جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: طرح یک پرسش مبهم در باره وجود نظم در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    طرح یک پرسش مبهم در باره وجود نظم در قرآن




    آية 3 سورة ملك، پرسش سختی را مطرح مي‌كند:

    …در آفرينش خداي رحمنهيچنابساماني ] و بي‌نظمي[نمي‌بيني. باز بنگر، آيا ]در نظام آفرينش[خلل ]و نقصاني[مي‌بيني؟

    مؤمنان براي پاسخ دادن به سؤال آيه مشكلي ندارند، زيرا تصميم خود را از پيش گرفته‌اند. آنها خيلي راحت به اين سؤال پاسخ منفي مي‌دهند و مي‌گويند: ما هر چه نگاه مي‌كنيم، هيچ عيب و نقص و بي‌نظمي‌اي در نظام عالم نمي‌بينيم! اما ملحدان نمي‌توانند به اينگونه سؤالات، شتابزده پاسخ دهند. از نظر آنها ابتدا بايد بعضي ابهامات رفع شود كه به چند مورد از آنها اشاره مي‌كنيم:

    الف) معناي دقيق و ابطال‌پذير «خلل و نقصان» در اين سؤال چيست؟ كسي كه مدعي است در نظام آفرينش هيچگونه عيب و نقص و نابساماني‌اي وجود ندارد و براي تحكيم مدعاي خود از مخاطب مي‌خواهد كه چشمهايش را باز كند و به پديده‌هاي جهان هستي بنگرد و در صورت مشاهدة هر گونه خلل و نابساماني، آن را گزارش دهد، ابتدا بايد تعريفي دقيق و روشن از مفهوم «خلل و نابساماني در نظام آفرينش» ارائه دهد و مشخص كند كه در صورت مشاهدة كدام حالت و يا وقوع كدام حادثه از مدعاي خود دست مي‌كشد و به وجود نقص و نابساماني در نظام آفرينش اعتراف مي‌كند. قرآن نگفته است كه منظورش از «فطور » (خلل، شكاف، نقصان و…) چيست. بنابراين در سؤال آيه از مفهومي به غايت مبهم و نامشخص استفاده شده و اين اشكالي است عظيم.

    ب)با كدام ابزار و معيار معتبري مي‌توانيم پديده‌هاي جهان هستي و روابط بين آنها را مورد مطالعه قرار دهيم تا ببينيم كه آيا در نظام آفرينش، خلل و نقصاني وجود دارد يا نه؟ از ديدگاهمؤمنان براي شناخت حقايق جهان دو راه وجود دارد: عقل و وحي. لكن مخاطب اصلي سؤال مطرح شده در اين آيه ملحدانند، نه مؤمنان؛ و ملحدان نيز به ابزاري جز عقل و علم و دانش بشري قائل نيستند و البته مؤمنان نيز پذيرفته‌اند كه اگر بخواهيم با ابزار وحي به اين سؤال جواب دهيم، دچار دور و مصادره به مطلوب مي‌شويم! پس تنها ابزار ما براي تحقيق در مورد نظام آفرينش ـ جهت يافتن پاسخ سؤال آيه ـ همان عقل و علم و دانش بشري است. اما عقل بشر، جايز‌الخطا و علم و دانش او ناقص، محدود و خطاآلود است و اينجاست كه مشكل بزرگي رخ مي‌نمايد. توضيح اينكه از دو حال خارج نيست:

    1 . فرض كنيد ما پس از مطالعه در نظام آفرينش به اين نتيجه برسيم كه نابساماني‌ها و شكاف‌هايي در اين نظام وجود دارد. آيا با نشان دادن اين موارد، پيروان قرآن از مدعاي خود دست مي‌كشند؟ هرگز! آنها ـ اگر خيلي ليبرال‌منش باشند و حكم ارتداد ما را صادر نكنند ـ ابتدا سعي فراوان مي‌كنند تا نشان دهند كه آن موارد، مصداق خلل و نقصان در نظام آفرينش نيستند، اما اگر از عهدة توجيه آنها برنيايند، خواهند گفت كه جايز‌الخطا بودن عقل و نقص علم و دانش بشري باعث چنين قضاوتي شده است و نبايد شتابزده قضاوت كرد. پيشرفت علم و دانش در آينده، ثابت خواهد كرد كه موارد مذكور، واقعاً مصداق خلل و نقصان نبوده‌اند!

    2. اكنون فرض كنيد كه ما پس از مطالعة فراوان در نظام آفرينش به هيچ موردي از عيب و نقص و بي‌نظمي برنخورديم. آيا در چنين حالتي مدعاي قرآن ـ مبني بر عدم وجود خلل و نقصان در نظام آفرينش ـ ثابت مي‌شود؟ پاسخ به دو دليل منفي است:

    1ـ2. نيافتن، دليل بر نبودن نيست. زيرا ما هيچگاه نمي‌توانيم تمام پديده‌هاي عالم هستي و روابط پيچيدة بين آنها را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم و با مطالعة تعداد محدودي از پديده‌ها نيز نمي‌توانيم حكم كنيم كه در كل نظام هستي ـ با ميلياردها پديدة مرموز و پيدا و پنهان ـ هيچ خلل و نقصاني وجود ندارد. به عبارت ديگراستقراء كامل از توان بشر بيرون است و استقراء ناقص نيز به نتيجه‌اي قطعي نمي‌رسد.

    2ـ2. ممكن است خطاي عقل و نقص علم و دانش ما موجب شود كه وجود عيب و نقص در پديده‌اي را ـ كه به گمان خود مورد مطالعة دقيق قرار داده‌ايم ـ نبينيم.

    بنابراين سؤال مطرح شده در آيه، اولاً مبهم است (چون در متن آن، مفهوم مبهم و تعريف‌ناشدة «خلل و نقصان در نظام آفرينش» بكار رفته) و ثانياً لغو و بيهوده است، زيرا بشر جايز‌الخطا با علم و دانش محدود خود نمي‌تواند پاسخي قطعي و يقيني به اين سؤال بدهد و پاسخ ظني نيز دردي را دوا نمي‌كند و نمي‌تواند مبناي ايمان (و يا حتي عدم ايمان) شود.



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت ۰۳:۵۹
    موقع نمازش که می شد، فرشته چپ و راست، عزا می گرفتند که چه کنند؛
    «إیاک نعبد» را جزء حرفهای خوبش بنویسند یا جزء دروغهایش.
    بی زحمت یکی جواب سوالای منو بده

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    الف) معناي دقيق و ابطال‌پذير «خلل و نقصان» در اين سؤال چيست؟ كسي كه مدعي است در نظام آفرينش هيچگونه عيب و نقص و نابساماني‌اي وجود ندارد و براي تحكيم مدعاي خود از مخاطب مي‌خواهد كه چشمهايش را باز كند و به پديده‌هاي جهان هستي بنگرد و در صورت مشاهدة هر گونه خلل و نابساماني، آن را گزارش دهد، ابتدا بايد تعريفي دقيق و روشن از مفهوم «خلل و نابساماني در نظام آفرينش» ارائه دهد و مشخص كند كه در صورت مشاهدة كدام حالت و يا وقوع كدام حادثه از مدعاي خود دست مي‌كشد و به وجود نقص و نابساماني در نظام آفرينش اعتراف مي‌كند. قرآن نگفته است كه منظورش از «فطور » (خلل، شكاف، نقصان و…) چيست. بنابراين در سؤال آيه از مفهومي به غايت مبهم و نامشخص استفاده شده و اين اشكالي است عظيم.
    با سلام و عرض ادب
    نه خیر اینگونه نیست که غایت مبهمی در آیه مد نظر باشد و این برداشت شماست.در آیه که می فرماید هيچ نقص و تضاد و عيبى نمى بينى منظور این است که در عالم هستى هر چه هست نظم است و استحكام، و انسجام، و تركيبات حساب شده و قوانين دقيق و اگر بى ‏نظمى در گوشه‏ اى از جهان راه مى ‏يافت آن را به نابودى مى‏ كشيد.
    از نظام عجيب و شگفت ‏انگيزى كه بر يك دانه اتم، و ذرات الكترون و پروتون حاكم است گرفته، تا نظامات حاكم بر كل منظومه شمسى، و منظومه‏ هاى ديگر و كهكشانها، همه در سيطره قوانين دقيقى قرار دارند كه آنها را در مسير خاصى پيش مى‏ برند، خلاصه همه جا قانون است و حساب، و همه جا نظم است و برنامه.
    و در ادامه که می فرماید" بار ديگر نگاه كن و عالم را با دقت بنگر، آيا هيچ شكاف و خلل و اختلافى در جهان مشاهده مى ‏كنى"؟! (فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ) در واقع " فطور" از ماده" فطر" (بر وزن سطر) به معنى شكافتن از طول است، و به معنى شكستن (مانند افطار روزه) و اختلال و فساد نيز مى ‏آيد، و در آيه مورد بحث به همين معنى است.
    منظور اين است كه هر چه انسان در جهان آفرينش دقت كند كمترين خلل و ناموزونى در آن نمى‏ بيند.
    و لذا در آيه بعد براى تاكيد همين معنى مى ‏افزايد:" بار ديگر ديده خود را باز كن، و دو مرتبه به عالم هستى بنگر، سرانجام چشمانت به سوى تو باز مى‏ گردد در حالى كه خسته و ناتوان شده، و در جستجوى خلل و نقصان در اين عالم بزرگ ناكام مانده است.(1)

    1. تفسير نمونه، ج‏24، ص:319 و 320.

    طرح یک پرسش مبهم  در باره وجود نظم  در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    ب)با كدام ابزار و معيار معتبري مي‌توانيم پديده‌هاي جهان هستي و روابط بين آنها را مورد مطالعه قرار دهيم تا ببينيم كه آيا در نظام آفرينش، خلل و نقصاني وجود دارد يا نه؟ از ديدگاهمؤمنان براي شناخت حقايق جهان دو راه وجود دارد: عقل و وحي. لكن مخاطب اصلي سؤال مطرح شده در اين آيه ملحدانند، نه مؤمنان؛ و ملحدان نيز به ابزاري جز عقل و علم و دانش بشري قائل نيستند و البته مؤمنان نيز پذيرفته‌اند كه اگر بخواهيم با ابزار وحي به اين سؤال جواب دهيم، دچار دور و مصادره به مطلوب مي‌شويم! پس تنها ابزار ما براي تحقيق در مورد نظام آفرينش ـ جهت يافتن پاسخ سؤال آيه ـ همان عقل و علم و دانش بشري است. اما عقل بشر، جايز‌الخطا و علم و دانش او ناقص، محدود و خطاآلود است و اينجاست كه مشكل بزرگي رخ مي‌نمايد. توضيح اينكه از دو حال خارج نيست:

    1 . فرض كنيد ما پس از مطالعه در نظام آفرينش به اين نتيجه برسيم كه نابساماني‌ها و شكاف‌هايي در اين نظام وجود دارد. آيا با نشان دادن اين موارد، پيروان قرآن از مدعاي خود دست مي‌كشند؟ هرگز! آنها ـ اگر خيلي ليبرال‌منش باشند و حكم ارتداد ما را صادر نكنند ـ ابتدا سعي فراوان مي‌كنند تا نشان دهند كه آن موارد، مصداق خلل و نقصان در نظام آفرينش نيستند، اما اگر از عهدة توجيه آنها برنيايند، خواهند گفت كه جايز‌الخطا بودن عقل و نقص علم و دانش بشري باعث چنين قضاوتي شده است و نبايد شتابزده قضاوت كرد. پيشرفت علم و دانش در آينده، ثابت خواهد كرد كه موارد مذكور، واقعاً مصداق خلل و نقصان نبوده‌اند!
    2. اكنون فرض كنيد كه ما پس از مطالعة فراوان در نظام آفرينش به هيچ موردي از عيب و نقص و بي‌نظمي برنخورديم. آيا در چنين حالتي مدعاي قرآن ـ مبني بر عدم وجود خلل و نقصان در نظام آفرينش ـ ثابت مي‌شود؟ پاسخ به دو دليل منفي است:

    1ـ2. نيافتن، دليل بر نبودن نيست. زيرا ما هيچگاه نمي‌توانيم تمام پديده‌هاي عالم هستي و روابط پيچيدة بين آنها را مورد مطالعه و بررسي قرار دهيم و با مطالعة تعداد محدودي از پديده‌ها نيز نمي‌توانيم حكم كنيم كه در كل نظام هستي ـ با ميلياردها پديدة مرموز و پيدا و پنهان ـ هيچ خلل و نقصاني وجود ندارد. به عبارت ديگراستقراء كامل از توان بشر بيرون است و استقراء ناقص نيز به نتيجه‌اي قطعي نمي‌رسد.

    2ـ2. ممكن است خطاي عقل و نقص علم و دانش ما موجب شود كه وجود عيب و نقص در پديده‌اي را ـ كه به گمان خود مورد مطالعة دقيق قرار داده‌ايم ـ نبينيم.

    بنابراين سؤال مطرح شده در آيه، اولاً مبهم است (چون در متن آن، مفهوم مبهم و تعريف‌ناشدة «خلل و نقصان در نظام آفرينش» بكار رفته) و ثانياً لغو و بيهوده است، زيرا بشر جايز‌الخطا با علم و دانش محدود خود نمي‌تواند پاسخي قطعي و يقيني به اين سؤال بدهد و پاسخ ظني نيز دردي را دوا نمي‌كند و نمي‌تواند مبناي ايمان (و يا حتي عدم ايمان) شود.

    شما چرا فرار به جلو می کنید و پیدا نکردن بی نظمی و خلل را اینگونه توجیه می کنید،اگر تا حال خللی بود حتما هزاران بار جار میزدید و اعلام می کردید و شما فعلا موارد بی نظمی را نشان دهید و در موردش بحث کنیم و بعد مشخص می شود که چه کسی به خدا رفته است.اگر شما واقعا دلیلی دارید بفرمایید و با این توجیهات خود را گول نزنید.

    اما اینکه نوشته اید ممکن است علم ما ناقص باشد و نتوانیم بفهمیم که خللی هست یا خیر و یا اینکه اگر نیافتیم دلیل بر نبودن نیست اینها موضوعاتی است که باید خود شما پاسخ دهید. خدای بزرگ فرموده شما در آسمان و زمین بگردید و مکرر و با دقت هم بنگرید. حال اگر مخالفان با گذشت بیش از 1400 سال و اینهمه پیشرفت علمی نتوانسته اند خلل یا نقصانی بیابند و بر عکس هر چه بیشتر دقت کرده اند متوجه نظم بیشتر و بیشتری شده اند نشان می دهد اصولا در ارکان آفرینش الهی خللی نیست و حتی اگر هزاران سال دیگر نیز بگذرد چیزی دستگیر مخالفان و ملحدان نمی شود و باید از خیر این استدلال بگذرند.

    از یک زاویه دیگر نیز می توان به این موضوع نگریست و آن دقت در نظم آسمان و زمین آن هم به طور مکرر در مکرر است. خدای بزرگ می داند که اگر بشر بر مرکب علم و دانش بنشیند و با دقت به اسرار آفرینش فکر کند جز یک آفریدگار حکیم و بی نقص چیزی نمی بیند. . این آیه از جمله آیاتی است که انسان را به تفکر تشویق می کند. اگر جناب نیکویی به مخالفان بفرمایند که به جای بحث و جدل کردن کمی منصفانه به نظم شگفت انگیز اسمان و زمین فکر کنند شاید موثرتر باشد.
    اما در مورد وجود شرور در عالم به این لینک رجوع کنید:
    http://www.askdin.com/thread4033.html
    و در مورد کلیت و اثبات نظم در عالم به لینک:
    http://www.askdin.com/thread17545.html

    این شبهات مربوط به شخص دیگه است البته که بنده هم خطابم به ایشان است.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۹:۲۷
    طرح یک پرسش مبهم  در باره وجود نظم  در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب به جویندگان حقیقت
    تفاوت به معنای اختلاف دو چیز در اوصاف و خصوصیات است.راغب در مفرداتش گوید:معنای تفاوت در این آیه شریفه(ما تَری فی خَلقِ الرَحمان مِن تَفاوُت)یعنی در خلقت خدا چیزی که از مقتضای حکمت خارج باشد وجود ندارد.

    پس منظور از نبودن تفاوت در خلق،این است که تدبیر الهی در سراسر جهان زنجیر وار متصل بهم است،موجودات بعضی به بعض دیگر مرتبط است،باین معنا که نتایج حاصله از هر موجودی عاید موجود دیگر می شودو در نتیجه دادنش موجوداتی دیگر وابسته و نیازمند است،در نتیجه اصطکاک اسباب مختلف در عالم خلقت،و برخوردشان نظیر برخورد دو کفه ترازو است،که در سبکی و سنگینی دائما در حال جنگ و زورآزماییند،این میخواهد سبکی کند او نمیگذارد،این می حواهد بلند شود او نمی گذارداو می خواهد بلند شود این مانع می شود و نتیجه این کشمکش آنست که ترازودار بهره مند میشود،پس دو کفه ترازو در عین اختلافشان در بدست آمدن غرض ترازودار اتفاق دارند،یا بگو که اختلاف آنهاست که باعث میشود ترازودار جنس کشیدنی خود را بکشد و وزن آن را معلوم کند.

    پس منظور از نبودن تفاوت در خلق این شد که خدای عزوجل اجزاءعالم خلقت را طوری آفریده که هر موجودی بتواند به آن هدف و غرضی که برای آن خلق شده برسد، و این از به مقصد رسیدن آن دیگری مانع نشود و یاباعث فوت آن صفتی که برای رسیدنش به هدف نیازمند است نگردد.

    آیا عقل سلیم غیر از این را اقرار می کند؟!



  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام

    من فکر میکنم شبهه ای برای دوست محترم (رضوانه) پیش آمده و آن شبهه تعریف خود نظم است.

    ما نمیتوانیم نظم را بر اساس اسطح انتظار و دانسته های خود تعریف کنیم و اگر با دانسطه های ما انطباق نداشت آنرا بی نظمی بنامیم. در مورد خلل و نقصان هم همینطور است. جهان آفرینش محدود به این کره خاکی نمیشود. ظول عمر جهان هم محدود به طول عمر ما نمیشود. از ابتدای شناخته شده و یا گمان زده شده جهان تا کنون آنچه در جهان حاکم است تنها و تنها روابطی کاملا متقن و خلل ناپذیر است که ما با علم محدود خود بخشی از آنها را در قالب های روابط فیزیکی، شیمیایی و غیره میشناسیم. در واقع غیر از این روابط هیچ چیز دیگری در این جهان ثبات ندارد. در شرایط یکسان در یک میلیارد سال پیش اکسیژن و ئیدروژن همان آبی را تولید میکردند که الان تولید میشود. آیا این نظم نیست؟ تمام پیشرفت های بشر با تکیه و اعتماد بر این یافته ها صورت پذیرفته. ایا با وجود خللی در روابط حاکم بر جهان چنین پیشرفت هایی حاصل میشد؟
    لازم به ذکر است نظم و کمال دو موضوع متفاوتند. از آنجاییکه روابط حاکم بر حهان بر پایه نظام علت و معلول استوار است شما هیچ بی نظمی در این نظام نمیتوانید بیابید ولی در عین حال هیچ کمالی هم نمی یابید.

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    شاید هم اشاره به این است که منشأ اشیاء در عالم یک چیز است و تفاوتهای ظاهری که به چشم ما می آید تنها بخاطر نحوه چینش ماده است و گرنه اصل جوهره ماده یک چیز بیشتر نیست و همه قوانین و پدیده های فیزیک به یک عامل اصلی بر می گردد. همان چیزی که بقول فیزیکدان معاصر استیفن هاوکینگ اتحاد بزرگ یا قانون همه چیز نامیده می شود. (البته شاید).

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بیشترین شبهات و سوالات در این زمینه به بحث شرور و عدم درک صحیح از نظم می باشد که ما لینک بحث هر دو را در بالا قرار دادیم تا با مطالعه آن مشکلات حل و به سوالات در ذهن پاسخ داده شود.
    طرح یک پرسش مبهم  در باره وجود نظم  در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  13. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود