جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمان موده و رحمت بین زن و مرد از کی آغاز می شود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت زمان موده و رحمت بین زن و مرد از کی آغاز می شود ؟




    اینکه خداوند در سوره روم در آیه 21 می فرماید :

    وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ

    لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

    این مودت و رحمت بین زن و مرد ، دقیقا کی حاصل میشود ؟

    قبل از اینکه به هم محرم شوند آیا ممکن است علاقه مند شوند به یکدیگر ؟ یا بعد از اینکه به هم محرم شدند به یک دیگر علاقه مند میشوند ؟

    آیا این درست است تا وقتی که بهم محرم نشده اند ، ممکن است علاقه یک طرفه باشد ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۳ در ساعت ۱۳:۰۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا

    با سلام

    وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ

    لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (روم/21)

    مودت تقريبا به معناي محبتي است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد
    و رحمت ، به معناي نوعي تاثير نفساني است ، كه از مشاهده محروميت محرومي كه كمالي را ندارد ، و محتاج به رفع نقص است ، در دل پديد مي‏آيد ، و صاحبدل را وادار مي‏كند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند .
    به طوري كه از سياق برمي ‏آيد مراد از مودت و رحمت در آيه همان مودت و رحمت خانوادگي است.(1)

    البته هر چند در متن‌ايه صحبتي از زمان دقيق ايجاد اين محبت ميان زوجين به ميان نيامده است- بدين معنا كه آيا اين محبت قبل از خواستگاري است يا هنگام مواجهه زن و مرد و علاقمندي آنها به يكديگر و در نتيجه تمايل به ازدواج با يكديگر يا ...است- اما بحث مودت و رحمت كه در اين آيه شريفه بدان تصريح نموده است مربوط به پس از ازدواج و تشكيل خانواده است نه قبل از آن زيرا فراز ابتدايي ايه بحث زوجيت و سكونت و آرامش در جوار همسر را بيان مي دارد و سپس بحث قرار دادن محبت و مودت در ميان زن و شوهر را مطرح مي نمايد .




    (1)- الميزان ، ج 16، ص 250

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۰۷:۵۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    تفسير نمونه نيز اين مودت و رحمت را مربوط به پس از ازدواج مي داند:
    از آنجا كه ادامه اين پيوند در ميان همسران خصوصا ، و در ميان همه انسانها عموما ، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى‏ كند : و در ميان شما مودت و رحمت آفريد ( و جعل بينكم مودة و رحمه).(1)
    توضيحات ديگري كه در تفاسير در مورد تفاوت مودت و رحمت بيان شده است نيز مودت و رحمت را به پس از تشكيل خانواده مربوط مي داند:

    1. مودّت: انگیزه ارتباط در آغاز کار ازدواج است و اما ادامه و پایان آن که یکی از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان شود و قادر بر خدمت نسبت به دیگری نباشد، «رحمت» جایگزین مودّت می شود. او دلسوزی خاص دارد، حتی از دیگران جهت کمک به همسرش استمداد می طلبد و خود را به هر آب و آتشی می افکند تا رحمت الهی را از خویش بروز و ظهور دهد در حالی که آن روز نه نیازمندی جنسی و شهوانی است و نه مسائل دیگر جوانی. در این مرحله حساس مراقبت از یکدیگر اهمیت زیادی دارد، همچون مریضی که توجه های پیاپی نزدیکان وی، او را بهبود می بخشد و ایجاد امید می نماید.

    2. مودّت: درباره بزرگترهاست که توان خدمت به یکدیگر را دارند، اما کودکان و فرزندان کوچک در سایه رحمت پرورش می یابند و رشد می کنند و شاید رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هم که فرمود: «وَارْحَمُوا صِغارَکُم؛ به کوچکترها ترحّم کنید»، بر همین اساس بوده است.

    3. مودّت: غالباً جنبه دو طرفه (تقابل) دارد، به مجرّد آن که از طرفی سرزد، بر اساس قانون طبیعت، طرف مقابل باید آن را جبران کند و الاّ ظلم و ستم خواهد شد. اما رحمت، یک جانبه و ایثارگرانه است لکن بقای جامعه کوچک (خانواده) و بزرگ (اجتماع) به خدمات متقابل است که ریشه در مودّت دارد.(2)

    (1)- تفسير نمونه ، ج16، ص 391
    (2)- همان ، ص 393

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۰۸:۰۵
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دقیق نمایش پست
    قبل از اینکه به هم محرم شوند آیا ممکن است علاقه مند شوند به یکدیگر ؟ یا بعد از اینکه به هم محرم شدند به یک دیگر علاقه مند میشوند ؟
    سلام-محبت زاییده معرفت و شناخت است.تا شما چیز یا کسی را نشناسی دوستش نخواهی داشت.
    در آشنایی قبل از ازدواج، شناخت محدود است.حتی اگر طولانی هم باشد ،نمیتوان به آن اندازه که بعد از تشکیل زندگی،شناخت حاصل میشود،آنرا بدست آورد،پس به همان اندازه محبت قبل از ازدواج ،کمتر ومحدود است.البته این آگاهی ها ی ابتدایی،از طرفین (علاقه اولیه)بسیار مهم و ضروری است.
    پس،بله قبل از ازدواج ،ممکن است به همدیگر علاقه مند شوند ،فقط باید توجه به این نکته داشته باشند که این علاقه، محصول شناخت ابتدایی و ظاهری است و ایجاد علاقه ،مانع کسب شناخت بیشتر از طرف مقابل نشود.(بزرگترها گاهی در نصیحت برای امر ازدواج می گویند که ،محبت فلانی چشمت را کور نکند!)
    بخاطر همین امر مهم ،در امر ازدواج ،مشورت با بزرگتر(عقلاء)ضروری است.چرا که ممکن است احساس بر جوان غلبه کند و مانع تعقلش شود.
    در آخر،بله ممکن است در شناخت بیشتر ،از همسر در زندگی مشترک، یک اموری هم ظاهر شود که کاهنده محبت باشد،اما دستورات اسلام که دین جامعی است ،روشهایی برای برخورد صحیح با این موضوع،بیان فرموده است ،که به شرط عمل به آنها،در تأمین سعادت و خوشبختی،نقش اساسی دارد .
    و نکته ای که بسیار لطیف است در این آیه مبارکه،بحث جعل محبت است،به زبان ساده (در فهم من)یعنی اگر حرکت زوجین از اول مقدمات تا آخر ،بر اساس دستورات الهی باشد،حتماً این مودت و رحمت، در بین آنها قرار داده خواهد شد، او قرار می دهد.
    التماس دعا

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظرم آیه هیچ ربطی به زمان شروع مودت و محبت ندارد!
    بلکه به نوع ساخت و فطرت انسان اشاره می کند که چگونه می توانند به یکدیگر علاقه مند شوند. بر خلاف دو درخت که صدها سال زندگی در کنار یکدیگر نیز بین آن ها محبتی ایجاد نمی کند.


    برای تشخیص محبت خواستگار و همسر و ... هیچ استفاده ای از آیه نمی توان کرد! چون موارد زیادی نیز می بینیم که بین همسران رابطه صمیمی نیست! آیا می گوییم پس آیه اشتباه شد؟ یا اینکه معنای آیه به گونه ای است که با این موارد منافاتی ندارد؟

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پست جمع بندي




    پرسش:
    خداوند در سوره روم در آیه 21 می فرماید :

    وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
    این مودت و رحمت بین زن و مرد ، دقیقا کی حاصل می شود؟
    قبل از این که به هم محرم شوند آیا ممکن است علاقه مند شوند به یکدیگر؟ یا بعد از این که به هم محرم شدند به یک دیگر علاقه مند می شوند.؟

    پاسخ:
    به نظر می رسد آيه شريفه، ناظر به زمان آغاز محبت نيست تا بحث شود قبل از خواستگاري اين محبت ايجاد می شود يا پس از ازدواج، بلكه آيه از يك ساختار فطری انسانی سخن می گويد كه انسان به طور فطری می تواند به ديگری علاقمند شود بعكس ساير موجودات مثلا جمادات، هر چند فحوای كلام مفسران، آن را ناظر به پس از ازدواج معرفی می كند:
    مودت تقريبا به معنای محبتی است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد و رحمت، به معناي نوعی تاثير نفسانی است، كه از مشاهده محروميت محرومی كه كمالی را ندارد، و محتاج به رفع نقص است، در دل پديد می‏ آيد، و صاحبدل را وادار می‏ كند به اين كه در مقام بر آيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.
    به طوری كه از سياق برمی ‏آيد مراد از مودت و رحمت در آيه همان مودت و رحمت خانوادگی است.(1)

    از آن جا كه ادامه اين پيوند در ميان همسران خصوصا، و در ميان همه انسان ها عموما، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى‏ كند: «و جعل بينكم مودة و رحمه»؛ و در ميان شما مودت و رحمت آفريد.(2)
    توضيحات ديگری كه در تفاسير در مورد تفاوت مودت و رحمت بيان شده است نيز مودت و رحمت را به پس از تشكيل خانواده مربوط می داند.

    در این رابطه به تقسیم بندی زیر توجه فرمائید:
    1. مودّت: انگیزه ارتباط در آغاز کار ازدواج است و اما ادامه و پایان آن که یکی از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان شود و قادر بر خدمت نسبت به دیگری نباشد، «رحمت» جایگزین مودّت می شود. او دلسوزی خاص دارد، حتی از دیگران جهت کمک به همسرش استمداد می طلبد و خود را به هر آب و آتشی می افکند تا رحمت الهی را از خویش بروز و ظهور دهد در حالی که آن روز نه نیازمندی جنسی و شهوانی است و نه مسائل دیگر جوانی. در این مرحله حساس مراقبت از یکدیگر اهمیت زیادی دارد، همچون مریضی که توجه های پیاپی نزدیکان وی، او را بهبود می بخشد و ایجاد امید می نماید.

    2. مودّت: درباره بزرگترهاست که توان خدمت به یکدیگر را دارند، اما کودکان و فرزندان کوچک در سایه رحمت پرورش می یابند و رشد می کنند و شاید رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هم که فرمود: «وَارْحَمُوا صِغارَکُم؛ به کوچکترها ترحّم کنید»، بر همین اساس بوده است.

    3. مودّت: غالباً جنبه دو طرفه (تقابل) دارد، به مجرّد آن که از طرفی سرزد، بر اساس قانون طبیعت، طرف مقابل باید آن را جبران کند و الاّ ظلم و ستم خواهد شد. اما رحمت، یک جانبه و ایثارگرانه است لکن بقای جامعه کوچک (خانواده) و بزرگ (اجتماع) به خدمات متقابل است که ریشه در مودّت دارد.(3)

    اما اگر مساله مودت و رحمت را به صورت مطلق ميان دو زوج تصور كنيم آنگاه تكليف همسرانی كه اين محبت و صميميت در ميانشان وجود ندارد و حتی منجر به طلاق می شود، چه می شود.؟!
    لذا شايد مناسب تر باشد كه جعل مودت و رحمت را به معنای توانايی و قابليت ايجاد محبت و صميميت در ميان انسان ها بگيريم كه البته با ايجاد رابطه زوجيت و همسری ، مشروعيت مي يابد.


    _______________
    (1) الميزان، ج 16، ص 250
    (2) تفسير نمونه، ج 16، ص 391
    (3) تفسير نمونه، ج 16، ص 393.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ در ساعت ۲۲:۲۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود