جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_ لطائف استعاذه _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_ لطائف استعاذه _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_




    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_  لطائف استعاذه   _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_

    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_  لطائف استعاذه   _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_


    لطائف استعاذه

    قبل از آنکه به لطائف استعاذه بپردازیم لازم است شرح بسیار کوتاهی از معنا و مفهوم استعاذه برای روشن ساختن اذهان نسبت به این کلمه داشته باشیم


    استعاذه چیست ؟


    استعاذه به معنای استجاره و پناه گرفتن است . و در اصطلاح دینی پناه گرفتن از شرّ ابلیس و جنودش و خواهش های نفسانی که انسان را دعوت به انجام معصیت و ترک واجب الهی می نماید که نتیجه اش حفظ مقام انسانی و درجات معنوی و رشد و تکامل و ممانعت از سقوط آدمی به درجه حیوانیت و بلکه پست تر است .

    استعاذه و پناه خواستن از خدای متعال نشان ترس و فرار مذموم نیست بلکه فرار از غیر دوست به سوی دوست و رجوع به حقّ از غیر حقّ است و نتیجه اش قرب به محبوب و خداوند متعال است .
    استعاذه در حقیقت مقاومت در برابر وساوس شیاطین جنی و انسی و هوای نفس است که دائم آدمی را به سوی عصیان و نافرمانبرداری خدای متعال دعوت می نمایند .
    صاحبان استعاذه ، ممدوح خدای متعال بوده و دارای فضل و کمال و رتبه ای عالی در پیشگاه خداوند هستند .





    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_  لطائف استعاذه   _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_  لطائف استعاذه   _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_

    احتیاج خلق بر وجود حق

    در «اعوذُ باللّه» گفتنِ بنده، عروج از خلق به خالق و از ممکن به واجب است. و این راهی است که برای آغاز کار تعیین شده است. زیرا در آغاز کار، برای معرفتِ او راهی نیست مگر به اینکه از احتیاج خلق بر وجود حقِّ بی نیازِ توانا استدلال کنند.

    پس اعوذ گفتن وی، اشاره به حاجتِ تامّه است، زیرا اگر احتیاجی نباشد، در استعاذه نیز فایده ایی نیست؛

    و «بالله» گفتن وی اشاره به غنای تامِ حق است.

    پس «اَعوذ» گفتن بنده، اقرار بر نفس خود به فقر و حاجت است و «بالله» گفتنِ او اقرار به دو چیز است:

    یکی از آن دو اقرار به این است که حق، قادر بر تحصیل همه خیرات و دفع همه آفات است، و دوم اینکه غیرِ او بدین صفتْ موصوف نیست.

    پس برای دفع حاجاتْ جز او کسی نیست، و نیز عطا کننده خیرات جز او کسی نیست، و در زمانِ مشاهده این حالت، بنده از نفسِ خود و از هر چیز دیگر جز خدا می گریزد که «به سوی خدا بگریزید» (ذاریات، 50). و این حالت در زمان «اَعوذُ» گفتن او حاصل می آید، پس از آن، چون به غیبتِ حق رسید ودر نورِ جلال حق، غرق شد، قول خدا را مشاهده می کند که:
    «بگوی خدا، آن گاه همه را رها کن» (انعام، 91) و در این حال می گوید، اَعُوذُ باللّه.

    گر گریزی بر امید راحتی
    زآن طَرَف هم پیشَت آید آفتی
    هیچ کُنجی بی دد و بی دام نیست
    جز به خلوتگاهِ حق آرام نیست

    _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_  لطائف استعاذه   _(¯`’★• ♥♥ •★’´¯)_



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود