جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مردان و زنان آخرالزمان در کلام و روایات معصومین (علیهم السلام)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش مردان و زنان آخرالزمان در کلام و روایات معصومین (علیهم السلام)




    ویژگیها و اوصاف مردان و زنان آخرالزمان ، در روایات وارده از معصومین چگونه است؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۶
    رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ

    رَحْمَةً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهَّابْ...


    (اللّهم عجّل لولیّک الفرج)

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    نشانه‌هاي آخرالزمان در كتاب‌هاي حديث و تفسير در دو معني به كار رفته:
    نخست، همه آن قسمت از زمان كه بنابر عقيدة مسلمانان، دوران نبوت پيامبر اسلام است و از آغاز نبوت پيامبر تا وقوع قيامت را شامل مي‌شود.
    دوم، فقط آخرين بخش از دوران ياد شده كه در آن مهدي موعود ظهور مي‌كند و تحولات عظيمي در عالم واقع مي‌شود.

    در فرهنگ عامة مسلمانان مخصوصاً شيعه، اصطلاح آخرالزمان حكايت از مورد دوم دارد یعنی عصري كه مهدي موعود در آن ظهور مي‌كند و تحولات ويژه‌اي در جهان رخ مي‌دهد. در روايات مسلمانان براي اين عصر مشخصات ويژه‌اي به نام "علائم آخرالزمان" نقل شده است.

    از مجموع رواياتي كه در كتاب‌هاي حديث، تفسير و تاريخ دربارة عصر ظهور مهدي موعود نقل شده، دو مطلب دربارة مشخصات آخر الزمان ـ به معني عصر مهدي موعود ـ به صورت تواتر معنوي به دست مي‌آيد:

    نخست اينكه در اين عصر، پيش از ظهور مهدي موعود، فساد اخلاق و بيداد و ستم همة جوامع بشري را فرا مي‌گيرد و به صورت عام‌ترين پديده در روابط انسان‌ها در مي‌آيد.

    ديگر اينكه پس از ظهور مهدي، تحول عظيمي در جوامع واقع مي‌شود؛ یعنی فساد و ستم از ميان مي‌رود و توحيد و عدل و رشد كامل عقلي و عملي در سراسر زندگي انسان‌ها گسترش مي‌يابد و به فرمایش روایات: "خداوند جهان را كه از بيداد و تباهي آكنده شده است، به وسيله او از قسط و عدل پر مي‌سازد". *

    با این مقدمه کوتاه، روشن می شود آنچه از وضع مردمان آخرالزمان در روایات گزارش شده، ناظر به فساد و تباهی عمومی است که به تدریج شکل گرفته و در آخرالزمان به اوج تباهی و فسادش می رسد و البته در میان این خیل عظیم گمراه، مؤمنانی هستند که رحمت خاص الهی شاملشان شده و در بیداد ظلم و گناه و ستم، ایمان خود را چونان پاره ای آتش در دست گرفته و بر سختی های پیمایش مسیر حق استقامت می کنند.

    در افق این ظلمت فراگیر، نور حق با ظهور آخرین منجی طلوع می کند و بساط لشکر باطل را به هم می ریزد:

    وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (اسراء/81)
    و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»

    به فرمایش علامه طباطبایی ذیل آیه 54 سوره مائده، در موضوع نشانه های آخرالزمان (که یک مورد مهمش، وضع مردان و زنان آخرالزمان است)، روایات فراوانی وارد شده که به عنوان نمونه به چند روایت اشاره می شود. معنا و مفهوم روایات روشن است:

    ادامه...


    -----------------------
    * براي آگاهي بيش تر رجوع کنید به: موعود نامه (مجتبي تونه اي) ؛ دادگستر جهان (ابراهيم اميني) ؛ عصر ظهور (علي كوراني).
    مطالعه این لینک هم مناسب است: http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=3028
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۵:۳۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    [روايتى از پیامبر اکرم (ص) درباره اوضاع و احوال مردم در آخر الزمان‏]
    قمى در تفسير خود از پدرش از سليمان بن مسلم خشاب از عبد اللَّه بن جريح مكى از عطاء بن ابى رياح از عبد اللَّه بن عباس نقل كرده كه گفت: با رسول خدا به زيارت حج رفتيم، همان حجى كه بعد از آن رسول خدا (ص) از دنيا رفت، و يا به عبارت ديگر حجة الوداع. رسول خدا (ص) درب كعبه را گرفت و سپس روى نازنين خود را به طرف ما كرد و فرمود: مى‏ خواهيد شما را خبر دهم از علامات قيامت؟
    و در آن روز سلمان رضى اللَّه عنه از هر كس ديگر به آن جناب نزديك‏ تر بود، لذا او در پاسخ رسول خدا (ص) عرضه داشت: بله يا رسول اللَّه،

    فرمود: يكى از علامت‏ هاى قيامت اين است كه نماز ضايع مى‏ شود يعنى از ميان مسلمين مى‏ رود و از شهوات پيروى مى‏ شود و مردم به سوى هواها ميل مى‏ كنند. مال، مقامى عظيم پيدا مى‏ كند و مردم آن را تعظيم مى‏ كنند، دين به دنيا فروخته مى‏ شود، در آن زمان است كه دل افراد با ايمان، براى منكرات بسيارى كه مى‏ بينند و نمى‏ توانند آن را تغيير دهند، آب مى‏شود آن چنان كه نمک در آب حل مى‏ گردد.

    سلمان با تعجب عرضه داشت: يا رسول اللَّه: به راستى چنين روزى خواهد رسيد؟
    فرمود: آرى، به آن خدايى كه جانم به دست او است...
    اى سلمان در اين موقع منكر، معروف، و معروف، منكر مى‏ شود، خائن امين قلمداد مى‏ گردد و امين خيانت مى‏ كند، دروغگو تصديق مى‏ شود و راستگو تكذيب مى‏ گردد.

    سلمان با حالت تعجب پرسيد: يا رسول اللَّه به راستى چنين چيزى خواهد شد؟

    فرمود:آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است اى سلمان در آن روزگار زنان به امارت مى‏ رسند و كنيزان طرف مشورت قرار مى‏ گيرند و كودكان بر فراز منبر مى‏ روند و دروغ، زرنگى پنداشته می شود، و زكات خسارت محسوب می شود و خوردن بيت المال نوعى غنيمت شمرده شود! مرد به پدر و مادرش جفا ولى به دوستش نيكى مى‏ نمايد و...

    اى سلمان، در اين هنگام مردان به مردان اكتفاء مى‏ كنند و زنان به زنان و همانطورى كه پدر و اهل خانواده نسبت به دختر غيرت به خرج مى‏ دهند نسبت به پسر نيز غيرت به خرج مى‏ دهند، مردان به زنان شبيه مى‏ شوند و زنان به مردان، و زنان بر مركب‏ها سوار مى‏ شوند... در آن روز مردان و پسران امت من با طلا خود را مى‏ آرايند و حرير و ديبا مى‏ پوشند و پوست پلنگ كالاى خريد و فروش مى‏ گردد.

    سلمان پرسيد: يا رسول اللَّه آيا اين نيز واقع خواهد شد؟ فرمود: آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است. اى سلمان در آن روز ربا همه جا را مى‏ گيرد و معاملات با غيبت و رشوه انجام مى‏ شود... در اين هنگام طلاق زياد مى‏ شود و هيچ حدى جارى نمى‏ گردد و البته خداى تعالى از اين بابت هرگز متضرر نمى‏ شود...

    حرمت‏ ها شكسته شود و مردم عالما و عامدا در پى ارتكاب گناه باشند و اشرار بر اخيار مسلط شوند، دروغ فاش و بى پرده و لجاجت‏ ها ظاهر گردد و فقرا فقر خود را علنى كنند، مردم در لباس به يكديگر مباهات كنند و باران در غير فصل ببارد و مردم شطرنج و نرد و موسيقى را كارى پسنديده بشمارند و در مقابل، امر به معروف و نهى از منكر را عملى نكوهيده بدانند تا آنجا كه يك فرد با ايمان ذليل‏ ترين و منفورترين فرد امت شود...

    [روايتى دیگر از امام صادق (ع) در همين باره‏]
    هر زمان ديدى حق مرده و اهلش از بين رفته‏ اند و جور و ستم همه جا را فرا گرفته و... و ديدى كه فسق علنى شده و مردان با مردان و زنان با زنان اكتفاء مى‏ كنند و ديدى كه مؤمن سكوت كرده، چون گفتارش پذيرفته نمى ‏شود و ديدى كه فاسق دروغ مى‏گويد و پذيرفته مى‏ شود و... و ديدى كه بدعت‏ ها و زنا علنى شده و... و ديدى كه زنان بر حكومت و سلطنت چيره شده ‏اند و بر هر امرى كه هوا و هوس آنان را تامين كند مسلط گشت ه ‏اند...

    در چنين روزگارى بر حذر باش، و براى درخواست نجات از خدا به خدا متوسل شو و بدان كه مردم در چنين روزگارى غرق در سخط الهى هستند و اگر خداى تعالى مهلتشان داده، از اين كار منظورى دارد و تو منتظر تحقق آن منظور باش و كوشش كن تا خداى عز و جل تو را در وضعى ببيند كه خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب در آنان نازل شود تو زودتر به رحمت خداى تعالى برسى و اگر عذابشان تاخير بيفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند بيرون شده باشى...

    بخش های کوتاه و متناسب با موضوع بحث، از این دو روایت ذکر شد. برای مطالعه متن کامل دو روایت به ترجمه الميزان، ج‏5، ص 648 به بعد، مراجعه فرمایید.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۴:۴۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 20 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    ضمن تشکر از پاسخگویی شما...
    قبل از این بحث در مورد همین موضوع،یه سوال داشتم.خوشحال میشم پاسخ دهید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    زنان بر مركب‏ها سوار مى‏ شوند...
    اینکه آیا رانندگی خانومها که الان خیلی باب شده را هم شامل میشه ؟ یا منظور دوچرخه یا اسب سوار شدن خانومها منظوره ؟

    با تشکر
    رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ اِذْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ

    رَحْمَةً اِنَّکَ اَنْتَ الْوَهَّابْ...


    (اللّهم عجّل لولیّک الفرج)


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط محبّ روسیاه مهدی(عج) نمایش پست
    اینکه آیا رانندگی خانومها که الان خیلی باب شده را هم شامل میشه ؟ یا منظور دوچرخه یا اسب سوار شدن خانومها منظوره ؟
    این روایت از لحاظ محتوایی دلالتی بر عدم جواز رانندگی زن ندارد. آنچه در این روایت مورد مذمت واقع شده، سوار شدن زن بر خصوص زین است که معمولا روی اسب قرار می گیرد. موید این مطلب روایتی است که از امیر مومنان علیه السلام نقل شده که می فرماید: زنان را سوار بر زین نکنید که موجب تحریک وتهییج {شهوت جنسی} آنان می شوید (بحارج100 ص260) و در روایتی در ادامه این حدیث آمده موجب تحریک آنان بر فجور واعمال منافی عفت می شوید؛ بنا بر این با توجه به این روایت خصوص سوار شدن زن بر زین به شکل خاص که موجب تحریک شهوت جنسی است و از سوی دیگر با عفت و مستور بودن زن نیز منافات دارد مورد مذمت قرار گرفته، ولی نشستن زن بر روی صندلی وسیله نقلیه و یا هر چیز غیر زین به شکل مخصوص بلا اشکال است؛

    ضمن آنکه در این روایت نهی مقید به رانندگی کردن زن نشده وصرف سوار شدن بر زین مورد مذمت است که اگر قرار باشد صندلی ماشین و یا هر وسله نقلیه مانند آنرا نیز شامل شود، لازمه آن این است که زن به عنوان سر نشین نیز سوار بر ماشین نشود در حالی که چنین برداشتی خلاف بدیهیات دین است.

    نکته دیگر در مورد این روایت این است که لعنی که در روایات برای برخی از اعمال وارد شده و به این تعبیر است که خداوند لعنت کند کسی را که فلان عمل را انجام دهد در همه جه به معنای حرمت انجام آن عمل نیست و برخی اوقات ممکن است آن عمل مکروه باشد. لعن به معنای دوری از رحمت خداست که در اعمال حرام موجب دوری بیشتر و در اعمال مکروه موجب دوری کمتری است دلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی می فرماید: خداوند لعنت کند کسی را که تنها غذا بخورد و برده اش را بزند و عطای خود را از دیگران دریغ کند، که مشخص است تنها غذا خوردن و منع کمک و عطا از دیگران فی حد نفسه حرام نیست، ضمن آنکه توجه به این نکته نیز لازم است که وارد بودن لعنت از خداوند بر کسی مطلبی غیر از لعنت کردن ما آن فرد را به این معنی که اگر در این روایات وارد شده خداوند لعنت کرده کسی را که این گونه باشد معنایش این نیست که جایزاست ما نیز ان فرد را لعنت کنیم چون لعنت کردن غیر کفار ومنافقین جایز نیست.

    در هر صورت با توجه به مطالب یاد شده رانندگی کردن زن فی حد نفسه با رعایت شئون اسلامی بلا اشکال است و آنچه در این روایت مورد مذمت است سوار شدن بر زین و سوارکاری است که آن هم صرفا مرجوح بودن این عمل از روایت استفاده می شود و حرمت آن نیاز به دلیل روشنی دارد.*

    بحث فقهی پرسش مورد نظر را از پاسخگوی احکام جویا شوید.


    *: http://quran.porsemani.ir/node/1419
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۲:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    من نمیدونم منظور صاحب تاپیک از این سوال چیه ؟؟؟
    اگه از بعد فرهنگی بهش نگاه کنیم این خیلی پر واضحه که از نسلی به نسل دیگه ولو به اندازه یک دهه
    تفاوت وجود داشته باشه
    اگه منظورتون از بعد دینی باشه :
    مردم امروزی دین گریز شدند
    چون دین توقعاتشون رو براورده نکرده

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    من نمیدونم منظور صاحب تاپیک از این سوال چیه ؟؟؟
    سلام،
    پرسش طرح شده روشنه. همانطور که در پاسخ ایشان توضیح دادم، موضوعی به نام «آخرالزمان» (با معانی که برایش ذکر شد) در روایات مطرح شده و درباره اوضاع و شرایط مردمان آخرالزمان توضیحاتی داده شده که دوست خوبمان خواستار آن توضیحات بودند که بیان شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اگه از بعد فرهنگی بهش نگاه کنیم این خیلی پر واضحه که از نسلی به نسل دیگه ولو به اندازه یک دهه تفاوت وجود داشته باشه
    این مطلب روشنه اما ارتباطی با پرسش طرح شده ندارد. ضمن اینکه گذر زمان نیازهای فطری و حقیقی، را تغییر نمی دهد. شکل سؤال یا شکل طرح نیازهای حقیقی و فطری، ممکن است تغییر کند اما حقیقت و ماهیتش تغییر نمی کند. جوان صد سال پیش درباره خالق و معبود به گونه ای پرسش می نمود، جوان امروز به شکلی دیگر، اما در هر دو، تشکر از روزی دهنده و پرستش خالق وجود داشته و دارد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    مردم امروزی دین گریز شدند چون دین توقعاتشون رو براورده نکرده
    این موضوع اگر چه بحث مهمی است اما خارج از بحث فعلی ماست. در صورت تمایل تاپیک دیگری ایجاد نمایید و آن را مطرح نمایید تا بررسی شود. اما اجمالا عرض می کنم که هر دو گزاره شما قابل نقد است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    مردم امروزی دین گریز شدند
    این گزاره کلیت ندارد و صحیح نیست. گفته اند: بهترین دلیل امکان یک چیز، وقوع آنست! کمترین دلیل عدم دین گریزی مردم، شکوه عزاداری های ماه محرم و شور جوانان برای شرکت در مراسم اعتکاف ماه رجب (که در آن هستیم) و اشتیاق عمومی به عبادت در ماه مبارک رمضان است. توجه دارید که درباره عموم مردم عزیز ایران صحبت می کنیم که تابع مذهب حقه تشیع اند و به سایر نقاط عالم که از ادیان و مذاهب دیگر پیروی می کنند، کاری نداریم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    چون دین توقعاتشون رو براورده نکرده
    این گزاره هم باطل است زیرا در جای خود ثابت شده که دین اسلام، آئینی جامع است که برای تمام مراحل زندگی بشر برنامه دارد و همه نیازهای فطری و حقیقی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی و ... او را به درستی پاسخ می دهد. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» استاد مطهری مراجعه فرمایید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۳:۲۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    سلام،
    پرسش طرح شده روشنه. همانطور که در پاسخ ایشان توضیح دادم، موضوعی به نام «آخرالزمان» (با معانی که برایش ذکر شد) در روایات مطرح شده و درباره اوضاع و شرایط مردمان آخرالزمان توضیحاتی داده شده که دوست خوبمان خواستار آن توضیحات بودند که بیان شد..
    با سلام
    خوب بنده هم متوجه شدم بلکه منظورم این بود که مردم اخر زمان با مردم در زمان پیامبر تفاوتی که دارند از ابعاد مختلف قابل بررسیه . دو تا شو گفتم فرهنگی و دینی

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    این مطلب روشنه اما ارتباطی با پرسش طرح شده ندارد. ضمن اینکه گذر زمان نیازهای فطری و حقیقی، را تغییر نمی دهد. شکل سؤال یا شکل طرح نیازهای حقیقی و فطری، ممکن است تغییر کند اما حقیقت و ماهیتش تغییر نمی کند. جوان صد سال پیش درباره خالق و معبود به گونه ای پرسش می نمود، جوان امروز به شکلی دیگر، اما در هر دو، تشکر از روزی دهنده و پرستش خالق وجود داشته و دارد!
    منکر فطرت یکسان ادما نیستم ،اما هر زمانی اقتضای خودشو داره و نمیشه گفت مثلا من در این زمان پوششم با یک زن 1400سال پیش یکسان باشه.و این عجیب نیست پوششم تغییر بکنه
    این هم مربوط میشه به تغییر فرهنگ در سده های مختلف .
    میخام بگم همه این تغییرات هم بد نبودند
    چه بسا تغییراتی که تکمیل کننده و اسان کننده جریان زندگی هم بودند

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    این موضوع اگر چه بحث مهمی است اما خارج از بحث فعلی ماست. در صورت تمایل تاپیک دیگری ایجاد نمایید و آن را مطرح نمایید تا بررسی شود. اما اجمالا عرض می کنم که هر دو گزاره شما قابل نقد است:
    خوب باشه حرف شما قبول گزاره من ربطی نداره
    حالا من از شما دو تاسوال دارم
    اصلا امکان هست، بگید منظور این حدیثها که اینجا اوردید کلیتش چی رو میخاد برسونه ؟؟؟

    بعدشم مگه نه اینکه محمد ص و هم سلمان هر دو زندگی اعراب دوران جاهلیت رو دیدند و چه بسا هم وضعشون بدتر از مردم زمان حال بوده پس چرا پیامبر اینقدر نگران مردم اخر زمان شدند و سلمان با تعجب جواب میداده ؟؟؟(از صحبتها هم واضحه که پیامبر ناراحت بوده )
    در ضمن هر کسی که این مطالب رو بخونه دین گریزی مردم اخر زمان به ذهنش خطور میکنه و اینکه دارند از فطرت خداجوی خودشون فرار میکنند .ان وقت شما میگید گزاره من درست نیست و ربطی به این تاپیک نداره .

    هرچند اگه گفتم دین گریز شدند . استنباطم از این احادیث نبود بلکه اومدم زندگی عملی مردم رو با نظریات دین مقایسه کردم و متوجه تفاوتش شدم .

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    این گزاره کلیت ندارد و صحیح نیست. گفته اند: بهترین دلیل امکان یک چیز، وقوع آنست! کمترین دلیل عدم دین گریزی مردم، شکوه عزاداری های ماه محرم و شور جوانان برای شرکت در مراسم اعتکاف ماه رجب (که در آن هستیم) و اشتیاق عمومی به عبادت در ماه مبارک رمضان است. توجه دارید که درباره عموم مردم عزیز ایران صحبت می کنیم که تابع مذهب حقه تشیع اند و به سایر نقاط عالم که از ادیان و مذاهب دیگر پیروی می کنند، کاری نداریم.
    بعد شما چند تا مثال از زمانها و مکانهای مختلف برای من میزنید و فکر میکنید که شامل همه میشه !!
    حتی اگه مصداقهای شما هم درست باشه ،برای یک زمان و مکان خاصی هستش و شامل حال همه نمیشه .
    بهترین دلیل برای پذیرش مطلبی هم این هستش که عده زیادی از مردم به اون عقیده داشته باشند .اگه منظورتون کمیت و کیفیت دین مداری مردم باشه .
    اونجایی که شمایید کجاست و بین چه مردمی هستید که فساد نیست .اما اینجا با مصداقای ضعیف شما جور در نمیاد.
    در اخر موافقم حتما برای این دو مورد تاپیک جداگونه میزنم تا بررسی بشه

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۲:۱۱
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اصلا امکان هست، بگید منظور این حدیثها که اینجا اوردید کلیتش چی رو میخاد برسونه ؟؟؟
    بعدشم مگه نه اینکه محمد ص و هم سلمان هر دو زندگی اعراب دوران جاهلیت رو دیدند و چه بسا هم وضعشون بدتر از مردم زمان حال بوده پس چرا پیامبر اینقدر نگران مردم اخر زمان شدند و سلمان با تعجب جواب میداده ؟؟؟(از صحبتها هم واضحه که پیامبر ناراحت بوده )
    سلام مجدد خدمت شما
    مطلب کلی که از احادیث مربوط به دوران قبل از ظهور فهمیده می شود، را در پاسخ اول درج کردم و آن اینکه:
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    پس از ظهور مهدي، تحول عظيمي در جوامع واقع مي‌شود؛ یعنی فساد و ستم از ميان مي‌رود و توحيد و عدل و رشد كامل عقلي و عملي در سراسر زندگي انسان‌ها گسترش مي‌يابد و به فرمایش روایات: "خداوند جهان را كه از بيداد و تباهي آكنده شده است، به وسيله او از قسط و عدل پر مي‌سازد". آنچه از وضع مردمان آخرالزمان در روایات گزارش شده، ناظر به فساد و تباهی عمومی است که به تدریج شکل گرفته و در آخرالزمان به اوج تباهی و فسادش می رسد و البته در میان این خیل عظیم گمراه، مؤمنانی هستند که رحمت خاص الهی شاملشان شده و در بیداد ظلم و گناه و ستم، ایمان خود را چونان پاره ای آتش در دست گرفته و بر سختی های پیمایش مسیر حق استقامت می کنند. در افق این ظلمت فراگیر، نور حق با ظهور آخرین منجی طلوع می کند و بساط لشکر باطل را به هم می ریزد: وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (اسراء/81) ؛ و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»
    دوران آخر الزمان نوعی بازگشت جاهلیت به زندگی بشر است. با ظهور آخرین پیامبر، جاهلیت اول از بین رفت و زنجیر های تعصب و گمراهی از دستان بشر باز شد و راه شکوفایی و کمال دوباره به روی او باز گردید:

    الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (اعراف/157)

    همانان كه از اين فرستاده، پيامبر درس نخوانده- كه [نام‏] او را نزد خود، در تورات و انجيل نوشته مى‏ يابند- پيروى مى‏ كنند [همان پيامبرى كه‏] آنان را به كار پسنديده فرمان مى ‏دهد، و از كار ناپسند باز مى‏ دارد، و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏ گرداند، و از [دوش‏] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى‏ دارد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند، آنان همان رستگارانند

    اما با رفتن پیامبر رحمت، دوباره تاریکی سایه افکن شد و شیاطین جن و انس، عموم جامعه را از هادیانِ راه غافل نمودند و مسیر حرکت را به بیراهه های دنیاپرستی و خودخواهی و هوی پرستی جهت دادند!

    در طوفان آزمون و ابتلا، کشتی بی ناخدای جامعه دینی، راه را از بیراهه تشخیص نمی دهد و در یک سیر تدریجی طولانی و پرتلاطم، کیلومترها از مسیر اصلی حرکت خویش منحرف می گردد و با گم کردن هدف، به بیراهه های ضلالت و گمراهی دچار می شود.

    اوج چنین انحرافی، در جامعه موسوم به «آخرالزمان» بروز و ظهور می کند! در این زمان است که بشر سرش به سنگ می خورد و می فهمد که بی ناخدایِ راه بلد، نمی تواند کشتی خود را به ساحل نجات برساند! لذا تشنگی عمومی برای نوشیدن آب حیات از دستان بابرکت منجی عالم، بر همگان غالب می شود و عاجزانه از خدای سبحان هادیِ راهبر و ناخدایِ راه بلد را مسئلت می کنند! و البته خدای سبحان لطفش را از بندگان ضعیفش دریغ نمی کند.

    نگرانی پیامبر و تعجب سلمان از چیره شدن خواب غفلت بر جامعه ای است که با تلاش 23 ساله از خواب زمستانی جاهلیت بیدار شده است!

    جامعه ای که زخمِ عمیق و کهنه ی جاهلیت را به تن دارد و در حال بهبودی است، باید تا صدها سال از درد این زخم عبرت بگیرد و خود را از انحراف بیمه نماید! اما دیدیم که عملا چنین نشد و جنازه پیامبر دفن نشده بود که همان افکار پوسیده ی قومی و جاهلی، کار خودش را کرد و انسان هایی از همان جنس جاهلی، زمام امور را بدست گرفتند، و شد آنچه شد!

    نگرانی پیامبر و تعجب سلمان از این انحراف بدوی نیست! از عاقبت تاریکی است که چنین جامعه ای در صدها سال آینده بدان دچار می شود و در اوج ضلالت و گمراهی، «جاهلیة أولی» را دوباره تجربه می کند!

    جاهلیتی که تنها علاجش، ظهور آخرین منجی است!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۳:۱۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    ویژگی ها و اوصاف مردان و زنان آخرالزمان، در روایات وارده از معصومین چگونه است؟

    پاسخ:

    سلام به شما پرسشگر گرامی

    نشانه‌هاي آخرالزمان در كتاب‌هاي حديث و تفسير در دو معني به كار رفته:
    نخست، همه آن قسمت از زمان كه بنابر عقيدة مسلمانان، دوران نبوت پيامبر اسلام است و از آغاز نبوت پيامبر تا وقوع قيامت را شامل مي‌شود.
    دوم، فقط آخرين بخش از دوران ياد شده كه در آن مهدي موعود ظهور مي‌كند و تحولات عظيمي در عالم واقع مي‌شود.

    در فرهنگ عامة مسلمانان مخصوصاً شيعه، اصطلاح آخرالزمان حكايت از مورد دوم دارد یعنی عصري كه مهدي موعود در آن ظهور مي‌كند و تحولات ويژه‌اي در جهان رخ مي‌دهد. در روايات مسلمانان براي اين عصر مشخصات ويژه‌اي به نام "علائم آخرالزمان" نقل شده است.

    از مجموع رواياتي كه در كتاب‌هاي حديث، تفسير و تاريخ دربارة عصر ظهور مهدي موعود نقل شده، دو مطلب دربارة مشخصات آخر الزمان ـ به معني عصر مهدي موعود ـ به صورت تواتر معنوي به دست مي‌آيد:

    نخست اينكه در اين عصر، پيش از ظهور مهدي موعود، فساد اخلاق و بيداد و ستم همة جوامع بشري را فرا مي‌گيرد و به صورت عام‌ترين پديده در روابط انسان‌ها در مي‌آيد.

    ديگر اينكه پس از ظهور مهدي، تحول عظيمي در جوامع واقع مي‌شود؛ یعنی فساد و ستم از ميان مي‌رود و توحيد و عدل و رشد كامل عقلي و عملي در سراسر زندگي انسان‌ها گسترش مي‌يابد و به فرمایش روایات: خداوند جهان را كه از بيداد و تباهي آكنده شده است، به وسيله او از قسط و عدل پر مي‌سازد. (1)

    با این مقدمه کوتاه، روشن می شود آنچه از وضع مردمان آخرالزمان در روایات گزارش شده، ناظر به فساد و تباهی عمومی است که به تدریج شکل گرفته و در آخرالزمان به اوج تباهی و فسادش می رسد و البته در میان این خیل عظیم گمراه، مؤمنانی هستند که رحمت خاص الهی شاملشان شده و در بیداد ظلم و گناه و ستم، ایمان خود را چونان پاره ای آتش در دست گرفته و بر سختی های پیمایش مسیر حق استقامت می کنند.

    در طوفان آزمون و ابتلا، کشتی بی ناخدای جامعه دینی، راه را از بیراهه تشخیص نمی دهد و در یک سیر تدریجی طولانی و پرتلاطم، کیلومترها از مسیر اصلی حرکت خویش منحرف می گردد و با گم کردن هدف، به بیراهه های ضلالت و گمراهی دچار می شود.

    اوج چنین انحرافی، در جامعه موسوم به «آخرالزمان» بروز و ظهور می کند! در این زمان است که بشر سرش به سنگ می خورد و می فهمد که بی ناخدایِ راه بلد، نمی تواند کشتی خود را به ساحل نجات برساند! لذا تشنگی عمومی برای نوشیدن آب حیات از دستان بابرکت منجی عالم، بر همگان غالب می شود و عاجزانه از خدای سبحان هادیِ راهبر و ناخدایِ راه بلد را مسئلت می کنند! و البته خدای سبحان لطفش را از بندگان ضعیفش دریغ نمی کند.

    در افق این ظلمت فراگیر است که به لطف الهی، نور حق با ظهور آخرین منجی طلوع می کند و بساط لشکر باطل را به هم می ریزد:

    وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً (اسراء/81)
    و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»

    به فرمایش علامه طباطبایی، در موضوع نشانه های آخرالزمان (که یک مورد مهمش، وضع مردان و زنان آخرالزمان است)، روایات فراوانی وارد شده (2) که به عنوان نمونه به چند روایت اشاره می شود. معنا و مفهوم روایات روشن است:

    [روايتى از پیامبر اکرم (ص) درباره اوضاع و احوال مردم در آخر الزمان‏]
    قمى در تفسير خود از پدرش از سليمان بن مسلم خشاب از عبد اللَّه بن جريح مكى از عطاء بن ابى رياح از عبد اللَّه بن عباس نقل كرده كه گفت: با رسول خدا به زيارت حج رفتيم، همان حجى كه بعد از آن رسول خدا (ص) از دنيا رفت، و يا به عبارت ديگر حجة الوداع. رسول خدا (ص) درب كعبه را گرفت و سپس روى نازنين خود را به طرف ما كرد و فرمود: مى‏ خواهيد شما را خبر دهم از علامات قيامت؟
    و در آن روز سلمان رضى اللَّه عنه از هر كس ديگر به آن جناب نزديك‏ تر بود، لذا او در پاسخ رسول خدا (ص) عرضه داشت: بله يا رسول اللَّه،

    فرمود: يكى از علامت‏ هاى قيامت اين است كه نماز ضايع مى‏ شود يعنى از ميان مسلمين مى‏ رود و از شهوات پيروى مى‏ شود و مردم به سوى هواها ميل مى‏ كنند. مال، مقامى عظيم پيدا مى‏ كند و مردم آن را تعظيم مى‏ كنند، دين به دنيا فروخته مى‏ شود، در آن زمان است كه دل افراد با ايمان، براى منكرات بسيارى كه مى‏ بينند و نمى‏ توانند آن را تغيير دهند، آب مى‏شود آن چنان كه نمک در آب حل مى‏ گردد.

    سلمان با تعجب عرضه داشت: يا رسول اللَّه: به راستى چنين روزى خواهد رسيد؟
    فرمود: آرى، به آن خدايى كه جانم به دست او است...
    اى سلمان در اين موقع منكر، معروف، و معروف، منكر مى‏ شود، خائن امين قلمداد مى‏ گردد و امين خيانت مى‏ كند، دروغگو تصديق مى‏ شود و راستگو تكذيب مى‏ گردد.

    سلمان با حالت تعجب پرسيد: يا رسول اللَّه به راستى چنين چيزى خواهد شد؟

    فرمود:آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است اى سلمان در آن روزگار زنان به امارت مى‏ رسند و كنيزان طرف مشورت قرار مى‏ گيرند و كودكان بر فراز منبر مى‏ روند و دروغ، زرنگى پنداشته می شود، و زكات خسارت محسوب می شود و خوردن بيت المال نوعى غنيمت شمرده شود! مرد به پدر و مادرش جفا ولى به دوستش نيكى مى‏ نمايد و...

    اى سلمان، در اين هنگام مردان به مردان اكتفاء مى‏ كنند و زنان به زنان و همانطورى كه پدر و اهل خانواده نسبت به دختر غيرت به خرج مى‏ دهند نسبت به پسر نيز غيرت به خرج مى‏ دهند، مردان به زنان شبيه مى‏ شوند و زنان به مردان، و زنان بر مركب‏ها سوار مى‏ شوند... در آن روز مردان و پسران امت من با طلا خود را مى‏ آرايند و حرير و ديبا مى‏ پوشند و پوست پلنگ كالاى خريد و فروش مى‏ گردد.

    سلمان پرسيد: يا رسول اللَّه آيا اين نيز واقع خواهد شد؟ فرمود: آرى به آن خدايى كه جانم به دست او است. اى سلمان در آن روز ربا همه جا را مى‏ گيرد و معاملات با غيبت و رشوه انجام مى‏ شود... در اين هنگام طلاق زياد مى‏ شود و هيچ حدى جارى نمى‏ گردد و البته خداى تعالى از اين بابت هرگز متضرر نمى‏ شود...

    حرمت‏ ها شكسته شود و مردم عالما و عامدا در پى ارتكاب گناه باشند و اشرار بر اخيار مسلط شوند، دروغ فاش و بى پرده و لجاجت‏ ها ظاهر گردد و فقرا فقر خود را علنى كنند، مردم در لباس به يكديگر مباهات كنند و باران در غير فصل ببارد و مردم شطرنج و نرد و موسيقى را كارى پسنديده بشمارند و در مقابل، امر به معروف و نهى از منكر را عملى نكوهيده بدانند تا آنجا كه يك فرد با ايمان ذليل‏ ترين و منفورترين فرد امت شود...

    [روايتى دیگر از امام صادق (ع) در همين باره‏]
    هر زمان ديدى حق مرده و اهلش از بين رفته‏ اند و جور و ستم همه جا را فرا گرفته و... و ديدى كه فسق علنى شده و مردان با مردان و زنان با زنان اكتفاء مى‏ كنند و ديدى كه مؤمن سكوت كرده، چون گفتارش پذيرفته نمى ‏شود و ديدى كه فاسق دروغ مى‏گويد و پذيرفته مى‏ شود و... و ديدى كه بدعت‏ ها و زنا علنى شده و... و ديدى كه زنان بر حكومت و سلطنت چيره شده ‏اند و بر هر امرى كه هوا و هوس آنان را تامين كند مسلط گشت ه ‏اند...

    در چنين روزگارى بر حذر باش، و براى درخواست نجات از خدا به خدا متوسل شو و بدان كه مردم در چنين روزگارى غرق در سخط الهى هستند و اگر خداى تعالى مهلتشان داده، از اين كار منظورى دارد و تو منتظر تحقق آن منظور باش و كوشش كن تا خداى عز و جل تو را در وضعى ببيند كه خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب در آنان نازل شود تو زودتر به رحمت خداى تعالى برسى و اگر عذابشان تاخير بيفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند بيرون شده باشى... (3)


    پی نوشت
    ---------------------
    1-
    براي آگاهي بيش تر رجوع کنید به: موعود نامه (مجتبي تونه ای)؛ دادگستر جهان (ابراهيم اميني)؛ عصر ظهور (علي كوراني). مطالعه این لینک هم مناسب است: http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=3028
    2-
    الميزان، ج‏5، ص 394(ذیل تفسیر آیه 54 سوره مائده)
    3- بخش های کوتاه و متناسب با موضوع بحث، از این دو روایت ذکر شد. برای مطالعه متن کامل دو روایت به ترجمه الميزان، ج‏5، ص 648 به بعد، مراجعه فرمایید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۵/۱۰ در ساعت ۰۲:۱۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود