جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تمام آیات کتاب قرآن از طرف خداوند است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    آیا تمام آیات کتاب قرآن از طرف خداوند است؟




    آیا تمام آیات کتاب قرآن از طرف خداوند است؟

    اگر .. خیر؟
    پس این همه ادعای مسلمانان برای چیست؟


    اگر .. بله؟
    بسیاری از آیات قرآن با "یقولون" و "قال" شروع میشود، این آیات در واقع از شخص یا اشخاصی نقل قول میکنند، یعنی حرفهای یک عده انسان و یا فرشته در قرآن بدون واسطه نقل قول شده است،
    پرسش این است که این آیات را چه کسی سروده است؟ قطعاً نه محمد این آیات را سروده است نه الله ، بلکه اینها جملاتی هستند که اشخاصی غیر از محمد و الله آنها را ساخته اند و جملات آنها نه تنها مثل قرآن است بلکه خود قرآن است و به آن راه یافته است!
    لذا بازهم قرآن خود را نقض میکند و نشان میدهد که این ادعای قرآن از چه پایه منطقی ضعیفی برخوردار است، یعنی قرآن آیاتی دارد که مربوط به محمد نیستند، برخی از آنها حتی مربوط به کفار هستند و از لحاظ کیفیت و ارزش حتماً باید همسطح سروده های محمد باشند که در قرآن آمده اند!



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۱۸:۵۹
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    آیا تمام آیات کتاب قرآن از طرف خداوند است؟
    سلام به شما پرسشگر گرامی،

    بله، تمام آیات و کلمات قرآن کریم سخن خدای تعالاست و تمام مسلمین هم در این مطلب هم نظر هستند و اجماع دارند.
    قرآن کریم سخن خدای تعالاست و پیامبر اکرم (ص) دخالتی در آیات و حروف آن نداشتند و عین وحی الهی را به مردم منتقل می کردند و به همین دلیل به ایشان می گوییم «پیام بر» یعنی کسی که پیامی را از سوی حضرت رحمان برای بشریت آورده است:

    تَنْزيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمينَ
    وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويلِ
    لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمينِ
    ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتينَ
    فَما مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزينَ
    وَ إِنَّهُ لَتَذْكِرَةٌ لِلْمُتَّقينَ (حاقه/43تا48)

    كلامى است كه از سوى پروردگار عالميان نازل شده است!
    اگر او سخنى دروغ بر ما مى ‏بست،
    ما او را با قدرت مى ‏گرفتيم،
    سپس رگ قلبش را قطع مى ‏كرديم،
    و هيچ كس از شما نمى ‏توانست از (مجازات) او مانع شود!
    و آن مسلّماً تذكرى براى پرهيزگاران است!

    قرآن کریم بارها از کسانی که در آسمانی و غیر بشری بودن آیات قرآن شک دارند، خواسته است هر چه توان دارند را به کار گیرند و با همین ابزار ساده که در دسترس همگان است (یعنی حروف ساده الفبا)، دست کم سوره ای که در صلابت معنا و بلندای محتوا و اوج فصاحت و بلاغت الفاظ و عبارات بتواند با قرآن برابری نماید، بیاوند:

    وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ
    فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ (بقره/23و24)
    و اگر در باره آنچه بر بنده خود [پيامبر] نازل كرده‏ايم شك و ترديد داريد، (دست كم) يك سوره همانند آن بياوريد و گواهان خود را- غير خدا- براى اين كار، فرا خوانيد اگر راست مى‏گوييد!
    پس اگر چنين نكنيد- كه هرگز نخواهيد كرد- از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است، و براى كافران، آماده شده است‏

    معنای چنین ادعایی این می شود که اگر جن و انس نتوانستند چنان کنند، معلوم می شود این کلام از جنس کلام بشری و جنی و ... نیست بلکه کلامی است که گویش و بیانش خاص خدای سبحان است و نتیجه گرفته می شود که آیات کریمه قرآن را خود حضرت باری تعالی گفته است و سخن و کلام اوست.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۵/۱۰ در ساعت ۰۱:۲۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    هماوردی در محدوده بیان شده برای تحدی




    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    بسیاری از آیات قرآن با "یقولون" و "قال" شروع میشود، این آیات در واقع از شخص یا اشخاصی نقل قول میکنند، یعنی حرفهای یک عده انسان و یا فرشته در قرآن بدون واسطه نقل قول شده است،
    پرسش این است که این آیات را چه کسی سروده است؟ قطعاً نه محمد این آیات را سروده است نه الله ، بلکه اینها جملاتی هستند که اشخاصی غیر از محمد و الله آنها را ساخته اند و جملات آنها نه تنها مثل قرآن است بلکه خود قرآن است و به آن راه یافته است!
    لذا بازهم قرآن خود را نقض میکند و نشان میدهد که این ادعای قرآن از چه پایه منطقی ضعیفی برخوردار است، یعنی قرآن آیاتی دارد که مربوط به محمد نیستند، برخی از آنها حتی مربوط به کفار هستند و از لحاظ کیفیت و ارزش حتماً باید همسطح سروده های محمد باشند که در قرآن آمده اند!
    جالب اینست که مشابه این پرسش حدود 10 سال پیش برای بنده هم پیش آمده بود و خودم به این مساله فکر می کردم! یعنی می گفتم: قرآن به هماوردی و تحدی دعوت نموده، و در عین حال اقوال دیگران را هم نقل نموده، پس پاسخ تحدی اش در خودش موجود است که قول غیر خدا را نقل نموده، پس چرا دعوت به تحدی و هم آوردی می کند؟!

    کمی تدبر و دقت نیاز داشت که پاسخش روشن شود. به این چند نکته توجه فرمایید، به نظرم مطلب روشن می شود:

    نکته اول:
    اول باید ببینیم تحدی و هماوردی قرآن به چه مقدار آیات صورت گرفته: طبق آیات کریمه قرآن، محدوده این هماوردی و تحدی، آوردن کتابی همانند قرآن [«بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآن؛ (اسراء/88)] یا دست کم سوره ای همانند سوره های آن است [«فَأْتُوا بِسُوره مِنْ مِثْلِهِِ؛ (بقره/23)] ، و تصریح می کند بر اینکه تمام عالم و آدم جمع شوند از پس چنین کاری بر نمی آیند (بقره/24).

    پس تحدی به یک آیه یا یک جمله نشده است بلکه دست کم بایستی همانند یک سوره باشد که ابتدا و انتهای مشخص و معینی دارد و ورود و خروج صحیح موضوعی دارد.

    در آیاتی که صرف نقل قول لحاظ شود و نه پاسخ قرآن به آن اقول، چنین فرضی محقق نیست! یعنی اگر پاسخ قرآن به آن اقوال حذف شود و برای بررسی نقل قول، مجبور به حذف برخی آیات (که پاسخ قرآن به آن اقوال است) شویم، انسجام مطلب از هم گسسته شده و به اصطلاح رشته سخن پاره گشته و مطلب ابتر می ماند! به عنوان نمونه به این آیات سوره مبارکه یس بنگرید:

    وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ
    قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ (یس/78و79)
    و براى ما مثالى زد و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت: «چه كسى اين استخوان ها را زنده مى‏ كند در حالى كه پوسيده است؟!»
    بگو: «همان كسى آن را زنده مى‏ كند كه نخستين بار آن را آفريد و او به هر مخلوقى داناست

    در این آیات اگر کسی بگوید: خداوند جمله «مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ» (چه كسى اين استخوان ها را زنده مى‏ كند در حالى كه پوسيده است؟!) را نقل نموده، و به تحدی خودش پاسخ داده، عرض می کنم:

    اولا: تحدی قرآن با یک جمله صورت نگرفته و دست کم عبارات بایستی همانند یک سوره قرآنی، از انسجام بیانی و موضوعی لازم برخوردار باشند پس این یک جمله به درد تحدی نمی خورد زیرا چنین ویژگی ندارد!

    دوم اینکه: این جمله به تنهایی (و با حذف پاسخ قرآن به آن)، ابتر می ماند و چنین عبارتی به تنهایی، غیر از طرح یک شبهه و ایجاد گمراهی و شک و تردید، اثری در مخاطب ندارد! جالب اینجاست که قرآن کریم حتی قبل از طرح پرسش آن مُلحد، مخاطبش را از تیررس شبهه در امان نگه داشته و واکسینه می کند و پاسخش را با یک اشاره فوق العاده عالی و کوتاه بیان می کند: «...وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ...» (و آفرينش خود را فراموش كرد و گفت:...) ؛ یعنی کمی غرور و غفلت را کنار می گذاشت و به خلقت خودش توجهی می کرد، پاسخ خود را می یافت! خودش از کجا آمد؟! از هیچ؟! خود به خودی؟! ...

    فقط موضوع فصاحت و بلاغت نیست؛ محتوایی کامل و هدایت گر و راهبر به سوی سعادت ابدی هم یکی دیگر از شروط مهم تحدی است که جمله مذکور (به تنهایی و با بُرش از سایر جملات) فاقد این ویژگی هاست!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۲۴ در ساعت ۱۴:۲۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ترجمه از زبانی دیگر به زبان عربی فصیح و بلیغ




    نکته دوم:
    فرض پرسش در صورتی به مرحله طرح و بررسی می رسد که نقل قول ها عین الفاظ گفته شده باشد! ولی نقل قول های قرآن الزاما چنین حالتی ندارند زیرا بسیاری از آنها یا از مقوله نقل به معناست و یا ترجمه ای فصیح و گویا از زبان های دیگر به زبان عربی است؛

    مثلا زبان موسای کلیم و خضر نبی (ع)، عربی نیست (و ظاهرا عبری است) اما داستان ملاقات ایشان و گفت و گو های آنان، در سوره کهف با بیان فصیح و بلیغ عربی بازگو شده است؛ آن هم با بیان جزئیات زیاد حادثه و ریزموضوعات مختلفی که این رخداد را در قالب قصه و داستان شکل می دهد و آن را از حالت نقل قول صِرف، به کلی خارج می کند.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۸:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نقل به معنا




    نکته سوم اینکه:
    نقل به معنا در نقل قول های قرآنی دیده می شود و این را می توان از نقل های چند گونه ای که در آیات وجود دارد برداشت نمود؛

    مثلا قرآن کریم تقلید کورکورانه از عقاید آباء و اجداد را یکی از علل انحراف مردمان گذشته معرفی می کند و دلایل کفار را با معانی مختلف اما نزدیک به هم بازگو می کند:

    وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (بقره/170)
    و هنگامى كه به آنها گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده است، پيروى كنيد!» مى‏ گويند: «نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن يافتيم، پيروى مى ‏نماييم.» آيا اگر پدران آنها، چيزى نمى‏ فهميدند و هدايت نيافتند (باز از آنها پيروى خواهند كرد)؟!

    وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ الشَّيْطانُ يَدْعُوهُمْ إِلى‏ عَذابِ السَّعيرِ (لقمان/21)
    و هنگامى كه به آنان گفته شود: «از آنچه خدا نازل كرده پيروى كنيد!»، مى‏ گويند: «نه، بلكه ما از چيزى پيروى مى‏ كنيم كه پدران خود را بر آن يافتيم!» آيا حتّى اگر شيطان آنان را دعوت به عذاب آتش فروزان كند (باز هم تبعيّت مى‏ كنند)؟!

    این دو آیه یک مفهوم را می رساند اما در یکی تعبیر «الفینا» آمده و در دیگری تعبیر «وجدنا»؛ در آیه اول می فرماید: کفار گفتند: «بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا» و در آیه دیگر می فرماید: کفار گفتند: «بَلْ نَتَّبِعُ ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا». که هر دو جمله یک معنا را افاده می کند اما از این معانی با تعابیر مختلف یاد شده است که احتمال دارد از باب نقل به معنا باشد (گر چه ممکن است از باب نقل سخن گروه های مختلف هم باشد). از نظر عرف هم چنین نقل به معنایی هیچ اشکالی ندارد زیرا در مقام احتجاج و استدلال، می توان سخن و ادعای دیگری را با تعبیری که کاشف از مراد او باشد، بیان کرد و سپس پاسخ او را بیان نمود.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۴/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۸:۰۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود