جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا ازدواج امام جواد-عليه السلام- با دختر مأمون صحّت دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا ازدواج امام جواد-عليه السلام- با دختر مأمون صحّت دارد؟




    سلام آيا ازدواج امام جواد عليه السلام با دختر مأمون صحّت دارد؟ در صورت صحّت چرا امام عليه السلام با دختر چنين شخصي كه قاتل پدرش بوده ازدواج كرد؟ اين مراسم در كجا و در چه تاريخي صورت گرفته است؟ چرا با قاتل خود ازدواج كرد؟


    کار شناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۱:۲۱

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sakhre نمایش پست
    سلام آيا ازدواج امام جواد عليه السلام با دختر مأمون صحّت دارد؟ در صورت صحّت چرا امام عليه السلام با دختر چنين شخصي كه قاتل پدرش بوده ازدواج كرد؟ اين مراسم در كجا و در چه تاريخي صورت گرفته است؟ چرا با قاتل خود ازدواج كرد؟


    کار شناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    بله يكي از واقعيتهاي تاريخ اسلام ازدواچ امام جواد(عليه السلام) با «ام فضل» دختر مأمون مي باشد.البته توجه به شرايطي كه امام جواد(عليه السلام) در آن قرار داشت و اموري كه سبب پذيرش اين ازدواج شد،قبول اين مسئله را براي ما راحتتر خواهد كرد.بنده در اين رابطه به اختصار مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد:

    نكته مهمي كه بايد در مطالعه زندگاني بزرگان دين بويژه انبيا و ائمه معصومين (عليهم السلام) بدان توجه داشته باشيم اين است كه:در سنت برخی از معصومان و رهبران دینی مسایلی وجود دارد كه از اسرار الهی بوده و شناخت آن مشكل است، ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون(ام الفضل) نیز از مسایلی است كه اظهار نظر قطعی دربارة آن مشكل است؛ ولی می توان برخی عوامل را تأثیر گذار دانست. ازدواج حضرت جواد(ع) با ام الفضل هم از ناحیة حضرت قابل بررسی است و هم از ناحیة مأمون كه چه اهدافی از ازدواج دختر خود با امام جواد(ع) داشت؟

    به نظر می رسد مأمون اهداف زیر را دنبال می كرد:


    1_ نظارت بر رفتار امام جواد(ع): مأمون با فرستادن دختر خود به خانة امام می خواست آن حضرت را همیشه زیر نظر داشته باشد و دختر مأمون نیز در انجام این رسالت موفق بود.

    2_ لطمه زدن به قداست امام(ع): مأمون تصور می كرد با این وصلت امام جواد(ع) را مجذوب مادیات و امكانات سلطنتی نموده و به قداست و حرمت امام لطمه وارد نماید.

    3_ جلوگیری از اعتراض علویان: دشمنی مأمون با علویان موجب شد كه آنان علیه وی اعتراض نموده و حكومت او را متزلزل كنند. مأمون با این ازدواج قصد داشت خود را علاقه مند به امام نشان دهد،‌ در نتیجه شیعیان قیام نكنند.

    طبیعی بود كه مأمون جهت تحقق اهداف فوق شدیداً امام را تحت فشار قرار داد و برای این وصلت از همة‌ راهكارها و اهرم ها بهره گرفت.

    اما از ناحيه امام جواد(ع) به نظر می رسد عوامل زیر در اين ازدواج تأثیر گذار بود:

    1_ اجبار امام به ازدواج:
    بی تردید ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون خواستة امام نبوده و این ازدوج مانند ازدواج های معمولی كه مبتنی بر خواست و رعایت شرایط باشد، صورت نگرفت. زیرا امام جواد(ع) می دانست كه مأمون پدرش امام رضا(ع) را به شهادت رسانده و یكی از دشمنان خاندان اهل بیت پیامبر(ص) و شیعیان است.

    مأمون جهت رسیدن به اهداف خود شدیداً امام را تحت فشار قرار داد و حتی حضرت را تهدید نمود. برخی عقیده دارند كه اگر امام ازدواج نمی كرد، ممكن بود امام را ترور كند.[1]

    یكی از نویسندگان می نویسد: "به نظر می رسد كه موافقت امام با این ازدواج عمدتاً بر اثر فشاری بود كه مأمون بر امام وارد كرد".[2]

    2_ حفظ شیعیان:
    یكی از استراتژی های مهم خلفای اموی و عباسی،‌ شیعه ستیزی بوده و آنان از هیچ جنایتی علیه علویان دریغ نكرده و به آزار و زندانی و قتل آنان می پرداختند. از سوی دیگر یكی از سیاست های مهم ائمه(ع) حفظ شیعیان بود،‌ چنانكه امام حسن(ع) یكی از علل صلح خویش را حفظ شیعیان بیان نمود.[3]

    ائمه(ع) سعی می كردند با اتخاذ سیاست و راهكارهای منطقی و معقول به حفظ شیعیان بپردازند، گرچه ممكن بود اتخاذ راهكار حفظ شیعیان، شخصیت آن ها را زیر سؤال ببرد. طبیعی بود كه مأمون با ازدواج دخترش با امام جواد(ع) تا اندازه ای از سیاست خصمانة خود علیه شیعیان پرهیز می كرد، زیرا به حسب ظاهر با امام شیعیان رابطة فامیلی بر قرار كرده بود.

    3_ تكلیف گرایی:
    بی تردید فعالیت های ائمه(ع) ریشه در انجام تكالیف الهی داشته و همة فعالیت های آنان مبتنی بر مصالح است. شاید علت ازدواج امام جواد (ع) با ام الفضل بر اساس تكلیف بوده است. ائمه(ع) تكلیف گرا ترین انسان ها بوده و در برابر انجام دستور الهی مطیع ترین انسان ها بودند؛ از این رو هر گاه برای ائمه از سوی خداوند تكلیف تعیین می شد، انجام می دادند، گرچه انجام تكلیف به ظاهر برای برخی خوشایند نبوده و حتی عمل ائمه(ع) را زیر سؤال می برند. شاید ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون نوعی تكلیفی بود كه تعیین شده بود شاید امام جواد(ع) با این ازدواج در صدد خدمت به مردم و حفظ دین بود؛ امام با نفوذ در مركز حكومت سعی می كرد كه شیعیان حفظ شده و تا اندازه ای از سیاست دین ستیزی مأمون جلوگیری نماید و به جامعة دینی خدمت كند. البته امام جواد(ع)با اتخاذ سیاست های منطقی _ به رغم آن كه با ام الفضل ازدواج نمود- تحقق اهداف مأمون را در خصوص ازدواج دخترش غیر ممكن ساخت.

    پی نوشتها:
    [1]مهدی پیشوایی، سیرة پیشوایان،‌ ص 559.
    [2]همان.
    [3]اخبارالطوال، ص 220.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۲۳:۱۵

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sakhre نمایش پست
    سلام آيا ازدواج امام جواد عليه السلام با دختر مأمون صحّت دارد؟ در صورت صحّت چرا امام عليه السلام با دختر چنين شخصي كه قاتل پدرش بوده ازدواج كرد؟ اين مراسم در كجا و در چه تاريخي صورت گرفته است؟ چرا با قاتل خود ازدواج كرد؟


    کار شناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب

    اين مراسم طبق نقل منابع تاريخي در سال 204 هجري و در بغداد صورت گرفته است.

    هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

    به همين دليل مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود.

    البته طبق نقل برخي از گزارشات تاريخي،مأمون از آن هنگام كه ولايت عهدي را به امام رضا(ع) واگذار كرده بود،دخترش ام الفضل را به عقد امام جواد(ع) در آورد يا نامزد او كرد.به گفته طبري و ابن كثير در سال 202هجري قمري،دخترش ام الفضل را به عقد امام جواد(ع) درآورد.(2)

    طبق اين نقل مراسم عقد در طوس اتفاق افتاده است.ولي ظاهراً سال 204 هجري و آمدن مأمون به بغداد بعد از شهادت امام رضا(ع) درست تر مي باشد.

    منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1. سيره پيشوايان مهدي پيشوائي.
    2. حيات فكري و سياسي امامان شيعه رسول جعفريان.
    3. زندگاني چارده معصوم، عماد الدين اصفهاني.
    4. مسند امام جواد(ع)، عزيزالله عطاردي.

    اما اينكه پرسيده ايد چرا آن حضرت با قاتل خود ازدواج كرده است،بايد عرض كنم:

    اولاً با مطالبي كه پيرامون چرايي اين ازدواج بيان شد،مانند مجبور بودن آن حضرت در پذيرش اين ازدواج،تا اندازه اي پاسخ اين سوال هم مشخص شد.

    ثانياً اين موضوع اختصاص به امام جواد(عليه السلام) ندارد،بلكه ازدواج پيامبر خدا(ص) با عايشه و امام حسن(ع) با جعده از اين موارد مي باشند.

    ثانياً نكته مهمي كه بايد بدان توجه داشته باشيم اين است كه هر چند ما اعتقاد به علم غيب ائمه(ع) داريم، ولي آن حضرت مأمور به عمل كردن بر طبق علم غيب خود نبودندو بعبارتي ديگر علم غيب تكليف اور نبوده و ملاك عمل نمي باشد.


    پي نوشتها:

    (1). الحیاة السیاسیة للامام الجوادعلیه السلام، ص 65.

    (2). تاريخ طبري،ج7ص149. البدايه و النهايه،ج10ص260.

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود