صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جوان و جواني در آيينۀ احاديث

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث




    حديث 1

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث سفارش به جوانان
    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    يکي از سفارشات اکيد پيامبر بزرگوار اسلام سفارش به جوان محوري و توجه کافي به نسل جوان مي باشد چرا که اساسا اسلام مجموعه اي از قوانين و معاني ملکوتي است و دلهاي آماده و نزديکتر به ملکوت آمادگي بيشتري براي پذيرش آن از خود نشان مي دهد .

    جوانان از آن جهت که به ملکوت نزديکترند در پذيرفتن و باور حقانيت دين و سپس براي جان سپاري در مسير اهداف ديني مهياتر مي باشند به عبارتي کوتاه جوانان هم در مقام دل سپاري و هم سرسپاري خالص تر، آماده تر و جدي تر هستند.

    قال رسول الله (صلي الله عليه و آله):
    اوصيکم بالشبان خيراً فانهم ارق افئدة، ان الله بعثني بشيراً و نذيراً فحالفني الشبان و خالفني الشيوخ .

    سفارش مي کنم شما را که با جوانان به خوبي و نيکي رفتار کنيد چرا که آنان نازک دل ترند، خداوند مرا به پيامبري برانگيخت جوانان به من گرويدند و ياريم کردند و بزرگسالان به مخالفت برخاستند.
    «سفينة البحار، ج 2، ص 176»

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    نتيجه:





    1- سفارش پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله به مبلغين ديني و فرهنگي «جوان محوري» است.

    2- در سفارش پيامبر حرکت هاي فرهنگي و کار براي جوانان «خير» معرفي شده است .

    3- ممکن است افرادي با اهداف شر نسل جوان را هدف قرار دهند لذا پيامبر اکرم فرمود با نيت خير براي جوانان کار شود.

    4- دليل جوان محوري در امور را پيامبر اکرم اعلام فرمودند چون جوانها دلهاي آماده پذيرش دارند .

    5- دليل دوم جوان محوري تجربه صدر اسلام است که حضرت مي فرمايند جوانان به من روي آورده و با من بيعت کردند ولي بزرگان و شيوخ مخالفت نموده و مبارزه کردند.


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45






    حديث 2

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث علم آموزي وظيفه جوانان شيعي
    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    يکي از نيازهاي جوانان نياز به دانش گسترده و عميق به اسلام يعني فقاهت ديني است چرا که در اين صورت است که جوانان با انديشه اي پاک و عملي صحيح راه روشني براي دنيا و آخرت خود مي پيمايد .


    پيشوايان ديني براي رفع اين نياز نسل جوان از هر امکان معقول و از هر ابزار تربيتي سود برده اند و خود تا سرحد فدا نمودن جان براي هدايت انسانها کوشش نموده اند يکي از ابزارهاي تربيت و تعليم پس از طي مراحل ديگر تربيتي سخت گيري و تنبيه مي باشد در روايت ذيل الذکر امام کاظم عليه السلام برخلاف بعضي از مکاتب تربيتي که به دلائلي همچون جذب جوان براي اهداف دنيائي خود در هيچ شرائطي تنبيه را تجويز نمي کنند براي مسئله اي اساسي و سرنوشت ساز مانند تحصيل دانش دين، تأديب را نيز تجويز مي نمايند.

    قال الکاظم (عليه السلام):
    لو وجدت شابّاً من شبّان الشّيعة لا يتفقّه لضربته ضربةً بالسّيف .

    اگر با جواني از جوانان شيعه برخورد نمايم که آگاهي کافي ديني نداشته باشد او را تنبيه مي کنم .
    «ميزان الحکمه»


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    نتايج:


    1- دانش دين و فقاهت براي جوانان ضروري است.

    2- امام کاظم براي از دست نرفتن جوانان و حفاظت آنان توصيه به فقاهت ديني مي نمايند.

    3- اين روايت در صورت ضرورت براي تربيت تأديب را تجويز مي کند.

    4- براي تأديب فردي آگاه و حاذق و قابل احترام بايد چنين کند. (حضرت کاظم عليه السلام فرمودند: من اگر چنين جواني را بيابم)

    5- تربيت غربي ممکن است تنبيه را براي تربيت توصيه نکند ولي از راههاي ديگر به اغفال جوانان مي پردازد ولي در تربيت دين صادقانه برخورد مي شود.


    6- تأديب نوعي آگاهي بخشي به جوان جهت بيدار نمودن او از نتايج انتخاب غلط و رفتار خطاي اوست چرا که اسلام جوان را براي مسير حق مي خواهد نه براي اهداف دنيايي .



    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45





    حديث 3

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث جوان در زير سايه عرش الهي
    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    يکي از سخت ترين مراحل زندگي و عوالم حيات ما همه انسانها عالم قيامت و حضور در صحنه دادگاه بزرگ الهي است قرآن کريم و روايات صحنه هاي هولناکي را براي آن روز تصوير نموده اند که به راستي گذر از اين صحنه ها براي هر کس ممکن نخواهد بود اما در اين بين انسانهايي به خاطر احراز شايستگي هاي ستودني و يا به دليل انجام رفتارهايي قابل ستايش مورد رحمت الهي قرار گرفته و زير سايبان رحمت و لطف حضرت حق احساس رفاه و آسايش مي کنند.

    از جمله گروههاي اجتماعي که چنين عنايتي را تجربه خواهد نمود جواناني هستند که مراحل رشد شخصيتي خود را با عبادت خدا آميخته و توأمان مي نمايند.

    قال رسول الله (صلي الله عليه و آله):
    سبعة في ظلّ عرش الله عزّوجلّ يوم لاظلّ الا ظلّه: امام عادل و شاب نشأ في عبادة الله عزّوجلّ...

    هفت گروه در قيامت در زير سايه رحمت خدايند: 1- پيشواي عادل 2- جواني که با عبادت خدا مأنوس بوده و بزرگ شود و ...
    «ميزان الحکمة»



    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    نتايج:


    1- همه بايد در دنيا به فکر مراحل آينده زندگي خويش هم باشيم.

    2- روز قيامت روز سختي براي مردم خواهد بود.

    3- مراحل رشد و شکوفائي شخصيت جوان مي تواند در مسير عبادت خدا باشد.

    4- مراحل رشد و شکوفائي شخصيت جوان مي تواند در مسير عبادت خدا نباشد.

    5- در صورت انتخاب مسير خدا و پيروي و عبادت حضرت حق سايباني از رحمت الهي در آخرت جوان را احاطه مي کند.


    6- بشارت به سايباني رحمت الهي کنايه از تجسم اعمال است به اين معني که جوان با انتخاب عبادت در همين دنيا سپري از رحمت الهي و عافيت از خشم خدا را براي خود فراهم نموده است .

    7- جوان اهل عبادت احساس رحمت الهي را در همين دنيا هم مي تواند تجربه کند.



    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45






    حديث 4

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    جوان و پاداش 72 صديقجوان و جواني در آيينۀ احاديث



    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    در مسير همه انسانها هميشه انتخاب دو راه زشت و زيبا و حق و باطل وجود دارد چرا که انساني داراي خلقتي دو سويه براي انتخابگري است انا هديناه السبيل اما شاکرا و اما کفورا.

    در عالم ملکي به جهت جاذبه هاي فريبنده دنيا معمولا انسانها در انتخاب به سوي انتخاب لذتها و راههاي کوتاه دنيائي گرايش دارند در اين بين جوانان به اقتضاي وفور احساسات و نوطلبي و لذت گرائي در اين انتخاب آمادگي بيشتر دارند حال اگر جواني با خردمندي و کنترل اميال و احساسات به انتخابي خلاف دنياگرائي دست زد جواني ستودني و قابل براي پاداشهاي فراوان مي باشد اين هم نه به مقدار يک انسان شايسته بلکه به اندازه دهها فرد شايسته.

    قال رسول الله (صلي الله عليه و آله) :
    ما من شاب يدع لله الدنيا و لهوها و اهرم شبابه في طاعة الله الّا أعطاه الله أجر اثنين و سبعين صديقا .


    جواني نيست که براي خدا مظاهر فريبنده دنيا را رها کند و جوانيش را در پيروي خدا به پيري برساند مگر اينکه پاداش 72 صديق را خواهد داشت.
    «ميزان الحکمه»



    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    از اين روايت برداشت مي شود:

    1- جوانان از نظر مسير طبيعي به سوي دنيا و لهويات گرايش دارند.

    2- متارکه لهويات و امور دنيائي براي اين نسل کاري شدني است.

    3- ترک دنيا براي جوانان کاري بس مشکل و نياز به مجاهده نفس دارد.


    4- به همين دليل پاداش اين مجاهده بسيار بالا يعني برابر با پاداش 72 صديق مي باشد.

    5- صديقين گروهي از بهترين بندگان شايسته خدا مي باشند که قول و فعل و نيات آنها همه و همه براساس حق مي باشد.


    6- اينکه پاداش جوان آخرت گرا و معنوي را مساوي 72 صديق قرار داده اند به جهت تأثيرات مهم اجتماعي است که يک جوان دين محور در جامعه مي تواند داشته باشد ( آثار وجودي 72 صديق)

    7- تشويق و بشارات و پاداشهاي بالا براي جوانان شايسته و صالح بايد در نظر گرفت.


    8- بشارت و پاداش براي تربيت جوانان لازم و مفيد و مؤثر است.

    9- ترک دنيا بايد به انگيزه مقدس الهي باشد (يدع الله)


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45






    حديث 5

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    سيادت طلبيجوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    يکي از روحيات دوره جواني اضطراب خاطر و نگراني مخصوصا نگراني نسبت به شخصيت اجتماعي در آينده مي باشد. يک جوان حق دارد در مورد سرنوشت آينده خود و راجع به زندگي فرداي خود کاملا نگران و مشوش باشد لکن بايد عواملي منطقي و اصولي را فرا راه او قرار داد تا او هم با انتخاب و جديت اين نگراني را تقليل دهد و به صفر برساند حرفه آموزي و هنرآموزي و وجدان کاري داشتن عمدتا مي تواند نگراني هاي اقتصادي فرد را از بين ببرد.

    بالا بردن ارزشهاي شخصيتي خود از طريق اخلاق و معنويت و علم آموزي و تربيت هم يکي از عمده ترين نگراني هاي جوانان را حل مي کند و آن جايگاه اجتماعي و موقعيت و سيادت گروهي مي باشد.

    قال علي (عليه السلام) :
    تَعَلّموا العِلمَُ صِغاراً تَسَوّدوا به کِباراً .


    در خردسالي علم بياموزيد تا در بزرگسالي به برتري و سيادت نائل آئيد .
    «کتاب الحديث، ج 2»

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    نکات

    1- هر جوان نياز به راهنمائي و ارشاد براي کسب و موقعيت و سيادت اجتماعي در آينده دارد.


    2- غفلت و کوتاهي آينده فرد را به مخاطره مي اندازد.

    3- يکي از بهترين و موفق ترين و اصولي ترين راههاي کسب سيادت، علم آموزي و تحصيل علم است.


    4- بين دوره هاي زندگي انسان در تکامل و يا انحطاط ارتباط تنگاتنگي وجود دارد يعني کوتاهي در دوران نوجواني شکست در بزرگسالي را به همراه خواهد داشت و تلاش در دوره اوليه سيادت دوران بعدي را به دنبال مي آورد.


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45





    حديث 6

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    علم آموزيجوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    يکي از عوامل مهم تربيتي که در تکامل و احياء شخصيت اثر اساسي و مهم دارد علم آموزي و يادگيري و آشنائي با علوم و فنون گوناگون است.

    در گفته هاي مختلف از معصومين عليهم السلام آورده شده که جوانان و نوجوانان را سفارش به آموختن و يا آموزگاري مي کنند و به علت اهميت آن تنبيه را نيز تجويز نمودند اما با همه اين تأکيدات توصيه به آموختن هر علمي و هر آموزه اي نمي شود بلکه خواسته شده به آموزه هاي نافع و مفيد و زندگي ساز روي آورده شود و با آينده نگري و بصيرت کامل به آموزشها و حرفه هائي بپردازند تا در زندگي ديني و دنيائي آينده ي آنان مؤثر و مفيد باشد براي تشخيص علوم و فنون نافع نيازمنديهاي آينده مطالبات گوناگون از فرد همچنين مسئوليتهاي فرد مي تواند ملاک قرار گيرد.

    مثلا يک دختر جوان يکي از مسئوليتهاي آينده او سمت همسري و ديگري مادري است به همين دليل بايد دانستنيهاي مفيد براي اين دو مسئوليت را در دوران قبل از ازدواج براي خود فراهم آورد.

    يک جوان پسر يکي از فوري ترين نيازهاي او اطلاعات اقتصادي براي فعاليتهاي صحيح و سودآور اقتصادي، مديريت خانواده و علم به مسئوليتهاي پدري است.

    حضرت علي عليه السلام در اين مورد توصيه به جوانان دارند.
    حضرت علي (عليه السلام):
    اولي الاشياء ان يتعلمها الاحداث الاشياء التي اذا صاروا رجالا احتاجوا اليها.

    بهترين آموزه هاي دوران جواني آموزه هائي است که در دوره بزرگسالي مورد نياز فرد باشد.
    «جوان فلسفي، ص 401»


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    نکات

    1- جوانان براي موفقيتهاي علمي و عملي بايد براساس يک اولويت بندي صحيح زندگي خود را مرتب نمايند.

    2- اولويت بندي آموزه ها و اطلاعات لازم است.

    3- گاهي جوانان عمر را صرف يادگيري مسائل غير مفيد مي کنند.


    4- يکي از مهمترين ملاکهاي اولويت بندي نياز آينده مي باشد.

    5- در بزرگسالي يکي از احتياجات جدي زندگي اطلاعات و علوم و فنون بدست آمده در دوره جواني است.

    6- آموزشهاي دوره جواني پشتوانه و ذخيره زندگي در دوره پيري است.



    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45





    حديث 7

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    روند تکاملي تاريخ جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    در بين آيات قرآن و سخنان پيشوايان دين در مورد روند تکاملي تاريخ و تحولات و پيشرفتها و در نقطه مقابل انحطاطها و مشکلات آن اطلاعاتي در اختيار بشر نهاده شده است .

    به طور مثال در سوره مائده مي فرمايد: يا ايها الذين امنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف ياتي الله بقوم يحبهم و يحبونه و... .

    اين آيه شريفه گروندگان به اسلام را به دو گروه مرتد يعني برگشت کنندگان از اصول و ارزشهاي ديني و در نقطه مقابل گروهي جانشين با خصلتهاي همچون محبوب خدا بودن، محب خدا بودن تقسيم مي کند.

    علامه طباطبائي در تفسير الميزان مي فرمايد اين يک پيش بيني تاريخي در قرآن کريم است که چنين اتفاقي خواهد افتاد در سخنان اهل بيت ضمن تأييد اين خبر غيبي قرآني مجموعه اي از ويژگيهاي مردم در اين دوره ( دوره بازگشت) که معروف به دوره آخرالزمان است تبيين شده است در بين اين سخنان تعدادي از آنها مربوط به جوانان و حالات و بحرانهاي مربوط به آنان مي باشد.
    روي عن النبي (صلي الله عليه و آله):

    انه نظر الي بعض الاطفال فقال: ويل لأولاد آخر الزمان من آبائهم. فقيل يا رسول الله من آبائهم المشرکين، فقال لا، من آبائهم المؤمنين لا يعلمونهم شيئا من الفرائض و اذا تعلموا اولادهم منعوهم و رضوا عنهم بعرض يسير من الدنيا فانا منهم بريء و هم مني برآء».

    «رسول اکرم بعضي از کودکان را ديد و فرمود: واي بر فرزندان آخر زمان از پدرانشان. عرض شد يا رسول الله از پدران مشرک آنها، فرمود نه بلکه از پدران مسلمانشان که هيچ چيز از فرائض مذهبي را به آنان نمي آموزند و اگر خود فرزندان پاره اي از مسائل ديني را فراگيرند آنها را بازمي دارند و به کالاي کمي از دنيا براي آنها راضي مي شوند پس من از آنها بي زارم و آنان نيز از من دور هستند.»

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    پيام هاي اين روايت:



    1- دوره اي سخت براي جوانان و نوجوانان پيش بيني شده است.

    2- در اين دوره نه تنها اجتماع، و نهادهاي مدني آن بلکه خانواده و والدين هم براي دين داري جوانان گاهي ايجاد مانع و يا کم کاري مي کنند.

    3- مشکل عمده والدين در اين دوره عدم احساس وظيفه در موضوع تربيت ديني فرزندان خود مي باشد.


    4- مشکل بدتر از بي تفاوتي مانع تراشي والدين براي التزام به دين و انجام آداب ديني مي باشد.

    5- در اين دوره معمولا والدين مشوق فرزندان خود به دنياگرائي و شهوات هستند.


    6- در اين دوره نياز عمده ي جوانان، دعوت کنندگان به سوي دين و ارائه دين صحيح مي باشد (اذا تعلموا اولادهم منعوهم)

    7- والدين اگر به فکر دين فرزندان خود نباشند مورد خشم پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله هستند (انا منهم بريء)


    8- نتيجه کوتاهي والدين در دين داري فرزندان فاصله گرفتن خود آنان از دين و پيامبر اکرم مي باشد. (و هم مني براء)


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45






    حديث 8

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    بهترين جوانان جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    وجود علائم و نشانه هاي خيريت و خوبي از پديده هاي مبارک شخصيتي در فرد مي باشد در دهها علامت و خصلت براي رسيدن به مقام برتري لازم است.

    در اين روايت پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله يکي از نشانه هاي فضيلت در پير و يکي از نشانه هاي فضيلت در جوان را معرفي نمودند.

    معمولا جواني از نظر پوشش، گفتار، سلوک و تقاضاها و خواهشهاي نفساني اقتضائاتي برخلاف دوره پيري دارد مانند: نوپوشي، پرکلامي، شوريدگي، شکاکيت ديني، آزادي از قيود، ميل گرائي و ... و دوران پيري در صورت تربيت صحيح و سير طبيعي در رشد و ارضاء صحيح و به موقع نيازمنديهاي روحي حالات خاص خود را دارد که از جمله آنها اين حالات است: تجربه اندوزي، وقار، عبادت پيشگي، توبه و جبران خطاهاي گذشته، احتياط بيشتر در اقدامات، به ياد مرگ بودن.

    پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در کلامي مبارک مي فرمايند يکي از نشانه هاي خيريت جوان اين است که از نظر خصلتهاي مثبت خود را به خصلتهاي افراد پير تزيين دهد مثلا بسان انساني باتجربه، و ساخته شده همت عالي او عبادت و پيروي خدا باشد در زندگي با دقت و احتياط بيشتر حرکت کند و از شتابزدگي پرهيز نمايد و به عبارتي طوري زندگي کند که گويا دور دوم زندگي اوست.

    امروزه اين پديده را شاهد هستيم که جواناني مطالعاتي صدها ساله دارند و معروف به دانشمندان جوان هستند و...
    از طرفي گاهي افراد پيري هستند که متأسفانه در اين دوره زندگي به خاطر وجود بعضي از کمبودهاي دوران جواني و يا به خاطر غفلت و عدم آگاهي تلاش مي کنند صفات منفي دوره جواني را همچنان در خود نگهدارند اين ها بدترين پيرها هستند.


    قال رسول الله (صلي الله عليه و آله):
    خير شبابکم مَن تشبه بکهولکم و شر کهولکم مَن تشبه بشبابکم.

    بهترين جوانان شما کساني هستند که شبيه به پيران (خردمند و با تجربه) باشند و بدترين پيران شما کساني هستند که شبيه جوانان باشند.

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    نکات:



    1- شباهت طبقه اي به طبقه اي يا گروه سني به گروه سني ديگر ممکن است.

    2- اين شباهت براي بعضي مثبت و خير و براي گروهي منفي و شر است.

    3- يکي از نشانه هاي جوان موفق و برتر کسب صفات مثبت دوران پيري است.


    4- بايد صفات مثبت و سازنده دوران پيري را شناخت و به جوانان معرفي کرد.

    5- جوانان بايد طوري خود را بسازند تا اينکه در دوران پيري احساس بازگشت به دوران جواني و ارتکاب رفتارهاي جوانان را نداشته باشند و نخواهند نقش جوانان را بازي کنند. (و شر کهولکم من تشبه بشبابکم).



    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45





    حديث 9

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث
    حالات جواني جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    موهوم بافي، خيال پردازي، بازي با آرزوها، ميل به استثنائي بودن، قانون شکني، خشم و گاهي حاکميت شهوت و هوسراني برخي از روحيات و حالات دوران جواني است بسياري از اين حالات در صورت تقويت دانش و خردمندي و فضاي خوب تربيتي قابل کنترل مي باشد اما در صورتي که اين خصلتها کنترل نشود جوان را به مرز جنون و انجام رفتارهاي غيرعقلاني و افکار غير خردمندانه نزديک و نزديک مي کند.

    پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله جواني و حالات جواني را شاخه و شعبه اي از جنون معرفي مي نمايند لذا بر جوانان ماست که با مطالعه دقيق روحيات و اعمال و عکس العملهاي صادر از خود وجود حالات منفي را در خود به حداقل برسانند.

    قال رسول الله (صلي الله عليه و آله):
    الشباب شعبة من الجنون.
    جواني (به خاطر غلبه احساسات و کم تجربگي) شعبه اي از بي خردي است.


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    نتيجه:



    1- حالاتي در جواني وجود دارد که جنبه عقلاني ندارد.

    2- حالات غير عقلاني دوره جواني را بايد شناخت.

    3- اگر اين حالات منفي شناخته و کنترل نشود از ضعف عقل گذشته به جنون و ديوانگي مي انجامد.


    4- عقل به دو قسم نظري و عملي تقسيم مي شود.

    5- جنون دوره جواني ممکن است مربوط به ضعف عقل نظري و يا عقل عملي يا هر دو آنها باشد.


    6- جوانان از راهها و شيوه هايي همچون تجربه اندوزي، استفاده از تجربه ديگران، تربيت صحيح، علم تاريخ مي توانند خردمندي را در خود تقويت نمايند.


    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    1,774
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 روز 5 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    82
    آپلود
    0
    گالری
    45





    حديث 10
    جوان و جواني در آيينۀ احاديثجوانان کانون تبليغات جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    جوان و جواني در آيينۀ احاديث

    تجربه تاريخي و شواهد و تجربيات گواهي مي دهد که دين پذيري و ولايت پذيري براي مردم کاري سخت و مشکل مي باشد چرا که وجود قدرتهاي بانفوذ و حيله گريهاي فراوان، مشغوليات به دنيا، تبليغات بر عليه دين و اصول ديني، معمولا فاصله اي بين مردم و دين ايجاد مي کند کساني که درصدد ترويج حق و دين باوري مردم هستند بايد با شيوه هاي جذب آشنا بوده و ضمن آگاهي از روحيات مردم ( مردم شناسي) خصلتهاي رواني طبقات مردم را نيز بدانند تا تلاش آنان توأم با موفقيت باشد.

    در روايت زير مي خوانيم که امام صادق عليه السلام در هنگام گزارش گرفتن از يک مبلغ ديني و عدم رضايت او از اقبال مردم به او توصيه مي نمايند که عمده سرمايه تبليغي خود متوجه نسل جوان نمايد چرا که آنان آمادگي پذيرش بيشتري دارند.

    نکته مهمي که در اينجا لازم به تذکر است اينکه اساسا اين ديدگاه بايد در همه مبلغين ما به وجود آيد که هدف کارهاي مهم تبليغي خود را نسل جوان قرار دهند و تلاش کنند ضمن آشنائي با آداب تبليغ ويژه جوانان با ادبيات خاص گفتگوي با اين نسل و نيازهاي آنان خود را مهياي ورود به اين ميدان نمايند.

    عن مولانا الصادق (عليه السلام) للأحول:
    اتيت البصرة؟ قال: نعم، قال عليه السلام: کيف رأيت مسارعة الناس في هذا الامر و دخولهم فيه؟ فقال: و الله انهم لقليل، و لقد فعلوا ذلک وان ذلک لقليل، فقال: عليک بالأحداث، فانهم اسرع الي کل خير.

    احول مي گويد امام صادق عليه السلام فرمودند به بصره رفتي؟ گفتم آري. فرمودند استقبال مردم را از مکتب اهل بيت چگونه ديدي؟ گفتم کمتر استقبال مي کنند. حضرت فرمودند: بر تو باد که با جوانان کار کني، چرا که آنان به سوي خير رغبت و سرعت بيشتري دارند.

    جوان و جواني در آيينۀ احاديث


    نتيجه:


    1- عدم موفقيت سازمانها و يا مبلغين عدم توجه به جوانان و عدول از اصل جوان محوري است.


    2- مبلغين ما بايد گزارش کار خود به افراد خيّر ارائه دهند و از آنان کسب راهنمائي نمايند.

    3- کار مبلغين بايد ارزيابي شود و نقاط ضعف آنها به آنان گوشزد شود.


    4- جوان محوري يکي از اصلي ترين علل موفقيت در تبليغ دين است لذا بايد آنان کانون تبليغ ديني قرار گيرند.

    5- مبلغين ما در صورت عدم شناخت جوانان و ضعف در ايجاد ارتباط با جوانان با موفقيت چشمگير روبرو نخواهند شد.


    6- لازم است مبلغين ما ادبيات خاص گفتگو و تبليغ با جوانان را بدانند و همت عالي آنان تماس و تبليغ بر جوانان باشد.

    7- در بين طبقات و گروههاي اجتماعي جوانان آماده ترين گروه براي پذيرش دين و ولايت هستند.


    8- جوانان به خاطر نو بودن شخصيت و آمادگي براي پذيرش خوبي ها آمادگي براي پذيرش هر کار خيري را دارند (اسرع الي کل خير).



    برگ در انتهای زوال می افتد و میوه در ابتدای کمال
    ؛
    بنگر چگونه می افتی همچون برگی زرد یا سیبی سرخ


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. زن در آيين مسيح
    توسط حکمتی فرد در انجمن قرآن و معرفی ادیان
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۲/۱۳, ۱۱:۳۱
  2. درباره ي حفظ قرآن راهنماييم كنيد
    توسط فاطما در انجمن حفظ قرآن
    پاسخ: 29
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۲۵, ۱۸:۵۰
  3. زن حايض در آيين يهود
    توسط حکمتی فرد در انجمن قرآن و معرفی ادیان
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۱/۰۲, ۲۱:۱۰
  4. تبيين علم ديني از نگاه دكتر گلشني
    توسط theological در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۵
  5. آيين ازدواج در نظام هستى
    توسط mohammadhashem در انجمن ازدواج و خانواده
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۶/۱۰/۰۱, ۱۸:۲۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود