جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این آیه دلالت بر رجعت می کند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا این آیه دلالت بر رجعت می کند؟





    اگر عقیده رجعت را قبول کنیم پس آیه 28 از سوره بقره را چگونه تفسیر نماییم؟

    بسیاری از مفسران آیه زیر را به (رجعت) تفسیر میکنید: [قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَي خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ ] ﴿١١﴾ غافر- مى‌گويند: «پروردگارا، دو بار ما را به مرگ رسانيدى و دو بار ما را زنده گردانيدى. به گناهانمان اعتراف كرديم؛ پس آيا راه بيرون‌شدنى [از آتش‌] هست؟»

    مفسران میگویند وقتی قرآن میگوید که انسان دوبار می میرد این تفسیرش رجعت است! یعنی اینکه آدمی یک مرگ عادی دارد و بعد زنده میشود و برای بار دوم (بعد از رجعت) می میرد و باز در قیامت زنده میشود و دیگر مرگ ندارد!

    بعد اضافه میکند: وقتی که امام زمان بیاید خیلی از مردمان خوب و بد از قبرها بلند شده و زنده می شوند!!! و خوب ها در رکاب امام زمان هستند و بدها را امام زمان بعد از شکنجه دوباره میکشد و بعد میگویند اگر این عقیده را قبول نکنید دو مرگ معنی ندارد زیرا انسان مُرده، باز زنده میشود و دیگر نمی میرد و به این ترتیب یک مرگ است نه دو! پس عقیده سنی با قرآن در تضاد است!!!!


    اما در آیه 28 سوره بقره میخوانیم:[ َکيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّـهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ]﴿٢٨﴾ چگونه خدا را منكريد؟ با آنكه مردگانى بوديد و شما را زنده كرد؛ باز شما را مى ميراند [و] باز زنده مى‌كند؛ [و] آنگاه به سوى او بازگردانده مى‌شويد.

    اما آیه 28 سوره بقره خودش تفصیل دو مرگ و دو زندگی را شرح میدهد, آیه میفرماید: [کيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّـهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا[ چگونه کافر میشوید در حالیکه مرده بودید ( یعنی انسان از تراب خلق شده و تراب مرده است ) این مرحله اول است.

    [فَأَحْيَاكُمْ ۖ] پس شما را زنده کرد یعنی حالا که زنده هستیم این مرحله دوم است.

    [ثُمَّ يُمِيتُكُمْ] پس شما را می میراند یعنی همان سرنوشت بسراغ ما میاید که بسراغ اجداد ما آمده این مرحله سوم است.

    [ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ] پس دوباره شما را زنده میکند و بسوی الله باز میگردید یعنی مرحله چهارم که قیامت است و این تفسیر دو مرگ و دو زندگی است.

    حال همانطور که مشاهده کردید طبق قران کریم و تفسیر قران به قران آیه کاملا واضح است و اصلا احتیاجی نیست که بگیم این آیه در مورد رجعت بیان شده؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۰:۰۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبيلٍ (غافر/11)
    آنها مى ‏گويند: «پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى اكنون به گناهان خود معترفيم آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد؟»

    سلام به شما پرسشگر گرامی
    مطابق این آیه، کفار و مجرمین با مشاهده اوضاع و احوال قيامت و آگاهى بر غضب خدای سبحان نسبت به خود، از خواب غفلت بيدار مى ‏شوند و به توبه و انابه و زاری به درگاه خداوند رو آورده و با اعتراف به گناهان خود، از قدرت حق تعالی بر دو بار میراندن و دو بار زنده نمودن خود یاد می کنند!

    مفسران در اینکه منظور کفار از این «دو بار میراندن و دو بار زنده نمودن» چیست، نظریاتی مطرح نموده اند که یک موردش همین مطلبی بود که در انتهای نوشته شما آمده، یعنی دو بار میراندن و دو بار زنده کردن که در آیه 11 سوره غافر بدان اشاره شده را با توجه به آیه 28 سوره بقره تفسیر کرده اند و گفته اند:

    منظور از مرگ نخستين، مرگ قبل از وجود انسان در دنياست، چرا كه قبلا خاک بود و اثری از حیات و زندگی در او نبود و با آمدن به این دنیا، اولین مزه حیات و زندگی را تجربه کرد و با مرگ در پايان اين جهان، از مرحله دنیا گذشته و با حيات دوم در رستاخيز، وارد مرحله جدیدی از زندگانی دومش می شود!

    اما این تفسیر یک اشکال دارد و آن اینکه:

    در آیه مورد بحث از سوره غافر، از دو بار اماته (یعنی میراندن) سخن به میان آمده: رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْن‏ (پروردگارا! ما را دو بار ميراندى)، در حالی که مرگ قبل از حيات دنيا (در آن حال كه خاک بوديم)، مصداق «موت» (مرگ) است نه «اماته» (ميراندن)!* به دیگر سخن، چون «اماته» (میراندن) وقتى صادق است كه قبلا حياتى باشد اما قبل از آمدن انسان به دنیا و زمانی که هنوز روح در او دمیده نشده بود، حیات و زندگانی نداشت که بخواهیم از میراندن و اماته او سخن بگوییم، پس این نظریه از این جهت با متن آیه 11 غافر سازگاری لازم را ندارد.

    ضمن اینکه منظور کفار شمارش مطلق میراندن ها و زنده شدن هایی كه بر آنان گذشته نبوده، بلكه طبق متن آیه مورد بحث، آن میراندن و زنده شدنی منظورشان بوده كه در حصول يقين آنان به معاد دخالت داشته است و زنده شدن در دنيا در حصول یقین آنان دخالتی نداشته لذا احیای دنیا منظورشان نبوده است؛ نام بردن اماته ‏ها و احياءهايى كه بر آنان گذشته، همه و همه براى اشاره به اسباب حصول يقين ايشان به مساله معاد است و زندگى دنيا و مرگ قبل از زندگی دنیا، برای آنان هيچ اثرى در پيدا شدن يقين به معاد ندارد پس زندگى دنيا اصلا مورد نظرشان نيست، و وجهى ندارد كه نام آن را ببرند، به خلاف زندگى در قيامت كه در حصول يقين آنان به معاد كمال تاثير را دارد.**


    ---------------------------
    *تفسير نمونه، ج‏20، ص 44 و 45
    **الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص: 313


    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۴:۴۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ادامه پست قبلی...




    بعضى از مفسران احتمال داده اند آيه 11 سوره غافر ناظر به مساله رجعت باشد که در پایان این جهان، گروهی از صالحان و کفار به دنیا بازمی گردند. طبق این نظریه میراندن اول ناظر به مرگ طبیعی است و حیات بعد از آن، زنده کردن اول خواهد بود. سپس با مرگ بعد از دوره رجعت، میراندن دوم محقق می شود و با حیات رستاخیز که بعد از آن خواهد بود، زنده کردن دوم شکل می گیرد.

    اما این تفسیر هم یک اشکال دارد و آن اینکه:

    آیه مورد بحث از سوره غافر، ناظر به همه کفار و ندامت و پشیمانی عموم مجرمین است، در حالیکه مساله رجعت تنها درباره گروهی از صالحان و گروهی از کفار اتفاق می افتد و شامل همه کفار نمی شود! *

    --------------------------------

    تفسیر دیگری که درباره آیه کریمه وجود دارد اینست که:

    منظور از دو بار ميراندن، مرگ در پايان عمر و مرگ در پايان برزخ است، و منظور از دو مرتبه احيا، احياى برزخى و احياى در قيامت است؛ طبق این نظریه، ما يك حيات جسمانى داريم و يك حيات برزخى؛ در پايان عمر از حيات جسمانى مى ‏ميريم، و در پايان اين جهان نیز از حيات برزخى می میریم و به دنبال اين دو مرگ، داراى دو حيات خواهیم شد: حيات برزخى، و حيات روز قيامت.
    علامه طباطبایی این نظر را برگزیده است. البته نظریات دیگری هم درباره این آیه مطرح شده که علامه طباطبایی در المیزان به همه آنها اشکال وارد نموده است. برای اطلاعات بیشتر به تفسیر المیزان ذیل آیه کریمه مراجعه فرمایید. **

    -------------------------
    *تفسير نمونه، ج‏20، ص: 45
    **الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص: 313

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۴:۴۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود