-
۱۳۸۷/۰۳/۲۹, ۱۵:۰۵ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
موانع استجابت دعا در قرآن
بنام خدا
براى تحقق هر کارى گذشته از وجود اسباب، نبودن مانع نیز لازم است و تنها دراین صورت پیدایش آن کار ضرورى خواهد بود.
براى مثال; رویش بذر سالم در دل خاک مرطوب مشروط به این است که آفتاب سوزانیا سرماى شدید بر سر راه بذر آن قرار نگیرد.
در دعا نیز باید به موانع توجه داشت و آنها را از سر راه برداشت. تا شناخت به موانع نداشته باشيم هيچ وقت قادر نيستيم تا انها را كنار بزنيم در نتيجه دائما اين موانع سد معبر در دعايمان خواهند بود.
-
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۹, ۱۵:۱۶ #2
یکی این که اون دعا به صلاح آدم نباشه
دوم اینکه ، خوردن لقمه حرام که مانع بالا رفتن دعا می شه
سوم ، داشتن کینه از مسلمان دیگر ، که اینهم از عوامل عدم استجابت دعاست
چهارم ، وجود عامل یا مانعی که تحقق دعا رو با تاخیر مواجه می کنه مثل نبود شرایط یا مصلحت در وقت دعا که ممکنه اونو برای مدتی به تاخیر بندازه
فعلا اینا به ذهنم رسید
مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب
-
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۹, ۱۵:۲۷ #3
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
تنافى با سنتهاى آفرینش
بنام خدا
خواستهاى که در دعا عرضه مىشود، باید مخالفسنتهاى الهى که خداوند بر پایه حق و حکمتبنا نهاده است نباشد.
ازجمله سنتهاى خداوند این است که براى هر یک از انسانها اجلى قرار داده کهدر صورت حتمى بودن گریز از آن نیست. بنابراین اگر کسى دعا کند که بخواهد خداعمر بىپایان به او بدهد و یا مریضى را که اجل حتمى او فرارسیده است، از مرگبرهاند، اجابت چنین خواستهاى به معناى تعطیلى در قانون قطعى الهى و یا وروداستثنا در حریم آن است و این خود مانع از اجابت دعاست.
«وانفقوا من ما رزقناکم من قبل ان یاتى احدکم الموت فیقول رب لولااخرتنىالى اجل قریب فاصدق و اکن من الصالحین و لن یوخر الله نفسا اذا جاءاجلهاوالله خبیر بما تعملون».
«از آنچه به شما روزى کردهایم انفاق کنید، پیش از آن که مرگ یکى از شما فرارسد، آنگاه بگوید: پروردگارا چرامرگ مرا تا زمانى اندک به تاخیر نمىاندازى،تا صدقه دهم و از صالحان باشم و هرگز خداوند اجل هیچ کس را وقتى فرا رسد، بهتاخیر نخواهد انداخت».
-
-
۱۳۸۷/۰۳/۲۹, ۱۵:۳۵ #4
-
-
۱۳۸۷/۰۳/۳۰, ۱۰:۳۰ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
گاهى شخصى که از ستم دیگران به ستوه آمده، علیه ستمگران دعامىکند و از خداوند انتقام خود را مىطلبد ولى در همین حال این شخص به ظاهر مظلومبه خاطر ستمى که خود به دیگرى کرده، مورد غضب قرار گرفته است. همین تزاحم دعاهامىتواند مانع استجابت گردد. تزاحم در حدیث قدسى یکى از موانع دعا معرفى گردیدهاستخداوند متعال در این باره مىفرماید: «... اما ان تکون ظلمت احدا فدعا علیکفتکون هذه بهذه...» یا این است که تو به دیگرى ستم کردهاى و او بر ضرر تو دستبه دعا برداشته است پس این به واسطه آن دفع مىشود. از حضرت صادق (ع) روایتشده است که: «هر گاه شخصى مورد ستم دیگرى واقع شود، سپس علیه اواز درگاه خداوند تقاضاى انتقام کند، خداوند مىفرماید: شخص دیگرى هست که ادعادارد از سوى تو مظلوم واقع شده و بر تو نفرین مىکند، اگر مىخواهى تا دعاى تو رادر باره او و دعاى او را در حق تو به اجابت رسانم و گرنه هیچ یک را برآوردهنمىکنم تا از عفو خود شما را بهرهمند سازم».
گاهى هم انسان براى موفقیتخود دعا مىکند در حالى که بسیارى از اشخاص دیگر کهاز دست او دل شکستهاند براى ناکامیش با دل سوزان و اشک ریزان دعا مىکنند.
بنابر این دعا کننده باید قبل از دعا، دیگران را از خود راضى سازد. امامصادق(ع) فرمود: «کان ابى یقول اتقوا الظلم فان دعوه المظلوم تصعد الىالسماء».
پدرم همواره مىفرمود: از ستم به دیگرى بپرهیزید; زیرا دعاى مظلوم تا آسمانبالا مىرود.
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۱, ۱۷:۴۸ #6
نبود قابليت
قرآن كريم در واقعه طوفان نوح(ع) پس از آن كه درخواستحضرت، مبنى بر نجات فرزندخويش، را نقل مىكند، مىفرمايد: «يا نوح انه ليس من اهلك انه عمل غير صالح فلاتسالن ما ليس لك به علم انى اعظك ان تكون من الجاهلين».
دعا كننده بايد قبل از دعا، ديگران را از خود راضى سازد. اى نوح [شايستهاين كه] از اهل تو [باشد] نيست و سر تا پايش ناصالح است. در باره آن چه بهحقيقتش آگاه نيستى، از من چيزى مخواه، تو را پند مىدهم تا از جاهلان نباشى» ازاين روى كفر و عناد نسبتبه حق مانع عنايت الهى و مشمول رحمتخاص او گشته و درلحظه انتقام رحمت عام را نيز تغيير مىدهد و هر دعايى حتى تقاضاى پيامبر بزرگخداوند در حق پسر را بىتاثير مىسازد. در آيهاى ديگر خداوند متعال پيامبراكرم را مخاطب خويش ساخته، مىفرمايد:
«سواء عليهم استغفرت لهم ام لم نستغفر لهم لن يغفر الله لهم ان الله لا يهدىالقوم الفاسقين».
بر منافقان يكسان است كه تو در باره آنان طلب بخشش و غفران كنى يا نكنى [درهر دو صورت] خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد زيرا خداوند گروه فاسق را [در اثرلجاجت و سياهى قلبشان] هدايت نمىكند.
براى جلب رحمت الهى قلبى لازم است كه سالم از كفر و نفاق باشد; زيرا به فرمودهقرآن مجيد: «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم». در روزقيامت مال و فرزند سودى نمىدهد، جز قلب سالم.
امام صادق(عليه السلام) فرمود: پدرم همواره مىفرمود: از ستم به ديگرىبپرهيزيد; زيرا دعاى مظلوم تا آسمان بالا مىرود.
چه قلب وقتى از مرض كفر و نفاق سلامتيافت، شايسته پذيرش رحمت الهى مىشود ومواهب خداوندى به سويش سرازير مىگردد.
برخى ديگر از گناهان نيز قابليت پذيرش دعا را از بين مىبرند. آنجا كه در دعاىكميل از زبان اميرمومنان مىخوانيم: «اللهم اغفرلى الذنوب اللتى تحبس الدعاء».
بارالها! گناهانى كه از من سرزده و مانع استجابت دعايم مىشود، بر من ببخش»،اشاره به همين واقعيت دارد.
محمد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل مىكند آن حضرت فرمود: «ان العبد يسالالله الحاجه فيكون من شانه قضاوها الى اجل قريب او الى وقتبطى فيذنب العبدذنبا فيقول الله تعالى للملك: لا تقض حاجته و احرمه اياها فانه تعرض لسخطى واستوجب الحرمان منى».
بنده حاجتش را از خدا مىخواهد. بناى الهى نيز بر آن است كه خواستهاش را ديريا زود به اجابت رساند. آنگاه بنده گرفتار گناهى مىشود. خدا به فرشتهاى كهمامور كار او است، مىفرمايد: خواستهاش را به انجام نرسان و او را از دستيابىبه خواستهاش محروم كن! زيرا او خود را در معرض خشم من قرار داده و مستحق دورىاز رحمت من گشته است».
شخصى به رسول خدا عرض كرد:
«احب ان يستجاب دعايى فقال(ص):
طهر ماكلتك و لا تدخل بطنك الحرام».
دوست دارم دعايم مستجاب شود.
حضرت فرمود: آذوقهات را از مال شبههناك پاك كن و غذاى حرام در شكم خود جاىنده».
و در حديثى قدسى خداوند متعال فرمود: «و ربما صلى العبد فاضرب بها وجهه واحجب عنى صوته، اتدرى من ذالك؟ يا داوود ذاك الذى يكثر الالتفات الى حرمالمؤمنين بعين الفسق...».
چه بسا بنده نماز مىگزارد و من آن را رد كرده، به صورتش مىزنم و صداى مناجاتاو را از خود دور مىسازم. مىدانى اين چه شخصى است؟ اى داوود، اين همان كسى استكه همواره چشم خيانتخويش را متوجه حرم [ناموس] مومنان ساخته است».
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۰۱, ۱۷:۴۹ #7
بىتوجهى به واسطهها
خداوند متعال خالق هستى و پديدآورنده نظام و سنن حاكمبر آن است، لذا دوست دارد انسانها به اين نظام احترام گذاشته، و در وصول بهخواستههايشان آن را از نظر دور نداشته و در عين حالى كه تاثير وسايل را درمقاصد خود به ذات حق مستند مىكنند، براى برآورده شدن نيازهاى خود، آنها را نيزبه كار بندند.
بر اين اساس قرآن كريم براى دفع شر كفار راه جهاد را پيش روى مومنان گذاردهاست و مىفرمايد: «و قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ...» با آنها بجنگيد، تاخداوند با دستشما كافران را به سزاى كارشان برساند».
در جاى ديگر كسانى را كه در خانه نشسته و به اميد فتح از سوى خدا دست روى دستگذاشته و اقدامى نمىكنند توبيخ مىكند.
شخصى به امام صادق(ع) عرض كرد: دعا فرما تا خداوند به من روزى راحتى بدهد،حضرت فرمود: «برايت دعا نمىكنم. برو همان طور كه خداوند دستور داده، سعى و تلاشكن».
در برخى احاديث از كسانى كه بدون توجه به وسائلى كه خداوند قرار داده است،رفع مشكل خود را مىطلبند ياد شده است. اينگونه افراد در پنج دسته ذيل قرارمىگيرند:
كفر و عناد نسبتبه حق مانع عنايت الهى و مشمول رحمتخاص او گشته و در لحظهانتقام رحمت عام را نيز تغيير مىدهد و هر دعايى حتى تقاضاى پيامبر بزرگخداوند در حق پسر را بىتاثير مىسازد.
۱. شخصى كه خداوند مالى به او عنايتكرده، و او با اسراف و تبذير و مصرف نابجا اموالش را به هدر مىدهد و از خداتقاضاى روزى مىكند.
۲. مردى كه از سوء خلق همسر خود و اذيتهاى پىدرپى او به تنگ آمده و از خدامىخواهد تا او را از دست آن زن راحت كند، حال آنكه خدا راه طلاق را در پيش روىاو گذاشته است.
۳. شخصى كه از آزار مكرر همسايهاش شكوه مىكند و او را به خاطر آن نفرينمىكند، در حالى كه مىتواند خانهاش را بفروشد و در جاى مناسبى منزل اختيار كند.
۴. آنكه در خانه نشسته، كار نمىكند و از خدا طلب رزق مىكند در حالى كه خداوندراههاى روزى را پيش روى او قرار داده است.
۵. كسى كه مالى را به ديگرى قرض داده است و مقروض انكار مىكند.
سپس دستبه دعا برداشته و از خدا برگشت مال خويش را مىطلبد، در صورتى كهخداوند به او دستور شاهد گرفتن داده است
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۰۶, ۱۵:۰۱ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
مهمترين موانع استجابت دعا، نافرمانى از دستورات دين است. امير مؤمنان على (ع) در دعاى كميل مىفرمايد: خدايا! آن گناهانم را ببخش كه دعا را زندانى كرده و از اجابتش جلوگيرى مىكند.از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: «دعاى چهار كس مستجاب نمىشود:
1 - كسى كه در خانه نشسته و مىگويد: خدايا به من روزى ده؛ به او گفته مىشود: آيا به تو دستور ندادم به دنبال كسب روزى باش!
2 - مردى كه زنش را نفرين كند؛ به او گفته مىشود: آيا كار طلاقش را به دست تو واگذار نكردم!
3- كسى كه مال خود را از بين برده است و مىگويد: خدايا به من روزى ده؛ به او گفته مىشود: آيا به تو دستور ندادم ميانهرو باش و اقتصاد را رعايت كن، آيا به تو دستور ندادم مالت را اصلاح كن و نگذار از ميان برود...!
4 - كسى كه بدون محكم كارى و گرفتن شهود، مالش را به ديگرى قرض داده و از بين برده است؛ به او گفته مىشود: آيا به تو دستور ندادم كه گواه بگيرى!(1)موانع ديگرى نيز وجود دارد كه براى رعايت اختصار از ذكر آنها خوددارى مىكنيم، اما متذكر مىشويم اين طور نيست كه ما دعا كنيم و خدا اجابت كند؛ بين ما و خداى بزرگ عهد و پيمانى است كه براى اجابت دعا بايد به آن وفادار باشيم. خداوند متعال مىفرمايد: «اوفوا بعهدى اوف بعهدكم؛(2) به عهد من وفا كنيد تا به عهد شما وفا كنم.»
****
1:اصول كافى، ج 4، باب من لا تستجاب دعوته، ح 2.
2: بقره آيه 40.
ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۱/۰۶ در ساعت ۱۵:۰۴
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۶, ۱۵:۵۶ #9
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
گاهی ما شرّ خود را از خداوند میطلبیم و آگاه نیستیم که این، شرّ برای ما محسوب میشود در حالی که خداوند همیشه خیر انسان را میخواهد. اگر ما دعایی بر خلاف مصلحت خود کنیم اگر چه استجابت نمیشود ولی ثواب آن برای آخرت ما ذخیره خواهد شد و عوض آن در آخرت نمایان خواهد شد به نحوی که انسان آرزو میکرد هرگز دعاهایش در دنیا مستجاب نمیشد.
-
-
۱۳۸۸/۰۱/۱۶, ۱۵:۵۸ #10
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
دعا استجابت نمیشود چون
الف: استجابت آن خلاف مصلحت ما است و ما خود خبر نداریم.
ب: دعای ما توقع بیجا و بیمورد است
ج: دعای ما موانعی دارد مثلاً غیر مشروع است یا ما اهل غیبت و حرام خواری و دیگر گناهان از این دست هستیم
د: دعای ما مستجاب نمیشود تا بیشتر به حضرت حق روی آوریم و این عامل تکامل ما می باشد.
ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۱/۲۹ در ساعت ۰۸:۲۸
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری