جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت خدیجه (س) در چه سنی فاطمه زهرا (س) را به دنیا آورد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حضرت خدیجه (س) در چه سنی فاطمه زهرا (س) را به دنیا آورد؟




    برای طرح سوالم ابتدا یک مقدمه طرح می کنم و آن اینکه

    زن های سیده در شصت سالگی یائسه می شوند و زن های غیر سیده در 5 سالگی

    و هر زنی که یاسه شود دیگر اکان بچه دار شدن برای او وجود ندارد

    حال بریم سراغ اصل مطلب

    سوال اول اینه که واقعا برای من قابل قبول نیست که تنها در عالم یه عده خانوم که سید هستند فقط به خاطر سید بودن 10 سال دیرتر یائسه بشن .

    به این دوتا مسئله توجه کنید:

    الف:محمد در سن 25 سالگی با خدیجه که در آن زمان 40 سال سن داشت ازدواج کرده است. (ابن سعد طبقات کبری 14/8، البلاذری 406/1، سیرت رسول الله عربی، ابن هشام 124/1)

    ب:محمد در سن 40 سالگی به بعثت رسیده است، یعنی 15 سال از ازدواج او با خدیجه میگذشته است، بنابر این در زمان بعثت، خدیجه 55 سال سن داشته است. (سیرت رسول الله عربی، ابن هشام، 153/1، حیوه القلوب، ملا محمد باقر مجلسی پوشینه دوم برگ 257)

    ج:حضرت فاطمه به گواهی امام صادق در روز بیستم جمادی الثانی در سال پنجم پس از بعثت (8 سال قبل از هجرت) به دنیا آمده است. (دلائل الامامه / 10)،

    یک جمع و تفریق بسیار ساده مارا به این نتیجه میرساند که حضرت خدیجه در هنگام بدنیا آوردن فاطمه باید 60 سال سن میداشت . در حالیکه طبق گفته خودتان زنان 60 ساله نمیتوانند بچه دار بشوند

    سوال اصلی اینجاست که حضرت خدیجه امکان نداشته از نظر علمی و منطقی حضرت زهرا با به دنیا آورده باشد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۹:۲۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    برای طرح سوالم ابتدا یک مقدمه طرح می کنم و آن اینکه

    زن های سیده در شصت سالگی یائسه می شوند و زن های غیر سیده در 5 سالگی

    و هر زنی که یاسه شود دیگر اکان بچه دار شدن برای او وجود ندارد

    حال بریم سراغ اصل مطلب

    سوال اول اینه که واقعا برای من قابل قبول نیست که تنها در عالم یه عده خانوم که سید هستند فقط به خاطر سید بودن 10 سال دیرتر یائسه بشن .

    به این دوتا مسئله توجه کنید:

    الف:محمد در سن 25 سالگی با خدیجه که در آن زمان 40 سال سن داشت ازدواج کرده است. (ابن سعد طبقات کبری 14/8، البلاذری 406/1، سیرت رسول الله عربی، ابن هشام 124/1)

    ب:محمد در سن 40 سالگی به بعثت رسیده است، یعنی 15 سال از ازدواج او با خدیجه میگذشته است، بنابر این در زمان بعثت، خدیجه 55 سال سن داشته است. (سیرت رسول الله عربی، ابن هشام، 153/1، حیوه القلوب، ملا محمد باقر مجلسی پوشینه دوم برگ 257)

    ج:حضرت فاطمه به گواهی امام صادق در روز بیستم جمادی الثانی در سال پنجم پس از بعثت (8 سال قبل از هجرت) به دنیا آمده است. (دلائل الامامه / 10)،

    یک جمع و تفریق بسیار ساده مارا به این نتیجه میرساند که حضرت خدیجه در هنگام بدنیا آوردن فاطمه باید 60 سال سن میداشت . در حالیکه طبق گفته خودتان زنان 60 ساله نمیتوانند بچه دار بشوند

    سوال اصلی اینجاست که حضرت خدیجه امکان نداشته از نظر علمی و منطقی حضرت زهرا با به دنیا آورده باشد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    سن حضرت خدیجه هنگام تولد حضرت زهرا(س)

    با عرض سلام و ادب

    اگر بخواهیم شبهه ای که مطرح می شود قوت بگیرد باید همه مقدمات و صغری و کبری آن کاملا بدون خدشه باشد در حالیکه در این شبهه که از طرف شما مطرح شده بعضی از مقدمات قابل خدشه است که به بیان آنها می پردازم:

    اولاً در مورد تفاوت زنان سيده و غير سيده در سن يائسگي بايد عرض كنم:

    اولاً از نظر آناتومي هيچ تفاوتي بين زنان سيده و غير سيده وجود ندارد. ثانياً بحث از سن يائسگي زنان يك بحث فقهي است كه بايد در جاي خود مورد بحث قرار گيرد،ظاهراً آنچه در منابع آمده مربوط به زنان قرشي است نه زنان سيده،كه البته اين موضوع و تفاوت در سن يائسگي بين زنان از موضوعات اختلافي است،كه اينجا مجال بررسي آن نيست.

    نكته اي كه لازم است بدان توجه داشته باشيم،آنچه در فقه مطرح مي شود يائسگي به عنوان يک حکم شرعي است نه يائسگي به عنوان يک حقيقت طبيعي.توضيح اينكه:

    با توجه به گستردگي لوازم و احکام مرتبط با موضوع يائسگي ،ضابطه مند کردن اين موضوع خارجي که آثار فراوان حقوقي و کيفري و عبادي بر آن مترتب است يکي از ضروريات قانون است. از اين رو سن ميانگيني که معمولا زنان يائسه مي شوند به عنوان سن يائسگي مشخص شده است. يعني زنان در اين سن بنا به شرايطي حکم زن يائسه را دارند که به آن يائسگي حکمي مي گوييم.

    حال نکته اي که در مورد اعلام سن يائسگي حکمي از نظر شرع حائز اهميت است اين نکته است که در اعلام اين سن احتمالا عامل وراثت و اقليمي به عنوان يکي از شرايطي که در رسيدن به ميانگين سن يائسگي حقيقي دخالت دارد لحاظ گرديده است و به اين سبب سن يائسگي حکمي زنان سيده 60 و غير سيده 50 سال قمري عنوان گرديده است.
    لازم به ذکر است اعلام سن از نظر شرع به هيچ وجه به معناي اثبات واقعيت يائسگي در خارج نيست بلکه صرفا منشا آثار اعتباري و حقوقي يا عبادي در صورت عدم اطمينان به يائسگي حقيقي است. به اين توضيح که :
    يک زن بعد از رسيدن به سن يائسگي اگر دوران قاعدگي و حيض او بدون هيچ تغييري ادامه يابد به گونه اي که هيچ اختلافي بين خون بعد از سن اعلام شده يائسگي و قبل از آن نبيند اين شخص حکم يائسه را نيز ندارد لکن اگر مشخصات خون بعد از سن مذکور با قبل از آن متفاوت باشد يا اينکه بعد از مدت زيادي وقفه در خونروش وبعد از رسيدن به سن مذکور خوني ببيند در حکم زن يائسه خواهد بود و خون مذکور را بايستي بر خون استحاضه حمل نمايد و اين شخص از نظر احکام اسلامي و آثار حقو.قي و عبادي زن يائسه محسوب مي شود.

    پس اولين مقدمه شما،خود جاي بحث و بررسي دارد و قول محكمي نيست.

    در مورد سن حضرت خديجه(س) هنگام ازدواج با پيامبر(ص) اختلاف وجود دارد و اقوال مختلفي ذكر شده است،که بعضی سن ازدواج را ‏25 سال و 28 سال و 30 سال و 35 و 45 سال... (الصحیح من السیره ج 1 ص 126. )

    در مورد تاريخ تولد حضرت زهرا(س) هم اختلاف وجود دارد.البته مشهور شيعيان قول تولد در سال پنجم بعثت را ذكر كرده اند و برخي اقوال ديگري ذكر كرده اند،بعنوان مثال شیخ طوسی، عالم بزرگوار و شیخ علما و دانشمندان که «شیخ الطائفه » شهرت یافته، معتقد است که ولادت آن حضرت دو سال بعد از بعثت روی داده است.

    بنابراين از آنجايي كه مقدمات شما خود جاي بحث و بررسي داشته و قطعي نمي باشند،اين شبهه هم خيلي دقيق و قابل توجه نمي باشد.

    با اين حال برفرض صحيح و دقيق بودن مقدماتي كه آورده ايد،مراجعه اي گذرا به قرآن كريم،پاسخ محكمي به اين شبهه خواهد داد،چرا كه در قرآن كريم زناني نام برده شده اند كه در سن پيري داراي فرزند شده اند،از جمله همسر حضرت ابراهیم که در سن پیری صاحب فرزند شد و یا حضرت زکریا و همسرش که در اوج پیری صاحب فرزند شدند.

    اگر قرآن هم زياد براي شما حجت نباشد،د رعصر حاظر هم گاهي اوقات شاهد بچه دار شدن زناني هستيم كه سن يائسگي آنان هم گذشته است.يك سرچ ساده در گوگل به راحتي اين را براي شما ثابت خواهد كرد.بعنوان نمونه:

    - راجو دوی لوهان هندی بعد از 40 سال انتظار در نوامبر 2011 در سن 70 سالگی اولین فرزند خود را به دنیا آورد.

    - اتفاق عجیب در ایران: بچه‌دار شدن پیرمرد 71 و زن 60ساله!! (اينجا)

    بنابراين اولاً مقدمات شما در طرح شبهه خود دچار اختلاف بوده و قطعي نيستند،ثانياً اينكه زن و مردي در سن پيري داراي فرزند شوند چيز بعيدي نيست و هم در قرآن نمونه آن آمده و هم در زمان خودمان نمونه هاي آنرا مي شنويم يا مي بينيم.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۰۶:۲۰


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود