جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: متن قرآن نظم است يا نثر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7,876 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    پرسش متن قرآن نظم است يا نثر؟




    بنام خدا
    در برخي متون برسي اين كه قران نظم است يا نثر؟ دربرخي كتابها اشاره گرديده كه نه نظم است ونه نثر
    بنابراين متن قران چيست ايا جداي ازاين دو ميباشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت ۰۳:۰۴
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

  2. تشکرها 2


  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    8,365 پست
    حضور
    42 روز 3 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    130
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    اسلوب بيان قرآن كريم اسلوبي نوين است، نه نظم است ،نه نثر و نه سجع. روشي نو كه با شيوه هاي متداول بياني عرب ، شباهتي نداشت .
    اين شيوه از تمامي معايب قالبهاي مرسوم بدور بود اما واجد تمامي محاسن قالبهاي بياني متعارف بود .
    مرحوم آيت الله معرفت در باب اسلوب و شيوه بيان قرآن كريم مطلب ارزنده اي دارند كه در ذيل مي آورم :
    "
    اسلوب و شیوه بیان قرآنی-در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید-با هیچ یک از اسلوب و شیوه های متداول عرب شباهت و قرابتی ندارد.قرآن سبکی نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنین سبکی سخنی بسرایند.
    این از شگفتی های سخن وری است که سخن ور سبکی بیافریند که مورد پذیرش و پسند شنوندگان قرار گیرد،با آن که از شیوه های سخن متعارف آنان بیرون است.
    شگفت آورتر آن که از تمامی محاسن شیوه های کلامی متعارف بهره گرفته باشد،بی آن که از معایب آن ها چیزی در آن یافت شود.

    شیوه های سه گانه متعارف(شعر و نثر و سجع)هریک محاسنی دارند و معایبی.سبک قرآنی،جاذبیت و ظرافت شعر،آزادی مطلق نثر،حسن و لطافت سجع را دارا است،بی آن که در تنگنای قافیه و وزن دچار گردد،یا پراکنده گویی کند یا تکلف و تحمل دشواری به خود راه دهد.همین امر مایه حیرت سخن دانان عرب گردید و خود را در مقابل سخنی یافتند که شگفت آفرین است و در عین غرابت و تازگی،جاذبیت و ظرافت خاصی دارد که در هیچ یک ازانواع کلام متعارف آنان یافت نمی شود.



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    8,365 پست
    حضور
    42 روز 3 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    130
    آپلود
    0
    گالری
    13



    امام کاشف الغطاء-فقیه و دانش مند ادیب معروف-در این باره می گوید:«تلک صورة نظمه العجیب و اسلوبه الغریب،المخالف لاسالیب کلام العرب و مناهج نظمها و نثرها،و لم یوجد قبله و لا بعده نظیر،و لا استطاع احد مماثلة شی ء منه،بل حارت فیه عقولهم، و تدلهت دونه احلامهم،و لم یهتدوا الی مثله فی جنس کلامهم من نثر او نظم او سجع او رجز و او شعر...هکذا اعترف له افذاذ العرب و فصحاؤهم الاولون (1) ،چنان است صورت نظم عجیب و اسلوب غریب(شیوه و سبک تازه)قرآن،که بر خلاف سبک و شیوه های کلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود.نه پیش از آن و نه پس از آن نظیری ندارد و کسی را یارای هم آوردی با آن نباشد.بلکه درحیرت شدند و اندیشه شان فرو افتاد و ندانستند چگونه با او مقابله کنند،چه در نثرو چه در نظم و چه در سجع یا رجز و شعر که سخن متداول آنان بود...این چنین زبدگان عرب و فصحای اولین آنان در مقابل قرآن به زانو در آمدند».

    بزرگ مرد عرب و یگانه فرزانه آن عصر به ناچار اعتراف نمود:«یا عجبا لما یقول ابن ابی کبشة،فو الله ما هو بشعر و لا بسحر و لا بهذی جنون.و ان قوله لمن کلام الله (2) ،آن چه محمد صلی الله علیه و آله می گوید مایه شگفتی است،به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بیهوده گویی بی خردان می ماند.همانا سخن او کلام خدا است ».

    سخنان شگفت انگیز دیگر فرهیختگان عرب آن روز را پیش از این آوردیم.آری،بیان رسا و دل پذیر قرآن گرچه شعر نیست ولی ویژگی شعر را دارد،حتی برشیواترین آهنگ های وزین عرب تنظیم گردیده،بی آن که در تنگناهای شعری قرارگیرد. متانت نثر و استواری کلام آزاد را نیز دارا می باشد،که در چینش و گزینش کلمات و واژه ها راه او فراخ و هرگز بادشواری بر خورد ندارد.هم چنین از زیبایی های سجع و کلام موزون-بی تکلف-به خوبی بهره مند می باشد.بدین سبب جامع محاسن انواع کلام و فاقد تمامی معایب آن ها گردیده است."(3)

    جهت مطالعه بيشتر مي توانيد به بخش سبك و شيوه بيان قرآن " از كتاب علوم قرآني آيت الله معرفت و نيزبخش "سبك زيباي خاص قرآن " از مجموعه آثار جلد دوم ، مطهری، مرتضی؛مراجعه بفرماييد .

    پی نوشتها:

    1- شیخ محمد حسین کاشف الغطاءالدین و الاسلام،ج 2،ص 107.
    2- ر.ک:تفسیر ابن جریر طبری،جامع البیان،ج 29،ص 98.
    3- با اندكي تلخيص: ر.ك: علوم قرآني ، آيت الله معرفت ، سبك و شيوه بيان قرآن

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۲/۲۳ در ساعت ۰۸:۴۸
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,196
    مورد تشکر
    8,365 پست
    حضور
    42 روز 3 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    130
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    در برخی متون بررسی اين كه قرآن نظم است يا نثر؟ در برخی كتابها اشاره گرديده كه نه نظم است و نه نثر بنابر اين متن قرآن چيست آيا جداي از اين دو ميباشد؟


    پاسخ:
    اسلوب بيان قرآن كريم اسلوبی نوين است، نه نظم است، نه نثر و نه سجع. روشی نو كه با شيوه های متداول بيانی عرب، شباهتی نداشت.
    اين شيوه از تمامی معايب قالبهای مرسوم بدور بود اما واجد تمامی محاسن قالبهای بيانی متعارف بود.

    مرحوم آيت الله معرفت در باب اسلوب و شيوه بيان قرآن كريم مطلب ارزنده ای دارند كه در ذيل می آورم:
    "اسلوب و شیوه بیان قرآنی-در عین حال که موجب جذب و کشش عرب گردید- با هیچ یک از اسلوب و شیوه های متداول عرب شباهت و قرابتی ندارد. قرآن سبکی نو و روشی تازه در بیان ارائه داد که برای عرب بی سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنین سبکی سخنی بسرایند.
    این از شگفتی های سخن وری است که سخن ور سبکی بیافریند که مورد پذیرش و پسند شنوندگان قرار گیرد، با آن که از شیوه های سخن متعارف آنان بیرون است.
    شگفت آورتر آن که از تمامی محاسن شیوه های کلامی متعارف بهره گرفته باشد، بی آن که از معایب آن ها چیزی در آن یافت شود."

    شیوه های سه گانه متعارف (شعر، نثر و سجع) هریک محاسنی دارند و معایبی. سبک قرآنی، جاذبیت و ظرافت شعر، آزادی مطلق نثر، حسن و لطافت سجع را دارا است، بی آن که در تنگنای قافیه و وزن دچار گردد، یا پراکنده گویی کند یا تکلف و تحمل دشواری به خود راه دهد. همین امر مایه حیرت سخن دانان عرب گردید و خود را در مقابل سخنی یافتند که شگفت آفرین است و در عین غرابت و تازگی، جاذبیت و ظرافت خاصی دارد که در هیچ یک از انواع کلام متعارف آنان یافت نمی شود.

    امام کاشف الغطاء -فقیه و دانش مند ادیب معروف- در این باره می گوید: «چنان است صورت نظم عجیب و اسلوب غریب (شیوه و سبک تازه) قرآن، که بر خلاف سبک و شیوه های کلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود. نه پیش از آن و نه پس از آن نظیری ندارد و کسی را یارای هم آوردی با آن نباشد. بلکه درحیرت شدند و اندیشه شان فرو افتاد و ندانستند چگونه با او مقابله کنند، چه در نثر و چه در نظم و چه در سجع یا رجز و شعر که سخن متداول آنان بود ...، این چنین زبدگان عرب و فصحای اولین آنان در مقابل قرآن به زانو در آمدند.»(1)
    بزرگ مرد عرب و یگانه فرزانه آن عصر به ناچار اعتراف نمود: «یا عجبا لما یقول ابن ابی کبشة، فو الله ما هو بشعر و لا بسحر و لا بهذی جنون. و ان قوله لمن کلام الله»؛ آن چه محمد (صلی الله علیه و آله) می گوید مایه شگفتی است، به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بیهوده گویی بی خردان می ماند. همانا سخن او کلام خدا است.»(2)

    بیان رسا و دل پذیر قرآن گرچه شعر نیست ولی ویژگی شعر را دارد، حتی بر شیواترین آهنگ های وزین عرب تنظیم گردیده، بی آن که در تنگناهای شعری قرارگیرد. متانت نثر و استواری کلام آزاد را نیز دارا می باشد، که در چینش و گزینش کلمات و واژه ها راه او فراخ و هرگز با دشواری برخورد ندارد. هم چنین از زیبایی های سجع و کلام موزون -بی تکلف- به خوبی بهره مند می باشد. بدین سبب جامع محاسن انواع کلام و فاقد تمامی معایب آن ها گردیده است."(3)

    جهت مطالعه بيشتر می توانيد به بخش سبك و شيوه بيان قرآن "از كتاب علوم قرآني آيت الله معرفت" و نيز بخش "سبك زيباي خاص قرآن" از مجموعه آثار جلد دوم، مطهری، مرتضی؛ مراجعه بفرماييد.

    _________
    (1) شیخ محمد حسین کاشف الغطاء الدین و الاسلام، ج 2، ص 107. به نقل از علوم قرآنی آیت الله معرفت، ص 405.
    (2) ر.ک: تفسیر ابن جریر طبری، جامع البیان، ج 29، ص 98. به نقل از علوم قرآنی، همان.
    (3) با اندكي تلخيص: ر.ك: علوم قرآنی، آيت الله معرفت، صص 404-406.

    کلیدواژه ها: اسلوب بیان قرآن، نظم، نثر، سجع، سبک بیان قرآن.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ در ساعت ۲۰:۱۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود