صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قدمگاه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قدمگاه




    سلام
    نميدونم سوالم را در جاي مناسبي مي پرسم يا نه.
    ----------
    قدمگاه يعني چه؟ چرا به بعضي جاها قدگاه ميگن؟ و چرا اين مكانها مقدس هستند؟
    آيا در كشورهاي ديگر نيز قدمگاه هست؟ چند نمونه از قدمگاههاي كشور خودمان را ذكر كنيد.
    ----------
    با تشكر


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۳ در ساعت ۱۰:۱۸
    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    سلام
    نميدونم سوالم را در جاي مناسبي مي پرسم يا نه.
    ----------
    قدمگاه يعني چه؟ چرا به بعضي جاها قدگاه ميگن؟ و چرا اين مكانها مقدس هستند؟
    آيا در كشورهاي ديگر نيز قدمگاه هست؟ چند نمونه از قدمگاههاي كشور خودمان را ذكر كنيد.
    ----------
    با تشكر


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به سوالاتي كه فرموده ايد،مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم مفيد واقع گردد:

    در لغتنامه های پارسی، قدمگاه به معنی جای نهادن قدم، طهارت خانه، جایی که پای پیامبری یا امامی و یا یک ولی به آنجا رسیده باشد یا اثری از آن در سنگ باشد، آمده است. البته در اینجا منظور همان معنای سوم است.در ایران قدمگاه های بسیاری وجود دارد که هر کدام را به یکی از امامان و یا پیامبران نسبت می دهند.

    علت قداست قدمگاهها اين است كه در تفكر شيعي، ائمه و بزرگان دين جايگاه بس بلند داشته و داراي كرامات هستند،لذا هر مكان و هر چيزي كه منتسب به آن بزرگواران باشد مورد احترام و تقديس قرار مي گيرد.

    رد پاي ائمه بر سنگ ها كه با عنوان قدمگاه ها ياد مي شود، واقعيت نداشته و نوعي مبالغه گرايي است كه معمولاً از سوي توده مردم و غالباً بر اساس يك خواب، شكل گرفته و در جامعه فرهنگ سازي شده و شهرت يافته است. البته ائمه از برخي سرزمين ها عبور نموده اند،و همين عبور فوايد و پيامدهاي معنوي و مادي داشته؛ اما باقي ماندن رد پاي آن حضرات بر سنگ ها خالي از واقعيت است، يا حداقل اثبات آن بسيار مشكل است.

    در كشور ما تعداد بيشماري قدمگاه وجود دارد،كه قطعاً غالب آنها واقعيت ندارد،چرا كه هيچگاه بنابرنقل تاريخ قطعي هيچ امامي به آن مناطق سفر نكرده است.

    برخي ا زقدمگاههاي شناخته شده در ايران عبارتند از:

    - قدمگاه امام رضا(ع) در نيشابور.

    - قدمگاه مارم در شهر فين بندر عباس از استان هرمزگان.

    - قدمگاه حضرت عباس عليه السلام در سرپل ذهاب

    - قدمگاه عباس بن على عليه السلام در سمنان

    - قدمگاه محله عباس در شهر شوشتر

    - بقعه قدمگاه ابوالفضل عليه السلام در جاده دزفول - شوشتر

    - قدمگاه امیر المومنین(استان بوشهر)

    - قدمگاه حضرت علی(ع)(استان بوشهر)


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشكر از جناب پاسخگوی تاریخی 1
    يك سوالم جا مانده: آيا در كشورهاي ديگر مسلمان و غير مسلمان هم به چنين مكانهايي اعتقاد دارند؟ و يا مختص به فرهنگ و اعتقادات كشور خودمون است؟

    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    با تشكر از جناب پاسخگوی تاریخی 1
    يك سوالم جا مانده: آيا در كشورهاي ديگر مسلمان و غير مسلمان هم به چنين مكانهايي اعتقاد دارند؟ و يا مختص به فرهنگ و اعتقادات كشور خودمون است؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در رابطه با اينكه آيا در كشورهاي ديگر هم چنين مكانهايي هست يا خير؟ بايد عرض كنم در برخي ديگر از كشورها هم قدمگاههايي وجود دارد كه شناسايي و معرفي همه آنها نيازمند تحقيق و برسي مفصلي است كه اينجا مجال آن نيست،برخي از آنها عبارتند از:

    - قدمگاه امام رضا(ع) شهر مرو كه در كشور تركمنستان واقع شده است.

    - قدمگاه امام زمان(عج) در شهر سامراء

    - قدمگاه امام علي(ع) در شهر بصره عراق.

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد مقامات ائمه و بعضي از انبياء هم توضيحي دهيد.
    مثل مقام حضرت ابراهيم
    يا مقام امام علي عليه السلام در مسجد كوفه
    يا مقام حضرت موسي در مسجد كوفه

    اين مقامها يعني چي؟ چرا اين اصطلاح را به كار ميبرند و به ائمه يا انبياء اختصاص ميدهند؟

    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    در مورد مقامات ائمه و بعضي از انبياء هم توضيحي دهيد.
    مثل مقام حضرت ابراهيم
    يا مقام امام علي عليه السلام در مسجد كوفه
    يا مقام حضرت موسي در مسجد كوفه

    اين مقامها يعني چي؟ چرا اين اصطلاح را به كار ميبرند و به ائمه يا انبياء اختصاص ميدهند؟

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در رابطه با مكانهايي كه با عنوان «مقام» منتسب به انبياء الهي و يا ائمه(عليهم السلام) هستند،بايد عرض كنم،علت ناميدن اين مكانها به نام مقام فلان پيامبر يا امام،اين است كه طبق نقل تاريخ و يا روايات،آن نبي يا امام در آن مكان خاص مدتي اقامت داشته يا حادثه خاصي در آن محل رخ داده است،بعنوان مثال مقام حضرت آدم در مسجد كوفه است كه گفته مي شود:

    این جا همان جایی است که توبه ی آدم پذیرفته شد و جبرئیل به آدم (ع) آموخت که خدا را به پنج تن قسم دهد.حضرت امیر(ع) در کنار این ستون بسیار نماز می خوانده، از همین رو این مقام به مقام امیرالمؤمنین(ع) نیز معروف است.

    در روايتي از امام صادق(ع) آمده است در شب معراج جبرئيل به پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) عرض کرد:
    ‌اين جا نماز گاه پدرت آدم وعبادتگاه پيامبران است، در اينجا فرود آي ونماز بگذار. پس آن حضرت فرود آمد ونماز گذارد، آن گاه به سوي آسمان معراج نمود.(1)

    از ديگر مقامهاي مسجد كوفه مقام امام سجاد(ع) است چرا كه آن حضرت صرفاً براي نماز گزاردن در مسجد کوفه رنج سفر برخود هموار نموده واز مدينه منوره به مسجد آمده است.(2)

    مقام حضرت نوح(ع):

    امام رضا (عليه‌السلام) فرمود:
    ‌مسجد کوفه خانه‌ي حضرت نوح بود اگر کسي يک صد بار وارد شود، يک صد بار خداوند براي او آمرزش مي‌نويسد زيرا دعاي طلب آمرزش حضرت نوح در آنجاست.(3)
    يا مقام دكة القضا در مسجد كوفه كه محل سكويي است امام علي(ع) از آن برای قضاوت استفاده می کردند.

    مقام جبرئيل
    ستون پنجم منصوب به حضرت جبرئيل مي باشد. درشب معراج که پيامبرگرامي(صلي الله عليه و آله)از بيت الحرام به مسجدالاقصي در حرکت بود، هنگامي که به سرزمين کوفه رسيد، جبرئيل به پيامبر فرمود: اي رسول خدا، اکنون مقابل مسجد کوفه ايد، پيامبر با اجازه
    خداوند در آن دو رکعت نماز گزارد. همچنين امام حسن(عليه السلام) در نزديکي اين ستون نماز مي خواند، لذا به مقام امام حسن نيز معروف است.

    مقام حضرت ابراهيم(عليه السلام)در مسجد كوفه:
    ستون چهارم مسجد، جنب باب انماط مکاني است که حضرت ابراهيم(عليه السلام) در آنجا نماز خوانده است. در اين مقام مقدس چهار رکعت نماز، در دو رکعت اوّل حمد و توحيد و در دو رکعت دوم، حمد و قدر بخواند.




    در مورد مقام حضرت ابراهيم در مكه مكرمه هم بايد عرض كنم:

    قدمگاه

    مقام (به فتح ميم) در لغت به ‏معناى محل قيام و جاىِ ايستادن است و در اينجا مقصود همان سنگى است كه ابراهيم خليل (عليه‏السلام) هنگام بناى كعبه بر آن ايستاد و با دستيارى اسماعيل (عليه‏ السلام) خانه كعبه را برافراشتند و به روايتى، سنگى كه حضرت ابراهيم پس از بناى كعبه بر آن ايستاد و آهنگ حج داد و مردم را فراخواند تا به طواف بيت عتيق بيايند و هنگام ايستادن اثر پاى او بر آن سنگ نقش بست.

    بنابراين هر يك از اين مكانها كه بعنوان مقام مشهور هستند،بخاطر حضور يكي از انسانهاي برگزيده خدا و حادثه اي كه منتسب به آن بزرگواران است،به اين نامها معرف شده اند كه مقامهاي مسجد كوفه هر كدام نماز و دعايي دارند كه ارزش و ثواب زيادي د رروايات براي آن وارد شده است كه انشاءالله خداوند به همه ما توفيق زيارت و بهره مندي از بركات اين اماكن مقدس را روزي بفرمايد.

    پي نوشتها:

    (1). کافي، ج 8، ص 235؛ بحار الانوار، ج 100، ص 387.

    (2). تهذيب الاحکام، ج 3، ص 251؛ ج 6. ص 32؛ مزار شيخ مفيد، ص 21؛ روضه الواعظين، ج 2، ص 377؛ مصباح الزّائر، ص 99.

    (3). کمال الدين، ج 2، ص 408. بحار الانوار، ج 51، ص 113.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۲۴ در ساعت ۲۳:۱۹


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    7 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    • حرم همه ائمه سرداب دارد؟ساير اهل بيت و امامزادگان هم سرداب دارند؟
    • اصلا سرداب به كجا گفته ميشود؟
    • درست است كه امكان رفتن به سرداب امام علي عليه السلام وجود ندارد؟

    *** السلام عليك يا ابا عيدالله الحسين عليه السلام ***

  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رد باد نمایش پست
    • حرم همه ائمه سرداب دارد؟ساير اهل بيت و امامزادگان هم سرداب دارند؟
    • اصلا سرداب به كجا گفته ميشود؟
    • درست است كه امكان رفتن به سرداب امام علي عليه السلام وجود ندارد؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    قبور همۀ ائمه علیهم السلام در سرداب هستند.اما اينكه آيا ساير اهل بيت و امام زادگان هم در سرداب هستند يا خير؟ اطلاعات دقيقي در دست نيست.اما از برخي نقل ها استفاده مي شود كه برخي از آنها در سرداب هستند.

    اما اينكه سرداب به كجا گفته مي شود:

    سرداب و سردابه به خانه‌ای گفته می‌شود که آن را در زمان‌های سابق ـ به ویژه در مناطق گرمسیر ـ در آن موقع که هنوز وسایلی چون کولر، پنکه، یخچال و... ساخته نشده بود، در زمین می‌ساختند تا در ایام بسیار گرم تابستان از طریق سکونت در آنجا از گزند گرما در امان باشند و به وسیله قرار دادن اغذیه و اشربه فاسد شدنی در این مکان، از فاسد شدن آنها جلوگیری نمایند
    مرحوم دهخدا دراین‌باره می‌نویسد:
    سرداب خانه‌ای را گویند که در زمین سازند، تا در گرما به آن پناه برند و آب در آنجا نگاه دارند تا سرد بماند..(1)

    بنده متوجه منظور شما از اينكه رفتن به سرداب امام علي(ع) امكان ندارد،نشده ام،اما بايد عرض كنم معمولاً در حرم تمام ائمه(ع) از رفتن به سرداب براي زيارت،جلوگيري مي كنند.

    پي نوشتها:

    (1). لغت‌نامه دهخدا ، ج 9، ص 13586.


  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 8 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يعني قدمگاه امام رضا حقيقت نداره
    پس اونجا مكاني خرافيه
    پس اين همه مردم كه رفتن حاجت گرفتن ؟




  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط متين فر نمایش پست
    يعني قدمگاه امام رضا حقيقت نداره
    پس اونجا مكاني خرافيه
    پس اين همه مردم كه رفتن حاجت گرفتن ؟
    با عرض سلام

    مطالب شما اينگونه وانمود مي كند كه بنده يا يكي از دوستان در اين بحث قدمگاه امام رضا(ع) در نيشابور را مكاني خرافي معرفي كرده باشيم،حال آنكه مطالعه دقيق مطالب پست هاي قبلي چنين مطلبي را نمي رساند.

    بنده در پست دوم اينگونه آورده بودم كه:

    رد پاي ائمه بر سنگ ها كه با عنوان قدمگاه ها ياد مي شود، واقعيت نداشته و نوعي مبالغه گرايي است كه معمولاً از سوي توده مردم و غالباً بر اساس يك خواب، شكل گرفته و در جامعه فرهنگ سازي شده و شهرت يافته است.

    اگر منظور شما اين عبارت بنده باشد،همانگونه كه ملاحظه مي فرماييد بنده وجود رد پا بر سنگها را غير واقعي معرفي كرده و اين به معناي نادرست و خرافي دانستن مكان معروف به قدمگاه نمي باشد.بنده در ادامه همان مطلب عرض كردم:

    البته ائمه از برخي سرزمين ها عبور نموده اند،و همين عبور فوايد و پيامدهاي معنوي و مادي داشته؛ اما باقي ماندن رد پاي آن حضرات بر سنگ ها خالي از واقعيت است، يا حداقل اثبات آن بسيار مشكل است.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود