جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مقام حضرت علی رضی الله از طالوت هم کمتر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا مقام حضرت علی رضی الله از طالوت هم کمتر است؟




    داستان انتخاب طالوت عبرت انگیز است بنی اسرائیل به پیغمبر خود گفتند امیری میخواهیم تا در راه خدا جهاد کنیم: (وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّـهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ)«و پیامبرشان به آن‌ها گفت: همانا الله «طالوت» را (به عنوان) پادشاه برای شما مبعوث (و انتخاب) کرده است »

    (قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِۚ)«گفتند: چگونه او بر ما پادشاهی کند با اینکه ما به پادشاهی از او سزاوارتریم، و از مال (دنیا) بهره چندانی داده نشده است؟»

    قَالَ إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجسْمِ ۖ وَاللَّـهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ [البقرة: 247]«گفت: به راستی الله او را بر شما برگزیده است، و او را در علم و (نیروی) بدن و سعت و برتری بخشیده است. و الله پادشاهی خود را به هر کس که بخواهد می‌دهد، و الله گشایشگر داناست»

    سپس بنی اسرائیل با دل ناخواسته پادشاهی طالوت را پذیرفتند اما کارشکنی کردند
    (فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّـهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ ۚ) «پس هنگامی‌که طالوت با لشکریان رهسپار شد، به آن‌ها گفت: همانا الله شما را بوسیله یک جوی (آب) آزمایش می‌کند. پس هر کس از آن بنوشد از (یاران) من نیست. و هر کس از آن نخورد، قطعاً او از (یاران) من است، مگر کسی‌که با دست خویش کفی (از آب) برگیرد. پس جز عده‌ی کمی؛ همگی از آن (آب) نوشیدند»

    پس بنی اسرائیل شکم سیر آب خوردند و مخالفت کردند یعنی نافرمان بودند اما نمیتوانستند حکومت طالوت را قبول نکنند .


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5


    کمی جلوتر سپاه جالوت نمودار شد و کارشکنان گفتند:
    (فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ) [البقرة: 249] «و هنگامی‌که او و کسانی‌که با او ایمان آورده بودند، از آن (نهر) گذشتند. (از کمی افراد خود ناراحت شدند و عده‌ای) گفتند: «امروز ما توانایی (مقابله) با جالوت و سپاهیانش را نداریم»» يعنى اینکه ما توانایی رویارویی با جالوت را نداریم

    پس ملاحظه نمودید که مخالفت قوم ارزشی و تاثیری بر روند انتخاب نداشت.

    حالا سوال این است که مگر حضرت علی از طالوت کمتر بود، یا شان پیامبر ما از شان پیامبر بنی اسرائیل کمتر بود یا خدای ما غیر از خدای طالوت بود؟!! که شما میگوید خداوند ترسان ترسان و با اشاره علی را امیر المومنین نمود و رسول الله ترسان ترسان و لرزان لرزان این انتصاب را در آخرین روز ها؛ بعد ازاینکه الله کلی تهدیدش کرد که از پیامبری عزل میشوی؛ بصورت یک جمله دو پهلو در بیابانی برهوت اعلام نمود!! و علی نيز فراتر از همه!! سرش را در چاه می نمود و فقط گریه و گریه و گریه میکرد!!!!

    خلاصه سوال من اینه: الله جل جلاله با وجود مخالفت قوم بنی اسرائیل، طالوت را پادشاه آنها نمود، همین خداوند چرا در مورد انتخاب حضرت علی با عمر و ابوبکر مدارا کرد و هم خودش در قرآن سکوت کرد و هم پیامبر و هم علی؟؟؟
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۹:۳۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ادله جانشینی امام علی (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط ساحل نجات نمایش پست
    ...
    حالا سوال این است که مگر حضرت علی از طالوت کمتر بود، یا شان پیامبر ما از شان پیامبر بنی اسرائیل کمتر بود یا خدای ما غیر از خدای طالوت بود؟!! که شما میگوید خداوند ترسان ترسان و با اشاره علی را امیر المومنین نمود و رسول الله ترسان ترسان و لرزان لرزان این انتصاب را در آخرین روز ها؛ بعد ازاینکه الله کلی تهدیدش کرد که از پیامبری عزل میشوی؛ بصورت یک جمله دو پهلو در بیابانی برهوت اعلام نمود!! و علی نيز فراتر از همه!! سرش را در چاه می نمود و فقط گریه و گریه و گریه میکرد!!!!

    خلاصه سوال من اینه: الله جل جلاله با وجود مخالفت قوم بنی اسرائیل، طالوت را پادشاه آنها نمود، همین خداوند چرا در مورد انتخاب حضرت علی با عمر و ابوبکر مدارا کرد و هم خودش در قرآن سکوت کرد و هم پیامبر و هم علی؟؟؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    چند مطلب در مورد سوال شما وجود دارد :

    - اعلام جانشینی علی (ع) توسط پیامبر (ص) منحصر به واقعه غدیر نیست . در آیات و روایات زیادی این مطلب اعلام شده است و فلذا مماشاتی با مردم صورت نگرفته است .

    آیه تبلیغ
    یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک... » [۱]ای پیامبر ! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می‌دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی‌کند»
    خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه ، در جایی به نام غدیر خم ، حضرت علی (ع) را با عبارت مشهور «هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.» به جانشینی خود برگزید. [۲]

    آیه ولایت
    « انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة... ». [۳]« ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌پردازند.
    بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است؛ چون طبق روایات معتبر آنکه در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت علی (ع) بوده است.
    « سیوطی » از دانشمندان اهل سنت در تفسیر « الدر المنثور » در ذیل این آیه از « ابن عباس » نقل می‌کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد. [۴]
    همچنین از دانشمندان اهل سنت « واحدی [۵]» و « زمخشری [۶]» این روایت را نقل کرده و تصریح کرده‌اند که آیه «انما ولیکم الله...» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.
    فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می‌کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می‌پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می‌کند. [۷]
    طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می‌کند که اکثر آنها می‌گویند: درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. [۸]
    مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر ، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب‌های اهل سنت ، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است. [۹]
    در این آیه، ولایت حضرت علی (ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر (ص) قرار داده شد.

    آیه اولی الامر
    « یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم... » [۱۰] «ای کسانی که ایمان آورده‌اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را».
    از سویی دانشمندان گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.
    در تفسیر برهان نیز ده‌ها روایت از منابع اهل بیت (ع) در ذیل این آیه آمده است که می‌گوید: آیه مزبور درباره علی (ع) یا آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت (ع) نازل شده و حتی در بعضی از روایات نام دوازده امام (ع) یک یک آمده است. [۱۱]
    مثلا « حاکم حسکانی » حنفی نیشابوری ( مفسر معروف اهل سنت ) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است. [۱۲]
    در تفسیر « البحر المحیط » نوشته « ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می‌کند که منظور از آن، ائمه اهل بیت (ع) هستند. [۱۳]
    « ابوبکر بن مؤمن شیرازی» (از علمای اهل سنت ) در رساله « اعتقاد » از ابن عباس نقل می‌کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. [۱۴]
    از سویی دیگر در این آیه شریفه با سبک و سیاق واحد و عدم تکرار لفظ (اطیعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است و از این جهت اولی الامر معصوم است و الا دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنی نداشت، همان‌طوری‌که خدا و پیامبرش معصومند.
    و طبق آنچه در روایات آمده، معصومین منحصر در امامان شیعه‌اند .

    ادامه در پست بعدی

    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۱/۰۲/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۲

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ادله جانشینی امام علی (ع)




    .... ادامه پست قبلی

    آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره سه آیه ، از آیاتی که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و پیرامون این آیات و آیات دیگر نکات قابل توجه دیگری در میان کتب اهل سنت وجود دارد که برای اطلاع بیشتر باید به کتاب‌های معتبر مراجعه کرد.
    غیر از این سه آیه که به صورت مختصر ذکر شد، آیات دیگری نظیر: آیه صادقین : «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» [۱۵]( در روایات بیان شده است که: منظور از صادقین حضرت علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) می‌باشند.) [۱۶] [۱۷]و آیه قربی : «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی [۱۸] [۱۹]نیز مستقیماً به ولایت و امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه پرداخته است که در روایات پیامبر اکرم که در کتاب‌های اهل سنت و شیعه نقل شده، آمده است.
    علاوه بر این آیات، آیات دیگری، بازگو کننده‌ی فضیلتی از فضیلت‌های حضرت علی (ع) و برتری آن حضرت بر سایر صحابه و یاران و نزدیکان پیامبر اکرم(ص) است.
    حال با استناد به حکم عقل که تقدیم « مرجوح » بر « ارجح » را قبیح می‌شمارد، می‌توان نتیجه گرفت که امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) حق حضرت علی (ع) است.

    دلیل حدیثی
    در منابع متعدد اهل تشیع و اهل تسنن از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که فرمودند وصی و جانشین بعد از من علی بن ابی طالب(ع)است و بعد از او دو فرزندم حسن و حسین( علیهما السلام) که نُه امام دیگر از صلب حسین علیه السلام، پی هم می‌آیند. [۲۰] [۲۱]
    "
    انت منی بمنزلة‌هارون من موسی الا أنه لا نبی بعدی" [۲۲]البته این روایت افزون بر روایاتی است که درجریان حدیث یوم الدار ، حدیث منزلت ، حدیث غدیر خم و حدیث مشهور ثقلین بیان شده و یا احادیثی که فرموده، پس از من دوازده تن خلیفه خواهند آمد که به وسیله آنان دین عزیز می‌شود. مانند:
    حدیث منزلت
    ماجرای این حدیث، بدین گونه است که: پیامبر اکرم (ص) در غزوه تبوک ، به همراه بسیاری از اصحابش از مدینه خارج شدند و به سمت رومیان به راه افتادند. برای اینکه مدینه از رهبر خالی نماند، پیامبر(ص)، حضرت علی (ع) را به جای خود در مدینه گذاشتند.
    برخی از اصحاب زبان به طعنه گشوده، و گفتند: پیامبر (ص)، علی را در مدینه گذاشت تا مواظب زنان و بچه‌ها باشد.
    حضرت علی (ع) به پیامبر (ص) شکایت برد و رسول اکرم(ص) در آن هنگام این جمله تاریخی رافرمود: منزلت تو نسبت به من مانند منزلت‌هارون نسبت به موسی است، با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست [۲۳]

    ادامه در پست بعدی

    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۱/۰۲/۱۸ در ساعت ۲۲:۵۱

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ادله جانشینی امام علی (ع) و پست جمع بندی




    ادامه پست قبلی

    حدیث ثقلین
    این حدیث در بسیاری از کتاب‌های معتبر اهل سنت [۲۴] [۲۵] [۲۶] [۲۷]آورده شده است.
    "
    انی اوشک ان ادعی فاجیب و انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله عز و جل و عترتی. کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی، انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانظرونی بم تخلفونی فیهما".
    پیامبر اکرم (ص) در روزهای آخر زندگانی خود، به اصحاب چنین فرمود: ای مردم نزدیک است که از سوی پروردگارم خوانده شوم و دعوت او را اجابت کنم. من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار می‌گذارم: یکی کتاب خداوند عز وجل و دیگری عترتم را کتاب خداوند ریسمان محکمی است که از آسمان تا زمین کشیده شده است و عترت من همان اهل بیتم می‌باشند. این دو از هم جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند. پس ملاحظه کنید که چگونه پس از من با آنها رفتار می‌کنید. [۲۸]


    -
    مطلب بعدی نیز این است که در واقعه غدیر نیز این امر به روشنی وجود داشته است و بسیاری از محدثین اهل سنت نیز این امر را نقل کرده اند . مطلبی که در این بین حایز اهمیت است اینکه با توجه شرایط آن روز ، که پیامبر در حجه الوداع بودند و طبیعتا در پی اعلام جانشین برای خود ، همچنین در آن بیابان مردم را جمع می کنند تا مطلب مهمی را بیان کنند که بحث جانشینی است . مطلب دیگر اینکه در ابتدای خطبه خویش از مردم سوال می کنند که آیا من اولی تر از شما به شما نیستم ؟ و پس از اینکه مردم تایید کردند ، حضرت علی را به عنوان مولی بعد از خودش معرفی می کنند و می فرماییند من کنت مولاه فهذا علی مولاه .
    از مجموع مطالب فوق روشن می شود که اولا واقعه غدیر در جانشینی حضرت علی بسیار روشن بوده است . ثانیا بحث جانشینی حضرت علی ، مطلبی نیست که تنها در روز غدیر بیان شده باشد بلکه در طول سالیان متمادی و در شرایط مختلف حتی از روزهای اولیه نهضت دینی پیامبر که انذار عشریه اقریبن نام دارد ، اعلام شده بود . فلذا خداوند در مورد انتصاب حضرت علی (ع) با مردم مماشاتی نداشته است و حکم خود را به صراحت تمام بیان کرده است.

    موفق باشید



    ۱. مائده/سوره۵، آیه۶۷.
    ۲.
    مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج۹، امامت در قرآن، ص۱۸۲.
    ۳.
    ۴.
    الدرالمنثور، ج۲، ص۲۹۳.
    ۵.
    اسباب النزول، ص۱۴۸.
    ۶.
    تفسیر کشاف، ج۱، ص۶۴۹.
    ۷.
    تفسیر فخر رازی، ج۱۲، ص۲۶.
    ۸.
    تفسیر طبری، ج۶، ص۱۸۶.
    ۹.
    ۱۰.
    ۱۱.
    تفسیر برهان، ج۱، ص۳۸۱-۳۸۷.
    ۱۲.
    شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۴۸-۱۵۱.
    ۱۳.
    بحرالمحیط، ج۳، ص۲۷۸.
    ۱۴.
    احقاق الحق، ج ۳، ص ۴۲۵.
    ۱۵.
    ۱۶.
    ینابیع المودة، ص۱۱۵.
    ۱۷.
    ۱۸.
    ۱۹.
    تذکرة الخواص، سبط بن جوزی، چاپ لبنان، ص۳۲۷.
    ۲۰.
    یتابیع المودة، شیخ سلیمان قندوزی، باب۷۷، ص۴۴۴، چاپ اسلامبول.
    ۲۱.
    فرائدالسمطنی، جوینی، بیروت، ج۲، ص۱۳۴.
    ۲۲.
    فضائل الخمسه، ج۱، ص۳۱۶-۲۹۹.
    ۲۳.
    صحیح مسلم.
    ۲۴.
    صحیح ترمذی، ج۲، ص۳۰۸.
    ۲۵.
    خصائص نسائی، ص۲۱.
    ۲۶.
    مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۰۹.
    ۲۷.
    مسند احمد بن حنبل، ج۳، ص۱۷.
    ۲۸.
    فضائل الخمسه، ج۲، ص۵۳-۴۴.

    ویرایش توسط رئوف : ۱۳۹۱/۰۷/۱۱ در ساعت ۲۲:۰۴

  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود