جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برگشتن بر پاشنه های پای خود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98

    راهنما برگشتن بر پاشنه های پای خود




    سلام . خسته نباشید.
    با توجه به آیه 144 سوره آل عمران:
    وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ

    و محمد (ص) نیست، مگر رسولی که پیش از او رسولان دیگری بودند. پس اگر بمیرد یا کشته شود، آیا شما به پاشنه های خود بر میگردید؟


    منظور از تشبیه برگشتن بر پاشنه های پای خود چیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۹ در ساعت ۱۶:۱۱
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:. نمایش پست



    منظور از تشبیه برگشتن بر پاشنه های پای خود چیست؟



    «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ»

    محمد (ص) فقط فرستاده خداست و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب برمى‏گرديد؟ (و اسلام را رها كرده به دوران جاهليّت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟) و هر كس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند و خداوند بزودى شاكران (و استقامت‏كنندگان) را پاداش خواهد داد. (آل عمران، 144)



    با سلام و درود

    عَقِب، در لغت به معنای پاشنه است. البته به طور استعاره به فرزند و نسل نیز گفته مي شود.
    مراد از آن، رجوع و بازگشت به حالت اوليه یعنی همان حالت کفر و بی ایمانی است. (المفردات في غريب القرآن، ص 575، واژه عقب؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 21)


    در آيه براى بيان سير قهقرايى و عقب گرد کردن، جمله "انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ" به كار رفته است، و آن تصوير روشنى از سير قهقرايى و ارتجاع به معنى واقعى است، منتها از كلمه ارتجاع صريحتر و روشنتر است. (تفسير نمونه، ج‏3، ص 116)


    نکته: در آيه مورد بحث "انقلاب بر اعقاب" را جزاى شرطى قرار داده كه عبارت است از مرگ و يا كشته شدن رسول خدا (ص).
    لذا اين معنا را مى‏فهماند كه منظور از برگشت، برگشتن از دين است، نه برگشتن از كار جنگ، چون هيچ ارتباطى ميان فرار از جنگ با مرگ و يا قتل رسول خدا (ص) نيست، و تنها رابطه و نسبتى كه تصور دارد، بين مرگ آن جناب و برگشتن از ايمان به كفر است. (ترجمه الميزان، ج‏4، ص 56)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مبارزه با فرد پرستی


    مسئله فرد پرستى يكى از بزرگترين خطراتى است كه مبارزات هدفى را تهديد مى‏كند، وابستگى به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش براى پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگى يكى از نشانه‏هاى بارز عدم رشد اجتماعى است.

    مبارزه پيامبر (ص) با فرد پرستى، يكى ديگر از نشانه‏هاى حقانيت و عظمت او است. پیامبر(ص) به شدت با فرد پرستی مبارزه مى‏كنند، و مى‏گويند هدف ما، از خود ما بالاتر است و هرگز با نابودى ما نابود نخواهد شد.

    درسى را كه اين آيه در باره مبارزه با فرد پرستى مى‏دهد درسى است براى همه مسلمانان در همه قرون و اعصار، آنها بايد از قرآن بياموزند كه مسائل هدفى هرگز نبايد قائم به شخص يا اشخاص باشد بلكه بايد بر محور يك سلسله اصول و تشكيلات ابدى دور بزند كه با تغيير افراد يا فوت آنان حتى اگر پيامبر بزرگ خدا باشد آن كار تعطيل نگردد، اصولا رمز بقاى يك مذهب و يا يك تشكيلات همين است. (ر.ک: تفسير نمونه، ج‏3، ص 116 و 117)



    حاصل معناى آيه با در نظر گرفتن سياق عتاب و توبيخش اين مى‏شود:

    محمد (ص) سمتى جز رسالت از ناحيه خدا ندارد (مانند ساير رسولان كه وظيفه‏شان تنها رساندن رسالت پروردگارشان است) نه مالك امر خودش است، و نه امور عالم، امر عالم تنها و تنها به دست خدا است، دين هم دين خدا است و با بقاى خدا باقى است، پس اين چه معنا دارد كه شما مسلمانان ايمان خود را وابسته به زنده بودن آن جناب كنيد، بطورى كه اگر آن جناب به مرگ و يا به قتل از دنيا برود قيام بدين خدا را رها كنيد، و به قهقرا و عقب برگرديد، و هدايت خود را از دست داده و دچار گمراهى و غوايت شويد؟ (ترجمه الميزان، ج‏4، ص 56)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    برگشت بر پاشنه پا



    پرسش:
    با توجه به آیه 144 سوره آل عمران «أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ»، منظور از تشبیه برگشتن بر پاشنه های پای خود چیست؟


    پاسخ:
    «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ»؛ محمد (ص) فقط فرستاده خداست و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، شما به عقب بر مى‏ گرديد؟ (و اسلام را رها كرده به دوران جاهليّت و كفر بازگشت خواهيد نمود؟) و هر كس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند و خداوند بزودى شاكران (و استقامت‏ كنندگان) را پاداش خواهد داد. (1)

    با سلام و درود
    عَقِب، در لغت به معنای پاشنه است. البته به طور استعاره به فرزند و نسل نیز گفته مي شود.
    مراد از آن، رجوع و بازگشت به حالت اوليه یعنی همان حالت کفر و بی ایمانی است. (2)
    در آيه براى بيان سير قهقرايى و عقب گرد کردن، جمله "انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ" به كار رفته است، و آن تصوير روشنى از سير قهقرايى و ارتجاع به معنى واقعى است، منتها از كلمه ارتجاع صريحتر و روشنتر است. (3)
    نکته:
    در آيه مورد بحث "انقلاب بر اعقاب" را جزاى شرطى قرار داده كه عبارت است از مرگ و يا كشته شدن رسول خدا (ص).
    لذا اين معنا را مى‏فهماند كه منظور از برگشت، برگشتن از دين است، نه برگشتن از كار جنگ، چون هيچ ارتباطى ميان فرار از جنگ با مرگ و يا قتل رسول خدا (ص) نيست، و تنها رابطه و نسبتى كه تصور دارد، بين مرگ آن جناب و برگشتن از ايمان به كفر است. (4)

    مبارزه با فرد پرستی
    مسئله فرد پرستى يكى از بزرگترين خطراتى است كه مبارزات هدفى را تهديد مى‏كند، وابستگى به شخص معين اگر چه پيامبر خاتم باشد مفهومش پايان يافتن كوشش و تلاش براى پيشرفت، به هنگام از دست رفتن آن شخص است و اين وابستگى يكى از نشانه ‏هاى بارز عدم رشد اجتماعى است.
    مبارزه پيامبر (ص) با فرد پرستى، يكى ديگر از نشانه‏ هاى حقانيت و عظمت او است. پیامبر(ص) به شدت با فرد پرستی مبارزه مى‏ كنند، و مى‏ گويند هدف ما، از خود ما بالاتر است و هرگز با نابودى ما نابود نخواهد شد.
    درسى را كه اين آيه در باره مبارزه با فرد پرستى مى‏دهد درسى است براى همه مسلمانان در همه قرون و اعصار، آنها بايد از قرآن بياموزند كه مسائل هدفى هرگز نبايد قائم به شخص يا اشخاص باشد بلكه بايد بر محور يك سلسله اصول و تشكيلات ابدى دور بزند كه با تغيير افراد يا فوت آنان حتى اگر پيامبر بزرگ خدا باشد آن كار تعطيل نگردد، اصولا رمز بقاى يك مذهب و يا يك تشكيلات همين است. (5)
    حاصل معناى آيه با در نظر گرفتن سياق عتاب و توبيخش اين مى‏ شود:
    محمد (ص) سمتى جز رسالت از ناحيه خدا ندارد (مانند ساير رسولان كه وظيفه‏ شان تنها رساندن رسالت پروردگارشان است) نه مالك امر خودش است، و نه امور عالم، امر عالم تنها و تنها به دست خدا است، دين هم دين خدا است و با بقاى خدا باقى است، پس اين چه معنا دارد كه شما مسلمانان ايمان خود را وابسته به زنده بودن آن جناب كنيد، بطورى كه اگر آن جناب به مرگ و يا به قتل از دنيا برود قيام بدين خدا را رها كنيد، و به قهقرا و عقب برگرديد، و هدايت خود را از دست داده و دچار گمراهى و غوايت شويد؟ (6)

    __________
    (1) آل عمران، 144.
    (2) المفردات في غريب القرآن، ص 575، واژه عقب؛ قاموس قرآن، ج ‏5، ص 21.
    (3) تفسير نمونه، ج ‏3، ص 116.
    (4) ترجمه الميزان، ج ‏4، ص 56.
    (5) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏3، ص 116 و 117.
    (6) ترجمه الميزان، ج ‏4، ص 56.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود