيز خيبر،وام القري،تَيماء،فدك و يثرب(مدينه النبي) سكونت گزيدند(1)،و به مرور زمان در نواحي جنوبي عربستان در ميان قبايل حمير،بني كنانه ،بني حارث بن كعب،و كنده انتشار يافت.(2)

    2. مسيحيان:

    مسيحيت از راه شام وارد شبه جزيره عربستان شد و به آرامي گروهي از طوايف عرب در مرزهاي روم و ساساني همچون تغلب،أياد،بكر،طي،غسّان،و مرداني از حيره و دومة الجندل و مرداني از قريش از طايفه بني اسد مثل عثمان بن حويرث و ورقة بن نوفل بن اسد كيش نصراني را برگزيدند.همچنين عيسويت در ميان مردمي از قبايل ربيعه،قضاعه،تميم،تنوخ و لخم رواج داشت.(3)

    3. زرتشتيان:

    به سبب همجواري شبه جزيره عربستان با مرزهاي دولت ساساني،آيين زرتشتي به مناطق شمالي و شرقي و جنوبي عربستان راه يافت.چون لخمي هاي حيره خراجگزار دولت ساساني بودند،آيين زرتشتي در حيره،هَجَر يمامه و عمان و ميان مردم بني تميم پيرواني داشت.(4)


    4. حُنَفاء

    حنيف به معني به حق گراييدن و از گمراهي به رستگاري رو آوردن است.(5)

    در جاهليت پيروان حضرت ابراهيم و فرزند وي اسماعيل را كه طواف كعبه و حج مي گزاردند و ختنه مي كردند حنيف مي ناميدند.(6) اينان گروهي آزادانديش و مصلح بودند كه بت نمي پرستيدند و زنده به گور كردن دختران را نكوهش مي كردند و از گفتار باطل دوري مي گزيدند.(7)


    5. صابئين:

    در قرآن اينان جزو اهل كتاب محسوب شده اند.(8)پيروان آيين صابي در عراق و دشت ميشان و شبه جزيره عربي انتشار يافتند و مردم اين سرزمين كم و بيش آنان را مي شناختند و در برخي امور مانند تقديس كواكب و تنجيم،تحت تأثير صابي ها قرار گرفتند.(9)

    بنابراين اين مسئله قطعي است كه همه مردم عربستان قبل از اسلام،بت پرست نبودند.


    پي نوشتها:

    (1). تاريخ يعقوبي،ج1ص257.

    (2). ابن قتيبه،المعارف،ص621.

    (3). تاريخ يعقوبي،ج1ص257.

    (4). ابن سعد،الطبقات الكبري،ج1ص263.ابن اثير،الكامل في التاريخ،ج2ص186.

    (5). راغب اصفهاني،مفردات،ذيل كلمه حنيف.

    (6). ابن منظور،لسان العرب،ج3ص362،ذيل حنف.

    (7). سوره حج،آيات 30 و 31.

    (8). سوره بقره،آيه 62. مائده،آيه 69.

    (9). شوقي ضيف،تاريخ ادبي عرب،ص99.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ودود نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟

    اگر نبودند ، چرا اسلام از حجاز شروع شد ؟

    ممنون و التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب

    در پاسخ به سوال شما در رابطه با چرايي طلوع اسلام از حجاز مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد:

    وقتي نگاه به گذشته و زمان بعثت مي كنيم، متوجه مي شويم كه شرايط ظهور اسلام و بقاي آن در شبه جزيره عربستان از بسياري جهات بهتر از شرايط سرزمين هاي [ديگر بوده ا]ست. آن ويژگي و شرايط به قرار ذيل است:

    1ـ در شبه جزيرة عربي به خصوص سرزمين حجاز حكومت مقتدر مركزي وجود نداشت. اين امر اگر چه باعث يك سري نابساماني هاي اجتماعي مي شد، ليكن در مسير موفقيت انقلابي كه پيامبر(ص) به راه انداخت؛ مؤثر بود، خلاء حكومتي يكي از زمينه هاي موفّقيّت در نهضت ها و قيام ها است. اگر حكومت مقتدري همانند حكومت هاي ايران و روم وجود داشت، صداهاي مخالفان توسط حكومت خاموش مي شد و مجالسي براي پيامبر(ص) باقي نمي ماند تا مردم را به راه راست، ارشاد نمايد.

    2ـ برقراري نظام قبيلگي و پايبندي افراد به حمايت هاي گسترده از افراد قبيله؛ اين امر سبب مي شد كه اگر فردي همانند پيامبر اسلام(ص) بر خلاف نظام حاكم آن ديار كه نظام حكومتي اشرافي يا آريستوكراسي بود، بخواهد اقدامي صورت دهد، افراد قبيله در مجموع از او حمايت مي كردند. اين حمايت چشمگير سبب مي شد كه چندان گزندي به وي نرسد، همان گونه كه در دورة مكه به رغم آن همه مبارزه هاي رسول گرامي اسلام بر ضد شرك و بت پرستي، نتوانستند پيامبر را بكشند، يا آسيبي بدو برسانند و او را شكنجه دهند. و در نهايت كه تصميم به قتل آن حضرت گرفتند،براي در امان ماندن از عكس العمل قطعي بني هاشم،قرار شد از هر قبيله يك نفر انتخاب شود تا بني هاشم نتوانند با همه آنها وارد جنگ شوند و فقط به دريافت خون بها اكتفا كنند.

    حال اگر پيامبر(ص) در بين مردم ايران مبعوث مي شد، به جهت اين كه ايراني ها همانند عرب ها تعصبات قومي و قبيلگي نداشتند، در برابر فشار ها و هجوم حكومت استكباري، سپر دفاعي قوي نمي داشت و زود شكست مي خورد.

    3ـ وجود قانون ماه هاي حرام؛ در محيط عربستان و سرزمين حجاز در چهار ماه از سال، يعني ماه هاي حرام (ذي القعده، ذي الحجه، محرم و رجب) جنگ و خون ريزي ممنوع بود. جنگ در ماه هاي حرام را گناهي بزرگ و نابخشودني (فجار) مي دانستند. چنين قانوني آن هم با آن گسترة حمايتي و پشتوانة فرهنگي، فرصت خوبي براي رساندن پيام پيامبر(ص) به گوش ديگران پديد آورد كه اين زمينه و بستر در ايران نبود.

    4_ وجود كعبه و سنت حج و زيارت خانة خدا كه از زمان حضرت ابراهيم خليل به يادگار مانده بود. اين امر موجب شد كه مكه مركز رفت و آمدها و تبادلات امور تجارتي و فرهنگي گردد و پيامبر از اين فرصت استفاده كند تا پيامش را به گوش اقوام و ملل جهان برساند.

    5_ مكه و حرم؛ در ميان اعراب از قديم قانون حرم و حرمت كعبه و اطراف آن وجود داشت. اين امر موجب شد تا پيامبر(ص) تا حدودي از شر دشمنانش آسوده باشد.

    6_ قانون امان؛ عرب هاي جاهلي به رغم آن همه ضعف هاي اخلاقي، برخي از خصلت هاي پسنديده و مترقي ميان آنان رواج داشت كه از آن جمله قانون امان و پناهندگي بود.
    طبق اين قانون اگر كسي حتي دشمن در پناه فرد يا قبيله اي قرار مي گرفت، در امان مي بود و با تمامي وجود از او دفاع مي كردند. در تاريخ آمده است كه پيامبر اسلام(ص) در شرايط سخت و بحراني از اين قانون استفاده نمود و از كشته شدن رهايي يافت.(1)

    همچنين مي توان گفت كه سرزمين حجاز يك موقعيت تمدني منحصر به فرد داشت، چون كه در مركز دايره اي قرار داشت كه از هر سو تمدن هاي گذشتة بشري آن را احاطه كرده بودند. در جنوب آن تمدن يمن، در شمال تمدن روم و فينقيه، در شرق و شمال شرقي تمدن ايران، كلده و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبيعي است كه چنين موقعيتي بستر خوبي براي رشد و گسترش اسلام گردد و خداوند حكيم و عليم پيامبر اسلام را در مركز اين دايره مبعوث كند، تا راه هدايت بشري سهل گردد.

    اين نكته را نيز اضافه مي كنيم كه با توجه به شرايط سرزمين عربستان و مردمي كه در جاهليت زندگي مي كردند، از نظر روابط اجتماعي، از نظر رعايت حقوق انسان ها، از نظر نوع دين و آييني كه داشتند(بت پرستي)، از نظر بعضي سنت ها و آداب زشت مانند زنده به گور كردن دختران و ... از ساير ملت هاي همجوار، پايين تر بودند. طبعاً چنين به نظر مي رسد كه چنين انسان هايي به هدايت و پيام الهي نياز بيشتري نسبت به ملت هاي ديگر در آن زمان مانند ايران و روم داشتند. البته اگر چه از تمدن و ارزش هاي انساني دورتر بودند، اما درون خود نياز به هدايت را بيشتر احساس مي كردند.

    آيه مباركه "الله اعلم حيث يجعل رسالته؛(2) خداوند آگاه تر است كه كجا رسالت (پيامبري) را قرار دهد" به ما مي فهماند كه اسرار بسياري در موضوع رسالت و پيامبري وجود دارد كه خداوند از آن آگاهي دارد و ما تنها به بخشي از آن مي توانيم دست يابيم.

    پي نوشت ها:
    (1) ابن سعد، طبقات الكبري، ج 1، ص 210؛ ابن اثير، البدايه و النهايه، ج 3، ص 137.

    (2).سوره انعام،آيه 124.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    پس به خاطر ذات عربها و تعصبهاي قبيلگي پيامبر اسلام در عربستان مبعوث شد

    ولي ايرانيها ميتونستن بهتر كمكش كنن
    مثل قيام مختار كه بهترين يارانش ايراني بودند
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير



  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون !
    این پست خیلی چیزا داشت که من نشنیده بودم .

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دین مردم عربستان قبل از اسلام

    جمع بندی:

    پرسش:

    آیا همه مردم عربستان، قبل از اسلام، بت پرست بودند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب
    در رابطه با دين و آيين مردم عربستان قبل از ظهور اسلام بايد عرض كنم:

    عقايد مردم عربستان ، پيش از ظهور اسلام ،عقايد متفاوتي بود و مردم به دسته هاي مختلف از جمله يهودي، مسيحي ، زرتشتي و ... تقسيم ميشوند و تعدادي از آنها نيز پيرو مذهب حضرت ابراهيم بودند که از قرنها پيش به آن سرزمين آمده بودند . اما بيشتر مردم ، بت پرستي را پيشه کرده و با پرستش اشکال مختلف سنگ و چوب , کعبه يا خانه خدا را به بت خانه تبديل کرده بودند .

    آنچه از مطالعه منابع تاريخي بدست مي آيد علاوه بر آيين بت پرستي،برخي اديان آسماني در ميان اعراب پيرواني داشتند كه در مناطق مختلف شبه جزيره عربستان پراكنده بودند،كه عبارتند از:

    1- يهوديان:

    يهوديان هنگام ورود و مهاجرت به سرزمين هاي عربي در درّه ها و مناطق حاصلخيز خيبر،وام القري،تَيماء،فدك و يثرب(مدينه النبي) سكونت گزيدند(1)،و به مرور زمان در نواحي جنوبي عربستان در ميان قبايل حمير،بني كنانه ،بني حارث بن كعب،و كنده انتشار يافت.(2)

    2. مسيحيان:

    مسيحيت از راه شام وارد شبه جزيره عربستان شد و به آرامي گروهي از طوايف عرب در مرزهاي روم و ساساني همچون تغلب،أياد،بكر،طي،غسّان،و مرداني از حيره و دومة الجندل و مرداني از قريش از طايفه بني اسد مثل عثمان بن حويرث و ورقة بن نوفل بن اسد كيش نصراني را برگزيدند.همچنين عيسويت در ميان مردمي از قبايل ربيعه،قضاعه،تميم،تنوخ و لخم رواج داشت.(3)

    3. زرتشتيان:

    به سبب همجواري شبه جزيره عربستان با مرزهاي دولت ساساني،آيين زرتشتي به مناطق شمالي و شرقي و جنوبي عربستان راه يافت.چون لخمي هاي حيره خراجگزار دولت ساساني بودند،آيين زرتشتي در حيره،هَجَر يمامه و عمان و ميان مردم بني تميم پيرواني داشت.(4)


    4. حُنَفاء

    حنيف به معني به حق گراييدن و از گمراهي به رستگاري رو آوردن است.(5)

    در جاهليت پيروان حضرت ابراهيم و فرزند وي اسماعيل را كه طواف كعبه و حج مي گزاردند و ختنه مي كردند حنيف مي ناميدند.(6) اينان گروهي آزادانديش و مصلح بودند كه بت نمي پرستيدند و زنده به گور كردن دختران را نكوهش مي كردند و از گفتار باطل دوري مي گزيدند.(7)


    5. صابئين:

    در قرآن اينان جزو اهل كتاب محسوب شده اند.(8)پيروان آيين صابي در عراق و دشت ميشان و شبه جزيره عربي انتشار يافتند و مردم اين سرزمين كم و بيش آنان را مي شناختند و در برخي امور مانند تقديس كواكب و تنجيم،تحت تأثير صابي ها قرار گرفتند.(9)

    بنابراين اين مسئله قطعي است كه همه مردم عربستان قبل از اسلام،بت پرست نبودند.


  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:

    چرا اسلام از حجاز شروع شد ؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    در پاسخ به سوال شما در رابطه با چرايي طلوع اسلام از حجاز مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد:

    وقتي نگاه به گذشته و زمان بعثت مي كنيم، متوجه مي شويم كه شرايط ظهور اسلام و بقاي آن در شبه جزيره عربستان از بسياري جهات بهتر از شرايط سرزمين هاي [ديگر بوده ا]ست. آن ويژگي و شرايط به قرار ذيل است:

    1ـ در شبه جزيرة عربي به خصوص سرزمين حجاز حكومت مقتدر مركزي وجود نداشت. اين امر اگر چه باعث يك سري نابساماني هاي اجتماعي مي شد، ليكن در مسير موفقيت انقلابي كه پيامبر(ص) به راه انداخت؛ مؤثر بود، خلاء حكومتي يكي از زمينه هاي موفّقيّت در نهضت ها و قيام ها است. اگر حكومت مقتدري همانند حكومت هاي ايران و روم وجود داشت، صداهاي مخالفان توسط حكومت خاموش مي شد و مجالسي براي پيامبر(ص) باقي نمي ماند تا مردم را به راه راست، ارشاد نمايد.

    2ـ برقراري نظام قبيلگي و پايبندي افراد به حمايت هاي گسترده از افراد قبيله؛ اين امر سبب مي شد كه اگر فردي همانند پيامبر اسلام(ص) بر خلاف نظام حاكم آن ديار كه نظام حكومتي اشرافي يا آريستوكراسي بود، بخواهد اقدامي صورت دهد، افراد قبيله در مجموع از او حمايت مي كردند. اين حمايت چشمگير سبب مي شد كه چندان گزندي به وي نرسد، همان گونه كه در دورة مكه به رغم آن همه مبارزه هاي رسول گرامي اسلام بر ضد شرك و بت پرستي، نتوانستند پيامبر را بكشند، يا آسيبي بدو برسانند و او را شكنجه دهند. و در نهايت كه تصميم به قتل آن حضرت گرفتند،براي در امان ماندن از عكس العمل قطعي بني هاشم،قرار شد از هر قبيله يك نفر انتخاب شود تا بني هاشم نتوانند با همه آنها وارد جنگ شوند و فقط به دريافت خون بها اكتفا كنند.

    حال اگر پيامبر(ص) در بين مردم ايران مبعوث مي شد، به جهت اين كه ايراني ها همانند عرب ها تعصبات قومي و قبيلگي نداشتند، در برابر فشار ها و هجوم حكومت استكباري، سپر دفاعي قوي نمي داشت و زود شكست مي خورد.

    3ـ وجود قانون ماه هاي حرام؛ در محيط عربستان و سرزمين حجاز در چهار ماه از سال، يعني ماه هاي حرام (ذي القعده، ذي الحجه، محرم و رجب) جنگ و خون ريزي ممنوع بود. جنگ در ماه هاي حرام را گناهي بزرگ و نابخشودني (فجار) مي دانستند. چنين قانوني آن هم با آن گسترة حمايتي و پشتوانة فرهنگي، فرصت خوبي براي رساندن پيام پيامبر(ص) به گوش ديگران پديد آورد كه اين زمينه و بستر در ايران نبود.

    4_ وجود كعبه و سنت حج و زيارت خانة خدا كه از زمان حضرت ابراهيم خليل به يادگار مانده بود. اين امر موجب شد كه مكه مركز رفت و آمدها و تبادلات امور تجارتي و فرهنگي گردد و پيامبر از اين فرصت استفاده كند تا پيامش را به گوش اقوام و ملل جهان برساند.

    5_ مكه و حرم؛ در ميان اعراب از قديم قانون حرم و حرمت كعبه و اطراف آن وجود داشت. اين امر موجب شد تا پيامبر(ص) تا حدودي از شر دشمنانش آسوده باشد.

    6_ قانون امان؛ عرب هاي جاهلي به رغم آن همه ضعف هاي اخلاقي، برخي از خصلت هاي پسنديده و مترقي ميان آنان رواج داشت كه از آن جمله قانون امان و پناهندگي بود.
    طبق اين قانون اگر كسي حتي دشمن در پناه فرد يا قبيله اي قرار مي گرفت، در امان مي بود و با تمامي وجود از او دفاع مي كردند. در تاريخ آمده است كه پيامبر اسلام(ص) در شرايط سخت و بحراني از اين قانون استفاده نمود و از كشته شدن رهايي يافت.(10)

    همچنين مي توان گفت كه سرزمين حجاز يك موقعيت تمدني منحصر به فرد داشت، چون كه در مركز دايره اي قرار داشت كه از هر سو تمدن هاي گذشتة بشري آن را احاطه كرده بودند. در جنوب آن تمدن يمن، در شمال تمدن روم و فينقيه، در شرق و شمال شرقي تمدن ايران، كلده و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبيعي است كه چنين موقعيتي بستر خوبي براي رشد و گسترش اسلام گردد و خداوند حكيم و عليم پيامبر اسلام را در مركز اين دايره مبعوث كند، تا راه هدايت بشري سهل گردد.

    اين نكته را نيز اضافه مي كنيم كه با توجه به شرايط سرزمين عربستان و مردمي كه در جاهليت زندگي مي كردند، از نظر روابط اجتماعي، از نظر رعايت حقوق انسان ها، از نظر نوع دين و آييني كه داشتند(بت پرستي)، از نظر بعضي سنت ها و آداب زشت مانند زنده به گور كردن دختران و ... از ساير ملت هاي همجوار، پايين تر بودند. طبعاً چنين به نظر مي رسد كه چنين انسان هايي به هدايت و پيام الهي نياز بيشتري نسبت به ملت هاي ديگر در آن زمان مانند ايران و روم داشتند. البته اگر چه از تمدن و ارزش هاي انساني دورتر بودند، اما درون خود نياز به هدايت را بيشتر احساس مي كردند.

    آيه مباركه "الله اعلم حيث يجعل رسالته؛(11) خداوند آگاه تر است كه كجا رسالت (پيامبري) را قرار دهد" به ما مي فهماند كه اسرار بسياري در موضوع رسالت و پيامبري وجود دارد كه خداوند از آن آگاهي دارد و ما تنها به بخشي از آن مي توانيم دست يابيم.

    پي نوشتها:

    (1). تاريخ يعقوبي،ج1ص257.

    (2). ابن قتيبه،المعارف،ص621.

    (3). تاريخ يعقوبي،ج1ص257.

    (4). ابن سعد،الطبقات الكبري،ج1ص263.ابن اثير،الكامل في التاريخ،ج2ص186.

    (5). راغب اصفهاني،مفردات،ذيل كلمه حنيف.

    (6). ابن منظور،لسان العرب،ج3ص362،ذيل حنف.

    (7). سوره حج،آيات 30 و 31.

    (8). سوره بقره،آيه 62. مائده،آيه 69.

    (9). شوقي ضيف،تاريخ ادبي عرب،ص99.

    (10) ابن سعد، طبقات الكبري، ج 1، ص 210؛ ابن اثير، البدايه و النهايه، ج 3، ص 137.

    (11).سوره انعام،آيه 124.


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود