جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ما شیعیان مانند حضرت محمد (ص) نماز نمیخوانیم ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا ما شیعیان مانند حضرت محمد (ص) نماز نمیخوانیم ؟




    با سلام

    من نمیدانم نماز اهل سنت به چه شکل است فقط میدانم با نماز ما شیعیان کمی فرق دارد در این رابطه چند سوال دارم
    ایا مگر ما ملزم به اطاعت از رسول و سنتش نیستیم پس فلسفه نماز به سبک شیعه چیست و چرا ما شیعیان همانند حضرت محمد (ص) نماز نمیخوانیم ؟
    ایا ائمه اطهار (ع) هم به سبک ما شیعیان نماز میخواندند ؟
    از چند سال بعد از رحلت پیامبر (ص) نماز مان به این شکل تغییر یاقت ؟

    پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم .


    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۱ در ساعت ۱۴:۵۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    مورد تشکر
    52 پست
    حضور
    16 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منوچهر موسوی نمایش پست
    من نمیدانم نماز اهل سنت به چه شکل است فقط میدانم با نماز ما شیعیان کمی فرق دارد در این رابطه چند سوال دارم
    ایا مگر ما ملزم به اطاعت از رسول و سنتش نیستیم پس فلسفه نماز به سبک شیعه چیست و چرا ما شیعیان همانند حضرت محمد (ص) نماز نمیخوانیم ؟
    ایا ائمه اطهار (ع) هم به سبک ما شیعیان نماز میخواندند ؟
    از چند سال بعد از رحلت پیامبر (ص) نماز مان به این شکل تغییر یاقت ؟

    پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم .
    با سلام و احترام

    در فرض سوال،کلیات در نماز بین شیعه و اهل تسنن یکسان است و تفاوتهایی که در جزئیات وجود دارد به دلیل روایات رسیده و با استناد به سیره و عمل اصحاب است که شیعه با توجه به مستندات روایی و اجماعی قائل به ضبط نماز از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به این صورت است که البته مطابق با عمل اهل بیت(علیهم السلام) هم می داند.

    در پناه حضرت حق سالم و عاقبت بخیر باشید.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منوچهر موسوی نمایش پست
    با سلام

    من نمیدانم نماز اهل سنت به چه شکل است فقط میدانم با نماز ما شیعیان کمی فرق دارد در این رابطه چند سوال دارم
    ایا مگر ما ملزم به اطاعت از رسول و سنتش نیستیم پس فلسفه نماز به سبک شیعه چیست و چرا ما شیعیان همانند حضرت محمد (ص) نماز نمیخوانیم ؟
    ایا ائمه اطهار (ع) هم به سبک ما شیعیان نماز میخواندند ؟
    از چند سال بعد از رحلت پیامبر (ص) نماز مان به این شکل تغییر یاقت ؟

    پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم .


    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 2
    سلام

    نماز شیعیان مطابق با روش نماز پیامبر(ص) می باشد و هیچ تغییری نکرده است.

    ولی در نماز برادران اهل سنت بعدا تغییراتی جزئی ایجاد شده است.

    مثلا خلیفه دوم بعد از دیدن روش احترام عجم ها ، دست هایش را هنگام قیام نماز روی هم قرار می داد.

    او این کار را جهت احترام انجام می داد.

    ولی ما شیعه ها معتقدیم نماز را باید به شیوه رسول اکرم(ص) باید خواند.

    شیوه نماز خواندن ائمه (ع) نیز همانند شیوه پیامبر(ص) بوده است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    سلام مجدد به برادران و خواهران دینی بسیار متشکرم از پاسخ شما
    جالا از کجا باید بدانیم نماز ما مانند نماز رسول (ص) است در سایت های اهل سنت هم همین را میگویند لطفا روایت و حدیث معتبر بیاورید تا حقیقتا ثابت شود
    سپاسگذارم
    ویرایش توسط منوچهر موسوی : ۱۳۹۱/۰۴/۲۲ در ساعت ۲۳:۱۶


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    شما بهتر است مراجعه به سایت حضرت ایت الله سبحانی بیاندازید ایشان مدتی قبل مقاله ای زیبا و با سند در رابطه با این موضوع شما مطرح کرده اند که کاملا جواب سوال شما را خواهد داد.
    اما بنده نماز شیعه را شخصا بیشتر دوست دارم یک دلیل ان هم این هست که ما شیعیان در نماز اول هر سوره با بسم الله
    شروع میکنیم و در رازو نیازمان با خدای یکتا دعای قنوت هم داریم که چه بهتر ان دعا همان دعای اقا امام زمان باشد
    در پناه حق
    صلوات

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عرض سلام به خواهران و برادرن نماز اهل سنت هم دعا دارد منتهي در حالت نشسته در نماز اهل سنت اعوذ با لله در رکعت اول نماز خوانده میشود و گفتنش اشکالي ندارد در قران هم تاكید شده قبل از شروع قران اعوذ با لله بگویید در نماز تشیع تا جایي که در خاطرم مانده اگر اشتباه نمیکنم گفتنش مستحب میباشد .

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اختلاف در نحوه وضو گرفتن از اواسط خلافت عثمان پيدا شد و حتى عثمان در ابتدا به روش معمول بين شيعه وضو مى‏گرفت ولى بعدا گرفتار شك و ترديد شد و على رغم مخالفت بسيارى از صحابه رسول خدا و از جمله على (ع) و ابن عباس بر خلاف مرسوم و سنت پيامبر به جاى مسح، پاها را شست ولى بعد در زمان بنى‏اميه مردم را مجبور به پذيرش نظريه عثمان كرده و تبليغات وسيعى در تاييد آن به راه انداختند. چنانكه در زمان حجاج ازابومالك اشترى كيفيت وضوى رسول خدا را پرسيدند عده‏اى از خواص قبيله خود را جمع كرد و پرسيد آيا شخص ناشناسى بين شماست ؟ و پس از اطمينان به اين صورت وضو گرفت : ابتدا صورت و سپس دستها را شست و بعد سر و پاها را مسح كرد از اين روايت معلوم مى‏شود كه در زمان بنى‏اميه صحابه پيامبر كاملا در تقيه بودند و قدرت نداشتند بر خلاف روش عثمان وضو بسازند
    در مورد نماز نیز فرق هایی بین شیعه و سنی هست مانند مسئله دست بسته بودن (تكفیر و یا تكتّف) در حال نمازكه اهل سنت انجام می دهند، از زمان خلیفه دوم مرسوم شد و از بدعت هاى ایشان است . در زمان پیامبر و خلیفه اول این طور نماز می خواندند هنگامى كه اسیران جنگى ایرانى بر عمر وارد شدند، همین كار را كردند. عمر از این كار خوشش آمد و گفت : خوب است در نماز در برابر پروردگار همین كار را بكنیم . اما شیعه با توجه به روایات امامان معصوم آن را درست نمی داند.

    http://www.javanemrooz.com/news/show.aspx?id=27682
    مقاله مربوط به پايگاه اطلاع رساني آيت الله سبحاني


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد چگونگي نماز اوليه كه پيامبر(ص) مي خواندن، چگونه بود؟
    شخصيتي مانند پيامبر(ص) بهتر از ديگران مي دانسته كه چه روشي مناسب تر است. علاوه بر اينكه در اين گونه موارد مهم حتي خود پيامبر(ص) به تعليم الهي و از طريق جبرئيل امين روش وضو و نماز را فرا مي گرفته است و در حقيقت براي عبادت واقعي بايد از جهت شكل و محتوا تابع بود.
    جهت توضيح بيشتر توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم:
    الف. در رابطه با اختلاف شيعه و اهل سنت در مورد وضو، نماز و سجده بر مهر توجهتان را به مطالب زير جلب مي نماييم:
    در ابتدا ذكر يك مطلب به عنوان مقدمه و به صورت كلي لازم است : به اعتقاد شيعه اماميه , هيچ كس جز نبي اكرم (ص ) حق تشريع , تفسير و تبيين احكام الهي را ندارد. پيامبر اكرم (ص ) از طريق اتصال به منبع غيب , از احكام الهي مطلع مي شدند و مأمور به تبليغ اين احكام بودند. پس از پيامبر اسلام طبق نص و تصريح ايشان , ائمه (ع ) براي تبيين احكام الهي (و نه تشريع آن) منصوب شده اند. از جمله طبق حديث مورد اتفاق جميع فرق مسلمين : «اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شيء گرانبها ميان شما باقي مي گذارم : كتاب خدا و اهل بيتم , مادامي كه به اين دو چنگ بزنيد گمراه نخواهيد شد».
    اگر ائمه (ع ) حكمي يا كيفيت عملي را بيان مي كنند, صرفا بيان حكم الهي و نحوه عمل و سيره رسول اكرم (ص ) است و از پيش خود چيزي را تشريع نمي كنند. منشأ پيدايش برخي تفاوت ها در كيفيت نماز و وضو، به دو عامل اساسي برمي گردد:
    1- دور شدن از عصر حضور پيامبر اكرم (ص ) و پيدايش سؤالات جديد: با رحلت رسول اسلام , دوران دسترسي به كسي كه مبين حكم الهي بود به سر رسيد. با گذشت زمان و دور شدن از عصر نبي اكرم و پيدايش مسائل و سؤالات جديدي در زمينه هاي مختلف (از جمله در زمينه مسائل مربوط به نماز و وضو) اهل سنت - كه راه دسترسي به بيانگر حكم الهي را بسته مي ديدند - براي يافتن پاسخ سؤالات خود, با اجتهاد و سليقه خود به پاسخ آنها پرداختند.
    اما از ديدگاه شيعه، ائمه معصومين , مفسر و بيانگر حكم الهي بعد از نبي اكرم و بنا به سفارش ايشان بودند. آنان تا حدود 250 سال پس از رحلت نبي اكرم , نيز دسترسي به مبين و مفسر احكام الهي داشتند و ائمه (ع ), آنچه را كه حكم الهي بود تبيين مي كردند; مثلا در مسائلي چون : آيا مي توان با كفش نماز خواند؟ آيا اگر بر روي زمين و محل سجده نمازگزار, چيزي غير از اجزاي زمين (مثل فرش ) فاصله شود, مي توان بر آن سجده كرد يا نه ؟ آيا خواندن سوره هايي كه سجده واجب دارد در قرائت نماز جايز است و..., در حالي كه اهل سنت در اين امور به فهم و رأي خود استناد كرده اند.
    2- تغييرات و تشريعاتي كه از سوي خلفا, پس از رحلت رسول اكرم (ص ) صورت گرفت - مانند مسأله تكتف (دست بسته نماز خواندن ), عموما از زمان عمر خليفه دوم مرسوم شد. به عنوان نمونه وقتي اسيران فارس را نزد وي آوردند, آنان مقابل عمر دست بسته ايستادند. وي علت اين عمر را جويا شد, گفتند ما مقابل اميران و بزرگان خود به جهت احترام اين گونه مي ايستيم . عمر از اين نحوه اظهار ادب خوشش آمد و گفت خوب است ما هم در مقابل خداوند در نماز اين گونه بايستيم (مستند العروه الوثقي , آيت الله خويي , ج 4, ص 445 - جواهرالكلام , ج 11, ص 19).
    ب. در مسأله وضو آمده است كه وضوي همه ي مسلمانان تا خلافت عثمان صورت واحدي داشته و مانند وضوي كنوني شيعه بوده است . اين مسأله با آيه قرآن نيز تطبيق دارد كه مي فرمايد: «وامسحوا برؤوسكم و ارجلكم» (مائده , آيه 6)
    در اين آيه خداوند امر به مسح سر و پاها نموده است , در حالي كه اهل تسنن پاها را مي شويند, علت تغيير وضو اين بود كه عثمان در اواسط دوران خلافت خود نسبت به چگونگي وضوي پيامبر گرفتار ترديد شد, او سپس وضوي پيامبر را به شكلي كه اكنون در ميان اهل سنت مرسوم است اعلام نمود. اين قضيه مورد مخالفت بسياري از صحابه پيامبر واقع شد, لكن حكومت اموي بنا به اغراض سياسي در نقاط مختلف اسلامي شيوه عثمان را تبليغ كردند و شرايطي به وجود آوردند كه برخي از صحابه جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت و در نتيجه اين گونه وضو گرفتن رواج يافت .
    ج. علت استفاده از مهر اين است كه:
    اولاً: بنا بر روايات بسيارى - كه شيعه و سنى نقل نموده‏اند - پيامبر(ص) بر خاك سجده مى‏كردند و در تابستان كه بر اثر هواى عربستان خاك و ماسه‏هاى كف مسجد النبى(ص) بسيار گرم و سوزان مى‏شد، بر حصير سجده مى‏كردند.
    ثانيا: عبادت توقيفى است و در اجزا و شرايط آن بايد براساس قول و فعل شارع عمل كرد؛ چنان كه خود پيامبر(ص) نيز فرموده‏اند: «صلّوا كما رأيتمونى اصلى؛ همانطور كه مى‏بينيد من نماز مى‏خوانم، شما نيز نماز بخوانيد». بنابراين از نظر فقهى بر غير آنچه كه پيامبر(ص) بر آن سجده كرده‏اند، سجده جايز نيست.
    ثالثا: اساس سجده، بريدن از دنيا و متعلقات آن و خضوع و خشوع كامل در پيشگاه خدا است و در روايت است كه انسان به خوردنى‏ها و پوشيدنى‏هاى خود تعلق بسيار دارد. پس بر اين گونه امور سجده روا نيست و جبهه برخاك ساييدن بيشترين كرنش و تواضع و دورى جستن از تعيّنات و تعلقات را در پى دارد.
    رابعا: مهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك همان سجده بر خاك است و مهر وسيله‏اى است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مى‏سازد.
    خامسا: عالمان برجسته و عارفان اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأكيد كرده‏اند؛ هم‏چنان كه امام‏محمد غزالى در كتاب «احياءالعلوم» بر اين مسأله انگشت نهاده است. بنابراين مخالفت برخى از اهل سنت با اين مسأله، از روى ناآگاهى و تعصبات جاهلانه است و از نظر منابع فقهى و عالمان برجسته اهل سنت نيز سجده بر خاك افضل است و اگر اشكالى هست در اين است كه چرا برخلاف سنت پيامبر(ص) اهل سنت بر هر چيزى حتى فرش و... سجده مى‏كنند.
    د. ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواندن از زمان پيامبر اسلام(ص) شروع شده است و پيامبر اسلام هم بين اين دو نماز جمع مى‏كردند و هم به تفريق مى‏خواندند و هيچ‏گونه ترديدى در اين نيست. جمع بين ظهر و عصر و جمع بين مغرب و عشاء در روايات شيعه و روايات اهل سنت آمده است. براى نمونه به چند روايت اشاره مى‏كنيم: روايات شيعه: عبدالله بن سنان از حضرت امام صادق(ع) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا(ص) بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (وسائل‏الشيعه، ج 3، ص 160، باب 32، ح 1). اسحقاق بن عمار از امام صادق(ع) نقل مى‏كند كه آن حضرت فرمود: پيامبر خدا بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواندند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازه‏اى پيدا شده؟ پيامبر اكرم(ص) گفت: نه چيز تازه‏اى درباره نماز نيامده ولى خواستم بر امت خودم گشايشى بدهم، (وسايل، ج 3، ص 161، ح 2). عبدالملك قمى مى‏گويد: به امام صادق(ع) گفتم: مى‏توانم بين دو نماز را بدون اين كه عذرى داشته باشم جمع بكنم؟ امام در جواب گفت: پيامبر خدا اين كار را انجام داد و خواست كه امت را در آسايش و سبكى قرار دهد، (همان، ح 3). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل كرده كه او گفت: پيامبر خدا بدون اين كه خطر و سفرى در بين باشد، ظهر و عصر را با هم خواند. ابن عباس گفت: پيامبر خواست با اين كارش امت را در آسايش قرار دهد و كسى از امت او به زحمت و مشقت نيفتد، (همان، ح 4). عبدالله بن عمر مى‏گويد: پيامبر با اين كه در مدينه بود و مسافر نبود نماز را تمام و با هم خواند، (همان، ح 7). امام باقر(ع) فرمود: پيامبر خدا ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه خواندند، (همان، ح 11). روايات اهل سنت: جابر بن زيد از ابن عباس نقل كرده است كه پيامبر خدا(ص) هفت ركعت مغرب و عشاء را با هم خواند و هشت ركعت ظهر و عصر را با هم خواند و آن حضرت در مدينه بود، (صحيح بخارى، ج 1، ص 201، باب تأخيرالظهر الى العصر، ح 518، چاپ پنجم، 1993 - 1414، نشر و توزيع دار ابن كثير و اليمامه، دمشق و بيروت). و نيز مى‏گويد: پيامبر اسلام هفت ركعت را با هم خواند و هشت ركعت را هم با هم خواند، (همان، ص 206، ح 537، باب وقت المغرب). ابن عباس مى‏گويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشاء را جمع مى‏كرد، بدون اين كه عذرى در كار باشد، (صحيح سنن نسائى، ج 1، ص 200، ح 601، باب الجمع بين الصلوتين فى الحضر). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مى‏كند: رسول خدا(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند بدون اين كه خطر و يا سفرى در كار باشد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 489، ح 49، باب الجمع بين الصلوتين فى الحضر، چاپ اول، دار احياء التراث العربى، 1955، 1374، بيروت). عبدالله بن شقيق مى‏گويد: روزى ابن عباس پس از نماز عصر، براى ما سخنرانى مى‏كرد. سخنرانى طولانى شد، آفتاب غروب كرد، هوا تاريك شد، ستارگان در آسمان ظاهر شدند و مردم مى‏گفتند: وقت نماز است. مردى از بنى تميم كه هميشه نماز را اول وقت مى‏خواند نزد ابن عباس آمد و گفت: بابا وقت نماز است و سخن را كوتاه كن. ابن عباس به او گفت: اى بى‏مادر! آيا تو به من سنت پيامبر را تعليم مى‏دهى؟! من خودم ديدم كه پيامبر اسلام ظهر و عصر را با هم مى‏خواند و مغرب و عشاء را با هم مى‏خواند. عبدالله بن شقيق مى‏گويد: من به شك افتادم. رفتم نزد ابوهريره و از او پرسيدم. ابوهريره گفت: ابن عباس راست مى‏گويد، (صحيح مسلم، ج 1، ص 491، ح 57 و 58). سعيد بن جبير از ابن عباس نقل مى‏كند كه گفت: پيامبر اسلام بدون اين كه خطر و يا سفرى در كار باشد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم مى‏خواندند. سعيد بن جبير از ابن عباس از حكمت جمع كردن پرسيد. او گفت: پيامبر خواست كه امت خود را به مشقت و زحمت نيندازد، (همان، ص 490، ح 54). عكرمه از ابن عباس نقل مى‏كند كه پيامبر اسلام در مدينه، بدون اين كه مسافر باشد، مغرب و عشاء را و نيز ظهر و عصر را با هم خواند، (مسند احمد بن حنبل، ح 1، ص 221، س 27، چاپ شده در ضمن «موسوعة السنة» الكتب الستة و شروح‏ها، چاپ دوم). بر پايه اين روايات، جمع كردن بين نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشا، هيچ‏گونه اشكالى ندارد و متهم ساختن شيعه به اين كه خلاف سنت پيامبر عمل مى‏كنند، كار دشمنان اسلام و مسلمين است.
    ه. شيعه با اعتقاد به ولايت و وصايت ائمه هدي(ع) معتقد است که احکام فقهي مربوط به هر بخشي از زندگي از جمله نماز و وضو با هدايت اهل بيت معصوم رسول گرامي(ع) همان است که تاکنون باقي مانده است، اين مطلب را منابع اهل سنت هم تأييد مي کند.
    به عنوان مثال ، حذف «حي علي خير العمل» در اذان صبح، دست بستن در حال قيام و قرائت نماز و يا تحريم ازدواج موقت، از اموري که اهل سنت هم قبول دارند که برخلاف سنت رسول خدا(ص) در عصر خلافت خليفه دوم (عمر) و با سليقه او به وجود آمده است. از اين رو بايد گفت، اهل سنت به دليل پشت کردن به امامت امير مؤمنان و فرزندان معصومين(ع) دچار تحريفات جدي در امر عقيده و عمل اسلامي شده اند که در جاي خود براي اهل تحقيق روشن و آشکار است. در اين باره مطالعه کتاب 11 جلدي الغدير مرحوم علامه اميني و يا کتاب «المراجعات» مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدين که به فارسي هم برگردانده شده است (ترجمه محمد جعفر امامي) مفيد خواهد بود.


  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود