صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟




    با سلام

    خیلی وقتا میشنویم که بهمون میگند اگه قدر چیزی رو ندونستید کفران نعمت کردید .
    خوب حالا میخام بدونم هر چیزی که تو این دنیا در کنار ما هست همشون نعمتهایی از جانب خداوند هستند؟؟؟
    و اگه ازشون استفاده نکنیم کفران نعمت کرده ایم ؟؟؟
    بعد بعضی ها میگند اگه کفران نعمت بکنید خدا کارتون رو با مشکل مواجه میکنه !!!!!
    ایا همچین چیزی هست ؟؟؟

    نعمت چیه ؟؟؟ و کفران نعمت چیه ؟؟؟چرا از کلمه کفران استفاده شده ؟؟؟اینم نوعی کفر به خدا محسوب میشه ؟؟؟

    چطوری باید متوجه بشیم که چیزی که در اختیارمون داریم درست ازش استفاده میکنیم ؟خوب ما که عقل کل نیستیم
    به فراخور نوع تربیت و دانسته ها و دانشمون و عقلی که داریم میتونیم از نعمتها استفاده کنیم .بعد شرایط طوری میشه که به علت نااگاهی و یا هر دلیل دیگه ای درست از نعمتی استفاده نکنیم و به قولی کفران نعمت کنیم .
    خوب باید تا اخر عمر محکوم به کفر بشیم؟؟؟

    امیدوارم با این جملات تونسته باشم اون مفهومی که تو ذهنم میگذره بیان کرده باشم !



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۰۳:۳۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    خیلی وقتا میشنویم که بهمون میگند اگه قدر چیزی رو ندونستید کفران نعمت کردید .
    خوب حالا میخام بدونم هر چیزی که تو این دنیا در کنار ما هست همشون نعمتهایی از جانب خداوند هستند؟؟؟
    با سلام و عرض ادب
    در اینجا باید هر چیزی را که فرمودید بیشتر توضیح دهید.چون ما اگر از مخلوقات الهی درست استفاده کنیم نعمت خواهند بود و الا نه.
    لذا نعمتها همه زندگی ما را تشکیل می دهد؛ اما ما از بسیاری از آنها غافل هستیم و تنها برخی از چیزها مانند ثروت انبوه و آسایش و رفاه را نعمت می دانیم. کمتر دیده شده کسی از نعمت وجود سخن بگوید و خدا را بدان سپاس گوید.نعمتها همان گونه که می آیند می روند.
    نعمت تنها اختصاص به نعمتهای مادی و ظاهری ندارد، بلکه شامل نعمتهای معنوی و باطنی نیز می شود. این واژه گاه در مقابل ضرر واقع می شود. (التحقیق، مصطفوی، ج۱۲، ص۱۷۸)

    نعمت های الهی چنان فراگیر و گسترده هستند که همه نیازهای نوع انسانی بلکه همه آفریده ها را دربر می گیرد و هیچ کمبود و کاستی وجود ندارد تا انسان نیازمند چیزی باشد. (ابراهیم، ۳۴؛ نحل، آیات۵۳تا ۵۵ و نیز ۷۱ و ۷۲ و ۷۸تا۸۳؛ اسراء، ۶۷و ۸۳ و آیات دیگر)

    خداوند انواع و اقسام نعمت های زمینی و آسمانی را مسخر انسان ها کرده تا با استفاده از آنها در مسیر شدن های کمالی گام بردارند و ضمن خدایی شدن در مقام مظهریت خدایی، همه موجودات را به کمال بایسته و شایسته ایشان برسانند (حج، آیات۶۵و ۶۶ و آیات دیگر)
    خداوند در آیات چندی از سوره الرحمن تنها به ذکر برخی از نعمت های مادی، معنوی، ظاهری و باطنی و نیز دنیوی و اخروی اشاره می کند و به انسان یادآور می شود که با استفاده درست از نعمت های الهی در مقام تکذیب برنیاید و کفر و کفران نکند.

    ازنظر قرآن، نعمت هایی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چنان فراوان است که از آن به نعمت های بی حساب و بیشمار و غیرقابل احصاء یاد می کند. (ابراهیم، آیه۳۴؛ نحل، آیه ۱۸ و لقمان، آیه۲۰) از این رو خداوند به سبب وسعت و گستردگی نعمت هایی که به بشر داده از آن به اتمام نعمت یاد می کند و با واژه سبغ این معنا را مورد تاکید قرار می دهد: اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه (لقمان، آیه ۰۲ و نیز لسان العرب، ج ۶، ص ۹۵۱)

    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    و اگه ازشون استفاده نکنیم کفران نعمت کرده ایم ؟؟؟
    بعد بعضی ها میگند اگه کفران نعمت بکنید خدا کارتون رو با مشکل مواجه میکنه !!!!!
    ایا همچین چیزی هست ؟؟؟
    بله استفاده نکردن درست از نعمت های الهی کفران نعمت محسوب می شود.به یقین وجود نعمت ها، از مواهب الهی است‌. استفاده نکردن به جا از آن‌ها، کفران نعمت است و آثار منفی دارد. قرآن کریم‌، در این‌باره مَثَلی زده می‌فرماید:«وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكان فَكَفَرَتْ بِاَنْعُمِ اللّهِ فَاَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ»;(نحل‌،112) خداوند [برای آن‌ها که کفران نعمت می‌کنند] مثلی زده است [به‌] منطقه آبادی که در امنیت و آرامش و اطمینان بوده و همواره روزیش به طور فراوان از هر مکانی فرا می‌رسیده‌، اما نعمت خدا را کفران کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام می‌دادند، لباس گرسنگی و ترس را در اندام‌شان پوشانید."
    درجای دیگر می‌فرماید: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ;(ابراهیم‌،28) آیا ندیدی کسانی را که نعمت خدا را به کفران تبدیل کردند و جمعیت خود را به دارالبوار [نیستی و نابودی‌] کشاندند." هم‌چنین در جهت اثباتی می‌فرماید:
    "والله اخرجکم من بطون امهتکم لا تعلمون شیئا وجعل لکم السمع والابصار والافئده لعلکم تشکرون; و خداوند شما را از شکم مادران خارج نمود، در حالی که هیچ نمی‌دانستید، اما برای شما گوش و چشم و عقل داد، تا شکر نعمت او را به جا آورید."
    لذا بدیهی است استفاده به جا و مناسب از این ابزار خدادادی‌، دست کم شکری است که در برابر این نعمت‌ها می‌توان انجام داد و استفاده نکردن از آن‌ها، نه تنها محرومیت‌هایی را به دنبال دارد، بلکه گاهی‌، انسان را به پرتگاه نابودی می‌کشاند و این در واقع‌، نوعی خیانت در امانت‌های الهی است‌.
    تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 11، ص 428ـ436، دارالکتب الاسلامیة‌.

    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    نعمت چیه ؟؟؟ ؟؟؟
    نعمت عبارت است از هر آنچه خدا آفريده تا صلاحيت بهره مندى و رفع نياز مادى و روحى انسان را بنمايد و او را به كمال مادى و روحى برساند.
    نمونه هایی از نعمت ها که در آیات قرآن اشاره شده است عبارتند از:
    1- نجات از دشمن در مسلمانان و در بنى اسرائيل: اما درباره ى مسلمانها مى فرمايد: «اذكروا نعمة الله عليكم اذ جائكم جنود من فوقكم و من أسفل منكم فأرسلنا عليهم ريحا وجنودا لم تروها» [ احزاب: 9.] مسلمانان! متذكر نعمتهاى خدا به خودتان باشيد كه دشمنان از بالاى سر و از پائين مدينه هجوم ميآوردند و ما براى كوبيدن آنها باد و لشكريانى فرستاديم كه نديديد.
    واما در مورد بنى اسرائيل «واذ نجيناكم من آل فرعون يسومونكم سوء العذاب يذبحون أبناءكم و يستحيون نساءكم و في ذلكم بلاء من ربكم عظيم [ بقره: 49.]» اى فرزندان اسرائيل متذكر باشيد كه شما را از فرعونيان نجات داديم آنها كه بدترين شكنجه را بشما مى دادند كودكانتان را سر ميبريدند و زنهايتان را باز ميگذاشتند و در اين بلاى بس عظيمى بود.


    2- گذشتن از آب بطريق معجزه: «واذ فرقنا بكم البحر و أنجيناكم [ بقره: 50.]» وقتى كه ما دريا را شكافتيم و شما را از فرعون نجات داديم.
    3- داشتن رهبر و كتاب آسمانى: «يا أيها الذين آمنوا اذكروا نعمة الله عليكم و ما أنزل عليكم من الكتاب والحكمة [ بقره:231.]» اى افراديكه ايمان آورده ايد نعمت الهى را بر خودتان و آنچه كه از كتاب و حكمت نازل فرموده است بياد آوريد.

    4- عنايات فوق متعارف مانند نزول من و سلوى: «وظللنا عليكم الغمام و أنزلنا عليكم المن والسلوى [ بقره: 19.]» و ابر را بر آنها (بنى اسرائيل) سايه قرار داديم و بر آنان من (ماده شيرينى مانند عسل) وسلوى (پرنده ايست بنام سمانى) فروفرستاديم و نيز شكافتن سنگ و جارى شدن آب در آيات ديگرى بعنوان نعمت ذكر شده است.

    5- سلطنت و مسخر بودن جن و انس و آمادگى همه ى اسباب براى سليمان بن داود عليهماالسلام: «رب أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي [ نمل /19.]» خدايا مرا از شكر نعمتى كه بر خود و پدرم مبذول داشتى فراموشم مده.

    6- صحت بدن و فراخى نعمت و روزى: «اذا أنعمنا على الانسان أعرض و نآى بجانبه واذا مسه الشر كان يؤسا» [ اسراء: 83.] هنگاميكه بآدمى احسان و انعام (از صحت بدن و فراخى روزى و مقام) ارزانى ميداريم از ياد ما اعراض و دورى ميكند و هنگاميكه گرفتارى و بلائى پيش مى آيد يأس و نااميدى او را فرا ميگيرد.

    7- تأليف قلوب و پيوند محبت در اجتماع: «واذكروا نعمة الله عليكم اذ كنتم أعداء فاءلف بينكم فاصبحتم بنعمته اخوانا» [ آل عمران: 13.] متذكر نعمت الهى بر خودتان باشيد وقتى را كه دشمن خون آشام همديگر بوديد سپس خدا ميان قلبهاى شما ألفت داد و در اثر اين الفت صبح كرديد؟ در حاليكه برادر هم شديد.

    8- داشتن منزل و محل سكوف و چادر و استفاده از پشم و كرك گوسفند و شتر و تهيه ى اثاثه و فرش و داشتن سايبانها و مخفى گاهها و لباس براى جلوگيرى از سرما و گرما و زره همه نعمت است چنانكه در آيه ى شريفه مى فرمايد: «والله جعل من بيوتكم سكنأ وجعل لكم من جلود الأنعام بيوتا تستخفونها يوم ظعنكم و يوم إقامتكم ومن أصوافها و أوبارها و أشعارها أثاثا و متاعا الى حين والله جعل لكم مما خلق ظلالا وجعل لكم من الجبال أكنانا و جعل لكم سرابيل تقيكم الحر وسرابيل تقيكم باسكم كذلك يتم نعمته عليكم لعلكم تشكرون [ نحل: 81.]»
    خداوند متعال خانه ها را براى شما محل آسايش قرار و از چهار پايان وسائلى براى سفر و در جاهائيكه رحل اقامت مى افكنيد و از پشم و كرك و موى آنان اثاثيه و مال التجارة قرارداد و خداوند از آنچه خلق فرموده براى شما سايه قرار داد كه شما را از حرارت خورشيد حفظ كند، و از كوهها پناهگاه (غار) درست كرد و لباسهائى كه شما را از گرمى و لباسهائى كه شما را در موقع سختى (جنگ) محفوظ دارد قرارداد بدينسان خدا نعمتش را بر شما تمام كرد تا باشد كه سپاسگزار باشيد.


    9- داشتن وسيله براى سهولت سفر و تسريع در طى مسافت در مسافرتها و حصول زينت و جمال و باريدن باران و داشتن مزارع و درختهاى زيتون و تاكستانها و باغها و آنچه در زمين است از مهيا شدن دريا براى صيدها و درآوردن زينت آلات، همه نعمت است و در اوائل سوره ى نحل اشاره مى فرمايد: «تغرفون نعمة الله و ان تعدوا نعمة الله لاتحصوها [ نحل: 18.]» يعنى آن نعمتهائيكه برشمرديم نمونه هائى از نعمت الهى است و گرنه نعمت خدا قابل شمارش نيست و نيز امنيت اجتماعى و وسعت معيشت را در آيه- ديگر مى فرمايد: «ضرب الله مثلا قرية كانت آمنة مطمنة ياتي رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع والخوف [ نحل: 112.]»
    خدا بعنوان نمونه از حال قومى ياد مى كند كه در آبادى زندگى مى كردند و از نعمت امنيت و آرامش برخوردار بودند. روزى با كمال وسعت از هر ناحيه مى آمد اما قدردانى ننموده نسبت به اين نعمتها كفران ورزيدند و ناسپاسى كردند.

    با ملاحظه در اين آيات، بخوبى روشن ميشود كه خداوند متعال همه اين موارد را نعمت ناميده است.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۰:۱۷
    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    و کفران نعمت چیه ؟؟؟چرا از کلمه کفران استفاده شده ؟؟؟اینم نوعی کفر به خدا محسوب میشه ؟؟؟
    «كفر در لغت گاهي نقيض ايمان است و در مواردي نقيض شكر؛ كفران نعمت نيز يعني نعمت را شكر نكند».
    راغب در معناي «كفر» مي‌نويسد: «كفر در لغت، به معناي پوشاندن شيء است و كفران نعمت؛ يعني پوشاندن نعمت با ترك شكر كردن نسبت به آن. كفران در انكار نعمت، بيشتر استعمال دارد و كفر در انكار دين و كُفور در هر دو».
    لذا در تعريف كفران آمده است كه : كفران نشناختن نعمت از منعم و شاد نبودن به آن و صرف نكردن آن در مصرفي كه منعم به آن راضي است.
    آدمي از سويي در جهان با نعمتهاي زيادي روبروست و از سوي ديگر هيچ موجودي به اندازه انسان توان بهره‏مندي از نعمتها را ندارد؛ از اين رو انسان موظف است هم نعمتها را بشناسد، و هم ولينعمت را تا اينكه از نعمتها به طور صحيح بهره برداري كند. كسي كه در اين مراحل قصور كند، كفران نعمت نموده و حق آن را ادا نكرده است. گاه نعمت شناسي توسعه مي‏يابد و در نتيجه كفران نعمت هم وسيع‏تر مي‏شود، به عنوان مثال در حديث در توضيح آيه«لتسئلن يومئذ عن النعيم»، امام صادق «عليه السلام» فرموده‏اند:«مقصود از نعمتهايي كه از آن سؤال مي‏شود خوراك و پوشاكي نيست. كه مؤمن مصرف مي‏كند؛ بلكه نعمت اصلي ما هستيم (ولايت و ارتباط با ائمه«عليهم السلام».

    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    چطوری باید متوجه بشیم که چیزی که در اختیارمون داریم درست ازش استفاده میکنیم ؟خوب ما که عقل کل نیستیم
    به فراخور نوع تربیت و دانسته ها و دانشمون و عقلی که داریم میتونیم از نعمتها استفاده کنیم .بعد شرایط طوری میشه که به علت نااگاهی و یا هر دلیل دیگه ای درست از نعمتی استفاده نکنیم و به قولی کفران نعمت کنیم .
    خوب باید تا اخر عمر محکوم به کفر بشیم؟؟؟
    این مسئله مربوط به مراتب کفران نعمت است, شهيد دستغيب در اين‌باره مي‌گويد: «[كفران نعمت] سه مرتبه دارد:
    1. جهل به نعمت كه سخت‌تر و بدتر از ساير مراتب است و يا جهل به اصل نعمت است؛ يعني به واسطه نافهمي، نعمت را نمي‌شناسد و آن را ناديده مي‌گيرد و بود و نبودش را برابر مي‌داند يا جهل به منعم است كه در اصل پروردگار خود را نشناخته يا او را به وصفِ منعمي ندانسته و نعمت را از او نمي‌بيند؛ بلكه از جز او مي‌داند....
    2. كفر به حسبِ حال، به اين بيان كه انسان عاقلي كه نعمت خدا به او مي‌رسد، بايد دلشاد و فرحناك شود كه مورد انعام و عنايت خداوند واقع شده و او را ياد فرموده و به فضل و ادامه لطف حضرتش اميدوار و دلگرم باشد، حال اگر بر عكس به پروردگارش بد گمان باشد و به فضلش اميدي نداشته باشد و به او دلخوش نبوده؛ بلكه از او جدا و بريده و مأيوس باشد، اين حال كفر به نعمت‌هاي خداوندي است.
    3. كفر به اعضا و جوارح؛ يعني كفر عملي به اينكه قلب قصد گناه كند و به زبان، شكايت و مذمّت نمايد؛ يعني در عوض ذكر نعمت‌ها و شكر آن، به زبانش همه را ناديده گرفته و از نرسيدن به آرزوهاي موهوم خود شكايت كرده، از افعال الهي مذمّت نمايد و اعضاي خود را در آنچه مورد نهيِ خدا و موجب بُعد از رحمت است، به كار اندازد».
    دارای عواملی هم می باشد که عبارتند از:

    1. جهل؛ يكي از زمينه‌هاي كفران نعمت، جهل است. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «ما كفَرَ الكافرُ حتي جهلَ؛ كافر، كفران نمي‌ورزد تا اينكه جاهل باشد».
    2. نظر استقلالي به اسباب و تأثير آن‌ها؛ امام خميني(ره) در كتاب چهل حديث مي‌نويسد: «كسي كه نظر به اسباب دارد و تأثير موجودات را مستقل مي‌داند و نعم را به ولي نعمت و صاحب آن ارجاع نمي‌كند، كفران به نعمت حق تعالي كرده، بت‌هايي تراشيده و هر يك را مؤثر مي‌داند. گاهي اعمال را به خود نسبت مي‌دهد؛ بلكه خود را متصرف در امور مي‌داند و گاهي طبايع عالم كون [جريان طبيعي عالم ماده] را مؤثرات بخواند و گاهي نعم را به ارباب ظاهريه صوريه [گردانندگان ظاهري امور] منسوب كند و حق را از تصرف عاري نمايد و يدالله را مغلول شمارد ـ غُلَّتْ أيديهم وَ لُعنوا بما قالو ـ ».
    3. بي‌توفيقي؛ حضرت علي(ع) مي‌فرمايد: «ليسَ مِنَ التوفيق كُفرانُ النّعم؛ كفران نعمت‌ها از بي‌توفيقي است».
    4. غفلت؛ انسان غرق در نعمت‌هاي الهي است و اين مسئله ممكن است مورد غفلت واقع شود. در ادعيه معصومين(ع) تنبّه بر شكر و عدم غفلت از آن، درخواست شده است. در فرازي از مناجات شعبانيه مي‌خوانيم: «و أسْئَلك... أن تجعَلَنِي مِمَّن يُدِيمُ ذِكرَك... ولا يَغْفُلُ عَن شُكْرِكَ؛ و از تو مي‌خواهم... كه مرا از كساني قرار دهي كه مداومت بر ذكر تو دارند و از شكرگزاري تو غفلت نمي‌ورزند».
    ناسپاسي، از پستي و بي‌شخصيتي نشأت مي‌گيرد؛ چنانكه امام حسن مجتبي(ع) مي‌فرمايد: «اللُّؤْمُ أنْ لاتشكُرَ النعمةَ؛ پستي آن است كه نعمت، شكر نشود».
    كافر به نعمت در نزد خداوند و مخلوقات، مذموم و نكوهش شده است. امام علي(ع) مي‌فرمايد: «كافرُ النعمة مذمومٌ عِندَ الخالِقِ والخلائقِ».
    اين افراد به عنوان بدترين مردم توصيف شده‌اند. امام علي(ع) مي‌فرمايد: «شرّ النّاس مَن لايشكُر النعمة...؛ بدترين مردم كساني‌اند كه شكر نعمت را به جاي نمي‌آورند». امام سجاد(ع) نيز مي‌فرمايد: «حمد براي خدايي‌ است كه اگر بندگانش را از شناخت ستايشش، نسبت به منت‌هاي پياپي و ريزش نعمت‌هاي فراوانش بر آن‌ها، منع مي‌كرد؛ ايشان در نعمت‌هايش تصرف كرده و او را ستايش نمي‌كردند و در رزقش توسعه مي‌دادند و شكرش را نمي‌كردند و اگر اين طور مي‌شدند، به حتم از مرز انسانيت خارج و به محدوده چهارپايان وارد شده و همان طور مي‌شدند كه خدا توصيف مي‌كند: "ايشان جز چهارپايان نيستند؛ بلكه گمراه‌ترند"».
    بنابراين،‌ اگر انسان تفكر كرده و به سؤالات چيستي و هستي خود، جوابي عاقلانه دهد و جايگاه خود را دريابد، منعم خود و نعمت‌ها را هم بشناسد و تأثير حقيقي در عالم كه منحصر به خداوند است، را درك كند؛ از اين گناه بزرگ دوري خواهد كرد.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۳:۲۹
    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نعمت چیست؟ هر نفس که من وشما میکشیم سرشار از نعمته به قول سعدی خوش کلام هر نفس دونعمت دارد واین دو نعمت شکرانه ای دارد فراتر از شکر آدمی
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    "هرنفسي كه فرو مي رود ممدّ حيات است وچون برمي آيد مفرح ذات.
    پس در نفسي دو نعمت است ودر هر نعمتي شكري واجب.
    از دست وزبان كه برآيد
    كز عهده ي شكرش به در آيد
    بنده همان به كه ز تقصير خويش
    عذر به درگاه خداي آورد
    ورنه سزاوار خداونديش
    كس نتواند كه به جاي آورد


    اللّهم عَجِّل لِوَليِّك الفَرَج


  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر از بحث خوبتون.
    حالا چگونه از نعمت های خدا شاکر باشیم و بهترین نوع شکر چیه؟چکار کنیم؟


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    حالا چگونه از نعمت های خدا شاکر باشیم و بهترین نوع شکر چیه؟چکار کنیم؟
    با سلام و عرض ادب
    عرض کنم که شکرگزاری اقسامی دارد:
    1. شکر قلب‌: یعنی اندیشه کردن درباره نعمت‌.
    2. شکر زبان‌: یعنی ثنا گفتن برای نعمت دهنده‌.
    3. شکر سایر اعضا: یعنی همه اعضا و جوارح انسان به وظایف و تکالیف‌شان عمل کنند.
    قرآن کریم می‌فرماید: "اعْمَلُوَّاْ ءَال‌ دَاوُدَ شُکْرًا; (سبا، 13) ای آل داود، شکر [این همه نعمت را] به‌جای آورید." شکر بیشتر از مقوله "عمل‌" است و باید آن را در لابه‌لای اعمال انسان دریافت و شاید به همین علت‌، قرآن کریم تعداد شکرگزاران واقعی را اندک شمرده است‌:قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُون‌ ; (ملک‌، 24) کم‌تر شکر او را به‌جای می‌آورید."; "وَ قَلِیل‌ مِّن‌ عِبَادِی‌ الشَّکُورُ ; (سبا، 13) اما عده کمی از بندگان من شکر گذارند." و در آیه 73 سوره نمل نیز می‌فرماید: " وَ لَـَکِن‌ أَکْثَرَهُم‌ لاَ یَشْکُرُون‌ ;(نمل‌، 73) بیشتر آن‌ها شکرگزاری نمی‌کنند." از طرف دیگز، با توجه به این نکته که نعمت‌های خداوند که سر تا پای وجود انسان را احاطه کرده‌، آن‌قدر زیاد است که قابل شماره نیست‌، روشن است که چرا شکر به مفهوم واقعی‌اش در برابر تمام نعمت‌ها به گونه‌ای که همه را بدون استثنا در طریق بندگی خدا ـ که نعمت‌ها برای آن آفریده شده است ـ به کار گیرد کم‌تر یافت می‌شود.
    به تعبیر دیگر و به گفته بعضی از مفسران بزرگ‌، "شکر مطلق‌" آن است که انسان همواره به یاد خدا باشد; بی هیچ گونه فراموشی و در راه او گام بردارد; بدون هیچ‌گونه معصیت‌; و اطاعت فرمان او کند خالی از هرگونه سرپیچی‌; و مسلم است که این اوصاف در کم‌تر کسی جمع می‌شود.
    در حدیثی از امام صادق‌(ع)می‌خوانیم‌: "شکر النعمة اجتناب المحارم‌; شکر نعمت‌، پرهیز از گناه است‌." در حدیث دیگری کسی از این امام بزرگوار پرسید: "آیا شکر پروردگار حدی دارد که اگر انسان به آن حد برسد شاکر محسوب شود؟" فرمود: "آری‌" پرسید: "چگونه‌؟" فرمود: "خدا را بر تمام نعمت‌هایش چه در خانواده و چه در اموال حمد و ستایش کند و اگر در اموالی که به او داده حقی باشد ادا کند."(ر.ک‌: اصول کافی‌، شیخ کلینی‌;، ج 2، باب الشکر، ح 12، 10، 27، داراحیأ التراث العربی‌.)
    توجه به این نکته نیز ضروری است که تشکر و قدردانی از کسانی که وسیله نعمتی برای انسان هستند نیز شعبه‌ای از شکر خداست‌.(ر.ک‌: تفسیر نمونه‌، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 18، ص 51، دارالکتب الاسلامیة‌.)
    اما راه تقویت این صفت خصوصاً در مقابل خدای متعال توجه به نکات زیر می‌باشد:
    1. در منطق قرآن خدای متعال بی نیاز از تشکر ماست و شکر ما در واقع‌، منفعتش به سوی خود ما باز می‌گردد یعنی کاری است جهت تأمین منافع خودمان‌، لذا توجه به این نکته حسن منفعت خواهی ما را تقویت نموده و شکرگویی را بیشتر می‌کند.
    "وَ مَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِه‌;(نمل‌،40) هر کس شکر کند به سود خود شکر کرده است‌.
    2. توجه به نعمت‌های الهی‌.
    یکی از راه‌های تقویت حس شکرگزاری‌، توجه به نعمت‌های الهی است نعمت‌های بی پایانی که او به ما ارزانی داشته که اگر بخواهیم شماره کنیم هرگز نمی‌توانیم‌. قرآن مجید در آیه 14 نحل می‌فرماید:
    او کسی است که دریا را مسخر شما ساخت تا از آن گوشت تازه بخورید وسائل زینتی و کشتی‌ها برای بهره‌وری از فضل خدا در خدمت شماست لَعَلَّکُم‌ تَشْکُرُون توجه به این همه نعمت‌ها، حس شکرگزاری را در شما زنده می‌کند.(تفسیر نمونه‌، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 11، ص 181.)
    3. استفاده از ابزار شناخت سوره نحل آیه‌، 78
    می‌فرماید خدا شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالی که هیچ نمی‌دانستید اما برای شما گوش و چشم و عقل قرار داد تا شکر نعمت او را به جا آورید. چشم و گوش و عقل ابزار شناخت انسان است و استفاده صحیح از آن‌ها زمینه را برای شکر آماده می‌سازد.(همان‌، ج 11، ص 338.)
    4. توجه به این نکته که شکر باعث زیادی نعمت می‌شود خود باعث تقویت حس شکرگزاری انسان می‌شود.
    قرآن مجید در سوره ابراهیم‌،می‌فرماید: "لَـئِن شَکَرْتُم‌ لاَ ?َزِیدَنَّکُم‌;(ابراهیم‌،7 ) شکر نعمت نعمتت افزون کند."
    5. الگو پذیری از صالحان و انبیأ، یکی دیگر از راه‌های تقویت حس شکرگزاری پیروی از پاکان و انبیای الهی است که در همه لحظات زندگی و در برابر همه نعمت‌های الهی‌، کوچک و بزرگ‌، شاکر بودند و قرآن از آن‌ها با صفت شکرگزار تجلیل می‌کند و نه تنها از آن‌ها می‌خواهد که شاکر باشد که می‌گوید شکور یعنی مبالغه در شکر خیلی شکر بگویید.(تفسیر موضوعی قرآن‌، آیة الله جوادی‌، ح 7، ص 469.)

    نعمت و کفران نعمت یعنی چه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود