جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟




    سلام

    داشتم اصول کافی رو میخوندم خیلی تعجب کردم دیدم چند تا روایت در مورد تحریف قران اورده که چون کتاب معتبری برای شیعه ها است گفتم این چند تا روایت رو براتون بگم تا ببینیم تکلیف ما چیه؟

    آیا وقعا قران تحریف شده یانه؟

    اما روایت ها

    شیخ کلینی، اصول کافی، کتاب فضل قرآن باب النوادر شماره 28 (آخرین حدیث این بخش)،

    علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله قال: ان القران الذی جاء به جبرئیل الی محمد سبعه عشر الف آیه.

    علی بن الحکم از هشام بن سالم از امام صادق نقل کرده است: همانا قرآنی که توسط جبرئیل بر محمد نازل شد هفده هزار آیه بوده است.

    و چند تا روایت دیگه میخواستم ببینم قرانی که ما داریم که 6236 آیه داره یعنی این قدر آیه ازش کم شده تا رسیده به اینجا؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۱۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    ابتدا چند نكته كلي درمورد ميزان صحت روايات كافي :
    1- شيخ كليني خودشان به صحت تمامي احاديثي كه در كافي آورده اند معتقد نيستند زيرا در مقدمه كافي زماني كه از تعارض اخبار سخن مي گويند ، بيان مي كنند كه آن روايتي معتبر و صحيح است كه با كتاب خدا موافق باشد لذا قطعا روايت ديگر از صحت و اعتنا خارج خواهد شد . (1)
    2- بنابر فرض كه روايات كافي ، تماما صحيح هم باشد ، اين دليل نمي شود كه ما روايتي را به صرف مطرح شدن در كتابي - ولو كافي- بپذيريم در حالي كه روايات معارض بسياري دارد و از همه مهمتر با قرآن كريم در تعارض است .
    3- روش كليني در كافي اينگونه بوده است كه احاديث صحيح و قوي و روشن تر را اول بابها مي آورده و به ترتيب پس از آن احاديث ضعيف تر و يا مجمل را در اواخر بابها ذكر نموده است (2)و همانگونه كه شما هم فرموديد اولا روايت مذكور در باب نوادر ذكر شده است و ثانيا آخرين حديث اين باب است كه گوياي اين واقعيت است كه از نظر جناب كليني اين روايت از اتقان و صحت لازم برخوردار نيست .
    4- از روايات صحيح كافي تنها همينقدر استفاده مي شود كه در تفسير و تاويل قرآن ، تحريف رخ داده است نه در خود قرآن (3).


    (1)- کلیات فی علم الرجال ص 373
    (2)- مقدمه اصول کافی، با ترجمه آیت الله محمد باقر کمره ای، ص 3
    (3)- امام خمینی، ص 165، تهذیب الاصول، ج 2

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از پاسختون

    یخوام بدونم مگه شیخ کلینی یک کتاب معتبر رو گرد آوری نکرده پس چه لزومی داره که توش روایت های ضغیف رو از جمله این روایت که به گفتهش ما شعیف است رو بیاره تا وسیله ای برای مخالفای قران بشه و بگن قران تحریف شده و ما قبولش نداریم

    این روایت رو من تو چند تا بحثایی که داشتم میدیدم مخالفا بیان می کردن ؟

    آیا این بهانه دادن دست مخالفا نیست؟

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    ادامه پاسخ قبلي




    و اما روايتي كه از كافي نقل فرموديد :
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله قال: ان القران الذی جاء به جبرئیل الی محمد سبعه عشر الف آیه.
    علی بن الحکم از هشام بن سالم از امام صادق نقل کرده است: همانا قرآنی که توسط جبرئیل بر محمد نازل شد هفده هزار آیه بوده است.
    در خصوص اين روايت ، صاحب نظران مطالب و توضيحات مختلفي نقل كرده اند :
    برخي گفته اند :ممکن است بسیاری از آیات قرآن منسوخ القرائت باشند و در زمان پیامبر (ص) و به دستور آن حضرت، آیات نازله قرائت آنها نسخ و از قرآن حذف شده باشد و لذا صحت این روایات با درستی و صحت و قطعیت قرآن موجود تعارض و مخالفتی ندارد.(1)

    ملا محسن فیض در وافی این روایت را بدون عشر آورده است پس نسخه اصلی کافی که در نزد او بوده این لفظ را نداشته است (2) لذا احتمالا نسخه برداران و كاتبان احاديث و يا راويان ، لفظ" عشر" را سهوا بدان افزوده اند .
    بنابراين ، اين روايت از ابتدا هم در كافي بصورت صحيح و با لفظ " سبعة الف" موجود بوده است - كه ملا محسن فيض كاشاني بدان دسترسي داشته و در كتاب خود " وافي" از آن استفاده كرده است .
    توضيح اينكه كتاب”وافی“ مشتمل بر احادیث چهار كتاب معتبر حدیث شیعه ( كتب اربعه) - كه كافي يكي از آنهاست - و توضیح و حل مشكلات وتفسیرآیات آنها مي باشد .
    با اين توضيح مشخص مي شود كه روايت مورد بحث در نسخه قديمي تري از كافي كه نزد ملامحسن فيض بوده و وي از روي احاديث كتاب " وافي " را تنظيم نموده است ، داراي لفظ " سبعة عشر " نبوده بلكه فقط لفظ " سبعة" را داشته و اين مساله اي است كه با واقعيت تطبيق مي كند و قرآن كنوني ما نيز تقريبا همان هفت هزار آيه را دارد .
    در بررسي احاديث و پژوهش در صحت و سقم آنها ، يكي از فاكتورهايي كه نبايد مورد غفلت قرارگيرد بحث استنساخ و نسخه برداري و كتابت و يا نقل احاديث است كه بايد مورد مداقه قرار گيرند بويژه كه يك روايت با تغيير در برخي جزئيات در نسخه هاي مختلفي وارد شده باشد ، مانند مورد فوق كه اگر در منابعي كه به نسخ قديمي تر دسترسي داشته اند به صورت ديگري بود ، نبايد سريعا صورت ظاهري را حمل بر صحت نماييم بلكه بايد بررسي دقيق تري صورت گيرد .
    بنابراين در پاسخ به سوال شما بصورت خلاصه بايد عرض كرد كه لفظ " عشر " به احتمال بسيار قوي ، در نسخ قديمي تر كافي موجود نبوده و بعدها بر اثر اشتباهات كاتبان بدان افزوده شده است . و حتي در صورت صحت روايت هم به دليل اينكه با قرآن كريم و آيات حفظ و تحدي ، در تعارض است آنرا وا مي نهيم .

    (1)- اصول کافی، ترجمه کمره ای، ، ج 4، ص 457.
    (2)- مصونیت قرآن از تحریف، آیت الله معرفت، ص 224 و 225

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۰۹:۲۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    مگه شيخ کلینی یک کتاب معتبر رو گرد آوری نکرده پس چه لزومی داره که توش روایت های ضغیف رو از جمله این روایت که به گفتهش ما شعیف است رو بیاره تا وسیله ای برای مخالفای قران بشه و بگن قران تحریف شده و ما قبولش نداری
    كافي ، در واقع سه بخش دارد : روضه ، اصول و فروع
    كه در اين سه بخش ، شيخ كليني اخبار و احاديثي را در حوزه اصول دين ، احكام ، فروع دين ، شرعيات و حتي تاريخ نقل نموده اند لذا حوزه روايات كافي ، حوزه وسيعي را شامل مي شود . شيخ كليني هم اين روايات را با اسناد آورده است تا قابل بررسي و تحقيق هم باشد البته درست است كه ادعاي شيخ كليني در احاديث كافي بر اين نبوده كه تمامي روايات كافي ، صحيح است اما اينگونه هم نيست كه ايشان به جمع آوري روايات ضعيف در هر باب اقدام نموده باشند بلكه احاديث غير صحيح و ضعيف در كافي بصورت كلي كم است و غالبا هم در بخشهاي پاياني ابواب ، روايات ضعيف تر را آورده اند .
    نكته بعدي اينكه اينطور نيست كه هر حديثي ضعيف بود به اين معنا باشد كه سخن معصوم (ع) نيست ، بلكه حديث ضعيف اقسام مختلفي دارد و حديث ضعيف لزوما حديث جعلي نيست .
    احاديثي از حوزه احكام و اصول رو فروع كه در كتبي مانند كافي آورده مي شوند و صحيح و يا قوي نيستند ،در بحث تعارض اخبار - زماني كه دو روايت كاملا مختلف در يك موضوع وجود دارند - و نيز فقه الحديث - يعني فهم دقيق يك خبر و حديث - كاربرد بسيار دارند و لذا در مباحث روايي تخصصي داراي ارزش هستند و از ديدگاه يك حديث شناس قابل طرح - دور ريختن- نيستند . با اين توضيحات روشن مي شود كه چرا برخي احاديث ضعيف در كتب اربعه راه يافته است .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    و اما در مورد تحريف قرآن و رواياتي كه در اين زمينه در كتبي مانند كافي موجود است بايد مورد بررسي قرار بگيرند و به صرف وارد شدن يك چنين رواياتي در كتب معتبر نبايد را فورا بنا را بر اين بگذاريم كه مولف معتقد به تحريف قرآن كريم بوده است بلكه همانگونه كه در روايتي كه شما در پست اول مطرح كرديد ، بررسي نموديم ، مشخص شد كه در نسخ قديمي كافي روايت به گونه ديگري بوده است .
    وانگهي در بحث عدم تحريف قرآن كريم ، ما ادله بسيار محكم ديگر از قرآن كريم داريم كه حتي در صورت روايات مذكور ، هم به دليل تعارض و مخالفت با قرآن كريم نمي توانيم آنها را بپذيريم .
    جهت مطالعه بيشتر در خصوص عدم تحريف قرآن مي توانيد به كتاب " مصونيت قرآن از تحريف " نوشته مرحوم آيت الله معرفت ، مراجعه بفرماييد .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    شیخ کلینی، اصول کافی، کتاب فضل قرآن باب النوادر شماره 28 (آخرین حدیث این بخش)، «عن علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله قال: ان القرآن الذی جاء به جبرئیل الی محمد سبعه عشر الف آیه»؛ علی بن الحکم از هشام بن سالم از امام صادق نقل کرده است: همانا قرآنی که توسط جبرئیل بر محمد نازل شد هفده هزار آیه بوده است. و چند روایت دیگر می خواستم ببینم قرانی که ما داریم که 6236 آیه دارد یعنی این قدر آیه ازش کم شده تا رسیده به اینجا؟

    پاسخ:
    ابتدا چند نكته كلی درمورد ميزان صحت روايات كافی :
    1- شيخ كلينی خودشان به صحت تمامي احاديثی كه در كافی آورده اند معتقد نيستند زيرا در مقدمه كافی زمانی كه از تعارض اخبار سخن می گويند، بيان می كنند كه آن روايتی معتبر و صحيح است كه با كتاب خدا موافق باشد لذا قطعا روايت ديگر از صحت و اعتنا خارج خواهد شد.(1)
    2- بنا بر فرض كه روايات كافی ، تماما صحيح هم باشد، اين دليل نمی شود كه ما روايتی را به صرف مطرح شدن در كتابی - ولو كافي- بپذيريم در حالی كه روايات معارض بسياری دارد و از همه مهم تر با قرآن كريم در تعارض است .
    3- روش كلينی در كافی اين گونه بوده است كه احاديث صحيح و قوی و روشن تر را اول باب ها می آورده و به ترتيب پس از آن احاديث ضعيف تر و يا مجمل را در اواخر باب ها ذكر نموده است.(2) و همان گونه كه فرموديد اولا روايت مذكور در باب نوادر ذكر شده است و ثانيا آخرين حديث اين باب است كه گويای اين واقعيت است كه از نظر جناب كلينی اين روايت از اتقان و صحت لازم برخوردار نيست .
    4- از روايات صحيح كافی تنها همين قدر استفاده می شود كه در تفسير و تاويل قرآن ، تحريف رخ داده است نه در خود قرآن.(3)

    ــ و اما در خصوص روايت مورد سوال :
    ملا محسن فیض در وافی این روایت را بدون لفظ "عشر" آورده است پس نسخه اصلی کافی که در نزد او بوده این لفظ را نداشته است.(4) لذا احتمالا نسخه برداران و كاتبان احاديث و يا راويان، لفظ "عشر" را سهوا بدان افزوده اند .
    بنا بر اين، اين روايت از ابتدا هم در كافی به صورت صحيح و با لفظ "سبعة الف" موجود بوده است - كه ملا محسن فيض كاشاني بدان دسترسی داشته و در كتاب خود "وافی" از آن استفاده كرده است .
    توضيح اين كه كتاب "وافی" مشتمل بر احادیث چهار كتاب معتبر حدیث شیعه (كتب اربعه) - كه كافی يكی از آن هاست - و توضیح و حل مشكلات و تفسیر آیات آن ها می باشد .
    با اين توضيح مشخص می شود كه روايت مورد بحث در نسخه قديمی تری از كافی كه نزد ملا محسن فيض بوده و وی از روي احاديث كتاب "وافی" را تنظيم نموده است، دارای لفظ "سبعة عشر" نبوده بلكه فقط لفظ "سبعة" را داشته و اين مساله ای است كه با واقعيت تطبيق می كند و قرآن كنونی ما نيز تقريبا همان هفت هزار آيه را دارد.

    در بررسی احاديث و پژوهش در صحت و سقم آن ها، يكی از فاكتورهايی كه نبايد مورد غفلت قرارگيرد بحث استنساخ و نسخه برداری و كتابت و يا نقل احاديث است كه بايد مورد مداقّه قرار گيرند به ويژه كه يك روايت با تغيير در برخی جزئيات در نسخه های مختلفی وارد شده باشد، مانند مورد فوق كه اگر در منابعی كه به نسخ قديمی تر دسترسی داشته اند به صورت ديگری بود ، نبايد سريعا صورت ظاهری را حمل بر صحت نماييم بلكه بايد بررسی دقيق تری صورت گيرد .
    بنا بر اين در پاسخ به سوال شما به صورت خلاصه بايد عرض كرد كه لفظ "عشر" به احتمال بسيار قوی ، در نسخ قديمی تر كافی موجود نبوده و بعدها بر اثر اشتباهات كاتبان بدان افزوده شده است. و حتی در صورت صحت روايت هم به دليل اين كه با قرآن كريم و آيات حفظ و تحدی ، در تعارض است آن را وا مي نهيم.


    ـــــــــــــــــــــــــ ـــ
    (1) کلیات فی علم الرجال ص، 373
    (2) مقدمه اصول کافی، با ترجمه آیت الله محمد باقر کمره ای، ص 3
    (3) امام خمینی، ص 165، تهذیب الاصول، ج
    (4) مصونیت قرآن از تحریف، آیت الله معرفت، ص 224 و 225

    كليد واژه ها: روايات در باب تحريف قرآن ، روايات كافی در تحريف، هفده هزار آيه ، وافی ، فيض كاشاني ، نسخه اصلی ، اشتباه كاتبان

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۰۷ در ساعت ۱۹:۳۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 72
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۳/۰۸, ۲۱:۱۴
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود