جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سند زیارت عاشورا از چه تاریخی به دست مردم رسیده است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سند زیارت عاشورا از چه تاریخی به دست مردم رسیده است ؟




    با سلام میشه توضیح بدید که سند زیارت عاشورا از چه تاریخی به دست مردم رسید وتونستند این زیارت نامه را بخونند
    باحکم به اینکه حدیث قدسی هست



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی
    1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت ۰۱:۴۹
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ناجی دلها نمایش پست
    با سلام میشه توضیح بدید که سند زیارت عاشورا از چه تاریخی به دست مردم رسید وتونستند این زیارت نامه را بخونند
    باحکم به اینکه حدیث قدسی هست



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی
    1

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    مصدر اصلي اين زيارت نامه ، دو كتاب معتبر ؛ يعني كامل الزيارات تأليف جعفر بن محمد بن قولويه قمي و مصباح المتهجد شيخ طوسي -رضوان الله تعالي عليهما است و اين دو بزرگوار تقريباً با شش سند اين زيارت را نقل كرده‌اند .

    زیارت عاشورا به چند طریق به دست ما رسیده که بنا بر یک طریق ، حدیث قدسی محسوب می شود.

    شیخ طوسی با سه سند این زیارت شریفه را نقل می‏نماید:

    1- عقبة ابن خالد از امام باقرعلیه‏ السلام ؛

    2- صفوان بن مهران از امام صادق‏ علیه ‏السلام از پدرانش از پیامبر و جبرئیل و سرانجام از خدا؛(بنا بر این سند زیارت عاشورا حدیث قدسی است چون به عنوان کلام خدا معرفی شده است).

    بنا بر این نقل امام صادق می فرماید : من برای هر کس که از دور یا نزدیک به این زیارت اباعبد الله را زیارت کند و دعای بعد از این زیارت را بخواند ، ضامنم که زیارتش قبول و سعی و تلاشش مورد قدردانی خدا بوده و...، بعد می فرماید این ضمانت را پدرم(امام باقر ) هم داده و از این ضمانت را از پدرش(امام سجاد) هم نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از پدرش (امام حسین ) نقل کرده و او هم این ضمانت را داده و از برادرش امام حسن هم نقل کرده و او هم از پدرش امام علی نقل کرده و امام علی هم این ضمانت را داده و از پیامبر هم نقل کرده و پیامبر هم این ضمانت را از جبرئیل نقل کرده و جبرئیل هم این ضمانت را از خدا نقل کرده که قسم خورده هر کس به این زیارت و دعای بعدش از دور یا نزديك اباعبدالله الحسین (ع) را زیارت کند ، زیارتش قبول و شفاعتش پذیرفته باشد و... و بر ای قسم ملائکه و ما را شاهد گرفته است. (1)

    3- علقمه بن محمد حضرمی از امام باقرعلیه السلام.
    بیشتر رجال این سه سند مورد تأیید علمای علم رجال می‏باشند و سند آن مورد قبول‏ مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، شیخ طوسی است .

    هر چند بنابر يكي از اين طرق نقل شده،اينگونه به نظر مي رسد كه زيارت عاشورا از احاديث قدسي باشد،كه بر اين اساس برخى مثل مرحوم حاج ميرزا حسين نورى استاد صاحب مفاتيح‏الجنان را عقيده بر اين بوده است كه اين زيارت از سنخ احاديث قدسيه مى ‏باشد، (ر.ك: مفاتيح ‏الجنان).
    ولى اثبات اين مطلب مشكل به نظر مى ‏رسد چرا كه به احتمال قوى مراد امام از اين كه مى‏ فرمايد يافتم اين زيارت را با اين ضمانت از خداوند؛ تنها ضمانت ثواب اين زيارت است نه متن زيارت.
    علاوه بر اين كه زيارت عاشورا با لحن ساير احاديث قدسى كه سخن گفتن خداوند با پيامبرى است تفاوت دارد و شباهت به احاديث قدسى ندارد.

    حديث قدسي، حديثي است كه پيامبر از قول خداوند حكايت مي‏كند، بدين صورت كه معنا و مضمون آن به وسيله الهام، يا در خواب و غيره به پيامبر القا شود، و پيامبر با لفظ خود آن را ادا نمايد.{2}

    جرجاني نيز حديث قدسي را چنين بيان كرده است: «هو من حيث المعني من عندالله و من حيث اللفظ من رسول الله، فهو ما اخبر الله تعالي به نبيه بالهام او بالمنام، فاخبر(ع) عن ذلك المعني بعبادْ نفسه، فالقرآن مفضل عليه لان لفظه منزل ايضاً»;{3} معناي حديث قدسي از خداست ولي لفظ آن از پيامبر است. حديث قدسي، حديثي است كه خداوند پيامبرش را به وسيله الهام يا در خواب از آن آگاه نموده، و پيامبر با الفاظ خودش آن معنا را از خداوند خبر مي‏دهد،پس قرآن بر حديث قدسي برتري دارد، زيرا علاوه بر معنا الفاظ آن نيز از طرف خداوند نازل شده است

    بنابراين اينگونه به نظر مي رسد كه زيارت عاشورا از زمان امام باقر(عليه اسلام)معروف شده و آن حضرت و ائمه بعد از ايشان به خواندن آن سفارش كرده اند.

    پی نوشت ها:
    [1]. شیخ طوسی محمد بن حسن ،مصباح المتهجد ، اول ف بیروت ف مؤسسه الفقه الشیعه ، 1411 ق ، ص781-782.

    [2].دايرْ المعارف تشيع، ج 6، ص 187؛ مدخل حديث قدسي، مقاله سيدمهدي حائري؛ تأملات في الحديث عنه السنْ و الشيعْ، زكريا عباس داوود، ص 29، دارالنخيل للطباعْ و النشر بيروت.

    [3].القاموس الفقهي، دكتر سعدي ابوجيب، ص 80، دارالفكر دمشق.

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام از پاسختون متشکرم و اون وجه آخر که فرمودید بیشتر میخونه چون اسامی قاتلین مطرح شده اینه که عده ای دراین مورد شبهه وارد میکنند ومیپرسند اگه در زمان پیامبر بوده باشه باید دعا برای عده ای نقل شده باشه
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود