جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟




    با سلام

    .درآیه ی 7 سوره بينّه: اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوالْصّالِحاتِ اُولئِكَ هُمْ خَيْرُالْبَرِيَه) کسانیکه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده اند آنها بهترین مخلوقات هستند .مفسرین اهل سنت میگویند که وقتی این آیه نازل شد ازپیامبر پرسیدند مراد آیه چه کسانی هستند؟ پیامبرفرمود: شیعیان علی بن ابیطالب

    و وقتیکه حضرت علی وارد مجلس میشد اصحاب پیامبر میگفتند خیر البریه آمد!!

    منبع الدرالمنثورسیوطی ج4ص379

    «وَالَّذي نَفْسي بِيَدِهِ اِنَّ هذا وَشيعَتَهُ لَهُمْ الْفائِزُونَ يَوْمَ الْقِيامَهِ، وَنَزَلَتْ ، اِنَّ الذَّينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوالصّالِحاتِ اُولئِكَ هُمْ خَيْرُالبَرِيَّهِ فَكانَ اَصْحابُ النَّبِيِ (ص) اِذا اَقْبَلَ عَلِيٌ (ع)قالُوا جاءَ خَيْرُالّبَرِيَّهِ

    در جواب به این روایت که بیان شده چند نکته است که خدمتتون عرض می کنم:

    نکته اول:
    این روایت موضوع است یعنی کاملا دروغ است بدون شک دروغ است رجوع کنید به کتاب (السلسله الضعیفة) شیخ آلبانی .

    در شرح این حدیث شیخ آلبانی میفرماید: قلت : وهذا مرسل ؛ محمد بن علي : هو أبو جعفر الباقر ؛ الثقة الفاضل ، المحتج به عند الشيخين وسائر الأئمة .

    لكن السند إليه هالك ؛ فإن أبا الجارود - واسمه زياد بن المنذر - ؛ قال ابن معين ، وأبو داود :"كذاب" . وقال ابن حبان : "كان رافضياً يضع الحديث" .

    شیخ آلبانی میگوید: این حدیث مرسل است و.منسوب به شیخ فاضل و ثقه جعفر صادق است! اما سند متصل به جعفر صادق ( راویان بعدی ) خیلی خراب است مثلا در سند حدیث ابوجارود است که اسمش ( زیاد منذر ) میباشد،

    نکته دوم:

    و درباره اش ائمه حدیث ، اینطور اظهار نظر کرده اند :

    ابن معین میگوید اوبسیار دروغگو است

    ابی داوود هم همین را میگوید

    ابن حبان میگوید اباجارود رافضی بود و حدیث جعل میکرد( پایان گفته آلبانی )

    این حدیث به الفاظ دیگه هم روایت شده و همه جعلی هستند و هیچ راهی نیست که حدیث را درست بدانم

    نکته سوم:

    علاوه بر این از راه عقل هم میتوان بطلان این روایت را دریافت

    دلیل عقلی این است که شما از یک طرف میگوید خداوتد از ترس انکار اصحاب آیه ای آشکار و صریح و با ذکر نام در حق علی نازل نکرد

    و از طرف دیگر میگوید رسول الله صراحتا فرمودند، منظور و مقصود این آیه علی است!

    و از طرف سوم شیعه میگوید حضرت علی که میامد اصحاب پیامبر میگفتند خیر البریه آمد یعنی معترف بودند که علی خیر البریه است و این لقب را الله به او داده است!!

    و از طرف چهارم شیعه میگوید که بلافاصله بعد از وفات پیامبر، شر البریه آمد موی خیر البریه را کشید و همسرش را به شهادت رسانید و همان اصحاب از خیر البریه طرفداری نکردند بلکه پشتیبان شر البریه شدند و گفتند خوب کردی !!!!

    نکته چهارم :
    دلیل نقلی هم بر رد این حدیث داریم

    عن أنس بن مالك قال : جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال يا خير البرية فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ذاك إبراهيم عليه السلام رواه مسلم

    حضرت انس میگوید مردی بنزد رسول الله آمد و گفت: یا خیر البریه!

    و حضرت محمد فرمودند: خیر البریه ابراهیم است

    این حدیث را علاوه بر مسلم ، ابی داوود و ترمذی و دیگران نیز با سند صحیح آنرا روایت کرده اند

    پس این هم دلیل محکم دیگری بر جعلی بودن حدیث اباجارود کذاب است.


    پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۰:۰۷

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    نکته اول: این روایت موضوع است یعنی کاملا دروغ است بدون شک دروغ است رجوع کنید به کتاب (السلسله الضعیفة) شیخ آلبانی . در شرح این حدیث شیخ آلبانی میفرماید: قلت : وهذا مرسل ؛ محمد بن علي : هو أبو جعفر الباقر ؛ الثقة الفاضل ، المحتج به عند الشيخين وسائر الأئمة . لكن السند إليه هالك ؛ فإن أبا الجارود - واسمه زياد بن المنذر - ؛ قال ابن معين ، وأبو داود :"كذاب" . وقال ابن حبان : "كان رافضياً يضع الحديث" . شیخ آلبانی میگوید: این حدیث مرسل است و.منسوب به شیخ فاضل و ثقه جعفر صادق است! اما سند متصل به جعفر صادق ( راویان بعدی ) خیلی خراب است مثلا در سند حدیث ابوجارود است که اسمش ( زیاد منذر ) میباشد، نکته دوم: و درباره اش ائمه حدیث ، اینطور اظهار نظر کرده اند : ابن معین میگوید اوبسیار دروغگو است ابی داوود هم همین را میگوید ابن حبان میگوید اباجارود رافضی بود و حدیث جعل میکرد( پایان گفته آلبانی ) این حدیث به الفاظ دیگه هم روایت شده و همه جعلی هستند و هیچ راهی نیست که حدیث را درست بدانم
    با سلام و عرض ادب
    این نقد شما چه عقلی و چه نقدی بسیار سطحی است که با کمترین دقت ایراداهای آن مشخص است.
    اوّلاً: به چه دليل اين گونه روايات، ضعيف يا جعلي است؟ آيا به مجرّد اين‏که مضمون حديثي با عقايد شما سازگاري ندارد، جعلي يا ضعيف است؟ آيا نبايد بر ادعاي خود اقامه دليل کرد؟
    ثانياً: روايات به حدّي زياد است که مي‏توان ادعاي تواتر يا شهرت آن‏ها را نمود که در اين صورت احتياج به بررسي سندي ندارد: زيرا از راه تراکم احتمالات مي‏توان به يقين است.
    ثالثاً: مي‏توان مضمون اين روايات را با احاديث ديگر صحيح السند؛ همچون حديث غدير و ثقلين تأييد نمود.
    رابعا: دوست عزیز منبع این حدیث تنها درالمنثور نمی باشد و حاکم حسکانی عالم بزرگ حنفی در کتاب معروف ومعتبر «شواهد التنزیل » احادیثی نقل کرده اند که مصداق بارز و اتم «خیر البریة » را علی بن ابی طالب دانسته اند:
    حاکم حسکانی علاوه بر حدیث فوق، حدیث دیگری را به نقل از ابن عباس نقل می کند; ابن عباس می گوید: هنگامی که آیه «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة » نازل شد، پیامبراکرم (ص) به علی (ع) فرمود: «هو انت و شیعتک، تاتی انت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین و یاتی عدوک غضبانا مقمحین; تو و شیعیانت در روز قیامت خیرالبریة هستید; هم خدا از شما راضی است و هم شما از خدا راضی هستید; ولی دشمن تو خشمگین و در زحمت (و عذاب) است .» (1)

    در حديث ديگري از «ابو برزه» آمده است هنگامي كه پيامبر اكرم (ص) اين آيه را تلاوت فرمود، رو به علي (ع) كرد و گفت: «هُمْ اَنْتَ وَ شيعَتُكَ يا عَلِي وَ ميعادُ ما بَيْني وَ بَيْنَكَ الْحَوْضُ»!؛ (2) [خير البريّه تو و شيعيانت هستيد اي علي! ، و وعدة من و تو كنار حوض كوثر است].

    كوتاه سخن اينكه احاديث مربوط به «خير البريّه» را گروه زيادي در منابع معروف اسلامي نقل كرده‏اند ، و از بهترين دلائل براي افضليت علي (ع) نسبت به همة مسلمين و صحابه رسول خدا (ص) بعد از آن حضرت است . لذا این حدیث تنها در درالمنثور و با روایت مذکور نیست.
    از اين احاديث به ضميمه آية شريفه دو نكته به خوبي استفاده مي‏ شود:

    1 ـ افضليت علي (ع) نسبت به همة ياران پيامبر (ص)، و از آنجا كه مقدم داشتن غير افضل بر افضل كاري است زشت و ناپسند ، به هيچ حسابي نمي‏توان غير او را بر او مقدم داشت ، و بنابراين بايد نخستين خليفه و جانشين پيامبر (ص) او باشد، خواه تعيين خلافت از سوي خدا باشد – كه ما به آن معتقديم – يا از سوي خلق و مردم ؟ كه گروهي ديگر به آن عقيده دارند.

    2 ـ نكته ديگري كه از اين احاديث متعدده به دست مي‏ آيد، اين است كه نامگذاري پيروان علي (ع) به «شيعه» چيزي است كه در زبان پيامبر اكرم (ص) بارها آمده است ، و آنها كه با اين عنوان دشمني مي ‏كنند ، و از آن نفرت دارند ، و گاه «شين» آن را دليل بر «شوم» و «شر» گرفته‏اند، در واقع با پيامبر اسلام (ص) به مخالفت برخاسته و العياذ بالله نسبت به سخنان او ابراز نفرت مي ‏كنند ، و به يقين اگر آگاهانه اين سخن را بگويند كارشان مشكل است ، چه بهتر كه بگوئيم از اين روايات نبوي بي خبر بوده‏ اند.
    پس این سخن شما باطل شد.

    منابع:
    1.شواهد التنزیل، ج 2، ص 357 و صواعق، ص 96 .
    2. همان،ص 359، ح 1130.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۰:۰۱
    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این احادیث هم گویای مطلب می باشند:
    1. ابن مردويه از عايشه نقل کرده که گفت: به رسول خداصلي الله عليه وآله عرض کردم: چه کسي کريم‏ترين خلق بر خداوند است؟ پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: آيا نخوانده‏اي اين آيه را (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ...)؟(1) .

    2. ابن عساکر به سندش از جابر بن عبداللَّه انصاري نقل مي‏کند که فرمود: ما نزد پيامبرصلي الله عليه وآله بوديم که علي‏عليه السلام وارد شد. پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: قسم به کسي که جانم به دست اوست، همانا اين (علي) و پيروان و شيعيان او به طور حتم در روز قيامت به فوز خواهند رسيد. در اين هنگام بود که اين آيه نازل شد: (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ).

    لذا هر گاه اصحاب پيامبر مشاهده مي‏کردند که علي‏عليه السلام مي‏آيد مي‏گفتند: خير البريّه آمد. (2) .
    3. ابن مردويه از امام علي‏عليه السلام نقل کرده که رسول خداصلي الله عليه وآله به من فرمود: «آيا قول خدا را نشنيده‏اي (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا...)؟ مقصود تو و شيعيان تو است....» (3) .

    4. طبري در تفسير خود به سندش از ابي الجارود از امام باقرعليه السلام در تفسير آيه (أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ) نقل کرده که پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: «مقصود تو هستي اي علي و شيعيان تو.» (4).

    منابع:
    1. درّ المنثور، ج 6، ص 589.
    2. درّ المنثور، ج 6، ص 589.
    3. درّ المنثور، ج 6، ص 589.
    4. جامع البيان، ج 30، ص 264.

    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    روايات ديگري به همين مضمون در مصادر حديثي اهل سنّت يافت مي‏شود که به برخي از آن‏ها اشاره‏اي مي‏کنيم:
    1 - ابن حجر از امّ سلمه - رضي اللَّه عنها - نقل کرده: نوبت من بود که رسول خداصلي الله عليه وآله نزد من باشد، فاطمه‏عليها السلام به سراغ حضرت آمد و به دنبال او علي‏عليه السلام آمد. پيامبرصلي الله عليه وآله فرمود: اي علي! تو و اصحاب تو در بهشت مي‏باشيد، تو و شيعيان تو در بهشت خواهيد بود. [1] .
    2 - حاکم حسکاني در ذيل آيه (وَمِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ [2] ) از امام علي‏عليه السلام نقل کرده که مقصود از آن‏ها من و شيعيان من مي‏باشند. [3] .
    3 - ابن مغازلي به سندش از انس بن مالک نقل کرده که رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: از امّتم هفتاد هزار نفر بدون حساب وارد بهشت مي‏شوند. آن‏گاه به علي‏عليه السلام التفات کرده و فرمود: اينان شيعيان تواند و تو امام آناني. [4] .
    4 - گنجي شافعي به سندش از ابوسعيد خدري نقل مي‏کند که رسول خداصلي الله عليه وآله به علي‏عليه السلام نظر کرده و فرمود: «اين (عليّ) و شيعيان او در روز قيامت فائزند.» [5] .
    5 - خوارزمي از پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله نقل کرده که خطاب به علي‏عليه السلام فرمود: «و همانا شيعيان تو بر منبرهايي از نورند، و همانا حقّ بر زبان تو است....» [6] .
    6 - ابن عساکر به سندش از امام علي‏عليه السلام نقل کرده که رسول خداصلي الله عليه وآله به او فرمود: «تو و شيعيان تو در بهشت هستيد.» [7] .
    7 - سمهودي به سندش از امام علي‏عليه السلام نقل کرده که رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: «خوشا به حال سبقت گيرندگان بر سايه عرش الهي در روز قيامت. عرض شد: اي رسول خدا! آنان کيانند؟ فرمود: شيعيان تو اي علي و محبّين تو. [8] .
    8 - خطيب بغدادي به سند خود از رسول خداصلي الله عليه وآله نقل کرده که خطاب به علي‏عليه السلام فرمود: «أنت وشيعتک في الجنّة»؛ [9] «تو و شيعيان تو در بهشت خواهيد بود.»
    9 - هيثمي از رسول خداصلي الله عليه وآله نقل کرده که خطاب به علي‏عليه السلام فرمود: «تو اوّل کسي هستي که از امت من داخل بهشت مي‏شود. و همانا شيعيان تو بر منبرهايي از نورند....» [10] .
    10 - علامه مناوي از امّ سلمه - رضي اللَّه عنها - نقل کرده که رسول خداصلي الله عليه وآله فرمود: «عليّ وشيعته هم الفائزون يوم القيامة»؛ [11] «علي و شيعيان او همان فائزان و نجات يافتگان در روز قيامتند.»
    منابع:

    1. صواعق المحرقه، ص 161.
    2. سوره اعراف، آيه 181.
    3. شواهد التنزيل، ج 1، ص 204.
    4. مناقب اميرالمؤمنين‏عليه السلام، ص 293.
    5. کفاية الطالب، ص 175.
    6. المناقب، باب 61.
    7. ترجمة امام علي‏عليه السلام از تاريخ دمشق، ج 2، ص 345، رقم 845.
    8. جواهر العقدين، عقد دوم، ذکر هشتم.
    9. تاريخ بغداد، ج 12، ص 289.
    10. مجمع الزوائد، ج 9، ص 131.
    11. کنوز الحقائق، ص 98.
    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اين روايات در کتب فريقين به حدّي فراوان است که انسان مي‏تواند به مضمون آن اطمينان حاصل کند، خصوصاً آن‏که اين رويات را اهل سنّت نقل کرده ‏اند که موافق اعتقاد آن‏ها نبوده است، و اين به نوبه خود بر اين دلالت دارد که اين روايات قابل انکار نبوده و نمي‏ توان آن‏ها را جعلي دانست. و لذا ابن حجر هيتمي بعداز نقل برخي از اين احاديث، بدون آن که در سند آن‏ها ايرادي وارد کند درصدد توجيه دلالي بر آمده است.

    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صدیق حسن خان قنوچی در تفسیر " فتح البیان " چنین می گوید : وعن جابر بن عبد الله قال: " كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم، فأقبل علي فقال النبي صلى الله عليه وآله وسلم: والذي نفسي بيده إن هذا وشيعته لهم الفائزون يوم القيامة ونزلت (إن الذين آمنوا) الآية فكان أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم، إذا أقبل قالوا قد جاء خير البرية " أخرجه ابن عساكر.
    وعن ابن عباس قال: " لما نزلت هذه الآية قال رسول الله لعلي هو أنت وشيعتك يوم القيامة راضين مرضيين " أخرجه ابن مردويه، وأخرج الضياء عن علي مرفوعاً نحوه.
    وأخرج ابن عدي وابن عساكر عن أبي سعيد مرفوعاً " عليّ خير البرية "

    جابر بن عبدالله بیان می کند : در نزد رسول الله صلی الله علیه و آله بودیم که علی علیه السلام آمد ، پیامبر فرمودند : قسم به کسی که جان من در دست اوست ، این – علی علیه السلام – و شیعیانش در روز قیامت از رستگارانند و سپس آیه ( ان الذین امنوا ) نازل شد . پس اصحاب پیامبر وقتی علی علیه السلام می آمد ، می گفتند : خیر البریه آمد . ابن عساکر این روایت را آورده است .
    ابن عباس نقل شده است که گفت : وقتی این آیه نازل شد ، پیامبر به علی علیه السلام فرمودند : مقصود این آیه ، تو و شیعیانت هستنی که در روز قیامت ، راضین و مرضیین می باشید .
    این روایت را ابن مردویه آورده است و ضیاء – مقدسی – نیز این روایت را از علی علیه السلام به صورت مرفوع نقل کرده است .

    همچنین ابن عدی و ابن عساکر از ابوسعید خدری به صورت مرفوع نقل کرده اند : علی – علیه السلام – خیر البریه می باشد .
    فتحُ البيان في مقاصد القرآن، ج 15 ص 337 ، اسم المؤلف: أحمد أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي ابن لطف الله الحسيني البخاري القِنَّوجي الوفاة: 1307 هـ ، دار النشر : المَكتبة العصريَّة للطبَاعة والنّشْر، صَيدَا – بَيروت 1412ه / 1992 م، تحقيق : عَبد الله بن إبراهيم الأنصَاري

    در باب اعتبار صدیق حسن خان قنوچی شاید همین عبارت البانی در " السلسله الصحیحه " ج 6 ص 999 کفایت کند که نام او را در زمره سلفی ها آورده و رتبه او را هم رتبه احمد بن حنبل و ابن تیمیه آورده است .
    و مع ذلك فهو مغرور بعلمه ، معجب بنفسه ، لا يقيم وزنا لأئمة السلف الذين قالوا بخلاف عنوانه كالإمام أحمد و ابن تيمية و ابن القيم ، و الطبري و ابن كثير و القرطبي ، و الإمام الشوكاني و صديق حسن خان القنوجي ، و يرميهم بالتقليد !
    با این وجود ، او - أبو عبد الرحمن إيهاب بن حسين الأثري ، به علمش مغرور است و برای ائمه سلفی که بر خلاف او سخن گفته اند همانند امام احمد و ابن تیمیه و ابن قیم و طبری و ابن کثیر و قرطبی و شوکانی و صدیق حسن خان قنوچی ، ارزشی قائل نیست و ایشان را متهم به تقلید می کند .

    آمدن این روایات در کتاب تفسیر صدیق حسن خان قنوچی بسیار قابل توجه می باشد زیرا وی یکی از کسانی است که در بحث روایات سخت گیر بوده و لذا تفسیر وی معروف است به :
    تفسِير سَلفي أثري خالٍ منَ الإِسرَائيليّاتِ والجَدليَّاتِ المذهبية والكلامية يغني عَن جميع التفاسِير وَلا تغني جميعُهَا عَنه
    تفسیری سلفی و خالی از هرگونه اسرائیلیات و مجادلات مذهبی و کلامی ، این تفسیر از همه تفاسیر دیگر مستغنی می باشد ولی دیگر تفاسیر مستغنی از آن نیستند .

    محقق کتاب – عبدالله انصاری – نیز بعد از نقل حالات تفاسیر مختلف در طی اعصار قبل ، در مورد این تفسیر چنین می گوید :
    فاختار الشيخ صديق خان أن يكتب تفسيراً خالياً من الإسرائيليات والخرافات التي يقوم الدليل على بطلانها ... وكان رضي الله عنه في تفسيره يتحرى الدقة والصحة فيما ينقل، إن ذكر حديثاً عزاه إلى رواية من غير بيان حال الإسناد لأنه أخذه من الأصول المعتبرة.
    پس شیخ صدیق حسن خان خواست تا تفسیری بنویسد که از هر گونه اسرائیلیات و خرافاتی که دلیل بر بطلان آنها وجود دارد ، خالی باشد ... او در تفسیرش نهایت دقت و صحت در آنچه که نقل می کند را انجام داد ، اگر روایتی را نقل می کند آن را منسوب به راویش کرده بدون اشاره به حال اسناد آن زیرا این روایات را از اصول معتبره اخذ کرده است .

    همچنان که از سخن محقق معلوم می باشد ، قنوچی نهایت سعی خویش را در بیان تفسیری صحیح و خالی از اسرائیلیات دارد و از آنجایی که روات این تفسیر را از اصول معتبره بیان می کند پس نیازی به بررسی اسناد روایات نمی بینید زیرا این روایات در نزد وی صحیح و مقبول می باشند .این سخنان محقق ، چکیده ای از سخنان قنوچی در مقدمه تفسیرش می باشد .

    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    نکته سوم: علاوه بر این از راه عقل هم میتوان بطلان این روایت را دریافت دلیل عقلی این است که شما از یک طرف میگوید خداوتد از ترس انکار اصحاب آیه ای آشکار و صریح و با ذکر نام در حق علی نازل نکرد و از طرف دیگر میگوید رسول الله صراحتا فرمودند، منظور و مقصود این آیه علی است! و از طرف سوم شیعه میگوید حضرت علی که میامد اصحاب پیامبر میگفتند خیر البریه آمد یعنی معترف بودند که علی خیر البریه است و این لقب را الله به او داده است!!
    دوست عزیز این دلیل عقلی شما اصلا قانع کننده نیست و بطلان آن هم بسیار واضح است.شما حرف خودتون اول و آخرش نقض دارد و رد میکند گفته خودتان را.
    در ابتدا فرمودید: ...آشکار و صریح و با ذکر نام در حق علی نازل نکرد . و در جای دیگر فرمودید: رسول الله صراحتا فرمودند، منظور و مقصود این آیه علی است!
    خوب دوست عزیز اگر دقت کنید این دو هیچ ربطی به هم ندارند چون فرمایش پیامبر که آیه قرآن نیست و به عبارتی تفسیر آیه است که اینچنین فرمایشات زیاد است و ما شیعیان هم منکر آن نیستیم.
    بله این لقب رو خدا داده اند که رسول خدا(ص) بیان فرمودند.لاينطق عن الهوى ان هو الاّ وحى يوحى.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    و از طرف چهارم شیعه میگوید که بلافاصله بعد از وفات پیامبر، شر البریه آمد موی خیر البریه را کشید و همسرش را به شهادت رسانید و همان اصحاب از خیر البریه طرفداری نکردند بلکه پشتیبان شر البریه شدند و گفتند خوب کردی !!!!
    بله متاسفانه همین گونه که فرمودید می باشد و این نکته رو تنها شیعه ها نگفتند و خود اهل تسنن هم به تواتر به این موضوع و جرایانات اشاره کردند که اگر جستجویی در همین انجمن بکنید این بحث ها رو خواهید دید.

    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    70 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    نکته چهارم : دلیل نقلی هم بر رد این حدیث داریم عن أنس بن مالك قال : جاء رجل إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم فقال يا خير البرية فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم ذاك إبراهيم عليه السلام رواه مسلم حضرت انس میگوید مردی بنزد رسول الله آمد و گفت: یا خیر البریه! و حضرت محمد فرمودند: خیر البریه ابراهیم است این حدیث را علاوه بر مسلم ، ابی داوود و ترمذی و دیگران نیز با سند صحیح آنرا روایت کرده اند پس این هم دلیل محکم دیگری بر جعلی بودن حدیث اباجارود کذاب است.
    شما آن همه احادیث معتبر و متواتر که جای شکی هم ندارد را رها کرده اید و حدیثی از انس بن مالک نقل می کنید؟
    در احادیث آمده که امام علی (ع) در میان جمعیتی در کوفه بودند و پرسیدند کدام یک از شما قول پیامبر (ص) را که فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را شنیده اید؟ دوازده نفر از میان جمعیت بلند شده و شهادت دادند که این را از پیامبر شنیده اند، اما انس بن مالک که در میان جمعیت حاضر بود بلند نشد. امام به انس فرمود ای انس چه چیزی باعث شده که شهادت ندهی با این که در آن جا حاضر بودی؟ اما انس با اینکه کمتر از پنجاه سال عمر داشت گفت: ای امیر المومنین سن من زیاد شده و فراموش کرده ام. امام نیز فرمود: اگر دروغ می گوئی خداوند تو را به سفیدی دچار کند(1)(منظور بیماری برص که یک نوع بیماری پوستی است، می باشد.) از این باب او به بیماری برص دچار شد و تا آخر عمر این بیماری با او بود. اما این برص سبب نفرت انس از امیر المومنین نشد بلکه او قسم یاد کرد که هیچ گاه فضیلتی را از امیر المومنین کتمان نکرده بلکه آن را بیان دارد. (2)
    روایت هایی نیز در مذمّت او وجود دارد که اطمینان به اخبار او را سخت می کند از جمله این روایات، روایتی است از امام صادق (ع) که در مورد او ذکر شده است. (3)
    مالک اما در مورد حضرت علی علیه السلام عجیب است . مالک معتقد بود که پس از پیامبر ابوبکر وسپس عمر و سپس عتمان بافضیلت ترین مردم هستند .اما حضرت علی (ع) را همانند سایر مردم می دانست و جایگاه ویژه ای حتی در حد خلفای سه گانه قبلی قائل نبود

    منابع:
    1. ابن ابى الحدید معتزلى، شرح نهج البلاغة، ج 4، ص 75، انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى، قم، 1404 ق.
    2 . کشى، محمد بن عمر، رجال الکشی اختیار معرفة الرجال، ج 1، ص 247، مصحح: رجایى، مهدى، مؤسسة آل البیت (ع)، قم‏، 1363ش‏
    3 . شیخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 277، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1403 ق.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۹:۱۵
    آیا علی رضی الله عنه واقعا خیرالبریه است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود