جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مراد از سنت هاي قرآن چيست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مراد از سنت هاي قرآن چيست ؟




    سلام خسته نباشید

    مراد از سنت هاي قرآن چيست ؟ میشه برام توضیح بدید مرسی


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۳ در ساعت ۱۱:۲۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخی آیات مرتبط


    «سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَكَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْويلاً»
    اين سنت (ما در مورد) پيامبرانى است كه پيش از تو فرستاديم و هرگز براى سنت ما تغيير و دگرگونى نخواهى يافت‏ (اسراء، 77)


    «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً»
    سنّت الهى در مورد كسانى كه پيش از اين بوده‏اند نيز جارى بوده و فرمان خدا روى حساب و برنامه دقيقى است‏ (احزاب، 38)


    «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً»
    اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و براى سنّت الهى هيچ گونه تغيير نخواهى يافت! (احزاب، 62)


    «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتي‏ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً»
    اين سنّت الهى است كه در گذشته نيز بوده است و هرگز براى سنّت الهى تغيير و تبديلى نخواهى يافت‏ (فتح، 23)


    «فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ سُنَّتَ الْأَوَّلينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلاً»
    آيا آنها چيزى جز سنّت پيشينيان و (عذابهاى دردناك آنان) را انتظار دارند؟! هرگز براى سنّت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نمى‏يابى‏ (غافر، 43)


    «سُنَّتَ اللَّهِ الَّتي‏ قَدْ خَلَتْ في‏ عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ»
    اين سنّت خداوند است كه همواره در ميان بندگانش اجرا شده، و آنجا كافران زيانكار شدند! (غافر، 85)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۲ در ساعت ۲۳:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب اول:



    خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمینه‌ها و امكانات هدایت را قرار داده است؛ یعنی همه انسان ها هم می‌توانند در مسیر هدایت قرار بگیرند، و هم این كه خود را در مسیر گمراهی و انحراف بیندازند.


    هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته باشد و آن را جبران نماید، او به هدایت باز می‌گردد، و رحمت الهی و غفران ربوبی شامل حال او می‌شود. «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ» (زمر، 53)


    اما اگر كسی، خطا و انحرافاتش زیاد شد، و درصدد جبران آنها هم برنیامد و توبه و بازگشتی هم ننمود، اگر از یك حدی گذشت، او دیگر قابلیت هدایت شدن را ندارد. لذا در مسیر گمراهی خواهد ماند، و قانون سخت الهی او را دربر می‌گیرد؛ و آن این كه سینه‌اش تنگ می‌گردد و دیگر روزنه هدایت به روی آن بسته می‌شود. «أَ تُريدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً» (نساء، 88)


    پس خداوند یك سنت و قانونی دارد و آن این كه هر كس به انحراف و خطا قدم برداشت و از حدی كه نباید فراتر رفت، از حق تجاوز نمود و بر آن پای فشرد و از آن حد گذراند، سنت الهی در مورد او به اجرا در می‌آید و این كه او دیگر به هدایت باز نمی‌گردد. «وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ» (رعد، 33)


    البته این سنت الهی با توجه به علم خداوندی است؛ یعنی‌ خداوند می‌داند اگر كسی از این حد عبور كند، همه روزنه‌های هدایت را به روی خود بسته است، و دیگر قابلیت هدایت را ندارد؛ یعنی اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهای خود می‌افزاید و از هدایت دورتر می‌شود. یعنی این در را خدا نمی بندد، بلكه خود او بسته است
    . «أُولئِكَ الَّذينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا» (انعام، 70)








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مطلب دوم:



    از مجموع آیات در این زمینه، به خوبى استفاده مى شود كه منظور از "سنت"
    در این گونه موارد قوانین ثابت و اساسى "تكوینى" یا "تشریعى" الهى است كه هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد، و به تعبیر دیگر خداوند در عالم تكوین و تشریع، اصول و قوانینى دارد كه همانند قوانین اساسى مرسوم در میان مردم جهان دستخوش دگرگونى و تغییر نمى شود. این قوانین هم بر اقوام گذشته حاكم بوده است، و هم بر اقوام امروز و آینده حكومت خواهد كرد.

    یارى پیامبران، شكست كفار، لزوم عمل به فرمانهاى الهى هر چند ناخوشایند محیط باشد، عدم فایده توبه به هنگام نزول عذاب الهى، و مانند اینها جزء این سنت هاى جاودانى مى باشد
    .

    این تعبیرات از یك سو به همه رهروان راه حق دلگرمى و آرامش مى بخشد و از سوى دیگر انسجام و وحدت دعوت انبیاء و یكپارچگى قوانین حاكم بر نظام آفرینش و نظام زندگى انسانها را روشن مى سازد، و در حقیقت شاخه اى است از شاخه هاى توحید
    .


    در این باره می توانید به كتاب های زیر مراجعه كنید
    :

    "
    سنت های الهی"، تألیف عبدالكریم زیدان، ترجمه مصطفی ذوالفقار طلب، تهران: نشر نویسنده.

    "
    قرآن و اسرار آفرینش"، تألیف استاد جعفر سبحانی، قم: بوستان كتاب.

    "
    سنت های تاریخ در قرآن"، تألیف شهید آیة الله سید محمد باقر صدر، ترجمه سیدجمال الدین موسوی اصفهانی، تهران: تفاهم.










    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    نمونه هایی از سنت الهی



    1. سنت
    استیصال

    «أَ فَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ في‏ مَساكِنِهِمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى»‏

    آيا براى هدايت آنان كافى نيست كه بسيارى از نسلهاى پيشين را (كه طغيان و فساد كردند) هلاك نموديم، و اينها در مسكنهاى (ويران شده) آنان راه مى‏روند! مسلّماً در اين امر، نشانه‏هاى روشنى براى خردمندان است. (طه، 128)



    2. سنت
    انتقام از مجرمین

    «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ»

    مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت‏. (سجده، 22)




    3. یاری و نصرت مؤمنین


    «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين‏»

    و يارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده ما. (روم، 47)



    4. اجل
    مسمی، سنتی قطعی

    «وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ»

    ولی آنها را تا زمان معيّنى به تأخير مى‏اندازد. و هنگامى كه اجلشان فرا رسد، نه ساعتى تأخير مى‏كنند، و نه ساعتى پيشى مى‏گيرند. (نحل، 61)



    5.
    مرگ، سنتی قطعی

    «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»

    هر انسانى مرگ را مى‏چشد، سپس شما را بسوى ما بازمى‏گردانند. (عنکبوت، 57)



    6. سنت الهی در هدایت نیکوکاران تلاشگر


    «وَ الَّذِینَ جَهَدُوا فِینَا لَنهْدِیَنهُمْ
    سبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین»
    و
    آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‏هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. (ابراهیم، 69)


    7. سنت در تنگنا قرار دادن
    مجرمین، به امید بازگشت

    «ظهَرَ الْفَسادُ فى
    الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسبَت أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْض الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»
    فساد، در خشکى و دریا بخاطر کارهایى که مردم انجام داده‏اند
    آشکار شده است؛ خدا مى‏خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوى حق)بازگردند! (روم، 41)


    8. سنت اظلال، مختص اهل باطل(مشروط)


    «أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فى الأَرْضِ فَیَنظرُوا کَیْف کانَ عَقِبَةُ
    الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کانُوا أَشدَّ مِنهُمْ قُوَّةً وَ أَثَارُوا الأَرْض وَ عَمَرُوهَا أَکثرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسلُهُم بِالْبَیِّنَتِ فَمَا کانَ اللَّهُ لِیَظلِمَهُمْ وَ لَکِن کانُوا أَنفُسهُمْ یَظلِمُونَ»
    آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل
    از آنان بودند چگونه بود؟! آنها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (براى زراعت و آبادى)بیش از اینان دگرگون ساختند و آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (امّا آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، آنها به خودشان ستم مى‏کردند! (روم، 9)


    9. سنت تدافع حق و باطل


    «وَ يَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ وَ يُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ»

    و خداوند، باطل را محو مى‏كند و حقّ را بفرمانش پابرجا مى‏سازد. (شوری، 24)



    10. سنت آزمایش و ابتلا


    «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ»

    قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‏ها، آزمايش مى‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏كنندگان! (بقره، 155)



    11. سنت‏ ترف و مترفین


    «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»

    و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بيان مى‏داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آنها را به شدّت درهم مى‏كوبيم. (اسراء، 16)



    12. سنت استدراج


    «وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»

    و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمى‏دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. (اعراف، 182)



    13. .....










    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 3


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ویژگی‏های سنت الهی




    1. فراگیر بودن سنت‏های الهی


    «يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ»

    خداوند مى‏خواهد (با اين دستورها، راه‏هاى خوشبختى و سعادت را) براى شما آشكار سازد، و به سنتهاى (صحيح) پيشينيان رهبرى كند. و خداوند دانا و حكيم است. (نساء، 26)



    «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»

    پيش از شما، سنّت‏هايى وجود داشت (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشتهايى داشتند كه شما نيز، همانند آن را داريد.) پس در روى زمين، گردش كنيد و ببينيد سرانجام تكذيب‏كنندگان (آيات خدا) چگونه بود؟! (آل عمران، 137)





    2. قیاس‏ناپذیری سنت الهی


    حضرت علی(ع)می‏فرماید:


    «هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لِأَوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِهِ قَاهِرُ مَنْ عَازَّهُ وَ مُدَمِّرُ مَنْ شَاقَّهُ وَ مُذِلُّ مَنْ نَاوَاهُ وَ غَالِبُ مَنْ عَادَاهُ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ كَفَاهُ وَ مَنْ سَأَلَهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ أَقْرَضَهُ قَضَاهُ وَ مَنْ شَكَرَهُ جَزَاهُ»


    اوست خدایی که با همه‏ی وسعت رحمتش، کیفرش بر دشمنان‏ سخت است و با سختگیری که دارد، رحمتش همه‏ی دوستان‏ را فرا گرفته است.

    هرکس با او به مبارزه برخیزد،(خداوند) بر او غلبه می‏کند

    و هر کس دشمنی ورزد، هلاکش می‏سازد

    هر کس با او کینه و دشمنی ورزد تیره‏روزش کند، و بر دشمنان‏ پیروز است.

    هر کس به او توکل نماید، او را کفایت کند

    و هر کس از او بخواهد می‏پردازد

    و هر کس برای خدا به محتاجان‏ قرض دهد، وامش را بپردازد

    و هر که او را سپاس گوید، پاداش‏ نیکو دهد. (نهج البلاغه، خطبه 90)




    3. تحول‏ناپذیری سنن الهی


    «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلاً»


    هرگز براى سنّت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نمى‏يابى! (فاطر، 43)



    "تبديل سنت خدا" به اين است كه عذاب خدا را بردارند و به جايش عافيت و نعمت بگذارند.

    "تحويل سنت" عبارت از اين است كه عذاب فلان قوم را كه مستحق آن مى‏باشند، به سوى قومى ديگر برگردانند، و سنت خدا نه تبديل مى‏پذيرد و نه تحويل. (ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 83)








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از جواب خوبتون این سنت های قشنگ الهی که توضیح دادید هر کدوم یه بحث مجزا میطلبه کاش یه جوری مطرحشون کنید
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


  11. تشکرها 3


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناجی دلها نمایش پست
    با تشکر از جواب خوبتون این سنت های قشنگ الهی که توضیح دادید هر کدوم یه بحث مجزا میطلبه کاش یه جوری مطرحشون کنید
    http://www.askquran.ir/thread3441.html
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناجی دلها نمایش پست
    با تشکر از جواب خوبتون این سنت های قشنگ الهی که توضیح دادید هر کدوم یه بحث مجزا میطلبه کاش یه جوری مطرحشون کنید

    با سلام و درود

    بیش تر این سنت ها را از نامشان می توان شناخت و نیاز به توضیح خاصی ندارند، لذا اگر موردی مد نظرتان است بفرمایید تا در همان زمینه تفصیل بیشتری داده شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سنت های الهی در قرآن




    جمع بندی و نتیجه گیری


    پرسش:
    مراد از سنت هاي قرآن چيست ؟



    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:

    * «سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَكَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْويلاً»
    اين سنت (ما در مورد) پيامبرانى است كه پيش از تو فرستاديم و هرگز براى سنت ما تغيير و دگرگونى نخواهى يافت‏ (1)

    * «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً»
    سنّت الهى در مورد كسانى كه پيش از اين بوده‏ اند نيز جارى بوده و فرمان خدا روى حساب و برنامه دقيقى است‏ (2)

    * «سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً»
    اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و براى سنّت الهى هيچ گونه تغيير نخواهى يافت! (3)

    * «سُنَّةَ اللَّهِ الَّتي‏ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْديلاً»
    اين سنّت الهى است كه در گذشته نيز بوده است و هرگز براى سنّت الهى تغيير و تبديلى نخواهى يافت‏ (4)

    * «فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ سُنَّتَ الْأَوَّلينَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلاً»
    آيا آنها چيزى جز سنّت پيشينيان و (عذابهاى دردناك آنان) را انتظار دارند؟! هرگز براى سنّت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نمى‏ يابى‏. (5)

    * «سُنَّتَ اللَّهِ الَّتي‏ قَدْ خَلَتْ في‏ عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْكافِرُونَ»
    اين سنّت خداوند است كه همواره در ميان بندگانش اجرا شده، و آنجا كافران زيانكار شدند! (6)

    مطلب اول:
    خداوند متعال، در نهاد همه انسان ها و در فطرت و سرشت آن ها، زمینه‌ها و امكانات هدایت را قرار داده است؛ یعنی همه انسان ها هم می‌توانند در مسیر هدایت قرار بگیرند، و هم این كه خود را در مسیر گمراهی و انحراف بیندازند.
    هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته باشد و آن را جبران نماید، او به هدایت بازمی‌گردد، و رحمت الهی و غفران ربوبی شامل حال او می‌شود. «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ» (7)
    اما اگر كسی، خطا و انحرافاتش زیاد شد، و درصدد جبران آنها هم برنیامد و توبه و بازگشتی هم ننمود، اگر از یك حدی گذشت، او دیگر قابلیت هدایت شدن را ندارد. لذا در مسیر گمراهی خواهد ماند، و قانون سخت الهی او را دربرمی‌گیرد؛ و آن این كه سینه‌اش تنگ می‌گردد و دیگر روزنه هدایت به روی آن بسته می‌شود. «أَ تُريدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً» (8)
    پس خداوند یك سنت و قانونی دارد و آن این كه هر كس به انحراف و خطا قدم برداشت و از حدی كه نباید فراتر رفت، از حق تجاوز نمود و بر آن پای فشرد و از آن حد گذراند، سنت الهی در مورد او به اجرا در می‌آید و این كه او دیگر به هدایت باز نمی‌گردد. «وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ» (9)
    البته این سنت الهی با توجه به علم خداوندی است؛ یعنی‌ خداوند می‌داند اگر كسی از این حد عبور كند، همه روزنه‌های هدایت را به روی خود بسته است، و دیگر قابلیت هدایت را ندارد؛ یعنی اگر هزار سال هم عمر به او داده شود، باز هم او بر خطاهای خود می‌افزاید و از هدایت دورتر می‌شود. یعنی این در را خدا نمی بندد، بلكه خود او بسته است. «أُولئِكَ الَّذينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا» (10)
    مطلب دوم:
    از مجموع آیات در این زمینه، به خوبى استفاده مى شود كه منظور از "سنت" در این گونه موارد قوانین ثابت و اساسى "تكوینى" یا "تشریعى" الهى است كه هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد، و به تعبیر دیگر خداوند در عالم تكوین و تشریع، اصول و قوانینى دارد كه همانند قوانین اساسى مرسوم در میان مردم جهان دستخوش دگرگونى و تغییر نمى شود. این قوانین هم بر اقوام گذشته حاكم بوده است، و هم بر اقوام امروز و آینده حكومت خواهد كرد.
    یارى پیامبران، شكست كفار، لزوم عمل به فرمانهاى الهى هر چند ناخوشایند محیط باشد، عدم فایده توبه به هنگام نزول عذاب الهى، و مانند اینها جزء این سنت هاى جاودانى مى باشد.
    این تعبیرات از یك سو به همه رهروان راه حق دلگرمى و آرامش مى بخشد و از سوى دیگر انسجام و وحدت دعوت انبیاء و یكپارچگى قوانین حاكم بر نظام آفرینش و نظام زندگى انسانها را روشن مى سازد، و در حقیقت شاخه اى است از شاخه هاى توحید.
    جهت مطالعه:
    "سنت های الهی"، تألیف عبدالكریم زیدان، ترجمه مصطفی ذوالفقار طلب، تهران: نشر نویسنده.
    "قرآن و اسرار آفرینش"، تألیف استاد جعفر سبحانی، قم: بوستان كتاب.
    "سنت های تاریخ در قرآن"، تألیف شهید آیة الله سید محمد باقر صدر، ترجمه سیدجمال الدین موسوی اصفهانی، تهران: تفاهم.

    نمونه هایی از سنت الهی
    1. سنت استیصال
    «أَ فَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ في‏ مَساكِنِهِمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى»‏
    آيا براى هدايت آنان كافى نيست كه بسيارى از نسل هاى پيشين را (كه طغيان و فساد كردند) هلاك نموديم، و اينها در مسكن هاى (ويران شده) آنان راه مى‏ روند! مسلّماً در اين امر، نشانه ‏هاى روشنى براى خردمندان است. (11)

    2. سنت انتقام از مجرمین
    «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُونَ»
    مسلّماً ما از مجرمان انتقام خواهيم گرفت‏. (12)

    3. یاری و نصرت مؤمنین
    «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين‏»
    و يارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده ما. (13)

    4. اجل مسمی، سنتی قطعی
    «وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ»
    ولی آنها را تا زمان معيّنى به تأخير مى‏ اندازد. و هنگامى كه اجلشان فرا رسد، نه ساعتى تأخير مى‏ كنند، و نه ساعتى پيشى مى‏ گيرند. (14)

    5. مرگ، سنتی قطعی
    «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ»
    هر انسانى مرگ را مى‏ چشد، سپس شما را بسوى ما بازمى‏ گردانند. (15)

    6. سنت الهی در هدایت نیکوکاران تلاشگر
    «وَ الَّذِینَ جَهَدُوا فِینَا لَنهْدِیَنهُمْ سبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِین»
    و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‏ هاى خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. (16)

    7. سنت در تنگنا قرار دادن مجرمین، به امید بازگشت
    «ظهَرَ الْفَسادُ فى الْبرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسبَت أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْض الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»
    فساد، در خشکى و دریا بخاطر کارهایى که مردم انجام داده‏ اند آشکار شده است؛ خدا مى‏ خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوى حق)بازگردند!(17)

    8. سنت اضلال، مختص اهل باطل(مشروط)
    «أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فى الأَرْضِ فَیَنظرُوا کَیْف کانَ عَقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کانُوا أَشدَّ مِنهُمْ قُوَّةً وَ أَثَارُوا الأَرْض وَ عَمَرُوهَا أَکثرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسلُهُم بِالْبَیِّنَتِ فَمَا کانَ اللَّهُ لِیَظلِمَهُمْ وَ لَکِن کانُوا أَنفُسهُمْ یَظلِمُونَ»
    آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانى که قبل از آنان بودند چگونه بود؟! آنها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (براى زراعت و آبادى)بیش از اینان دگرگون ساختند و آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (امّا آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، آنها به خودشان ستم مى ‏کردند! (18)

    9. سنت تدافع حق و باطل
    «وَ يَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ وَ يُحِقُّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ»
    و خداوند، باطل را محو مى‏ كند و حقّ را بفرمانش پابرجا مى‏ سازد. (19)

    10. سنت آزمایش و ابتلا
    «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ»
    قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏ كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان! (20)

    11. سنت‏ ترف و مترفین
    «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»
    و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بيان مى‏ داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آنها را به شدّت درهم مى‏ كوبيم. (21)

    12. سنت استدراج
    «وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»
    و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمى‏دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. (22)

    13. .....

    ویژگی‏های سنت الهی
    1. فراگیر بودن سنت‏ های الهی
    «يُريدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ»
    خداوند مى‏ خواهد (با اين دستورها، راه‏هاى خوشبختى و سعادت را) براى شما آشكار سازد، و به سنت هاى (صحيح) پيشينيان رهبرى كند. و خداوند دانا و حكيم است. (23)
    «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ»
    پيش از شما، سنّت‏ هايى وجود داشت (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت هايى داشتند كه شما نيز، همانند آن را داريد.) پس در روى زمين، گردش كنيد و ببينيد سرانجام تكذيب‏ كنندگان (آيات خدا) چگونه بود؟! (24)

    2. قیاس‏ ناپذیری سنت الهی
    حضرت علی(ع)می‏ فرمایند:
    «هُوَ الَّذِي اشْتَدَّتْ نِقْمَتُهُ عَلَى أَعْدَائِهِ فِي سَعَةِ رَحْمَتِهِ وَ اتَّسَعَتْ رَحْمَتُهُ لِأَوْلِيَائِهِ فِي شِدَّةِ نِقْمَتِهِ قَاهِرُ مَنْ عَازَّهُ وَ مُدَمِّرُ مَنْ شَاقَّهُ وَ مُذِلُّ مَنْ نَاوَاهُ وَ غَالِبُ مَنْ عَادَاهُ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْهِ كَفَاهُ وَ مَنْ سَأَلَهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ أَقْرَضَهُ قَضَاهُ وَ مَنْ شَكَرَهُ جَزَاهُ»
    اوست خدایی که با همه ‏ی وسعت رحمتش، کیفرش بر دشمنان‏ سخت است و با سختگیری که دارد، رحمتش همه‏ ی دوستان‏ را فرا گرفته است.
    هرکس با او به مبارزه برخیزد،(خداوند) بر او غلبه می‏ کند
    و هر کس دشمنی ورزد، هلاکش می ‏سازد
    هر کس با او کینه و دشمنی ورزد تیره ‏روزش کند، و بر دشمنان‏ پیروز است.
    هر کس به او توکل نماید، او را کفایت کند
    و هر کس از او بخواهد می‏ پردازد
    و هر کس برای خدا به محتاجان‏ قرض دهد، وامش را بپردازد
    و هر که او را سپاس گوید، پاداش‏ نیکو دهد. (25)

    3. تحول‏ ناپذیری سنن الهی
    «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْديلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْويلاً»
    هرگز براى سنّت خدا تبديل نخواهى يافت، و هرگز براى سنّت الهى تغييرى نمى ‏يابى! (26)
    "تبديل سنت خدا" به اين است كه عذاب خدا را بردارند و به جايش عافيت و نعمت بگذارند.
    "تحويل سنت" عبارت از اين است كه عذاب فلان قوم را كه مستحق آن مى‏ باشند، به سوى قومى ديگر برگردانند، و سنت خدا نه تبديل مى‏ پذيرد و نه تحويل. (27)

    _________

    1. اسراء، 77.
    2. احزاب، 38.
    3. احزاب، 62.
    4. فتح، 23.
    5. غافر، 43.
    6. غافر، 85.
    7. زمر، 53.
    8. نساء، 88.
    9. رعد، 33.
    10. انعام، 70.
    11. طه، 128.
    12. سجده، 22.
    13. روم، 47.
    14. نحل، 61.
    15. عنکبوت، 57.
    16. ابراهیم، 69.
    17. روم، 41.
    18. روم، 9.
    19. شوری، 24.
    20. بقره، 155.
    21. اسراء، 16.
    22. اعراف، 182.
    23. نساء، 26.
    24. آل عمران، 137.
    25. نهج البلاغه، خطبه 90.
    26. فاطر، 43.
    27. ترجمه الميزان، ج ‏17، ص 83.





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۹:۲۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود