صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با توجه به سوره ناس , ناس و خناس کیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    با توجه به سوره ناس , ناس و خناس کیست ؟




    سلام
    با توجه به سوره ناس بفرمائید

    ناس کیست؟

    ان سه نفرکه ازشون پناه می بره کدامه؟

    و خناس کیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۱:۳۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست
    ناس کیست؟
    با سلام و عرض ادب
    کلمه ناس در این سوره به معنای مردم می باشد.و اصولا معنای ناس در قرآن یعنی مردم. چون انسانها را می توان به دسته های گوناگون تقسیم بندی کرد. غنی، فقیر، عالم، جاهل، سفید، سیاه، ظالم، مظلوم و ....
    اگر ما انسانها را ببینیم و این مایه های اختلاف و تبعیض را کنار بگذاریم یعنی به رنگها و شکلها و طبقه های گوناگون آنها نظر نکنیم و انسانها را در لباس انسان ملاحظه کنیم در این اعتبار می گوییم ناس (مردم) که شامل همه افراد بشر است. انسان منهای رنگش و شکلش و طبقه اش و دینش و طرز تفکرش و به اصطلاح فلاسفه: انسان لابشرط. مفسرین از قدیم برای کلمه ناس یک چنین معنایی کرده اند و درست هم هست، ولی عده ای دچار اشتباه گشته و گفته اند ناس یعنی مردم فاقد همه چیز، یعنی توده، طبقه محروم، بیچاره. که در این صورت شامل یک طبقه مخصوص است و شامل همه مردم نمی شود!

    به رغم پیروان این تفکر از جمله تفکر مارکسیستی قرآن کریم مخاطبان خود را «ناس» قرار داده است و «ناس» یعنی توده مردم، توده محروم. این جهت دلیل است که قرآن به وجدان طبقاتی اذعان دارد و تنها طبقه ای را که ذی صلاحیت برای پذیرش دعوت اسلامی می داند، توده محروم است. و همین دلیل است که اسلام خاستگاه طبقاتی و جهت گیری طبقاتی دارد؛ یعنی دین محرومان و مستضعفان است و مخاطب ایدئولوژی اسلامی تنها توده مردم است و بس. این نیز دلیل دیگری است بر زیر بنا بودن اقتصاد و مادی بودن هویت تاریخ از نظر اسلام.(1)

    اینطور نیست، بلکه مراد از ناس در قرآن مجید چنانکه گفتیم، مردم اند. ولی معنای وضع خاصشان، از دینشان، فقرشان، بی نیازیشان، رنگشان، عملشان، جهلشان و آنجا که قرآن می فرماید «یا ایها الناس اعبدوا ربکم» (بقره/21)؛ ای مردم پروردگارتان را عبادت کنید. نه این است که مخاطب قرآن تنها توده مردم باشند، بلکه مخاطب همه انسانها هستند و نیز در آیه «لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا» (آل عمران/79)؛ خداوند بر عهده همه مردم حج قرار داده است نه بر برخی از مردم. البته بعدا با جمله «من استطاع الیه سبیلا ...» مشروط کرده به آنکه استطاعت داشته باشند.

    و لذا در بعضی از موارد کلمه ناس به کفار گفته شده چنانکه در آیه 173 از سوره آل عمران می فرماید: «ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم»؛ مشرکین در برابر شما گرد آمده اند، پس از آنان بترسید. که مربوط به یک داستانی است که کفار می خواستند به مدینه حمله کنند، قبلا شایع کرده بودند که مردم اجتماع کرده اند علیه مسلمانان و بدین وسیله می خواستند رعب و وحشت در دل مردم مسلمان ایجاد کنند. همچنین در آیه 8 سوره بقره آمده: «و من الناس من یقول آمنا بالله وبالیوم الاخر و ما هم بمؤمنین»؛ در میان مردم کسانی هستند که می گویند به خدا و روز رستاخیز ایمان آورده ایم در حالی که ایمان ندارند. در این آیه، ناس بر منافقین اطلاق گشته است.

    اصولا کلمه ناس در قرآن مجید زیاد آمده است؛ چه به عنوان خطاب مثل یاایها الناس و چه به عنوانهای دیگر نظیر: لله علی الناس حج البیت من استطاع ...
    کلمه ناس با کلمه انسان از یک ریشه اند و تفاوت زیادی میان آنها نیست تنها از نظر ادبی تفاوتی که هست می گویند انسان اسم جنس است ولی ناس اسم جمع است. یعنی وقتی می گوییم انسان، مراد نوع انسان است اما وقتی گفته می شود ناس منظور جمع انسانهاست. نظیر کلمه قوم که به معنای جمع مردم است؛ پس یاایها الناس یعنی ای گروه انسانها! ای جامعه انسانی! ای همه انسانهای جهان!(2)

    منابع:
    1. کتاب جامعه و تاریخ، صفحه 175.
    2.
    آشنایی با قرآن 1و2، صفحه 162-161 و 193
    با توجه به سوره  ناس , ناس و خناس کیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست
    ان سه نفرکه ازشون پناه می بره کدامه؟و خناس کیست؟
    از جمله صفات منسوب به شيطان در قرآن کريم «خناس» مي باشد (1). «وسواس» معني مصدري دارد ولي گاهي به معني «فاعل» (وسوسه گر) نيز ميآيد و در آيه به همين معنا است. «خناس» صيغه مبالغه از ماده «خنوس» به معني جمع شدن و عقب رفتن است اين به خاطر آن است که شياطين هنگامي که نام خدا برده مي شود عقب نشيني مي کنند و از آنجا که اين امر غالبا با پنهان شدن توأم است اين واژه به معني «اختقاء» نيز آمده است.

    بنابراين مفهوم آيات چنين است: «بگو من از شر وسوسه گر شيطان صفتي که از نام خدا مي گريزد و پنهان مي گردد به خدا پناه مي برم. اصولا شياطين برنامه هاي خود را با مخفي کاري مي آميزند و گاه چنان در گوش جان انسان مي دمند که انسان باور مي کند فکر، فکر خود او است و از درون جانش جوشيده و همين باعث اغوا و گمراهي او مي شود. کار شيطان تزيين است و مخفي کردن باطل در لعابي از حق، و دروغ در پوسته اي از راست، و گناه در لباس عبادت، و گمراهي در پوشش هدايت.

    خلاصه هم خودشان مخفي هستند و هم برنامه هايشان پنهان است و اين هشداري است به همه رهروان راه حق که منتظر نباشند شياطين را در چهره و قيافه اصلي ببينند يا برنامه هايشان را در شکل انحرافي مشاهده کنند، هرگز چنين نيست، آنها وسواس خناسند و کارشان حقه و دروغ و نيرنگ و ريا کاري و ظاهر سازي و مخفي کردن حق .
    اما " وسواسان خناس" تنها در ميان يك گروه و يك جماعت، و در يك قشر و يك لباس نيستند، در ميان جن و انس پراكنده ‏اند و در هر لباس و هر جماعتى يافت مى‏ شوند، بايد مراقب همه آنها بود و بايد از شر همه آنها به خدا پناه برد.

    دوستان ناباب، همنشينهاى منحرف، پيشوايان گمراه و ظالم، كارگزاران جباران و طاغوتيان، نويسندگان و گويندگان فاسد، مكتب هاى الحادى و التقاطى ظاهر فريب، وسائل ارتباط جمعى وسوسه‏ گر، همه اينها و غير اينها در مفهوم گسترده" وسواس خناس" واردند كه انسان بايد از شر آنها به خدا پناه برد.(2)

    منابع:
    1. تفسير نمونه، آيت الله مکارم، ج 7، ص 53، دارالکتب الاسلاميه.
    2. همان، ج 27، ص 473 - 472.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۰۹:۳۸
    با توجه به سوره  ناس , ناس و خناس کیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ضمن تشکر از پاسخگوی محترم قرانی که با صبر وحوصله به این سوالات پاسخ دادند
    سوالی دیگری که مطرح میگردد این است که : از چه ابزاری برای شتاخت وسوسه گران خناس می شود استفاده نمود تا به راه غیر مستقیم گرفتار نگردیم؟
    ممنونم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست
    سوالی دیگری که مطرح میگردد این است که : از چه ابزاری برای شتاخت وسوسه گران خناس می شود استفاده نمود تا به راه غیر مستقیم گرفتار نگردیم؟
    ممنونم
    با سلام و عرض ادب
    خواهش می کنم دوست عزیز وظیفه است.
    برای شناخت ابزارهای وسوسه های شیطان به دام هایی که او برای فریب انسان فراهم می کند باید دقت کنیم تا گرفتارش نشویم.به نمونه هایی از این دام های شیطان اشاره می کنم:
    سرگرم کردن فرد به آرزو های طولانی دنیایی:
    انسان آرزوهای زیادی دارد اما بعضی از آرزوها آن را به بیراهه می کشانند و او را دچار افسردگی و دنیازدگی از روی کفر می کنند.
    انسان سعی می کند به اهدافش برسد حال شیطان بعضی از آرزوها را در راه او قرار می دهد و او را سرگرم تفکر به آن ها می کند.
    زیبا جلوه دادن گناه:
    شیطان وقتی اعتماد شما را با گفتن بعضی اتفاقات که افتاده است و زودتر آن را از شما فهمیده است سعی می کند که خود را فرشته ای نشان دهد که شما را از آن نجات می دهد.
    وقتی شما بعد از این احساس فهمیدید که آن اتفاق افتاده است به شیطان اعتماد می کنید.
    آن گناهانی که به ظاهر اعمال نیکو هستند را به شما معرفی می کند و شما آن را با رضایت انجام می دهید و در بسیاری از وقت ها بوسیله ی صدایی که نمی شنوید بلکه احساس می کنید شما را وسوسه می کند و شما فکر می کنید که این فکر شماست که این حرف ها را می زند.شما آن گناه را انجام می دهید.
    غفلت از کارهایی که شما را به یاد خدا می اندازد:
    وقتی انسان خود را در محضر خدا ببیند هیچگاه گناه نمی کند.
    وقتی شما به شیطان اعتماد کنید شیطان هم شما را وسوسه می کند و شما را از رفتن به مسجد و روزه گرفتن جلوگیری می کند و بعد هم از خواندن قرآن و نهایتا نماز و ذکر که خداوند خواندن ذکر و نماز را بر انسان واجب کرده است.
    با قبول کردن وسوسه های شیطانی شما از یاد خدا غافل می مانید و به گناه کشیده می شوید و از شیطان اطاعت می کنید.
    البته تنها این نیست بلکه شما را به کارهایی بیهوده نیز سرگرم می کند.
    ایجاد کینه میان افراد:
    انسان ها به هم نیاز دارند و در صورت داشتن کینه وسوسه ها شروع می شوند و نارضایتی ها بیشتر می شود و دچار استرس می شوید.
    ادامه دارد...
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۸:۴۴
    با توجه به سوره  ناس , ناس و خناس کیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفس اماره:
    خیلی وقت ها بدن انسان به چیزی واکنش می دهد مانند سردی یا گرمی و یا به چیزهای دیگر.بدن انسان طوری طراحی شده است که به خیلی از چیزها واکنش نشان دهد و این واکنش در بدنش دیده می شود مانند پریدن رنگ صورت. اندام های مختلفی دارد که هر یک کار مشخصی انجام می دهند. اما برخی اوقات این واکنش ها همگی خوب نیستند و برخی آزار دهنده هستند و مایه ی نفرت و پستی.

    همانطوری که گفته شد شیطان می تواند با انسان حرف بزند بدون اینکه انسان متوجه شود این شیطان است که با ما حرف می زند چون افراد فکر می کنند شیطان با چهره ای مانند انسان با او حرف می زند، در حالی که شیطان می تواند علاوه بر آن طوری با شما صحبت کند که فکر کنید ذهنتان این حرف ها را می گوید. شما را با یک حرف یا یک تصویر بد در ذهنتان مشغول می کند و شما کم کم تحریک می شوید. ممکن است این تحریکات به گناه منجر شود.

    گاهی اوقات با یک بار تحریک کردن شما را به آن تشویق می کند و شما را به دیدن تصاویر غیر اخلاقی و حرف های بد دعوت می کند. در بسیاری از اوقات ممکن است بر سر همین فکر کردن ها به سراغ کارهای بسیار زشت بروید و احساس کنید که این یک نیاز است در صورتی که اگر آن کار را انجام دهید بعد ها به آن فکر می کنید و عذاب می کشید در حالی که الان این حرف ها را برخی افراد مسخره می شمارند و به ادامه ی کار زشت مشغول می شوند و می گویند که هیچوقت از کار زشتشان ناراحت نخواهند شد در حالی که با کمی زمان متوجه می شوند که بسیار اشتباه شد و آن ها از شیطان اطاعت کردند. ممکن است یکبار کارهای ناپسند را رد کنید اما احساس شهوت شما را دوباره به آن دعوت می کند. فرد پس از مدتی به خود می آید و با روزهای طولانی توبه کردن از کارهای بد دست بر می دارد. اما دوباره به سمت آن می رود.
    این وضع آنقدر ادامه می یابد تا روح انسان به طور کامل کثیف شود، مثل یک شیشه ی شفافی که روش قیر ریخته باشند! اما آیا امید نیست آن شیشه که روزی بسیار شفاف بود پاک شود؟ آیا نمی شود از بیشتر کثیف شدن شیشه جلوگیری کرد؟ آیا نمی شود دوباره به شفافیت شیشه نظر کرد؟ نه تنها این ها شدنی هست، بلکه ممکن است شفافیت شیشه آنقدر بالا رود که خودمان هم تعجب کنیم. کافی هست وقتی کلام حق را شنیدیم نگوییم بگذار آخر سر توبه کنیم. همان لحظه کمی فکر کنیم. فکر کردن در این باره زیاد سخت نیست.

    یک لحظه در داخل سکوت کنیم. ذهنمان را برای چند لحظه آزاد کنیم. بعد به این موضوع فکر کنیم. زیاد طول نمی کشد. ممکن است در صورت ساکت نکردن داخل و فکر نکردن دیگر فرصت فکر کردن نداشته باشیم. ممکن است در صورت عدم فکر کردن در این موضوع تا مدت های طورلانی صدایی را حس کنیم که دیگر رهایمان نمی کند و مدام تهدید می کند. این صدا ها همان صدای شیطان هستند که در قالب حرف ذهن احساس می کنید. کسانی که هنوز به گناهان کبیره ناشی از همین غفلت است که در قرآن به آن ها اشاره شده است گرفتار نشده اند از همین ثانیه با فکر کردن و تصمیم گرفتن می توانند خود را نجات دهند. فقط یک عزم راسخ می خواهد، عزمی که فرشتگان حضورش را حس کنند و خداوند آن را دوست داشته باشد. تصمیمی که بزرگترین تصمیم عمرتان می تواند باشد.
    .
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۸:۴۶
    با توجه به سوره  ناس , ناس و خناس کیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام و تشکر مجدد
    یعنی دشمنی مثل امریکا
    یا نماینده ای غیر اصلح
    یا دوری از قران
    دوست داشتن قدرت
    یا شهوت
    و ثروت
    هیچ؟

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    دوست عزیز دقت نفرمودید،چون در بالا عرض کردیم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    به نمونه هایی از این دام های شیطان اشاره می کنم:
    و الا موارد بیشماری هست که می شود شمرد و آنچه عرض شد تقریبا کلیاتی بود از این دام ها.هر چند بعضی از این مواردی که فرمودید یا غیر اینها زیر مجموعه اینها می باشد.

    با توجه به سوره  ناس , ناس و خناس کیست ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    این خناسی که میگند آیا فرزند شیطانه؟اینطور میگند.

    الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
    الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
    الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
    الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.

  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ببخیشد یه چیز دیگه چرا شیطان رو خناس میگند.این دلیل همون فرزند بودنش نیست؟
    الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
    الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
    الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
    الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود