صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اوقات نماز

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اوقات نماز




    طَرَفَيِ النَّهارِ در آیه :

    هود : 114 وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرين‏

    در همه ترجمه های قرانی عبارت طَرَفَيِ النَّهارِ به دو طرف روز ترجمه شده است.

    حال پرسش این است که از نظر دستور زبان عربی آیا این ترجمه صحیح است؟ با توجه به اینکه جمع تثنیه " طرف " عبارت است از " طرفان " و یا " طرفین " و اینکه چرا نمی توانیم بگوییم " طرفان النهار " و یا " طرفین النهار " ؟

    با سپاس



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۰:۰۰

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    با سلام و درود


    «
    طَرَفَيِ النَّهارِ»، ظرف است و منصوب، نصب آن هم به "یاء" است یعنی تثنیه آن طرفین می شود که در حال اضافه، نون آن افتاده است. (ر.ک: إعراب القرآن، نحاس، ج ‏2، ص 187)

    در حال اضافه، نون تأنیث، جمع و نون تنوین می افتد.


    بنا بر این، "طرف" چون طرف است منصوب می باشد و نصب آن با الف نیست بلکه با یاء است، یعنی تثنیه آن، طرفین می شود؛ و چون مضاف واقع شده است، نون آن افتاده و تبدیل به "طرفی" شده است.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 4


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    فرموده اید که " در حال اضافه، نون تأنیث، جمع و نون تنوین می افتد. "

    اگر امکان داشته باشد مثالی بزنید تا مشخص شود که این قاعده زبان عربی دز مواردی دیگر نیز صادق است و تنها منحصر به طرفی النهار نیست.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    حذف نون تأنیث: يا صاحِبَيِ السِّجْنِ

    حذف نون جمع: مُهْطِعينَ مُقْنِعي‏ رُؤُسِهِمْ

    حذف نون تنوین: جَنَّاتُ عَدْنٍ

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    فرموده اید که " در حال اضافه، نون تأنیث، جمع و نون تنوین می افتد. "

    اگر امکان داشته باشد مثالی بزنید تا مشخص شود که این قاعده زبان عربی دز مواردی دیگر نیز صادق است و تنها منحصر به طرفی النهار نیست.



    با سلام و درود

    می توانید به کتاب "مغنی اللبیب"، ابن هشام، ج 2، ص 643 مراجعه کنید.


    در آن جا این مطلب بیان شده است و مثالهایی هم ذکر شده، از جمله:


    «تَبَّتْ يَدا أَبي‏ لَهَبٍ وَ تَبَّ» (مسد،1)، که "یدان" بوده و در اثر اضافه، نون تثنیه حذف شده است.


    «إِنَّا مُرْسِلُوا النَّاقَةِ» (قمر، 27)، که "مرسلون" بوده و در اثر اضافه، نون جمه حذف شده است.


    در مرد حذف تنوین هم ایشان به اضافه شدن "غلام" به کاف، اشاره نموده و می گوید در عبارت "غلامک"، تنوین غلام، در اثر اضافه خذف شده است.

    البته در این زمینه هم مثالهای زیادی وجود دارد، مانند «اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»(زمر، 62)، که "خالق" به کل، اضافه شده و تنوین آن در اثر اضافه، حذف شده است.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 3


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    با سپاس

    1. پس نون تثنیه در عبارت طرفی النهار حذف شده است و معنی این عبارت دو طرف و یا دو جانب روز است ولی نظر و رای مفسران قرانی در خصوص مصداق این عبارت متفاوت است:


    تفسیر المیزان : نماز های صبح و عصر

    تفسیر جوامع الجامع : نمازهای صبح و مغرب

    تفسیر آسان : نمازهای صبح و ظهر و عصر

    تفسیر عاملی : (طبری ) عموم مفسّرين اتّفاق كرده‏اند كه مقصود از كلمه‏ى «طَرَفَيِ النَّهارِ» يكى نماز صبح است ولى در ديگرى اختلاف كرده‏اند. بعضى گفته‏اند: مقصود ظهر و عصر است، بعضى گفته اند: مقصود فقطّ نماز عصر است، بعضى گفته‏اند: مقصود نماز مغرب است. و چون همه متّفق هستند كه يكى از دو طرف پيش از طلوع آفتاب است، كه نماز صبح باشد، پس آن طرف ديگر نماز مغرب است كه بعد از غروب آفتاب است.

    به نظر جنابعالی علت این همه اختلاف چیست؟

    2. اگر بحث در خصوص این آیه را به بعد موکول کنیم به نظر می رسد که می توان از آیات دیگر مربوط به نماز در قران اینگونه استنباط کرد که تنها دو نماز روزانه فجر و عشا برای مومنین مقرر شده است که وقت نماز فجر قبل از طلوع خورشید و وقت نماز عشا قبل از غروب خورشید است.


    3. تشابه اوقات نمازهای روزانه در اسلام فعلی با اوقات نمازهای روزانه آئین زرتشت گفته کسانی را که می گویند هارون الرشید خلیفه عباسی به القای مادر ایرانی خود خیزران اوقات نمازهای روزانه را دگرگون کرده است مورد پشتیبانی قرار می دهد.


    4. به نظر می رسد شیعیان در جهت مقابله با این بدعت نمازهای ظهر و عصر را باهم و نمازهای مغرب و عشا را هم باهم ادغام کرده اند تا حداقل از شدت این بدعت بکاهند و همچنین مقرر کرده اند که نمازهای ظهر و عصر به صورت آهسته اقامه شوند. والله اعلم.


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    با سپاس

    1. پس نون تثنیه در عبارت طرفی النهار حذف شده است و معنی این عبارت دو طرف و یا دو جانب روز است ولی نظر و رای مفسران قرانی در خصوص مصداق این عبارت متفاوت است:


    تفسیر المیزان : نماز های صبح و عصر

    تفسیر جوامع الجامع : نمازهای صبح و مغرب

    تفسیر آسان : نمازهای صبح و ظهر و عصر

    تفسیر عاملی : (طبری ) عموم مفسّرين اتّفاق كرده‏اند كه مقصود از كلمه‏ى «طَرَفَيِ النَّهارِ» يكى نماز صبح است ولى در ديگرى اختلاف كرده‏اند. بعضى گفته‏اند: مقصود ظهر و عصر است، بعضى گفته اند: مقصود فقطّ نماز عصر است، بعضى گفته‏اند: مقصود نماز مغرب است. و چون همه متّفق هستند كه يكى از دو طرف پيش از طلوع آفتاب است، كه نماز صبح باشد، پس آن طرف ديگر نماز مغرب است كه بعد از غروب آفتاب است.

    به نظر جنابعالی علت این همه اختلاف چیست؟

    2. اگر بحث در خصوص این آیه را به بعد موکول کنیم به نظر می رسد که می توان از آیات دیگر مربوط به نماز در قران اینگونه استنباط کرد که تنها دو نماز روزانه فجر و عشا برای مومنین مقرر شده است که وقت نماز فجر قبل از طلوع خورشید و وقت نماز عشا قبل از غروب خورشید است.


    3. تشابه اوقات نمازهای روزانه در اسلام فعلی با اوقات نمازهای روزانه آئین زرتشت گفته کسانی را که می گویند هارون الرشید خلیفه عباسی به القای مادر ایرانی خود خیزران اوقات نمازهای روزانه را دگرگون کرده است مورد پشتیبانی قرار می دهد.


    4. به نظر می رسد شیعیان در جهت مقابله با این بدعت نمازهای ظهر و عصر را باهم و نمازهای مغرب و عشا را هم باهم ادغام کرده اند تا حداقل از شدت این بدعت بکاهند و همچنین مقرر کرده اند که نمازهای ظهر و عصر به صورت آهسته اقامه شوند. والله اعلم.


    با سلام و درود

    1. این اختلاف می تواند به خاطر روایات مختلف باشد. البته مشهور شیعه ـ بر اساس روایات وارده از معصومین ـ مراد از "طرفی النهار"، را نمازهای صبح و مغرب می دانند؛ ولی مشهور اهل سنت بر این عقیده اند که مراد نمازهای صبح و عصر است.


    هم چنین این اختلاف می تواند از جهت تعریف "نهار" (روز)، و تعیین محدوده روز، باشد. و نیز این که مراد از طرفین، دو طرف بیرونی روز مراد است یا دو طرف درونی آن.



    2. «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً» (اسراء، 78)


    "دلوک الشمس" به معنای زوال آفتاب و ظهر است.

    "غسق اللیل" نیز نیمه شب است.

    "قرآن الفجر" اشاره به نماز صبح است.


    بنابر این، آيه شريفه از اول ظهر تا نصف شب را شامل مى‏شود، و نمازهاى واجب يوميه كه در اين قسمت از شبانه روز بايد خوانده شود چهار نماز است، ظهر و عصر و مغرب و عشاء؛ و با انضمام نماز صبح كه جمله: "و قُرْآنَ الْفَجْرِ" دلالت بر آن دارد نمازهاى پنجگانه يوميه كامل مى‏شود. (ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 241)


    مؤید این برداشت، مؤيد آن روايتى است كه از امام صادق علیه السلام، در باره اين آيه نقل شده است. طبق اين روايت، امام فرمودند: "خداوند چهار نماز را واجب ساخته است كه اول وقت آن ظهر و آخر آن نصف شب است. دو نماز، اول وقتشان از ظهر تا غروب و يكى قبل از ديگرى است، و دو نماز، اول وقتشان از غروب خورشيد، تا نصف شب و يكى قبل از ديگرى است." (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 671)



    3. این ادعایی باطل و بی اساس است. روایات وارده از معصومین علیهم السلام، از همان ابتدا، اوقات نمازهار ا مشخص کرده اند، لذا جایی برای این ادعاهای بی اساس باقی نمی ماند.



    4. چنین مطلبی نیز صحت ندارد و ادعایی بی اساس است.


    جمع میان نمازهاى ظهر و عصر یا نماز مغرب و عشا در یك وقت مانعى ندارد، هر چند جدا خواندن آنها افضل و بهتر است.


    ما معتقدیم اجازه جمع از سوى پیامبر(ص) براى ملاحظه حال اشخاصى كه در زحمتند داده شده است.


    روایاتی از خود اهل سنت در این زمینه هست كه پیامبر (ص) گاهی بدون عذر نماز خود را در سه وقت خوانده اند، تا جواز آن را اعلام كنند.


    مثلا، در صحیح‏ "ترمذى‏" از ابن عباس چنین نقل شده: «جمع رسول الله (ص) بین الظهر و العصر، و بین المغرب و العشاء بالمدینة من غیر خوف و لا مطر، قال: فقیل لابن عباس ما اراد بذلك؟ قال: اراد ان لا یحرج امته»

    یعنی پیغمبر اكرم (ص) در شهر مدینه بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا جمع كردند، در حالى كه نه ترسى بود و نه بارانى. از ابن عباس پرسیدند: منظور حضرت از این كار چه بود؟ گفت: براى این بود كه امت‏ خود را به زحمت نیفكند ـ یعنى در مواردى كه جدا ساختن موجب زحمتى شود، از این ترخیص استفاده كنند. (سنن ترمذى، جلد1، صفحه 354، باب 138- سنن بیهقى، جلد3، صفحه 167)


    مخصوصا در عصر و زمان ما كه زندگى اجتماعى شكل پیچیده‏اى به خود گرفته و مقید بودن به پنج وقت جداگانه نماز ممكن است سبب شود كه در نماز، به خصوص در نمازجماعت، سستی شود، استفاده از این ترخیص پیامبر(ص) مى‏تواند سبب پایدارى بیشتر در امر نماز ـ به خصوص نماز جماعت ـ شود.











    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 3


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    بهترین منبع برای تعیین اوقات نمازهای روزانه کلام الله است و هنگامی که اثبات شود نمازهای پنجگانه در تضاد با آموزه های قرانی است مشخص می شود که آن چه از امامان در این خصوص روایت شده جعلی و ساختگی است و خود امامان فرموده اند که هر آن چه را که به ما نسبت می دهند با قران بسنجید و اگر خلاف قران بود بدانید که ما چنین سخنانی را بر زبان نرانده ایم.


    1. در چندین آیه قران به عبادت در صبحگاهان و شامگاهان اشاره شده است بدون آنکه سخنی از عبادت در ظهر و عصر مطرح شود ، مثلا:


    الأنعام : 52 وَ لا تَطْرُدِ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ . . .

    الكهف : 28 وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِي‏ . . .

    النور : 36 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال‏

    غافر : 55 فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكار


    2. در قران تنها نام نمازهای روزانه فجر (صَلاةِ الْفَجْرِ ) و عشا (صَلاةِ الْعِشاءِ ) مطرح شده است نه نام نمازهای ظهر و عصر و مغرب :

    النور : 58 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم‏


    3. تشابه نسبی اوقات نمازهای روزانه اسلامی فعلی با اوقات نمازهای روزانه آئین زرتشت:

    اوقات نمازهای روزانه در آئین زرتشت:


    الف ـ هاون گاه از برآمدن خورشید است تا نیمروز (ظهر).


    ب ـ ریپت وین گاه از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نیمروز.


    ج ـ ازیرین گاه از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پیدا شدن ستاره.


    د ـ ایویس روتریم گاه از اوّل شب تا نیمه شب.


    ه ـ اشهین گاه از نیمه شب تا بر آمدن خورشید.

    ادامه دارد . . .


  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی 1

    بهترین منبع برای تعیین اوقات نمازهای روزانه کلام الله است و هنگامی که اثبات شود نمازهای پنجگانه در تضاد با آموزه های قرانی است مشخص می شود که آن چه از امامان در این خصوص روایت شده جعلی و ساختگی است و خود امامان فرموده اند که هر آن چه را که به ما نسبت می دهند با قران بسنجید و اگر خلاف قران بود بدانید که ما چنین سخنانی را بر زبان نرانده ایم.


    1. در چندین آیه قران به عبادت در صبحگاهان و شامگاهان اشاره شده است بدون آنکه سخنی از عبادت در ظهر و عصر مطرح شود ، مثلا:


    الأنعام : 52 وَ لا تَطْرُدِ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ . . .

    الكهف : 28 وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِي‏ . . .

    النور : 36 في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال‏

    غافر : 55 فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكار


    2. در قران تنها نام نمازهای روزانه فجر (صَلاةِ الْفَجْرِ ) و عشا (صَلاةِ الْعِشاءِ ) مطرح شده است نه نام نمازهای ظهر و عصر و مغرب :

    النور : 58 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيم‏


    3. تشابه نسبی اوقات نمازهای روزانه اسلامی فعلی با اوقات نمازهای روزانه آئین زرتشت:

    اوقات نمازهای روزانه در آئین زرتشت:


    الف ـ هاون گاه از برآمدن خورشید است تا نیمروز (ظهر).


    ب ـ ریپت وین گاه از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نیمروز.


    ج ـ ازیرین گاه از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پیدا شدن ستاره.


    د ـ ایویس روتریم گاه از اوّل شب تا نیمه شب.


    ه ـ اشهین گاه از نیمه شب تا بر آمدن خورشید.

    ادامه دارد . . .


    با سلام و درود

    چند نکته در این زمینه بیان می شود:



    1. آیات زیر به اوقات نماز در روز نیز اشاره دارند:


    «حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى‏» (بقره، 238)


    «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّيْل‏» (اسراء، 78)



    2. بسیاری از معارف دین اسلام را ما نمی توانیم از قرآن استخراج کنیم بلکه آنها در قالب روایات معصومین به ما رسیده، چرا که وظیفه معصومین علیهم السلام نیز همین بوده و برای همین مهم، انتخاب شده اند.

    و در روایات، اوقات نمازهای یومیه و احکام آنها به تفصیل بیان شده است.



    3. بنا بر ادعای شما، چون تعداد رکعات نمازهای صبح و عشاء، و نیز کیفیت خواندن و ...، در قرآن نیامده، هر کس هر طور بخواهد می تواند بخواند. هم چنین بنا بر ادعای شما نباید نمازی غیر از این دو نماز داشته باشیم!!



    4. در این که نماز ظهر و عصر و مغرب، از نمازهای واجب یومیه هستند، احدی از مسلمانان (شیعه و سنی) تردید ندارد.



    5. پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین نیز این نمازها را می خواندند و خواندن آن را بر همه مکلفین واجب می دانستند. همه مسلمین از همان زمان نیز به جهت انجام فریضه و واجب الهی، به این عمل می پرداخته اند.



    6. نمازهای پنجگانه در تضاد با آیات قرآنی نیست، و عرضه روایات بر قرآن هم این چیزی که شما برداشت می کنید نیست، لذا نمی توان بدون ضابطه صحیح، ادعای جعلی بودن احادیث را داشت.



    7. این که در آیین زرتشت چه بوده، ارتباطی به اسلام ندارد. وجود این آیات و انبوه روایات که احکام خاص نمازها را بیان می کنند، نشان از این دارد که این شیوه مربوط به خود شریعت اسلام است. لذا استناد اوقات نمازها در اسلام، به آیین زرتشت، کاملا نامربوط و بی اساس است.









    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اولا عده ای زردتشتیان را از اهل کتاب می دانند! بنابراین شباهت اوقات پنجگانه نماز در این دو آئین می تواند در این ریشه داشته باشد که هر دو این آئین ها، منشا واحدی دارند! البته یک آئین در طی تاریخ دچار تحریفاتی شده و وحی آسمانی در آئین دیگر بدون دستبرد مانده است.

    ثانیا عرضه روایات به قرآن در جایی است که خبر مشکوک باشد! نه در بحث نمازهای پنجگانه که تاریخ متواتر و غیر قابل تردید است.

  20. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود