جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن




    وقتی قران رو مطالعه می کنیم بعضی از سوالاتی رو مشاهده می کنیم که خیلی عجیب و غریبه و برای من قابل درک نیست نمیدونم تاحالا بهشون برخوردید یا نه

    چندتاشون رو براتون مینویسم تا نظرتون رو درباره این سوالات بدونم

    1)آية 30 سورة انبياء از روي شگفتي مي‌پرسد:

    (آيا كافران نديدند كه آسمان‌ها و زمين ]در ابتدا[به هم پيوسته بودند و ما آنها را از هم جدا كرديم و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم؟ آيا ]باز هم[ايمان نمي‌آورند؟ )

    اخه کافران اون وقت کجا بودن که این مطلب رو ببینن و این چه سوالیه؟اصلا مگه ممکنه کسی این صحنه رو مشاهده کنه؟


    2)مشركان معتقد بودند كه خدا فرزند دارد. بعضي عيسي مسيح را پسر خدا مي‌دانستند، عده‌اي ديگر،فرشتگان را دختران خدا مي‌پنداشتند و يهوديان نيز ـ آنطور كه قرآن نقل مي‌كند ـ عزير را پسر خدا و

    در برابر همه اين ادعاها قرآن در آية 101 سورة انعام با شگفتي مي‌پرسد:

    …چگونه ممكن است ] خدا[فرزندي داشته باشد، حال آنكه همسري نداشته؟

    یعنی اینا همه واقعا نمیدونستن که خدا همسر نداره به خدا میدونستن پس این چه نوع سوالیه که از اونها پرسیده میشه؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۱۴

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    وقتی قران رو مطالعه می کنیم بعضی از سوالاتی رو مشاهده می کنیم که خیلی عجیب و غریبه و برای من قابل درک نیست نمیدونم تاحالا بهشون برخوردید یا نه چندتاشون رو براتون مینویسم تا نظرتون رو درباره این سوالات بدونم 1)آية 30 سورة انبياء از روي شگفتي مي‌پرسد: (آيا كافران نديدند كه آسمان‌ها و زمين ]در ابتدا[به هم پيوسته بودند و ما آنها را از هم جدا كرديم و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم؟ آيا ]باز هم[ايمان نمي‌آورند؟ ) اخه کافران اون وقت کجا بودن که این مطلب رو ببینن و این چه سوالیه؟اصلا مگه ممکنه کسی این صحنه رو مشاهده کنه؟
    با سلام و عرض ادب
    سوالات در قرآن دارای حکمت های مثل تنبه و تذکر و... می باشد که اگر با دقت به آیه نگاه کنیم و تفسیر آن را ببینیم دیگر هیچ وقت برای ما غیر قابل درک نمی شود.متاسفانه ما انسانها خود بدون مقدمات تفسیر آیات می خواهیم از قرآن همه چیز رو بفهمیم و حال باید مجهز به بعضی از علوم که مقدمات تفسیر است بشویم مثل ادبیات و لغت و...
    آِیه مورد بحث:
    أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ.
    اما در آیه 30 سوره انبیاء باید عرض کنم که رویت در اینجا به معنای علم است چون رویت گاهی به این معنا می باشد و در آیات دیگری هم رویت به معنای علم آمده است.(تفسير نمونه، ج‏13، ص: 395)
    در اکثر ترجمه ها هم به این معنا اشاره شده است که چند نمونه رو خدمت شما عرض میکنم:
    تر جمه آیت الله مشکینی:
    آیا کسانی که کفر ورزیده اند به دیده دل ندیدند که همانا کرات بالا و کره زمین ( همگی ) به هم پیوسته و منضم بودند ، پس آنها را از هم شکافته و بازگشودیم ( و کراتی غیر قابل حصر به وجود آوردیم. یا هر یک از کرات بالا و زمین بسته و منجمد بود پس آن را به وسیله نهرها ، معدن ها ، درختان و گیاهان شکافتیم و قابل استفاده قرار دادیم ) ، و هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم. آیا باز هم ایمان نمی آورند؟!
    آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان):
    آیا کسانی که کافرند نمی دانند که آسمانها و زمین پیوسته بود و ما از هم بازشان کردیم و هر چیز زنده ای را از آب آفریدیم پس چرا ایمان نمی آورند؟ .
    استاد مهدی فولادوند:
    آیا کسانی که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند ، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم ، و هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم؟ آیا [ باز هم ] ایمان نمی آورند؟
    با توجه به نکاتی که عرض شد هیچ مشکلی در این آیه وجود ندارد.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ در ساعت ۰۹:۵۰
    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    2)مشركان معتقد بودند كه خدا فرزند دارد. بعضي عيسي مسيح را پسر خدا مي‌دانستند، عده‌اي ديگر،فرشتگان را دختران خدا مي‌پنداشتند و يهوديان نيز ـ آنطور كه قرآن نقل مي‌كند ـ عزير را پسر خدا و
    در برابر همه اين ادعاها قرآن در آية 101 سورة انعام با شگفتي مي‌پرسد:
    …چگونه ممكن است ] خدا[فرزندي داشته باشد، حال آنكه همسري نداشته؟
    یعنی اینا همه واقعا نمیدونستن که خدا همسر نداره به خدا میدونستن پس این چه نوع سوالیه که از اونها پرسیده میشه؟
    بَديعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنَّى يَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ صاحِبَةٌ وَ خَلَقَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ.
    ترجمه آیت الله مشکینی:
    پدیدآورنده بی سابقه و بی الگوی آسمان ها و زمین است ، چگونه و از کجا او را فرزندی باشد در حالی که او را همسری نبوده! و همه چیز را او آفریده و او به همه چیز داناست.

    ببینید بزرگوار داشتن فرزند حقیقى موقوف بر این است که قبلا همسرى اتخاذ شود و اتخاذ همسر براى خداى تعالى معقول نیست، و با این حال دیگر از کجا فرزند خواهد داشت؟ علاوه بر این، خداى تعالى خالق و فاطر هر چیزى است، و صاحب فرزند نمى‏ تواند خالق فرزند خود باشد چون فرزند جزئى از پدر است که به وسیله عمل لقاح به محیط تربیتى رحم منتقل مى ‏شود، و معقول نیست که جزء خداوند مخلوق خودش باشد- این دو دلیل در جمله کوتاه «بَدِیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» نهفته است- چون وقتى خداوند به وجود آورنده همه اجزاى آسمانها و زمین باشد دیگر چه چیزى باقى خواهد ماند که بتواند همسر خداوند بوده باشد، و یا پسران و دخترانى، همانند خود داشته باشد. (علامه طباطبایی،المیزان،ذیل آیه)

    در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در آيات ديگر مطلب را روشن ساخته و مى ‏گويد: وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً:" آنها فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران او قرار دادند" (زخرف آيه 19).
    - در تفاسير و تواريخ آمده است كه کفار قريش معتقد بودند فرشتگان، فرزندانى هستند كه از ازدواج خداوند با جن به وجود آمده‏ اند!


    خود آیات هیچ مصداقی تعیین نکرده برای این آیه، خود آیه نگفته منظور مسیحیت است یا بودائی است یا...، بلکه این نکته در تفسیر ذکر شده که احتمالا مصادیق این ایات این تفکرات هستند. و تنها مسیحیت هم گفته نشده، بلکه تفکرات مختلف از ادیان و ملل گوناگون را ذکر کردند و به مسیحیت هم اشاره نمودند. پس ایشان هم تنها مخاطب آیه را مسیحیان نمی دانند. البته فقط در مورد مجوس، عبارتشان را با تردید بیان کردند و گفتند بهشون نسبت داده شده، چون واقعا سند قطعی بر چنین تفکری برای آنها نیست و گفتند که اونها چنین تفکری داشتن.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۹:۰۳
    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی از ترجمه ها (ندیدن) معنا کرده اند
    ترجمه ارفع:

    آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند؟! آن گاه ما آنها را باز كرديم و هر چيزى را از آب زنده نگهداشتيم. آيا ايمان نمى‏آورند؟!
    ترجمه اشرفی
    آيا نديدند آنان كه كافر شدند كه آسمانها و زمين بودند بسته پس گشوديم آنها را و گردانيديم از آب هر چيز زنده را آيا پس نميگروند
    الهی قمشه ای:
    آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين بسته بود ما آنها را بشكافتيم و از آب هر چيز زنده‏اى را آفريديم؟ پس چرا باز (مردم طبيعت و ماده‏پرست) به خدا ايمان نمى‏آورند؟
    برزی:
    آيا كسانى كه كفر ورزيدند، نديدند كه آسمان‏ها و زمين به هم پيوسته بودند آن‏گاه ما آن دو را بازگشاديم، و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم، پس آيا ايمان نمى‏آورند؟
    پورجوادی:
    مگر كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند و ما جدايشان كرديم؟ و هر چيز زنده‏اى را از آب پديد آورديم، آيا ايمان نمى‏آورند؟
    جوامع الجامع:
    آيا آنان كه كافر شدند نمى‏بينند كه آسمانها و زمين به هم بسته بودند و ما آنها را از هم جدا ساختيم و هر شى‏ء زنده‏اى را از آب آفريديم پس آيا ايمان نمى‏آورند
    تفسیر اسان:
    آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته- بودند و ما آنها را از يكديگر باز كرديم؟ و هر چيز زنده‏اى را از آب قرار داديم (با اين وصف) آيا جا ندارد كه ايمان بياورند؟
    روان جاوید:
    و آيا نديدند آنانكه كافر شدند آنكه آسمانها و زمين بودند بسته پس گشاده نموديم آن دو را و بوجود آورديم از آب هر چيز زنده‏اى را آيا پس ايمان نميآورند.
    تفسیر روشن:
    آيا نديدند كسانيكه مخالف و كافرند كه آسمانها و زمين بهم متّصل بودند، پس جدا ساخته و شكافتيم در ميان آنها، و قرار داديم از آب همه موجودات زنده را آيا ايمان نمى‏آورند

    با فرض قبول ترجمه شما
    کفار زمان پیامبر چگونه به این مسئله علم می داشتند (که زمین بسته بود و سپس باز شد)

    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    بله عرض کردم دیدن و روئیت در اینجا به معنای علم است که بعضی در تفسیر به وضوح اشاره کردند اما بعضی هم نه ولی معنا همین است که عرض شد.
    این بحث قبلا در بین مردم زیاد بوده و بت پرستان نیز در این زمینه نظریاتی داشتند که خداوند این آیه رو فرستادند و خود پیامبر هم استدلال کردند و توضیح دادند.
    این آیه و آیات سه گانه بعدی برهان بر توحید ربوبیت و تدبیر عالم است و خلاصه آن این است که پاره ای از موجودات را که خلقت ایشان آمیخته با تدبیر است ، بر شمرده و نتیجه می گیرد که تدبیر، از خلقت منفک شدنی نیست و ضرورتا همان کسی که این موجودات را آفریده ، خود او مدبر آنهاست .
    پس مراد از (الذین کفروا) در اینجا بت پرستان هستند که میان خلقت و تدبیر، جدایی انداخته و خلقت را به خدا و تدبیر را به آلهه ها نسبت داده اند و خداوند توجه ایشان رامعطوف به موجوداتی نموده که میان خلقت و تدبیر آنها جدایی تصور نمی شود، مانندآسمان و زمین که ابتدای خلقت یکپارچه بوده اند و خدای سبحان بعدا آنها را ازیکدیگر جدا کرده و چنین خلقتی از تدبیر جدا نیست و چگونه ممکن است امر خلقت آنها بدست یک خدا باشد و امر جدا سازی و تدبیرشان بدست دیگران ؟
    و ما به طور دائم جدا سازی و تجزیه مرکبات زمینی و آسمانی را از یکدیگر مشاهده می کنیم و می بینیم که چگونه انواع نباتات از زمین و حیوانات از حیوانات دیگر جدامی شوند و اجرام فلکی همه دستخوش تغییر و دگرگونی هستند و تمامی احکام ماده درسراسر عالم جریان دارد، همین مشاهدات که مرتب جزئیاتی از زمین جدا شده و به صورت ترکیبات و موالید جلوه می کنند و همچنین موالیدی که در جو پدید می آید، مارا راهنمایی می کند که روزی همه این موجودات منفصل و جدای از هم ، منظم و متصل به هم بودند و بعدا خدای تعالی آنها را ممتاز و مجزا نموده و هر یک را تحت تدبیری منظم و متقن سامان داده به گونه ای که موجوداتی بی شمار از درون هر یک پدید آورده که هر کدام برای خود دارای فضایل و آثار جداگانه ای هستند و این معنا مطابق با علم امروز است که ثابت شده هر یک از اجرام عالم محسوس ، مرکب از عناصری متعدد ومشترک هستند که عمری معین و محدود دارند.

    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    با سلام
    بله عرض کردم دیدن و روئیت در اینجا به معنای علم است که بعضی در تفسیر به وضوح اشاره کردند اما بعضی هم نه ولی معنا همین است که عرض شد.
    این بحث قبلا در بین مردم زیاد بوده و بت پرستان نیز در این زمینه نظریاتی داشتند که خداوند این آیه رو فرستادند و خود پیامبر هم استدلال کردند و توضیح دادند.
    این آیه و آیات سه گانه بعدی برهان بر توحید ربوبیت و تدبیر عالم است و خلاصه آن این است که پاره ای از موجودات را که خلقت ایشان آمیخته با تدبیر است ، بر شمرده و نتیجه می گیرد که تدبیر، از خلقت منفک شدنی نیست و ضرورتا همان کسی که این موجودات را آفریده ، خود او مدبر آنهاست .
    پس مراد از (الذین کفروا) در اینجا بت پرستان هستند که میان خلقت و تدبیر، جدایی انداخته و خلقت را به خدا و تدبیر را به آلهه ها نسبت داده اند و خداوند توجه ایشان رامعطوف به موجوداتی نموده که میان خلقت و تدبیر آنها جدایی تصور نمی شود، مانندآسمان و زمین که ابتدای خلقت یکپارچه بوده اند و خدای سبحان بعدا آنها را ازیکدیگر جدا کرده و چنین خلقتی از تدبیر جدا نیست و چگونه ممکن است امر خلقت آنها بدست یک خدا باشد و امر جدا سازی و تدبیرشان بدست دیگران ؟
    و ما به طور دائم جدا سازی و تجزیه مرکبات زمینی و آسمانی را از یکدیگر مشاهده می کنیم و می بینیم که چگونه انواع نباتات از زمین و حیوانات از حیوانات دیگر جدامی شوند و اجرام فلکی همه دستخوش تغییر و دگرگونی هستند و تمامی احکام ماده درسراسر عالم جریان دارد، همین مشاهدات که مرتب جزئیاتی از زمین جدا شده و به صورت ترکیبات و موالید جلوه می کنند و همچنین موالیدی که در جو پدید می آید، مارا راهنمایی می کند که روزی همه این موجودات منفصل و جدای از هم ، منظم و متصل به هم بودند و بعدا خدای تعالی آنها را ممتاز و مجزا نموده و هر یک را تحت تدبیری منظم و متقن سامان داده به گونه ای که موجوداتی بی شمار از درون هر یک پدید آورده که هر کدام برای خود دارای فضایل و آثار جداگانه ای هستند و این معنا مطابق با علم امروز است که ثابت شده هر یک از اجرام عالم محسوس ، مرکب از عناصری متعدد ومشترک هستند که عمری معین و محدود دارند.
    من نمی فهمم اینها چه ربطی به بسته و باز بودن عالم دارد(قضیه بینگ بنگ)
    که مطابق نص تفسیر نمونه آیه اشعار به این امر دارد
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    این نکته همانطور که عرض شد مجموع سه آیه است که علامه طباطبایی به آن اشاره کرده و منافاتی با گفته تفسیر نمونه ندارد.تفسیر المیزان.خلاصه ذیل آیات 30 و 31 و 32.

    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خب من می گم ان کفار بینگ بنگ را نمی دانستند که خدا از انها سوال می کند مگر نمی دانید؟
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در مورد بیگ بنگ و قبول و عدم و چگونگی آن به این لینک رجوع و سوالات مربوطه را در آنجا مطرح کنید:
    http://www.askquran.ir/thread16021-2.html
    عرض کردیم که پیامبر در این زمینه استدلال های زیادی داشتند البته خود قضیه بنگ بنگ نه ولی بحث خلق مطرح بوده. در این لینک نمونه هایی از مباحث ذکر شده است.
    http://www.hawzah.net/fa/MagArt.html...eNumberID=4964

    بعضی از سوالات عجیب و غریب در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود