صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}





    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}{*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}{*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



    حقيقت مرگ؛ ترس آور يا کمال آفرين

    مرگ، نامي آشنا براي زندگي است؛ چرا که زندگي با مرگ معنا مي شود. هراس از مرگ، هراس از ماهيت مرگ است.

    اين که مرگ به معناي نيستي و نابودي در صحنه زندگي دنيوي است، بسياري را به وحشت مي افکند.

    اما پرسش اين است که آيا واقعاً حقيقت مرگ نيستي و نابودي است؟

    يا اين که اين تصور، تصويري نادرست از آن مي باشد و مرگ تنها انتقال از مرحله اي به مرحله اي ديگر همانند دگرديسي در برخي از جانوراني چون پروانه است؟


    در ذیل به این سوالات پاسخ میدهیم




    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مرگ پلی به سوی کمال ،مرگ رهایی از زندان تن ،مرگ آرامشی که به ابدیت میپیوندد، مرگ شیرینترین لحظه عمر اگر این لحظه را با عشق بنگریم
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


    آموزه هاي وحياني قرآن، حقيقت مرگ و چرايي، چگونگي و آثار و عوامل آن:

    - هراس از مرگ تا آرزوي آن: نگاه بشر به پديده هايي چون مرگ مبتني بر بينش و نگرش هر کسي است. شناخت آدمي و باورهايش، خاستگاه زاويه ديد هر کسي به آن را شکل مي بخشد.

    از اين رو تفاوت هاي فاحشي ميان تبيين، توصيف، تحليل و توصيه هر کسي نسبت به اين پديده وجود دارد. برخي مرگ را چنان هراس انگيز مي دانند که تفکر و تدبر در اين باره، آنان را به وحشت بلکه به هلاکت مي افکند و در دام پوچي و افسردگي و در نهايت خودکشي مي افتند.

    اينان حتي گذر از قبرستان يا کنار مرده اي را هراس انگيز مي دانند و ديدن و يادآوري آن را يادآوري پوچي و بي معنايي دنيا بر مي شمارند که شادي و فرح دو روزه شان را از ميان مي برد و نمي گذارد تا در مستي و خواب ندانستن و جهل بمانند و گمان کنند تا هميشه زندگي است.

    بسياري از مادي گرايان اين گونه به دنيا مي نگرند؛ چرا که چيزي جز همين دنياي مادي و محسوس را باور ندارند و بر اين گمان هستند که هر چيزي جز آن چه به حس مي آيد، امري بي معنا و پوچ و خرافه است. اين گونه است که زندگي را همين دنيا مي دانند و مرگ را نيستي و نابودي مي شمارند.




    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


    البته در ميان اين دو دسته از انسان ها، انسان هاي ديگري نيز هستند که ترس و هراس ايشان از مرگ نه به سبب مادي بودن آنان است، بلکه خوف ايشان از سرانجام و فرجام خويش پس از مرگ است. اينان به جهان و سراي ديگر باور دارند و مرگ را انتقال از جهان مادي به جهاني ديگر مي شمارند و مردن را به معناي باطل شدن قوت حيواني و قدرت غريزي و از جان مادي و گيتي رفتن مي دانند
    (لغت نامه، ج12، ص 18281)

    ولي به علل ديگر از مرگ در هراس هستند. از اين جمله افراد مي توان به برخي از يهوديان اشاره کرد که به آخرت و بقاي پس از مرگ ايمان دارند، ولي به دنيا نيز دلبسته شده اند و نمي توانند از آن دل بکنند. از اين رو چنان به دنيا و ماديات آن دل بسته اند که گويي آخرتي نيست و آرزوي بقاي هزار ساله در دنيا را دارند
    (جمعه، آيه6 و نيز بقره، آيات 94 و 95)

    و بر اساس همين تفکر و دلبستگي به دنيا است که از جهاد در راه خدا و شهادت مي گريزند

    (بقره، آيه 243 و تفسير التحرير و التنوير، ج2، جزء2 ص478)


    از ديگر گروه ها که از مرگ هراسان هستند، منافقان هستند که از بي ايماني به حقيقت مرگ مي توان ترس را در چهره هاي شان در ميدان هاي جهاد و شهادت ديد
    (بقره، آيات 8 و 17 و 19 و احزاب، آيات 12 تا 19)

    بيماردلان نيز چنين حالتي دارند. اينان با آن که اهل اسلام و ايمان مي باشند ولي گناه و فسق و فجور، آنان را بيمناک گردانيده و از حضور در ميادين جهاد و شهادت هراسناک هستند.
    (محمد، آيه 20)


    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ در ساعت ۰۳:۳۹


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


    آموزه هاي وحياني قرآن، حقيقت مرگ و چرايي، چگونگي و آثار و عوامل آن:

    - هراس از مرگ تا آرزوي آن: نگاه بشر به پديده هايي چون مرگ مبتني بر بينش و نگرش هر کسي است. شناخت آدمي و باورهايش، خاستگاه زاويه ديد هر کسي به آن را شکل مي بخشد.

    از اين رو تفاوت هاي فاحشي ميان تبيين، توصيف، تحليل و توصيه هر کسي نسبت به اين پديده وجود دارد. برخي مرگ را چنان هراس انگيز مي دانند که تفکر و تدبر در اين باره، آنان را به وحشت بلکه به هلاکت مي افکند و در دام پوچي و افسردگي و در نهايت خودکشي مي افتند.

    اينان حتي گذر از قبرستان يا کنار مرده اي را هراس انگيز مي دانند و ديدن و يادآوري آن را يادآوري پوچي و بي معنايي دنيا بر مي شمارند که شادي و فرح دو روزه شان را از ميان مي برد و نمي گذارد تا در مستي و خواب ندانستن و جهل بمانند و گمان کنند تا هميشه زندگي است.

    بسياري از مادي گرايان اين گونه به دنيا مي نگرند؛ چرا که چيزي جز همين دنياي مادي و محسوس را باور ندارند و بر اين گمان هستند که هر چيزي جز آن چه به حس مي آيد، امري بي معنا و پوچ و خرافه است. اين گونه است که زندگي را همين دنيا مي دانند و مرگ را نيستي و نابودي مي شمارند.




    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



    - فلسفه و هدف مرگ:
    حقيقت مرگ، نيستي و نابودي نيست، بلکه نوعي دگرديسي است که همراه با از دست دادن چيزي و به دست آوردن چيز ديگر است؛ به گونه اي که امکان جمع ميان آن ها نيست. به اين معنا که دست يابي انسان به حالت دوم تنها با از دست دادن حالت نخست امکان پذير است.

    از نظر خداوند، مرگ و زندگي، آفريده هاي الهي است. بنابراين همان گونه که حيات و زندگي، نعمتي است، مرگ نيز نعمتي الهي است که به جن و انس ارزاني شده است.
    (الرحمن، آيات 26 و 28)

    در حالي که انسان نسبت به هر دو نعمت بزرگ الهي کفران و ناسپاسي درپيش مي گيرد و حق مطلب را چنان که شايسته و بايسته است، ادا نمي کند.
    ( حج، آيه 66)

    مرگ هر چند که در ظاهر، مصيبتي سخت و دشوار است
    (بقره، آيات 155 و 156؛ و نيز مائده، آيه 106)

    اما نمي توان از نقش آن در کمال يابي انسان در ابعاد گوناگون غافل شد. مرگ افزون براين که زمينه انتقال آدمي از نشئه اي به نشئه اي ديگر است، آزمون سخت و دشوار براي آدمي نيز مي باشد.
    (ملک، آيه 2 و اعراف، آيه 155)

    از آن جايي که پوست انداختن بشر از طريق مرگ انجام مي گيرد، سکرات مرگ براي بسياري از انسان ها سخت و دشوار است، علت آن هم اين است که بسياري از مردم در زمان پيله بودن در دنيا، تلاشي براي پروانه شدن به خرج نمي دهند و زماني که اجل و مهلت معين آنان فرا مي رسد
    (آل عمران، آيه 145 و انعام، آيه2 و اعراف، آيه 34 و آيات ديگر)

    در يک حالت نيمه کامل و تمام مي بايست از پيله و رحم دنيا بيرون آيند و اين نارس بودن است که مرگ را بر آنان دشوار و سخت مي کند و جانشان را به لبشان مي رساند.
    (ق، آيه 19)

    اينان زماني که با مرگ مواجه مي شوند، حقيقت ساخته شده خود را مي بينند و آتش بر افروخته از ظلم را در جانشان مي يابند
    (عبس، آيات 6 و 7) ؛

    چرا که ظلم و استکبار ورزي آنان شرايط انتقال را سخت و دشوار مي کند و اجازه نمي دهد تا پوست اندازي از کالبد تن به سادگي انجام شود.
    (انعام، آيه 93)

    از اين جهت است که با وحشت با مرگ مواجه مي شوند.
    (انفال، آيه 6 و احزاب، آيه 19و محمد، آيه 20)

    اينان در هنگام مرگ، سازه خود ساخته خود را مي بينند و از اين که با ايمان و کارهاي نيک، خود را به درستي براي مرحله بعد آماده نکرده اند، حسرت و ندامت مي خورند
    (مومنون، آيات 99 و 100)

    ولي اين حسرت و پشيماني ديگر سودي به حالشان ندارد(همان) چرا که ديگر راه بازگشتي به دنيا و جبران مافات نيست.
    ( منافقون، آيات 10 و 11)



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


    اما کساني که در رحم دنيا و پيله آن، با شناخت و يافتن صفات الهي و اسماي سرشته در ذات، خود را به فعليت مي رسانند و به عبارت ديگر خودسازي مي کنند و به اعمال صالح مي پردازند، نه تنها سکرات مرگ براي آنان دشوار نيست، بلکه هر دم در انتظار آن هستند که از اين رحم دنيايي بيرون آيند و عوالم ديگر را به سرعت بپيمايند و به حقيقت مطلق و سرچشمه حيات برسند. خداوند در آياتي از جمله آيه 93 سوره انعام، افترا و تهمت بر خداوند را سبب سختي و دشواري جان کندن ستمگران مي داند و اين گونه مرگ را عبرت ديگران برمي شمارد تا شرايط را براي مرگ آسان براي خود با ايمان آوري و فعليت بخشي به اسماي الهي در ذات خود، فراهم آورند.

    به هرحال هر نفسي که در کالبدي قرار مي گيرد، مي بايست تجربه مرگ را بچشد و از نفس بودن به روح مجرد شدن بگذرد
    (آل عمران، آيه 185 و انبياء، آيه 35 و عنکبوت، آيه 57)

    تا اين گونه خود را براي جهاني ديگر آماده کند. خداوند در آياتي از جمله 28سوره بقره و نيز 185 سوره اعراف، به فلسفه اي ديگر از مرگ انسان توجه مي دهد. در اين آيه بيان شده که توجه آدمي به مرگ و احتمال پايان آن، زمينه ساز ايمان به خداي يگانه و قرآن به عنوان راهنماي زندگي و مرگ مي شود.

    از نظر قرآن، توجه به مرگ و حيات و قدرت خداوند در ميراندن انسان و نيز حتميت مرگ و عدم امکان فرار از آن علي رغم پنهان شدن در کاخ و برج و بارو، زمينه ساز دوري از شرک و بت پرستي و درک ربوبيت مطلق خداوندي و وابستگي وجودي همه چيز به خداوند است.
    (نساء، آيه87 و روم، آيه 40 و يونس، آيه 104)

    اصولاً تفکر در پديده اي چون مرگ و زندگي و جريان مستمر آن در زندگي دنيوي
    (بقره، آيه 164 و نحل، آيه 65)

    خود يکي از مهمترين راه هاي خداشناسي
    (طه، آيه 128 و زمرف آيه 42)

    و بازگشت به مسير درست آفرينش و فلسفه آن است. خداوند درباره آثار چنين تفکري در زندگي بشر به اموري چون ايمان به خدا، معارف حق و قرآن و آخرت
    (اعراف، آيات 184 و 185)

    توجه به توحيد در عبادت و پرهيز از شرک
    (بقره، آيه28 و انعام، آيه95)

    اجتناب از نفاق در ايمان
    (محمد، آيات 25تا 27) ،

    شناخت پروردگاري و ربوبيت خداوندي بر هستي
    (انعام، آيه2)

    رهايي از کفر
    (محمد، آيات 25 تا 27)

    و انجام کارهاي نيک و خوب از جمله انفاق و ايثار و مانند آن اشاره مي کند.
    (منافقون، آيه10)


    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



    مرگ اختياري:

    در برخي از اصطلاحات عرفاني از مرگ اختياري سخن به ميان آمده است. داستان هاي بسياري نيز درباره مرگ اختياري بيان شده که از آن جمله داستان درويشي است که به عطار نيشابوري معترض مي شود و او را از عواقب رفتار و کارش بر حذر مي دارد. عطار به او مي گويد مرگ تو چون است؟ درويش، سر به بالين مي گذارد و مي گويد اين گونه است و مي ميرد.

    اما اين پرسش مطرح است که آيا ما واقعاً چيزي به نام مرگ اختياري داريم؟

    از آيه 145 سوره آل عمران برمي آيد که انسان ها فاقد اختيار مرگ خود هستند و اين خداوند است که تنها اختياردار مرگ موجودات و جانداران از جمله انسان هاست. (بقره، آيه 258 و آل عمران، آيه 154 و نساء، آيه 78 و آيات بسيار ديگر) با آن که مرگ موجودات زنده از جمله انسان تنها به فرمان تکويني خداوند است(غافر، آيه 68 و بقره، آيه 243 و آيات ديگر)

    و اين معنا در قرآن و ديگر آموزه هاي ديگر کتب آسماني نيز آمده است(نجم، آيات36 تا 44) که مرگ هر انساني داراي زمان معين و معلوم در نزد خداست(آل عمران، آيه145 و انعام، آيه 2 و آيات ديگر) و خداوند اين زمان را مي داند و آن را بي هيچ گونه تأخيري اجرا مي کند.(منافقون، آيات 10 و 11) اما نمي توان از اين معنا نيز غفلت ورزيد که در همان آيات از جمله آيه 145 سوره آل عمران سخن از اذن الله است.

    همين مفهوم اذن الله اين امکان را مي دهد تا از احتمال وجود مرگ اختياري نيز سخن به ميان آوريم.





    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



    در آيات قرآني بارها از اموري سخن گفته شده که از اختصاصات خداوند است، اما او خود به اذن خويش آن را به ديگران نيز داده است.

    از جمله اين امور مي توان به آگاهي از غيب اشاره کرد. خداوند در آياتي چند علم غيب را مخصوص به ذات باري تعالي بيان مي کند؛ مثلا مي فرمايد:

    و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو؛

    و کليد خزائن غيب نزد خداست کسي جز او به آن آگاه نيست.

    يا مي فرمايد:

    قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله
    (اي رسول ما) بگو که در همه آسمان ها و زمين جز خدا کسي از علم غيب آگاه نيست(انعام، آيه 59)

    و پيامبر(ص) نيز اين معنا را تاييد کرده و مي فرمايد:

    ولو کنت اعلم الغيب لاستکترت من الخير؛
    و اگر من از غيب(جز آن چه به وحي مي دانم) آگاه بودم بر خير خود هميشه مي افزودم. (اعراف، آيه 188)





    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}



    اين آيات بيانگر اين مطلب است که علم غيب مخصوص به خداوند متعال است. اما در مقابل، در آياتي ديگر مي فرمايد: و لا يحيطون بشيء من علمه الا بما شاء؛ خلق به هيچ مرتبه از علم او احاطه نتواند کرد مگر به آن چه او خواهد؛ بلکه اين علم غيب را به برخي از پيامبران داده است که در آيات قرآني درباره علم غيب دانستن حضرت عيسي(ع) مي فرمايد: به شما از غيب خبر مي دهم که در خانه هاتان چه مي خوريد و چه ذخيره مي کنيد.

    يا مي فرمايد: عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا الا من ارتضي من رسول؛ او داناي غيب است. غيب خود را بر هيچ کس آشکار نمي سازد، مگر بر آن پيامبري که از او خشنود باشد. (جن، آيات 26 و 27)

    هم چنين خلقت و زنده کردن مردگان و مانند آن از اختصاصات خداوندي است، ولي حضرت عيسي(ع) به اذن الهي از اين قدرت خالقيت برخوردار است و مي فرمايد:
    اني قدجئتکم بايه من ربکم اني اخلق لکم من الطين کهيئه الطير فانفخ فيه فيکون طيرا باذن الله و ابري الاکمه و الابرص و احي الموتي باذن الله و انبئکم بما تاکلون و ما تدخرون في بيوتکم؛

    نشانه اي از طرف پرودگار شما، برايتان آورده ام. از گل، چيزي به شکل پرنده مي سازم، سپس در آن مي دمم و به فرمان خدا، پرنده اي مي گردد. به اذن خدا، کور مادرزاد و مبتلايان به برص(پيسي) را بهبودي مي بخشم. مردگان را به اذن خدا زنده مي کنم. از آن چه مي خوريد و در خانه هاي خود ذخيره مي کنيد، به شما خبر مي دهم. (آل عمران، آيه 94)

    در اين آيات، آن چه نفي شده، استقلال انسان در اين امور است، اما اگر با اذن الهي باشد، هر امري شدني است؛ چرا که انسان با متاله(رباني) شدن، در مقام خلافت الهي قرار مي گيرد و اين همان اذني است که به بشر داده مي شود مي تواند مظهريت در ربوبيت پيدا کند. پس داشتن اموري چون احياي مردگان و خلقت و يا مرگ اختياري به اذن الهي براي متالهان و ربانيون امري عادي است.





    {*}*{ *} مرگ حقیقتی ترس آور  یا کمال افرین ؟ {*}*{ *}


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود