جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معامله با کسانی که نمیدانیم اجناس خود را از راه حلال بدست اوردند چه حکمی دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معامله با کسانی که نمیدانیم اجناس خود را از راه حلال بدست اوردند چه حکمی دارد؟




    با سلام و خسته نباشید

    سوالم رو مستقیم و بدون مقدمه میپرسم :.
    ایا خرید و فروش با کسانی که نمیدانیم اجناس خود را از راه حلال بدست اوردند یا حرام
    وفقط شک داریم ، مانع دارد یا خیر ؟

    با تشکر



    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۲:۰۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با سلام و خسته نباشید

    سوالم رو مستقیم و بدون مقدمه میپرسم :.
    ایا خرید و فروش با کسانی که نمیدانیم اجناس خود را از راه حلال بدست اوردند یا حرام
    وفقط شک داریم ، مانع دارد یا خیر ؟

    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر و عذر بابت تاخیر در پاسخ
    چند روزی موفق به فعالیت نبودم و سوالتون رو تازه دیدم

    درست است كه اجتناب از مال حرام، واجب است؛ ولی شما كه یقین ندارید كه جنس یا غذایی را که از دیگران تهیه می كنند از مال حرام است، لذا تا وقتی علم و یقین به حرمت چیزی نداریم از جهت حکم شرعی استفاده از آن چیز حرام نیست.

    علم اجمالى به وجود مال حرام در اموال دیگران نیز تا زمانى كه همه آنها مورد ابتلاء مكلف نباشند مانع از صحّت خرید كالاهاى مورد نیاز از آن ها نیست.

    مگر اینکه بر فرض یقین داشته باشید این جنس یا غذا از راه حرام و یا با پول حرام تهیه شده است که در این صورت مجاز به مصرف نیستید. ولی تا وقتی یقین و اطمینان به این موضوع ندارید، شرعا مشکلی نداره، می توانید مصرف کنید و تحقیق و بررسی هم در این خصوص لازم نیست.

    بنابراین خریدارى كالاهاى مورد نیاز از آن براى همه مردم بدون اشكال است و همچنین دریافت باقیمانده پول، تا زمانى كه همه اموال آن افراد مورد ابتلاء شخص مشترى نباشند اشكال ندارد.



  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    ادامه از پست قبل:

    ------------------------

    مثلا در بحث خمس بارها سوال می کنند که: اگر نمی دانیم فلانی اهل خمس است یا خیر، آیا می توانیم از اموال و غذای او استفاده کنیم؟

    که در این مورد می فرمایند:

    و اگر فكر می كنید كه آنها خمس نمی دهند، در این خصوص باید عرض نمود كه بر هر مالی خمس واجب نیست، واجب شدن خمس شرایط خاصی دارد. یكی از آن شرایط این است كه یک سال از زمان كسب آن مال گذشته باشد. بنابراین شما كه یقین ندارید بر اموال آنها قطعا خمس واجب شده و خمس آن را پرداخت نكرده اند.


    سوال: کسی که اهل پرداخت خمس نیست، یا زکات واجب مالش را نمی پردازد، رفت و آمد و استفاده از اموالش چه صورت دارد؟


    آیة الله خامنه ای: اگر یقین ندارید مالی که مورد استفاده شما قرار میگیرد متعلق خمس است، چیزی بر شما نیست.

    آیة الله صافی گلپایگانی: د رصورتیکه علم به تعلق خمس و یا زکات به عین چیزی که مورد ابتلاست نداشته باشید، اشکال ندارد.

    آیة الله سیستانی: اشکال ندارد.

    آیة الله مکارم شیرازی: اگر یقین ندارید خانه یا غذای او از پول غیر مخمس تهیه شده تصرف در آن مانعی ندارد، و اگر یقین دارید ما به شما اجازه می دهیم تصرف کنید و معادل خمس آن را که تصرف کرده اید به سادات نیازمند بپردازید و اگرتمکن ندارید، بر ذمه بگیرید وهر موقع که نتوانستید بپردازید.

    آیة الله فاضل لنکرانی: اگر یقین به تعلق یا زکات به اموال مورد استفاده ندارید، مانعی ندارد.

    آیة الله بهجت: در معاشرت و استفاده از اموال کسانی که انسان می داند خمس مال خود را نمی دهند، تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلا ندارد، تصرف درآنها مانعی ندارد(مسئله 1408)

    آیة الله تبریزی: مانعی ندارد، مگر بداند آن مالی که نزد او گذاشته از عین مال زکویست.

    --------------------------------------------------------

    منبع: کتاب مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع




  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    ادامه از پست قبل:

    ------------------------

    گذشته از همه این ها، آن چه وظیفه ما است، توجه به ظواهر افراد است و لازم نیست به زندگی و مال و اموال دیگران بیش از حد تجسس و كنجكاوی داشته باشیم تا یقین پیدا كنیم كه مال حرام در میان آن وجود ندارد.

    در این موارد تا جایی که ممکن است به مردم باید با حُسن ظنّ نگریست وتا علم به چیزی نداریم حمل بر صحّت می شود، و حتی در مواردی هم که یقین داشتیم، اجازه بیانش را به دیگران نداریم؛ بلکه وظیفه، اجتناب خودمان است.

    البته در مصرفا اموال شبهه ناک لازم است دقت کنیم، ولی باید مواظبت نمود که انسان گرفتار افراط و تفریط نشود بطوریکه با اندک احتمالی دچار سوء ظن و بدبینی شود وبه بندگان خدا افترا بندد که خود گناهی است بسیار بزرگ و عظیم چنانچه دستور شرع بر طاهر و پاک انگاشتن و حسن ظن به مومنین است.

    -------------

    در استفتائی هم که از دفتر مقام معظم رهبری انجام گرفت پاسخ دادند:

    تا یقین به وجود مال حرام در عین اموال مورد ابتلا نداشته باشد، استفاده ایشان مانعى ندارد.(1)


    -----------------------------------------------------------

    1- دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)




  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    ممنون از پاسخ مبسوطی که دادید
    خیلی عالی بود
    اگر بدونیم جنسی هم غیر قانونی وارد میشه
    ایا حکم شرعیش دقیقا مشابه این هست یا فرق میکنه ؟؟؟؟

    پیدا کردن یقین در این موارد خاص یعنی اینکه خودمون با چشم خودمون ببینیم تا به یقین کامل برسیم ؟

    با سپاس
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    459
    مورد تشکر
    49 پست
    حضور
    16 روز 6 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اگر بدونیم جنسی هم غیر قانونی وارد میشه
    ایا حکم شرعیش دقیقا مشابه این هست یا فرق میکنه ؟؟؟؟
    با سلام و احترام خدمت شما

    در صورتی که یقین دارید غیر قانونی است،خلاف مقررات جایز نیست و استفاده از آن محل اشکال است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    پیدا کردن یقین در این موارد خاص یعنی اینکه خودمون با چشم خودمون ببینیم تا به یقین کامل برسیم ؟
    یقین ممکن است با دیدن شخصی یا شنیدن از افراد موثق یا از هر راه دیگری حاصل شود.

    استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام

    ممنون از پاسخ مبسوطی که دادید
    خیلی عالی بود
    اگر بدونیم جنسی هم غیر قانونی وارد میشه
    ایا حکم شرعیش دقیقا مشابه این هست یا فرق میکنه ؟؟؟؟
    با سپاس
    با سلام مجدد و وقت بخیر

    همانطوری که همکار گرامی فرمودند، مخالفت با قوانین نظام جمهوری اسلامی جایز نیست.

    دو نمونه از استفتائات موجود را خدمتتون تقدیم می کنم:


    ======================


    از مقام معظم رهبری: (1)


    س 1983: آيا قاچاق کالاهاى مصرفى مانند لباس و پارچه و برنج و غيره از جمهورى اسلامى براى فروش به ساکنان کشورهاى خليج فارس جايز است؟

    ج: مخالفت با قوانين نظام جمهورى اسلامى، جايز نيست.


    ======================


    از آیت الله مکارم شیرازی: (2)


    2- واردات کالا به صورت غیر قانونی

    - سوال:

    وارد کردن کالا به صورت غیرقانونى از مرز چه حکمى دارد؟ پول حاصل از این کالا براى وارد کننده چه حکمى دارد؟

    - پاسخ:

    از کارهایى که بر خلاف مقرّرات حکومت اسلامى است باید اجتناب کرد و هر گونه کمک کردن به این تخلّفات اشکال دارد و درآمد آن نیز مشکل است.



    3- حکم شرعی قاچاق کالا

    - سوال:

    نظر به این که در مناطق مرزى، امر قاچاق کالا، از همه نوع، رواج فراوان داشته و دارد، و ضررهاى جبران ناپذیرى بر اقتصاد و فرهنگ زده و مى زند، اینجانب با همکارى تنى چند از دوستان، و ان شاء الله کمک شما بزرگواران، در حال تدارک برنامه اى براى مبارزه با امر قاچاق هستم. به همین جهت سؤالاتى طرح نموده، خواهشمندم پاسخ آن را مرقوم فرمایید.
    1ـ حکم قاچاق کالا به طور کلّى، اعمّ از اشیایى که به طور مستقیم یا غیر مستقیم فساد آور است، از نظر شرع مقدّس اسلام چیست؟
    2ـ آیا قاچاق خیانت به کشور و مردم محسوب مى شود؟ آیا قاچاقچیان، و کسانى که به هر وسیله اى به آنها کمک مى کنند، در حکم منافقینند؟ آیا قرآن کریم یا احادیث، بیان خاصّى در مورد این گونه افراد دارد؟
    3ـ استفاده افراد دیگر از اموال فرد قاچاقچى، در قبال پول یا مجّانى چگونه است؟
    4ـ اگر پول حاصل از قاچاق، توسّط شخصى که آن را به دست آورده، یا اشخاص دیگر، در مسیر کارهاى تولیدى، یا خدماتى و مانند آن از کارهاى سالم قرار گیرد، اصل پول و درآمد حاصل از آن چه حکمى پیدا مى کند؟
    5ـ اگر گذران زندگى به سختى انجام شود، اشتغال به قاچاق جایز است؟
    6ـ افراد جامعه در قبال قاچاقچیان، و به طور کلّى پدیده قاچاق چه برخوردى باید داشته باشند؟
    7ـ متأسّفانه امر رشوه توسّط قاچاقچیان بین برخى ارگانهاى دولتى شایع گشته است، چه توصیه اى براى این افراد دارید.

    - پاسخ:

    قاچاق کالا (یعنى ورود غیر قانونى آن از مرزها) برخلاف دستور شرع است، و باید از آن به شدّت پرهیز کرد. مخصوصاً هنگامى که موجب ضرر و زیان جامعه مى شود، و به اقتصاد کشور اسلامى لطمه وارد مى کند، و کمک کردن به قاچاقچیان در امر قاچاق جایز نیست. و گرفتن رشوه در این زمینه گناه مضاعف دارد، و بر همگان لازم است امر به معروف و نهى از منکر را فراموش نکنند.



    5- کالای قاچاق خریداری شده

    - سوال:

    اگر کالایی را که به صورت قاچاق وارد کشور شده و گمرک و مالیات نپرداخته را بخریم آیا استفاده از آن کالا حرام است؟ اگر بخریم و بعداً پشیمان شویم و امکان پس دادن نداشته باشیم (مثلاً از دوره گرد خریده باشیم) تکلیف چیست؟

    - پاسخ:

    در صورتیکه مقررات حکومت اسلامی اجازه خرید آن را بدهد، مانعی ندارد.


    -------------------------------------------------------------

    - منابع:

    1- استفتائات مقام معظم رهبری ، شماره 1983
    2- استفتائات آیت الله مکارم شیرازی > معاملات > اقسام معاملات > خرید و فروش > مشاغل > شغلهاى حرام > قاچاق



  12. تشکرها 3


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    پیدا کردن یقین در این موارد خاص یعنی اینکه خودمون با چشم خودمون ببینیم تا به یقین کامل برسیم ؟
    با سپاس
    نکته 1:

    همانطوری که همکار گرامی هم فرمودند، یقین کردن یک امر شخصی و درونی هست و از هر راهی ممکن است برای هر فرد حاصل شود که برای دیگری از آن راه ثابت نشود، گرچه یقین به واسطه امور حسی (مخصوصا دیدن و شنیدن) تقریبا کمترین خطا را دارد.

    ولی نکته مهم در بحث حاضر (همونطوری که در پست قبلی هم عرض شد) این است که آن چه وظیفه ما است، توجه به ظاهر حال مومنین است و فحص و جستجو در این موارد لازم نیست تا یقین پیدا كنیم كه مال حرام در میان آن وجود ندارد؛ بلکه (در مثال شما) همین که کالایی در بازار مسلمین و توسط فروشنده مسلمان فروخته می شود، حمل بر حلال بودن می گردد.

    (البته منظورم اصلا این نیست که لزوما کالایی که در بازار غیرمسلمین و توسط غیرمسلمان فروخته می شود حرام هست، بلکه فقط مورد مثال شما را عرض کردم. وگرنه در مورد کالاهای کشورهای غیرمسلمان نیز -به جز آن دسته از مواد خوراکی ای که نیاز به ذبح شرعی دارد- همین حکم اصل بر حِلّیّت جاری می شود.)


    لذا در این موارد تا جایی که ممکن است باید با حُسن ظنّ به مردم نگریست و تا علم و یقین به چیزی نداریم، حمل بر صحّت کنیم. و حتی در مواردی هم که یقین داشتیم، اجازه بیانش را به دیگران نداریم؛ بلکه وظیفه، اجتناب خودمان است.

    مگر در مواردی که مصالح عمومی در خطر باشد که بحث دیگریست و حتی در مواردی گزارش دادن به مقامات و مسئولین، واجب نیز هست. (که بحث ما فعلا این موضوع نیست.)

    و البته همانطوری که قبلا عرض شد، از نظر علم اخلاق در مصرف اموال شبهه ناک لازم است تا حد امکان دقت کنیم و این احتیاط تا وقتی منجر به وسواس نشود بسیار هم نیکوست، ولی باید مواظبت نمود که انسان گرفتار افراط و تفریط نشود بطوریکه با اندک احتمالی دچار سوء ظن و بدبینی شده و به بندگان خدا تهمت بزند که این خود گناهی بزرگ است.




  14. تشکرها 3


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نکته 2:

    البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که طبق نظر برخی از مراجع تقلید (مثل آیت الله مکارم؛ و بعید هم نیست دیگران نیز همین نظر را داشته باشند)، اگر احتمال قابل ملاحظه ای هم بر حرمت خرید و فروش کالایی بدهیم، معامله آن اشکال دارد.

    مثلا: خرید و فروش کالایی که احتمال قوی در سرقتی بودن آن می دهیم:

    -----------------------------------------

    17- خرید طلا با احتمال سرقتی بودن آن

    - سوال:

    خرید طلا از کسانى که احتمال داده مى شود طلایشان سرقتى باشد، چه حکمى دارد؟

    - پاسخ:

    در صورتى که احتمال قابل ملاحظه اى باشد اشکال دارد.


    ----------------------------------------------

    منبع:

    استفتائات آیت الله مکارم > معاملات > اقسام معاملات > خرید و فروش > احکام خرید و فروش




  16. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود