جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پیش بینی سرانجام یک جنگ معجزه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا پیش بینی سرانجام یک جنگ معجزه است؟




    سوره روم آیات 1 تا 3

    الم؛ غُلِبَتِ الرُّومُ ؛ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ؛ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ .

    الم‌؛ رومیان مغلوب شدند! ؛ (و این شکست) در سرزمین نزدیکی رخ داد؛ امّا آنان پس از (این) مغلوبیّت بزودی غلبه خواهند کرد... ؛ در چند سال همه کارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزی)؛ و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پیروزی دیگری) خوشحال خواهند شد.

    وقتی در مورد معجزات قران مطالعه می کنیم به این آیه میرسیم گه چون قران پیش بینی کرده که یک کشور شکست میخوره پس معجزه کرده در حالیکه همواره میتوان با یک بررسی مختصر از شرایط و وضعیت طرفین جنگ فهمید که کدام طرف پیروز خواهد شد و یا دستکم احتمال پیروزی کدام طرف بیشتر است و دیگه احتیاجی به این نیست که تو بوق و کرنا کرد که این معجزه است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۱:۱۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    سوره روم آیات 1 تا 3

    الم؛ غُلِبَتِ الرُّومُ ؛ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ؛ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ .

    الم‌؛ رومیان مغلوب شدند! ؛ (و این شکست) در سرزمین نزدیکی رخ داد؛ امّا آنان پس از (این) مغلوبیّت بزودی غلبه خواهند کرد... ؛ در چند سال همه کارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزی)؛ و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پیروزی دیگری) خوشحال خواهند شد.

    وقتی در مورد معجزات قران مطالعه می کنیم به این آیه میرسیم گه چون قران پیش بینی کرده که یک کشور شکست میخوره پس معجزه کرده در حالیکه همواره میتوان با یک بررسی مختصر از شرایط و وضعیت طرفین جنگ فهمید که کدام طرف پیروز خواهد شد و یا دستکم احتمال پیروزی کدام طرف بیشتر است و دیگه احتیاجی به این نیست که تو بوق و کرنا کرد که این معجزه است؟

    آیات غلبه ایرانیان و شکست روم و غلبه مجدد آنها، در مکه و در اوائل دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است،‌ در آن زمان مسلمین در اقلیت بود که آیات اولیه سوره روم نازل گشت.
    خبر غلبه ایرانیان (مجوس و مشرک که هم کیش عرب جاهلی بودند) بر رومیان (مسیحی که در اصلِ خداپرستی با مسلمین هم عقیده بودند) باعث خوشحالی مشرکین مکه شده و آن را به فال نیک گرفته و هر ندای توحیدی را قطعی دانسته و تبلیغ نمودند، این تبلیغات بر مردمان آن روز بی تأثیر نبود لذا بر مسلمین گران آمد.
    گرچه ايرانيان در اين نبرد پيروز شدند اما طبق پیش بینی قرآن، چيزى نمى گذرد كه از روميان شكست خواهند خورد و حتى حدود زمان اين پيشگوئى (که فقط در طول چند سال به وقوع مى پيوندد) نيز بيان شد.
    معنای «بضع» در عبارت «فی بضع سنین» میان سه تا 10 سال است(1)، شواهد تاریخی نیز فاصله زمانی میان پیش گوئی قرآنی و غلبه رومیان را بین سه تا هفت سال گواهی می کند.(2)
    قرآن کریم با عبارت «فی ادنی الارض» موقعیت جغرافیایی چنین شکستی را مشخص نموده و با «و یومئذ یفرح المؤمنون» خوشنودی قطعی مسلمین از غلبه رومیان را نیز مورد تأکید قرار داده است.
    اين پيشگوئى قاطع قرآن كه از يكسو نشانه اعجاز اين كتاب آسمانى و اتكاء آورنده آن به علم بى پايان پروردگار به عالم غيب است ، و از ديگر سو، نقطه مقابل تفاءل مشركان بود، مسلمانان را طورى دلگرم ساخت كه حتى مى گويند بعضى از آنان با مشركان روى اين مساءله شرط بندى مهمى كردند!(3)
    این فشرده ای از اوضاع آن زمان و پیشگوئی قرآنی درباره آن بود، پیامبری که باید شدیدا مراقب گفتارش بوده تا بهانه ای دست مشرکین ندهد، اگر متصل به منبع غیب نباشد هیچگاه چنین ریسکی نمی کند، و اگر به صورت عادی مانند سائر افراد سیاسی بشر بود حداقل آن را به صورت احتمال بیان می کرد و به هیچ وجه وارد جزئیاتی مثل محدوده زمانی و مکانی نمی شد تا راه توجیه و فرار از پاسخگوئی باقی بماند.
    بدوی بودن زندگی عرب جاهلی آن روز، بر عظمت چنین خبری می افزاید، بنابراین مشخصات خبر و خبردهنده ‌ و درک شرائط زمان و مکان آن، خارج از توان بشر بودن چنین خبری را بیش از پیش مشخص می سازد.
    موفق باشید.
    ـــــــــــــ
    (1)کتاب العین ج 1 ص 286.
    (2)ر.ک: تفسیر نمونه ج 16 ص 363.
    (3)گرچه مورد توبیخ پیامبر قرار گرفتند و دستور دادند مال شرط بندی شده را صدقه دهند، ر.ک: سبل الرشاد ج 2 ص 427 و تفسیر المیزان ج 16 ص 163.

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته اینجاست که خبر

    صرف احتمال نبوده
    با جزئیات بوده
    و خلاف تمام شواهد موجود بوده


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    سلام و عرض ادب
    اگر باور کنیم که این پیشگویی صحیح است
    آنوقت به جبر معتقد نمیشویم؟
    یعنی باید تمامی رفتار ابناء پشر و جهان بر یک نظام معین و دقیق بگردد تا پیشگویی قرآن محقق شود
    زیرا اگر بندگان و مردمان اعمال و رفتارشان به گونه دیگری میتوانست شکل بگیرد شاید رومیان و ایرانیان به صلح می رسیدند یا اینکه مثلاً ایران از قبایل ترک شمال خود شکست میخوردند و حکومت دیگری بر ایران حاکم میشد
    یا اینکه ایرانآانقدر قدرت میگرفت که طومار دولت روم را تا ابد در هم بپیچد
    یا اینکه به یکباره سلسله ای دیگر در ایران با دین و عقید ه ای دیگر مثلا! مزدکی یا مانوی یا مسیحی بر سر قدر ت میرسید
    یا اینکه مثلاً یک حادثه طبیعی مثل سیل و زلزله یا وبا یا طاعون ماتفاق می افتاد و تا سرنوشت دیگری بر مردم منطقه رقم بخورد
    اگر باور کنیم که پیشگویی قرآن صحیح است و و قوع آن پیش گویی غیر قابل اجتناب پس رفتار مردمان بر جبر است و اینها همه تصورات و تجارب ما بازی ذهن است که خداوند بر ما مردمان انشاء میکند
    اتفاقا قبول چنین پیشگویی بیشتر تیشه به ریشه دین میزند تا دلیلی بر حقانیت دین
    زیرا اگر رفتار مردمان بر جبر باشد دیگر چه مردم را پند دهی یا ندهی آنان همان رفتاری را پیشه میکنند که در لوح محفوظ خدا حک شده آنوقت ارسال دین آیا عبث نیست؟
    موفق باشید
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۹۱/۰۲/۱۴ در ساعت ۲۲:۵۱
    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش فزون

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    سوره روم آیات 1 تا 3

    الم؛ غُلِبَتِ الرُّومُ ؛ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ؛ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ .

    الم‌؛ رومیان مغلوب شدند! ؛ (و این شکست) در سرزمین نزدیکی رخ داد؛ امّا آنان پس از (این) مغلوبیّت بزودی غلبه خواهند کرد... ؛ در چند سال همه کارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزی)؛ و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پیروزی دیگری) خوشحال خواهند شد.

    وقتی در مورد معجزات قران مطالعه می کنیم به این آیه میرسیم گه چون قران پیش بینی کرده که یک کشور شکست میخوره پس معجزه کرده در حالیکه همواره میتوان با یک بررسی مختصر از شرایط و وضعیت طرفین جنگ فهمید که کدام طرف پیروز خواهد شد و یا دستکم احتمال پیروزی کدام طرف بیشتر است و دیگه احتیاجی به این نیست که تو بوق و کرنا کرد که این معجزه است؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1
    به آیات که نگاه می کنم قرآن این رو معجزه نمیدونه

    شما اسمشو گذاشتی معجزه
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    نکته اینجاست که خبر

    صرف احتمال نبوده
    با جزئیات بوده
    و خلاف تمام شواهد موجود بوده
    اگر خبر از اینده معجزه نیست پس این اخبار که در قران امده به چه درد میخورد و چه کاربردی میتواند داشته باشد ؟
    ایا در ایمان افراد موثر است ؟خداوند چه هدفی از اوردن این پیشگویی هادر قران دارد ؟

    و اینکه بنده هم به همان نتیجه ای که جناب متحیر رسیدند رسیده ام

    مثلا در خصوص وقایع اخر ازمان که در روایات و احادیث به ان اشاره شده و با جزییات است .اگر حتمی هستند و جبری ،خوب دیگر هیچ کس نمیتواند ان را کنترل و یا جلویش را بگیرد .چون پیش گویی است که انجام شده و به واقعیت هم تبدیل خواهد شد . اینجا دیگر اختیار نمیتواند نقشی داشته باشد چه من نوعی تلاش کنم چه نکنم ؟ چه بخواهم چه نخواهم وارد سرازیری خواهم شد ناخواسته و بر خلاف میلم ...
    ضمن اینکه خود به خود ناامیدی هم ایجاد میشود که به قول جناب متحیر تیشه به ریشه دین هم میزند .
    و هم این که زیرا اگر رفتار مردمان بر جبر باشد دیگر چه مردم را پند دهی یا ندهی آنان همان رفتاری را پیشه میکنند که در لوح محفوظ خدا حک شده آنوقت ارسال دین آیا عبث نیست؟

    ایا کارشناس محترم پاسخگوی سوالات نیستند؟

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۲/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۲:۴۴
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست
    مثلا در خصوص وقایع اخر ازمان که در روایات و احادیث به ان اشاره شده و با جزییات است .اگر حتمی هستند و جبری ،خوب دیگر هیچ کس نمیتواند ان را کنترل و یا جلویش را بگیرد .چون پیش گویی است که انجام شده و به واقعیت هم تبدیل خواهد شد . اینجا دیگر اختیار نمیتواند نقشی داشته باشد چه من نوعی تلاش کنم چه نکنم ؟ چه بخواهم چه نخواهم وارد سرازیری خواهم شد ناخواسته و بر خلاف میلم ...

    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    خداوند در قرآن می فرماید« هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»[1]( او كسى است كه شما را از گل آفريد سپس مدتى مقرّر داشت (تا انسان تكامل يابد) و اجل حتمى نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است). با اين همه، شما (مشركان در توحيد و يگانگى و قدرت او،) ترديد مى‏كنيد).

    اجل دو گونه است: يكى" اجل مبهم"، و يكى" اجل مسمى"، يعنى معين در نزد خداى تعالى، و اين همان اجل محتومى است كه تغيير نمى‏پذيرد. و به همين جهت آن را مقيد كرده به" عنده نزد خدا" و معلوم است چيزى كه نزد خدا است دستخوش تغيير نمى‏شود، به دليل اينكه فرمود:" ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ" و اين همان اجل محتومى است كه تغيير و تبديل برنمى‏دارد. خداى متعال مى‏فرمايد" إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ" [2].

    پس نسبت اجل مسمى به اجل غير مسمى نسبت مطلق و منجز است به مشروط و معلق، به اين معنا كه ممكن است اجل غير مسمى به خاطر تحقق نيافتن شرطى كه اجل معلق بر آن شرط شده تخلف كند و در موعد مقرر فرا نرسد، و ليكن اجل حتمى و مطلق راهى براى عدم تحقق آن نيست، و به هيچ وجه نمى‏توان از رسيدن و تحقق آن جلوگيرى نمود.[3]

    در مورد مساله جبری یا اختیاری بودن امور، امام صادق(علیه السلام) می فرماید«لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِيضَ‏، وَ لكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ»[4](اعمال بشر نه قهر مطلق است و نه واگذارى مطلق).

    یعنی نه خداوند انسان را به گونه ای خلق کرد که در انجام امور هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته باشد و کارهایش جبری بوده تا در مقابلش تکلیف و مسولیتی نداشته باشد و نه اینکه به صورت کامل آزاد است تا بتواند هر کاری که خواست بدون هیچ قیدی آزادنه انجام دهد. بلکه در عین حال که خداوند به انسان آزادی و اختیار داد، قوانینی در عالم وضع کرد که مطابق هدف کلی خلقت است. مثلا هیچ وقت کسی نمی تواند یک جا همه افراد بشر را به قتل برساند به گونه ای دیگر هیچ انسانی بر روی کره زمین وجود نداشته باشد.




    [1] - سوره انعام،آیه2.

    [2] - سوره اعراف،آیه34.

    [3] - ترجمه الميزان، ج‏7، ص9.

    [4] - الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏1، ص: 389




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط *zohreh* نمایش پست
    مثلا در خصوص وقایع اخر ازمان که در روایات و احادیث به ان اشاره شده و با جزییات است .اگر حتمی هستند و جبری ،خوب دیگر هیچ کس نمیتواند ان را کنترل و یا جلویش را بگیرد .چون پیش گویی است که انجام شده و به واقعیت هم تبدیل خواهد شد . اینجا دیگر اختیار نمیتواند نقشی داشته باشد چه من نوعی تلاش کنم چه نکنم ؟ چه بخواهم چه نخواهم وارد سرازیری خواهم شد ناخواسته و بر خلاف میلم ...
    قرآن مجید می فرماید« وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ»[1] (ما مى‏خواهيم بر مستضعفان زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم).

    درست است که اراده قطعی خداوند بر این تحقق گرفته که در آخر الزمان بندگان صالح حاکمان و وارثان زمین شوند اما این مساله موجب جبر نخواهد شد زیرا؛ اینکه کدام یک از افراد بشر در زمره این بندگان صالح قرار گیرند و کدام شان جز ظالمان باشند، این در اختیار خودمان است.

    روایاتی که در مورد مسائل آخرالزمان و فاسد شدن بسیاری از افراد مطرح است، سلب اختیار نمی کند، زیرا هر کدام از افراد بشر می تواند با عقل و اختیار خودش و البته یاری و نصرت الهی جز بندگان صالح خداوند قرار گیرد و یا با سوء اختیار خود در صف فاسقان و گمراهان واقع شود.

    در مورد سوره روم، درست است که به هر حال در جنگ یکی طرف پیروز و طرف دیگر شکست می خورد، اما بیان قطعی پیروزی یک طرف در اولین جنگ و شکست خوردنش در جنگ دوم، با تعیین زمان و مکان آن، آیا خبری غیبی محسوب نمی شود؟! آیا این امر معجزه نیست؟!

    خداوند با نیروی غیبی یک طرف را پیروز و دیگری را شکست نداد، بلکه خداوند با علم غیب و اطلاع از شرایط هر گروه، خبر از تحقق پیروزی در یک جنگ و شکست در جنگ دیگر می دهد و این مساله جبر نیست.
    مثل اینکه معلمی با شناخت از شاگردانش اطلاع دهد که فلان دانش آموز در امتحان پیش رو قبول و دیگری رد خواهد شد، آیا قبول شدن و یا رد شدن هر کدام از دانش آموزان به خاطر اطلاع معلم بود یا اینکه هر کدام به دلیل عملکرد خودشان قبول و رد شدند؟!

    و من الله التوفیق


    [1] - سوره قصص،آیه5.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ما هم نظری می‌دهیم شاید مفید واقع شد:

    اما پیش از شروع بحث اصلی، دیده شد که: «ایرانیان مجوس و مشرک و هم کیش عرب جاهلی»! در جنگ با مسیحیان خداپرست رومی (که چقدر هم جنایت‌های متفاوتی از بابت همین خداپرستی انجام داده‌اند)، پیروز شدند.

    خوب، بالاخره دین‌شناسی با تاریخ‌دانی به نظر جدا از هم‌اند...
    *****
    پیشگویی خداوند، به ظاهر جبری می‌آید و بسیار زیباست که دوستان، در مورد چرایی وجود آیه‌آیه‌ی قرآن، پژوهش و پرسش می‌کنند.

    برای نزدیکی به این موضوع، نمونه‌ای آورده می‌شود:

    « پدر به فرزند خود می‌گوید: پسرم، درس بخوان و سیگار نکش؛ اگر درس نخوانی و سیگار بکشی، در آینده زندگی‌ات نابود می‌شود»

    این بدان معنا نیست که پدر زندگی فرزند خود را نابود می‌کند، بلکه با توجه به اینکه پدر دانش و تجربه‌ و اشراف بیشتری بر شرایط دارد، پیش‌بینی آینده را می‌کند.

    نمونه‌ی دیگر:

    « پزشکی به بیمار خود می‌گوید: من به شما توصیه می‌کنم که این غذا‌ها را نخورید و همچنین از کشیدن سیگار و خوردن شراب، پرهیز کنید.»

    اما اگر بیمار بی‌تفاوت به نظر پزشک باشد، پزشک پیش خود و یا صراحتاً به بیمار می‌گوید: «شما تا چند ماه آینده، سکته می‌کنید و یا می‌میرید»

    چون پزشک، دانش خیلی بیشتری نسبت به این موضوع دارد، به راحتی می‌تواند پیش‌گویی کند.


    در مورد جنگ ایران و روم نیز این‌گونه بوده:

    چون خداوند اشراف کامل بر وضعیت‌ها داشته، دیده‌ است که برای نمونه در ایران فساد درباری وجود دارد و این فساد باعث ضعیف شدن نیروی آن‌ها می‌شود؛ پس آن‌ها در جنگ آینده شکست می‌خورند.


    در مورد مرگ:

    خداوند فرموده است: « وضعیت و نعمت‌‌های موجود در دست بندگان را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خود بخواهند»

    اجل هرکس مشخص است، اما گاهی فرد کارهایی می‌کند و ناپرهیزی‌هایی می‌کند و مرگ خود را جلو می‌اندازد؛ یعنی خود باعث این موضوع می‌شود.

    گاهی هم برعکس، آدمی اینقدر کارهای خوب می‌کند که خدا، با اینکه اجل مقرری برای وی قرار داده است، وی را تا ابد زنده نگه نگه می‌دارد:
    همانند پیامبر و دیگر بزرگان، اگرچه به ظاهر مرده‌اند اما کاملاً در بین ما حضور دارند و ما از گفته‌ها و دسترنج‌‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم .

    *****

    استاد طباطبایی در تفسیر المیزان، چیستی آوردن این آیه را چنین بیان می‌فرمایند:

    مردم نسبت به درستی وعده‌های خداوند، شک داشتند؛ برای همین، خداوند به آنان وعده‌ای(، که در ظاهر بعید است،) را داد تا بدانند که وعده‌های خداوند، عین حقیقت است .

    همانگونه که پس از این آیه، در مورد وعده‌های خداوند صحبت به میان می‌آید و در مورد روز قیامت گفته می‌شود: «در آن روز مؤمنان شاد می‌شوند/ این وعده‌ی خداست و خدا در وعده‌اش خلافی نیست.

    ویرایش توسط فـــرعـــون : ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ در ساعت ۲۱:۰۴ دلیل: افزودن دلیل آوردن و عنوان شدن این آیه

  11. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود