جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا نام مبارک حضرت موسی (ع) بیش از نام دیگر پیامبران در قرآن آمده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا نام مبارک حضرت موسی (ع) بیش از نام دیگر پیامبران در قرآن آمده است؟




    با سلام و عرض ادب

    یه سوال خیلی ذهنمو مشغول کرده

    چرا نام مبارک حضرت موسی (ع) بیش از نام دیگر پیامبران در قرآن آمده است؟

    ممنون و التماس دعا


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۰۹
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير



  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ اجمالی




    در آیات کریمه قرآن، در غالب موارد، نام پیامبران با بیان اجمالی یا مفصل داستان تبلیغشان و تلاشهایی که در راه دعوت داشتند و چگونگی برخود قومشان با آنها، همراه شده است، بنابراین وقتی می خواهیم حکمت بیشتر ذکر شدن نام موسای کلیم در آیات قرآن را بررسی کنیم، ناگزیریم به اهداف قرآن از بیان قصص انبیا از یک سو و نکات برجسته و مهمی که در داستان موسای کلیم و قومش وجود دارد از سوی دیگر و ویژگیهای قوم او از سوی سوم، توجه موشکافانه ای داشته باشیم.

    بنابراین برای پاسخ تحقیقی و دقیق به پرسش بحث، باید سه مطلب را به طور اجمال بررسی کنیم:

    1- اهداف قرآن کریم از بیان قصص انبیا و سرگذشت پیامبران چیست؟ (چرا این همه داستان انبیا مخصوصا داستان موسای کلیم، در قرآن ذکر شده است؟)
    2- پندها و عبرتها و نکات برجسته موجود در داستان موسای کلیم و قومش کدام است؟ (چه مطالب مهم یا عبرت آموزی در داستان این قوم وجود دارد؟)
    3- به طور کلی، قوم یهود در حفظ، بهره برداری یا تحریف آموزه های وحیانی تا چه اندازه نقش ایفا نموده و در برابر بعثت پیامبر گرامی اسلام چه موضعی داشتند؟

    پاسخ به این پرسش ها، ما را در کشف بخشی از حکمت تکرار زیاد نام موسای کلیم در آیات قرآن، یاری می کند.


    پاسخها به ترتیب:
    1- قصه و داستان در تربيت انسان سهم بسزايى دارد زيرا داستان، تجسّم عينى زندگى يك امت و تجربه عملى يك ملّت است. تاريخ آئينه‏ى ملّت‏هاست و آشنایی با تاريخ و سرگذشت پيشينيان، ما را در پیمودن صحیح مسیر یاری می کند. تفاوت داستان‏ هاى قرآن با ساير داستان ‏ها در اینست که: قصّه‏ گو خداوند است و با بیان حق و بدور از هر گونه خرافه و باطل، معتبرترین داستانها را برای عبرت و پند و تفکر آیندگان بیان می کند تا آنان از اشتباه پیشینیان درس گرفته، آن را تکرار نکنند و به عواقب گناهان آنان مبتلا نشوند.

    2- قیام پیامبر اسلام(ص) و سرنوشت مسلمین، به قیام موسای کلیم و سرنوشت قوم بنی اسرائیل شباهت های بسیاری دارد، بنابراین نقل داستان بنی اسرائیل بیشترین تناسب را با حال امت اسلامی دارد و برای آنها از نظر عبرت و موعظه و تکرار نکردن اشتباه، درس آموزترین داستان هاست. برخی شباهت ها و عبرتها:

    انحرافات عقیدتی مسلمین بعد از رحلت پیامبر اکرم و رها نمودن
    امیرالمؤمنین وصی ایشان، همانند انحراف عقیدتی بنی اسرائیل و رها نمودن هارون وصی موسی بود که بعد از رفتن چهل روزه موسی از میان قومش رخ داد. (طه/83 تا 94)
    هجرت پیامبر و مسلمین از مکه به مدینه و گریز از ستم مشرکین
    (انفال/72 ، حشر/9 و ...)، همانند هجرت موسی و قومش از مصر به سرزمین مقدس و گریز از ستم فرعونیان بود. (طه/77تا81)
    و ...

    3-
    بسیاری از علمای اهل کتاب (مخصوصا علمای یهود) در اسناد هدایتی بشر دست برده و کلماتش را به دلخواه خود و مطابق منافعشان تغییر می دادند و آن را به خورد توده می دادند و بر خلاف آموزه های تورات و انجیل عمل می کردند و مردم را به نام دین فریب می دادند و گمراه می نمودند. آنان عین مشخصات پیامبر اسلام را در تورات دیده بودند و ظهورش را انتظار می کشیدند اما بعد از بعثتش، همین که دیدند منافعشان در خطر است و این پیامبر با افکار قوم پرستی آنان همخوانی ندارد و همه انسانها را برابر می خواند و پیروانش را برادر یکدیگر معرفی می کند، قید تورات و آموزه های وحیانی را زدند و تکذیبش کردند و به سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمین بدل شدند.

    با توجه به این مطالب، بارها و بارها سرگذشت دقیق این قوم در قرآن شرح داده شده و بارها خیانت علمای یهودی و اثرات زیانبار آن در جامعه انسانی توضیح داده شده تا مسلمین این خطاها را تکرار نکنند و از سرگذشت آنان پند گیرند. لذا می بینیم که نام موسای کلیم که پیامبر این قوم است، بیشتر از سایر انبیا در آیات کریمه قرآن ذکر شده است.

    در صورت تمایل، مستندات آیات و نیز توضیح بیشتر هر یک از این پاسخها را در پستهای بعدی مطالعه فرمایید.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۹:۱۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    برخی اهداف قرآنی بیان داستان انبیا و سرگذشت پیشینیان




    1- اهداف قرآن کریم از بیان قصص انبیا و سرگذشت پیامبران چیست؟

    قصه و داستان در تربيت انسان سهم بسزايى دارد زيرا داستان، تجسّم عينى زندگى يك امت و تجربه عملى يك ملّت است. تاريخ آئينه ‏ى ملّت ‏هاست و هر چه با تاريخ و سرگذشت پيشينيان آشنا باشيم، گويا به اندازه عمر آن مردم زندگى كرده ‏ايم. حضرت على (عليه السلام) در نامه سى و يكم نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن (عليه السلام) جمله ‏اى دارند كه مى‏ فرمايند: « فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه كرده ‏ام و به آنها آگاهم، كه گويا با آنان زيسته ‏ام و به اندازه‏ ى آنها عمر كرده ‏ام».

    تفاوت داستان‏ هاى قرآن با ساير داستان ‏ها در اینست که:
    1 قصّه‏ گو خداوند است. «نَحْنُ نَقُصُّ»
    2 هدفدار است «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ» (هود/120)
    3 حقّ است، نه خيال. «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ» (كهف/13)
    4 معتبرترين داستان‏ هاست. «نَحْنُ نَقُصُّ... بِما أَوْحَيْنا» (یوسف/3)
    5 بر اساس علم است، نه گمان. «فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ» (اعراف/7)
    6 وسيله‏ تفكّر است، نه تخدير. «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» (اعراف/176)
    7 وسيله‏ عبرت است، نه تفريح و سرگرمى. «لَقَدْ كانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ» (يوسف/111)
    بهترین سرگذشتهای عبرت آموز است. «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» (یوسف/3)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۲:۴۵

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پندها و عبرتهای داستان موسای کلیم و قومش




    2- پندها و عبرتها و نکات برجسته موجود در داستان موسای کلیم و قومش کدام است؟

    قیام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شباهت بیشتری به قیام موسی بن عمران داشت و سرنوشت قوم بنی اسرائیل هم با سرنوشت مسلمانان شباهت های بسیاری دارد. در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: «امتم سنت بنى اسرائیل را پیشه كنند و در آن گام بردارند و پا جاى پاى آنان گذارند، مانند آنان رفتار نمایند به گونه‏ اى كه اگر آنان به سوراخى خزیدند اینان نیز با آنان در آن سوراخ خزند. همانا كه تورات و قرآن را یك فرشته در یك ورق و با یك قلم نگاشته است، سنن و امثال امتها یكسان جریان یابند» (كتاب سلیم بن قیس الهلالی/ص599).

    بنابراین نقل داستان بنی اسرائیل بیشترین تناسب را با حال امت اسلامی دارد و برای آنها از نظر عبرت و موعظه و تکرار نکردن اشتباه، درس آموزترین داستان هاست؛ چند نمونه از این شباهت ها:

    1) وقتی موسای کلیم برای میعاد چهل شبه قومش را ترک می کند، بنی اسرائیل، هارون (وصی و جانشین موسی) را ترک گفته و با پیروی از سامری گوساله پرست شدند. (طه/83 تا 94)

    مسلمین هم بعد از وفات رسول گرامی اسلام در مساله جانشینی اختلاف شدیدی پیدا نمودند و وصی رسول گرامی (امیرالمؤمنین) را رها کردند و به سخنش گوش ندادند و به انحرافات بزرگی مبتلا شدند و شد آنچه شد!

    2) موسی و قومش از ظلم فرعونیان، به سرزمین مقدس گریختند (طه/77تا81)، رسول گرامی اسلام هم
    همراه با مهاجرین، به خاطر ظلم و ستم مشرکین، از سرزمین مادری (مکه مکرمه) به مدینه منوره هجرت نمودند. (انفال/72 ، حشر/9 و ...)

    3) موسای کلیم با خوف و انتظار پیش آمد حادثه، از ظلم فرعونیان گریخت (قصص/21)، نبی مکرم اسلام هم در لیلة المبیت که چهل تن از اقوام مختلف قصد جانش را کرده بودند، از دست کافران ملحد رهسپار مدینه منوره شد.

    و ...


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۱۲/۲۲ در ساعت ۱۴:۴۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    علمای یهود و تحریف آموزه های وحیانی!




    3- قوم یهود در حفظ، بهره برداری یا تحریف آموزه های وحیانی تا چه اندازه نقش ایفا نموده است؟

    قرآن کریم علمای اهل کتابی که به مضامین کتابهای آسمانی تورات و انجیل عمل می کنند و در جهت هدایت مردم از آن بهره می برند را ستایش می کند و آنان را تقدیس می نماید:

    إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ... (مائده/44)
    ما تورات را نازل كرديم در حالى كه در آن، هدايت و نور بود و پيامبران، كه در برابر فرمان خدا تسليم بودند، با آن براى يهود حكم مى‏ كردند و (همچنين) علما و دانشمندان به اين كتاب كه به آنها سپرده شده و بر آن گواه بودند، داورى مى ‏نمودند...

    ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ
    وَ إِذا سَمِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرى‏ أَعْيُنَهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنا آمَنَّا فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدينَ (مائده/82و83)
    برخى از آنها دانشمند و پارسا هستند و تكبر و گردنكشى (بر حكم خدا) نمى‏ كنند
    و چون آياتى را كه به رسول فرستاده شده استماع كنند مى ‏بينى اشك از ديده آنها جارى مى ‏شود، زيرا حقانيت آن را شناخته‏ اند گويند: بارالها، ما ايمان آورديم، پس نام ما را در زمره گواهان صدق (او) بنويس

    اما علمای اهل کتاب (مخصوصا علمای یهودی) که در اسناد هدایتی بشر دست برده و کلماتش را به دلخواه خود و مطابق منافعشان تغییر می دادند و آن را به خورد توده می دادند و
    بر خلاف آموزه های تورات و انجیل عمل می کردند و مردم را به نام دین فریب می دادند و گمراه می نمودند، را به شدت توبیخ می نماید؛ آیا خیانتی بالاتر از تحریف آموزه های وحیانی و معارف آسمانی وجود دارد؟ چه ظلمی بالاتر از انحراف توده مستضعف توسط عالمان خائن متصور است؟ چه جنایتی بالاتر از «دین را وسیله کسب مطامع بی ارزش دنیوی قرار دادن»، وجود دارد؟!

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ كَثيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ...(توبه/34)
    اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! بسيارى از دانشمندان (اهل كتاب) و راهبان، اموال مردم را بباطل مى‏ خورند، و (آنان را) از راه خدا بازمى‏ دارند!

    مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ يَقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِي الدِّينِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلا يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَليلاً (نساء/46)
    گروهى از يهود كلمات (خدا) را از جاى خود تغيير داده و گويند: (فرمان خدا را) شنيديم و (از آن) سرپيچيم و (به جسارت گويند) بشنو كه (كاش) ناشنوا باشى و گويند ما را رعايت كن. و گفتار ايشان زبان‏بازى و طعنه و تمسخر به دين است. و اگر (به احترام) مى‏گفتند كه ما (فرمان حق را) شنيديم و (تو را) اطاعت كنيم و تو نيز (سخن ما) بشنو و به حال ما بنگر، هر آينه آنان را نيكوتر بود و به صواب نزديكتر، ليكن چون كافر شدند خدا آنها را لعنت كرد، و به جز اندكى ايمان نخواهند آورد.

    علمای یهودی که قرآن مذمت می کند، کسانی بودند که عین مشخصات پیامبر اسلام را در تورات دیده بودند و ظهورش را انتظار می کشیدند اما بعد از بعثتش، همین که دیدند منافعشان در خطر است و این پیامبر با افکار قوم پرستی آنان همخوانی ندارد و همه انسانها را برابر می خواند و پیروانش را برادر یکدیگر معرفی می کند، قید تورات و آموزه های وحیانی را زدند و تکذیبش کردند:

    يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيل (اعراف/157)
    پيامبرى كه صفاتش را، در تورات و انجيلى كه نزدشان است، مى‏يابند


    وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرينَ (بقره/89)
    و هنگامى كه از طرف خداوند، كتابى براى آنها آمد كه موافق نشانه‏ هايى بود كه با خود داشتند، و پيش از اين، به خود نويد پيروزى بر كافران مى‏دادند (كه با كمك آن، بر دشمنان پيروز گردند.) با اين همه، هنگامى كه اين كتاب، و پيامبرى را كه از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او كافر شدند لعنت خدا بر كافران باد!

    اینان مردمی بودند که به شدت با اسلام مبارزه می کردند و هنوز هم از سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمین اند:

    لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (مائده/82)
    بطور مسلّم، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهى يافت و نزديكترين دوستان به مؤمنان را كسانى مى ‏يابى كه مى ‏گويند: «ما نصارى هستيم» اين بخاطر آن است كه در ميان آنها، افرادى عالم و تارك دنيا هستند و آنها (در برابر حق) تكبّر نمى‏ورزند

    لذا بارها و بارها سرگذشت دقیق این قوم در قرآن شرح داده شده و بارها خیانت علمای یهودی و اثرات زیانبار آن در جامعه توضیح داده شده تا مسلمین این خطاها را تکرار نکنند و از سرگذشت آنان پند گیرند، لذا می بینیم که داستان قوم موسی بیشتر از سایر داستانها نقل شده و به طور طبیعی نام پیامبر این قوم یعنی موسای کلیم هم بیشتر از نام سایر انبیا در آیات کریمه قرآن آمده است.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۹:۲۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود