صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خلق مخلوقی بالاتر از انسان ...!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خلق مخلوقی بالاتر از انسان ...!!!




    خلقه ،مخلوقی بالاتر از انسان ...!!!

    با سلام

    در ایه 14 سوره مومنون فتبارک الله احسن الخالیق

    خداوند خودش رو برای ما بهترین خلق کننده ها معرفی کرده است

    حالا با توجه به این صفت "احسن با ترجمه بهترین " و همچنین کلمه "خالق که از خلق گرفته شده و با ترجمه تقدیر "

    حالا که خدا خودش رو اینطور توصیف کرده و همچنین کلمه خلق میتوان گفت که خداوند میتونه و ممکنه مخلوقی خلق کنه که از ادمیان اشرفتر و بلند مرتبه تر باشه؟؟؟

    نکته : تقدير يعنى مقايسه چيزى با چيز ديگر و اين اختصاص به خداى تعالى ندارد، علاوه بر اين، در كلام خود خداى عزوجل خلقت به غير خدا هم نسبت داده شده،

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 6


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۲:۰۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مخلوق برتر از انسان




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    خلقه ،مخلوقی بالاتر از انسان ...!!!

    با سلام

    در ایه 14 سوره مومنون فتبارک الله احسن الخالیق

    خداوند خودش رو برای ما بهترین خلق کننده ها معرفی کرده است

    حالا با توجه به این صفت "احسن با ترجمه بهترین " و همچنین کلمه "خالق که از خلق گرفته شده و با ترجمه تقدیر "

    حالا که خدا خودش رو اینطور توصیف کرده و همچنین کلمه خلق میتوان گفت که خداوند میتونه و ممکنه مخلوقی خلق کنه که از ادمیان اشرفتر و بلند مرتبه تر باشه؟؟؟

    نکته : تقدير يعنى مقايسه چيزى با چيز ديگر و اين اختصاص به خداى تعالى ندارد، علاوه بر اين، در كلام خود خداى عزوجل خلقت به غير خدا هم نسبت داده شده،

    با سپاس





    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد پرسش شما که آیا خداوند می تواند موجودی برتر از انسان بیافریند ، باید ابتدا به انسان و وجه برتر بودن او توجه کرد .

    چرا انسان اشرف مخلوقات است ؟
    در این رابطه باید به این توجه ما در عالم موجوداتی داریم مانند حیوانات و جمادات که دارای اختیار نیستند و محدود به این عالم مادی هستند و هیچ پیشرفت مادی برایشان قابل تصور نیست . از سوی دیگر موجوداتی داریم مانند ملائکه که دارای مقام والایی هستند ولی آنها نیز دارای قدرت پیشرفت معنوی نیستند و در مقام و رتبه ای که هستند ، ساکن اند .
    در این بین موجودی خلق می شود که در جهان مادی است و قدرت این را دارد که با توجه به اختیار خود ، به کمالات بالاتر نائل شود یا اینکه از درجه ای قرار دارد نیز پایین تر رود . این قدرت و امکان موجب می شود که انسان ها قابلیت آن را داشته باشند که حتی از ملائکه فراتر رفته یا حتی از حیوانات هم پست تر شوند .
    درجه و مقامی که انسان ها می توانند برسند ، نهایت مرتبه ای است که یک موجود ممکن الوجود می تواند به آن برسد فلذا از این لحاظ می توان گفت که انسان بالقوه برترین موجود ممکن است . در حدیثی قدسی خداوند به انسان وعده می دهد که در صورت اطاعت و بندگی مقامی چون خودش را به انسان ها اعطا خواهد کرد : عبدي اطعني حتي اجعلك مثلي انا حي لااموت اجعلك حيا لاتموت و انا اقول للاشياءكن فيكون و انت تقول للاشياء كن فيكون؛ اي بنده من؛ مرا فرمان بر تا تو را همانند خود سازم. من زنده ناميرايي هستم و تو را نيز زنده ناميرا مي سازم. من به هر چيزي فرمان دهم خواهد شد، تو را نيز چنان مي كنم كه به هر چه فرمان دهي انجام پذيرد. (1)

    با توجه به مطالب فوق ، توانایی بالقوه انسان در حدی است که بالاتر از آن فرض نمی شود فلذا می توان گفت انسان کامل ترین موجود است زیرا که می تواند با اختیار خود واجد کمالات بشود و این کمالات را در حد بی نهایت (خلیفه اللهی ) پیش ببرد .

    موفق باشید



    1.(الجواهر السنيه، شيخ حر عاملي، ص 163)



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و خسته نباشید

    به غیر از ما موجود دیگری هست به اسم جن که شیطان هم از جنیان بود
    و مثل انسان اختیار داشت و اینقدر عبادت کرده بود که از فرشتگان هم مقامش بیشتر شده بود
    اینکه گفته شده هزاران سال عبادت خدا رو میکرده نشون دهنده اینه که عمر طولانی کرده و جاودانی شده بوده

    اما بعد از خلقت انسان خداوند به همه دستور میده که در برابر ادم سجده کنند
    پس امکان داره خداوند مخلوقی به وجود بیاره که به انسان بگه در برابر اون موجود باید سجده کنه .
    پس جاودان بودن و اختیار دلیل بر برتری نیست.

    در کجای قران در مورد خلیفه الهی انسان صحبت شده ؟
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خلیفه الله




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و خسته نباشید

    به غیر از ما موجود دیگری هست به اسم جن که شیطان هم از جنیان بود
    و مثل انسان اختیار داشت و اینقدر عبادت کرده بود که از فرشتگان هم مقامش بیشتر شده بود
    اینکه گفته شده هزاران سال عبادت خدا رو میکرده نشون دهنده اینه که عمر طولانی کرده و جاودانی شده بوده

    اما بعد از خلقت انسان خداوند به همه دستور میده که در برابر ادم سجده کنند
    پس امکان داره خداوند مخلوقی به وجود بیاره که به انسان بگه در برابر اون موجود باید سجده کنه .
    پس جاودان بودن و اختیار دلیل بر برتری نیست.

    در کجای قران در مورد خلیفه الهی انسان صحبت شده ؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    جنیان موجوداتی هستند که دارای تکلیف و اختیار هستند اما از آنجایی که خداوند به برترین آنها دستور داده است که بر انسان سجده کند ، نشانگر آن است که مقام انسان ها از اجنه نیز بالاتر است . همچنین خداوند عبارت احسن الخالقین به معنای بهترین خلق کننده را زمانی بر خود به کار برد که انسان را آفرید : آنگاه نطفه را خون بسته‏ اى ساختيم و آن خون بسته را پاره گوشتى كرديم و آن پاره گوشت را استخوانها گردانيديم، و بر آن استخوانها گوشت پوشانديم سپس او را به آفرينشى ديگر باز آفريديم. پس بزرگ و بزرگوار است خداى يكتا كه نيكوترين آفرينندگان است. (1)

    در مورد قسمت دوم سوالاتان عرض شود که در داستان خلقت انسان در سوره بقره این امر ذکر شده است که خداوند اراده کرده است که انسان جانشین و خلیفه او بر زمین باشد . و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت» (2)


    موفق باشید



    1. مومنون 14
    2. بقره 30



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 5 نمایش پست

    با توجه به مطالب فوق ، توانایی بالقوه انسان در حدی است که بالاتر از آن فرض نمی شود فلذا می توان گفت انسان کامل ترین موجود است زیرا که می تواند با اختیار خود واجد کمالات بشود و این کمالات را در حد بی نهایت (خلیفه اللهی ) پیش ببرد .
    شما بر چه اساسی دارید میگید که انسان توانایی بالقوه ای داره که بالاترش دیگه متصور نمیشه ؟
    شاید برای من و شما امکان همچین تصوری وجود داشته باشه .ولی اگه خداوند قدرت و تواناییش بی نهایت و مطلق هستش میتونه مخلوقی خلق کنه که از انسان هم برتر باشه .
    مثلا من توانایی دارم تا n تا مخلوق خلق کنم (البته منظور من از n تا کیفیته ، نه کمیت ) از ابزار گرفته و بعد اهرم و بعد وسایل مکانیکی و بعد دیجیتال و تا اخر که برسه به رباتها .
    حالا برای من خالق تا اینجا فرض میشه که میتونم تا رباتها خلق کنم چون دیگه توانایی ندارم .
    اما در مورد خدا این صدق نمیکنه .


    حالا در مورد اینکه انسان خلیفه الهی قرار داده شده ::
    من هم میتونم رباتم رو جایی مستقر و جایگزین خودم کنم و بهش بگم تو جایگزین و خلیفه من در این قسمت هستی .
    مستقر و جایگزینی محدود این ربات میرسونه که تو دیگه برات بالاتر از فرض نمیشه . دیگه براش بیشتر از این فرض نیست چون خارج از توانایی این ربات میشه.
    این یعنی اینکه من محدودم و رباتی رو هم که ساختم محدوده و نمیتونم مخلوقی رو خلق کنم که برتر از ربات باشه .

    حرفای شما هم به خواننده داره القا میکنه که منه مخلوق ،خداوند محدودی دارم که منو یک جای خاصی مستقر کرده و خلیفه زمین قرار داده .

    در ضمن با توجه به این ایه انسان خلیفه بر روی زمین قرار داده شده .یعنی اینکه میشه متصور شد که در زمین
    و با توجه به زمان و مکانی که در اون قرار داده شده انسان برترین مخلوق به حساب میاد .
    پس اگه برای خدا قدرت بی نهایتی قایل هستیم میتونه مخلوقی خلق کنه که از انسان برتر هستش
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۳:۴۶
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    موجود برتر




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    شما بر چه اساسی دارید میگید که انسان توانایی بالقوه ای داره که بالاترش دیگه متصور نمیشه ؟
    شاید برای من و شما امکان همچین تصوری وجود داشته باشه .ولی اگه خداوند قدرت و تواناییش بی نهایت و مطلق هستش میتونه مخلوقی خلق کنه که از انسان هم برتر باشه .
    مثلا من توانایی دارم تا n تا مخلوق خلق کنم (البته منظور من از n تا کیفیته ، نه کمیت ) از ابزار گرفته و بعد اهرم و بعد وسایل مکانیکی و بعد دیجیتال و تا اخر که برسه به رباتها .
    حالا برای من خالق تا اینجا فرض میشه که میتونم تا رباتها خلق کنم چون دیگه توانایی ندارم .
    اما در مورد خدا این صدق نمیکنه .


    حالا در مورد اینکه انسان خلیفه الهی قرار داده شده ::
    من هم میتونم رباتم رو جایی مستقر و جایگزین خودم کنم و بهش بگم تو جایگزین و خلیفه من در این قسمت هستی .
    مستقر و جایگزینی محدود این ربات میرسونه که تو دیگه برات بالاتر از فرض نمیشه . دیگه براش بیشتر از این فرض نیست چون خارج از توانایی این ربات میشه.
    این یعنی اینکه من محدودم و رباتی رو هم که ساختم محدوده و نمیتونم مخلوقی رو خلق کنم که برتر از ربات باشه .

    حرفای شما هم به خواننده داره القا میکنه که منه مخلوق ،خداوند محدودی دارم که منو یک جای خاصی مستقر کرده و خلیفه زمین قرار داده .

    در ضمن با توجه به این ایه انسان خلیفه بر روی زمین قرار داده شده .یعنی اینکه میشه متصور شد که در زمین
    و با توجه به زمان و مکانی که در اون قرار داده شده انسان برترین مخلوق به حساب میاد .
    پس اگه برای خدا قدرت بی نهایتی قایل هستیم میتونه مخلوقی خلق کنه که از انسان برتر هستش
    با سلام خدمت شما دوست گرامی


    اینکه بنده عرض کردم که انسان ها بهترین موجودات هستند به این معنا نیست که خداوند دارای محدودیت است بلکه به این معناست که خداوند با قدرت بیکران خود ، انسان ها را به نحوی خلق کرده است که به نهایت درجه ای که یک موجود ممکن الوجود می تواند برسد ، می توانند برسند و اصولا مرتبه ای بالاتر از آن فرض نمی شود زیرا مرتبه ی بالاتر در واقع واجب الوجود است و آن هم یعنی خداوند ، که هیچ مخلوقی را به آن ساحت راهی نیست . بنابراین مطلب بنده این بود که انسان این قابلیت را دارد که تا نهایت مقامی که یه مخلوق می تواند برسد ، پیشرفت کند ، تا جایی که بعد از آن در دسترس هیچ مخلوقی نیست بنابراین مخلوقات دیگر هم که خلق می شوند چون مخلوق هستند از این مرتبه که انسان ها دارا هستند ، فراتر نخواهند رفت . (در این زمینه به آیات و روایاتی در پست اول استشهاد شد ، مطالب مهمی چون جانشین و خلیفه بودن انسان ، یا مثل خداوند شدن انسان ها و ...) این در حالی هست که همین کمالات بالقوه را موجودات دیگر ندارند و هرکدام از آنها تا درجه ای از این مراتب را می توانند طی کنند پس از مطالب فوق معلوم می شود که انسان بهترین موجود است .

    موفق باشید



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد

    شما میگید ممکن الوجود میتونه به بالاترین حد خودش برسه به خاطر استعدادها و قابلیتهایی که در وجودش نهادینه شده .
    حالا اگه این قبلیتها در اون حدی هست که من بنده رو به بالاترین درجه برسونه .
    پس چرا در قران گفته شده لا یکلف الله نفس الا وسعها
    مفهوم این بخش از ایه میرسونه هر کس به اندازه تواناییش تکلیف داره. پس با توجه به این ایه توانایی و قابلیت هر مخلوقی از جمله انسانها با هم متفاوته .
    این ایه توانایی بالقوه مخلوق و همچنین انسان رو داره براش تکلیف معلوم میکنه .

    امیدوارم تونسته باشم اون چیزی که تو ذهنم هست رو برسونم
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۱:۳۲
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کمال انسانی




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام مجدد

    شما میگید ممکن الوجود میتونه به بالاترین حد خودش برسه به خاطر استعدادها و قابلیتهایی که در وجودش نهادینه شده .
    حالا اگه این قبلیتها در اون حدی هست که من بنده رو به بالاترین درجه برسونه .
    پس چرا در قران گفته شده لا یکلف الله نفس الا وسعها
    مفهوم این بخش از ایه میرسونه هر کس به اندازه تواناییش تکلیف داره. پس با توجه به این ایه توانایی و قابلیت هر مخلوقی از جمله انسانها با هم متفاوته .
    این ایه توانایی بالقوه مخلوق و همچنین انسان رو داره براش تکلیف معلوم میکنه .

    امیدوارم تونسته باشم اون چیزی که تو ذهنم هست رو برسونم
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    برای پاسخ به سوال باید به این مطلب توجه کرد که رسیدن به مقامات والا منافاتی با داشتن محدودیت های مختلف ندارد . به عبارت دیگر ما انسان ها دارای محدودیت های زیادی هستیم . قدرت محدودی داریم ، عمر محدودی داریم در زمان و مکانی خاص هستیم و به تمام زمان ها و مکان ها دسترسی نداریم و ... اما هیچ کدام از این امور باعث نمی شود که به کمال والای خود نرسیم اتفاقا انسان ها در صورتی به مقامات بالا خواهند رسید که در درون همین محدودیت ها راه کمال را طی کنند فلذا اینکه ما دارای محدودیت هستیم منافاتی با به کمال رسیدن ندارد . هرکسی در این جهان دارای محدودیت های گوناگونی است که در همان محدوده هم اگر طبق خواست الهی حرکت کند به کمال مطلوب خواهد رسید.

    موفق باشید


  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    چند نکته:

    اول:نظام حاکم بر عالم ماده نظام احسن است و لذا نظمی بهتر از ان ممکن نیست.

    دوم:قدرت واجب تعالی به امر غیر ممکن(ممتنع)تعلق نمی گیرد.

    ملّاصدرا در فصل نهم و دهم از جلد هفتم اسفار، به اختصار و به تفصيل دلايل احسن بودن نظام محسوس را به بحث گذاشته است.یکی از این براهین که قطب شیرازی هم از آن استفاده کرده برهانی لمّیست(که البته اصل برهان از غزالی بوده و ابن عربی در فتوحات از آن استفاده کرده):لوكان عالَمٌ احسنُ من هذا النظام ممكنُ الوجود و لم يوجده سبحانه تعالي لكان عدمُ ايجاده إمّا لعدم علمه او لعدم قدرته أولعدم جوده و التّالي باسره مستحيلٌ و المقدم مثله.اگر وجود جهانی با نظامی بهتر از نظام این جهان ممکن میبود و خداوند آنرا بوجود نمی آورد،این عدم ایجاد یا به خاطر عدم علم خدا بود،یا به خاطر عدم قدرت خدا،یا به خاطر عدم بخشش خدا.در حالی که خداوند عالم و قدیر و بخشنده است.لذا وجود عالمی بهتر از این عالم محال و ممتنع است.
    به عقیده ملا صدرا واجب الوجود چون ذاتا دارای تمامی کمالات است و علم به کمالات وجودی مخلوقات به نحو احسن دارد لذا مخلوقات را در کمال حسن آفریده چنانچه می فرماید:و كلّ وجودٍ الهيٍ بالضرورة يكون في غاية الحسن والبهاء یعنی هر وجودی که از جانب خداوند ایجاد شده در نهایت حسن و زیباییست.
    البته موجودات امکانی به علت فقر ذاتی خود،قابلیت محدود در دریافت فیض الهی را دارند.در میان این موجودات امکانی انسان اشرف مخلوقات است زیرا بالاترین ظرفیت ها را داراست.

    اگر این مطلب اثبات شود که نظام حاکم بر این جهان نظام احسن است و کامل تر از این نظام با به کارگیری موجودات مادی ممکن نیست،از طرفی هم می دانیم که قدرت خداوند به محال ذاتی تعلق نمی گیرد پاسخ پرسش شما معلوم می شود.یعنی خداوند قادر است به انجام امور ممکن نه اینکه به امور ممتنع بالذات که همان محالات اند،نیز قادر است.مثلا آیا خداوند می تواند جسم بزرگ را با همان بزرگی در داخل جسم کوچک با همان کوچکی قرار دهد، بدون اینکه یکی را کوچک و یا بزرگ کند؟پاسخ منفی است.واین عدم قدرت به خاطر عدم امکان است لذا نقصی برای خداوند محسوب نمی شود.

    در مورد خلقت موجودی برتر از انسان هم چون چنین آفرینشی محال ذاتی است (چنانچه در مقدمه اول گفته شد) لذا متعلّق قدرت خدا قرار نمی گیرد ومستلزم هیچ نقصی در ذات واجب الوجود نیز نمی باشد بلکه کمال صنع خدا عین کمال ذات اوست و این نشانه روشنی بر کمال خالق است.

    --------------------------------
    منابع تحقیق:
    الحكمة المتعاليه، ج7، ص106.
    شرح منظومه، ج3، ص107.
    قطب‌الدين شيرازي، شرح حكمة الأشراق، به اهتمام عبدالله نوراني، ص492


    اللهم صل علی محمد وآل محمد

    ویرایش توسط ابواحمد توسلی : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۶

  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب




    باسلام خدمت كارشناس محترم و دوستان عزيز
    درباره مطالب ارائه شده چند نكته را بايد اضافه كنم
    اولا جناب ابواحمد توسلی فرمودند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط ابواحمد توسلی نمایش پست
    در مورد خلقت موجودی برتر از انسان هم چون چنین آفرینشی محال ذاتی است (چنانچه در مقدمه اول گفته شد)
    در حالي كه از مقدمه ارائه شده به هيچ وجه نمي توان به محال ذاتي بودن آفرينش موجودي برتر از انسان رسيد!!!
    چرا كه مقدمه شما تنها اثبات مي كند كه هر چيزي در اين عالم به احسن وجه خود آفريده شده و در ظرف وجود خود (و نه در قياس با غير) از عالي ترين كمال ممكن برخوردار است، همچنان كه قرآن كريم در اين باره مي فرمايد:

    طه : 50 قالَ رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‏
    گفت: پروردگار ما آن [خداى‏] است كه به هر چيزى آفرينش- وجود خاص- آن را داد و سپس راه نمود

    با اين توصيف تنها ثابت مي شود كه انسان در ظرف وجود خود و بدون قياس با غير عالي ترين وضع ممكن را دارد، كما اينكه مثلا سنگ،‌ درخت، اسب و ... نيز اينچنين هستند يعني در ظرف وجود خود عالي ترين وضع را دارند.
    ولي اين چه ربطي به محال ذاتي بودن خلقت موجودي برتر از انسان دارد؟؟؟!!!!!!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط ابواحمد توسلی نمایش پست
    در میان این موجودات امکانی انسان اشرف مخلوقات است زیرا بالاترین ظرفیت ها را داراست.
    دوست عزيز اين كه صرف ادعاست، چه دليلي بر اين مطلب داريد كه انسان بالاترين ظرفيت را در ميان تمام موجودات دارد. و به فرض اثبات باز چه ملازمه اي ميان داشتن ظرفيت بالاتر و اشرف بودن وجود دارد.؟ لطفا توضيح دهيد

    بر خلاف آنچه كارشناس عزيز و برخي از دوستان بيان كردند بنده بر اين عقيده ام كه خداوند موجوداتي برتر از انسان آفريده است و براي اين مطلب هم دليل خواهم آورد:
    ...

    ویرایش توسط لسان صدق : ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۷:۱۷
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است ***** با دوستان مروت با دشمنان مدارا

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود