صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001

    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ




    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟
    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    مدتى است در گوشه و كنار كشور و پاره‏اى از مطبوعات يا در لابه‏لاى برخى اظهار نظرهاى حقوقى و فقهى، زمزمه‏ هايى شنيده مى‏شود كه آن‏چه به عنوان نظام خانواده در اسلام بيان مى‏شود اولاً در زمره قوانين امضايى و ثانيا نظام عرفى و بشرى عرب و قريش است و نمى‏تواند ابدى و قابل تعميم به اقوام ديگر باشد.

    صرف‏نظر از انگيزه برخى از اين افراد يا جريان‏ها از طرح چنين مسايلى، و نيز با صرف‏نظر از صلاحيت يا عدم صلاحيت روزنامه‏ها و نشريات عمومى و خبرى در طرح و نشر اين گونه بحث‏هاى تخصصى، در اين نوشتار اين ديدگاه را مورد ارزيابى و نقد قرار مى‏دهيم.




    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    اصل نظريه

    اين نظريه در برخى از مطبوعات چنين نقل شده است:

    ... مخاطبان قرآن در وهله نخست، قريشيان و سپس اعراب مكه و مدينه بودند، عرف اين‏ها بيش‏تر مورد نظر بوده و به بقيه عرف‏ها اصلاً توجهى نداشته كه قبول كند يا نه... ما نمى‏توانيم امضاى اسلام را براى آن مردم به مردم ديگر تعميم دهيم، حتى براى خود مردم مكه و مدينه در عصر حاضر.

    الآن مردم عرب مكه و مدينه، مردم 1400 سال پيش نيستند، عرفشان عوض شده است... ما به اين نتيجه مى‏رسيم كه چون نظام خانواده در اسلام نظام كاملاً عرفى و بشرى بوده، مورد امضاى اسلام به معناى ابدى بودن نيست. يعنى يك نظام عصرى است نه ابدى... فقه سنتى براساس عرف جامعه عرب بوده است. همه اين‏ها عرفى و مردمى و بشرى بوده.

    دين ‏اسلام اين‏ها را تأييد كرده است. حالا بدين معنا نيست كه خدا اين جورى گفته است كه تا ابد نمى‏شود غير اين گفت. مگر خود مردم‏اين‏ها را چه جورى وضع كردند كه نمى‏توانند آن‏ها را بردارند، به نظر من مى‏توانند آن‏ها را بردارند و اصلاحشان كنند

    ...



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    ویرایش توسط ✿ عاشق قرآن ✿ : ۱۳۹۱/۰۳/۰۵ در ساعت ۱۱:۴۳
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    ارزیابی و نقد

    چنان‏كه ملاحظه مى‏شود اين سخن، كلى‏گويى است و ظاهرى زيبا و فريبنده دارد، اگر كسى بدون مطالعه كافى در فرهنگ جاهليّت و تاريخ فقه اسلامى با آن روبه‏رو شود، آن را باور مى‏كند. امّا با بررسى فرهنگ و عرف و آداب و سنن عرب عصر جاهليّت و با ملاحظه دگرگونى‏هايى كه اسلام در آن به وجود آورد، متوجه مى‏شويم كه اين ادعا چه قدر بى‏پايه و شعار گونه و غير علمى است. اساس اين نظريه و صغراى استدلال بر اين مطلب نادرست استوار است كه عرف عرب در مورد نظام خانواده مورد تأييد و امضاى اسلام قرار گرفت. مطالعه و بررسى علمى نشان مى‏دهد كه اسلام نه تنها عرف اعراب درباره نظام خانواده را به صورت كلى تأييد نكرد، بلكه آن را دگرگون و وارونه ساخت و به هم ريخت. امضاى برخى از اين قوانين عرفى نيز نه به همان شكل، بلكه با تغيير و تبديل بنيادى و به تعبير برخى با «انقلابى درونى» انجام شده است. و تنها موارد بسيار نادرى از آن‏ها بدون تغيير بوده است.

    ...

    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    ویرایش توسط ✿ عاشق قرآن ✿ : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۲:۰۸
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    مخاطبان قرآن

    در بخش نخست اين استدلال آمده است:

    مخاطبان قرآن در وهله نخست، قريشيان و سپس اعراب مكه و مدينه بوده‏اند.
    در پاسخ اين مطلب بايد توجه داشت كه در هيچ يك از آيات قرآن، قريش يا عرب مورد خطاب نيستند، بلكه مخاطبان قرآن، ناس (= مردم) و در مواردى كه پيام، مخصوص پيروان اسلام است و وظايفى از آن‏ها خواسته شده يا از آن‏ها انتظاراتى هست، مخاطبان، مؤمنان هستند. بنابراين اگر چه آيين اسلام در جزيرة‏العرب و در ميان قوم عرب ظهور كرد و حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله خود از نژاد عرب و از قريش بود، امّا اسلام يك كيش محلى و مخصوص قوم عرب نبود تا مخاطبان پيام آن نيز، محدود به قوم عرب و اهل مكه و قريش باشند.

    گواه ديگر بر خطاب عمومى، آن است كه پيامبر اسلام از سال‏هاى نخست بعثت و دوران دعوت و تبليغ در مكّه، آيين خود را جهانى اعلام كرد. تعدادى از آيات قرآن كه همگى از سوره‏هاى مكى هستند به روشنى جهانى بودن اين دعوت را مى‏رساند.

    آيات: 158 سوره اعراف(1)؛ 28 سوره سبأ(2)؛ 52 سوره قلم(3)؛ 69 و 70 سوره يس(4)؛ 33سوره توبه(5)؛ 107 سوره انبيا(6) نمونه‏هاى گويايى در اين زمينه هستند.
    __________________________________
    1. قل يا ايهاالناس انى رسول‏الله اليكم جميعا.
    2. و ماارسلناك الا كافة للناس بشيرا و نذيرا.
    3. و ماهو اِلاّ ذكرٌ للعالمين.
    4. ان هُوَ الا ذكرٌ و قرآن مبين ليُنذرَ من كان حيا...
    5. هوالذى أرْسَل رسولَهُ بالهدى و دين الحق ليُظهِرَهُ على‏الدين كُله...
    6. و ما ارسلناك الاّ رحمةً لِلْعالمين.





    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    شریعت ابراهیمی ، پایه شریعت اسلامی

    فقه اسلامى، نه بر پايه عرف و فرهنگ قريش و اهل مكّه، بلكه بر پايه شريعت ابراهيمى است. اعراب ساكن حجاز و نجد و تهامه، پيش از ظهور اسلام، سال‏ها پيرو شريعت ابراهيم بودند و با وجود نفوذ بت پرستى و گسترش آداب و رسوم و سنت‏هاى آن در مكه و به طور كلى در جزيرة‏العرب، بقاياى تعاليم و سنت‏هاى ابراهيمى مانند: اعتقاد به الله، حرمت ازدواج با مادر و دختر، مناسك حج و عمره و قربانى، غسل جنابت(7)، ختنه و كفن و دفن مردگان(8) تا زمان ظهور اسلام هم‏چنان در ميان آنان رايج بود و به سنت‏هاى ده‏گانه مربوط به نظافت بدن و ستردن موهاى زائد و كثافت‏ها پايبند بودند.(9) هم‏چنين حرمت و قداست چهار ماه حرام را كه از سنت‏هاى ابراهيمى است(10) باور داشتند و اگر به عللى جنگ و خونريزى در آن ماه‏ها رخ مى‏داد آن را جنگ فجار (= ناروا و گناه‏آلود) مى‏ناميدند(11) و مى‏دانيم كه همه اين‏ها بعد از ظهور اسلام مورد تأييد قرار گرفت و جزء تعاليم اين آيين شد. گويا به همين جهت است كه خداوند دين اسلام را، آيين ابراهيم، و او را پدر مسلمانان ناميده است:

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، ركوع و سجود كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كار خوب انجام دهيد، باشد كه رستگار شويد. و در راه خدا چنان‏كه حق جهاد [در راه] او است جهاد كنيد، اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين، بر شما سختى قرار نداده است. آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است] او بود كه قبلاً شما را مسلمان ناميد...(12).

    __________________________________
    7. الأصنام، هشام‏كلبى، ص 6 و بحارالانوار مجلسى، دارالكتب الاسلاميه تهران، ج15، ص 170.
    8. وسائل‏الشيعه، شيخ حر عاملى، ط 4، دارالأحياء لتراث العربى بيروت، ج1، كتاب الطهارة، ابواب‏الجنابه، حديث 14، ص 465 و احتجاج، طبرسى، المطبعة‏المرتضويه، نجف، 1350 ه، ص 189.
    9. الملل و النحل، شهرستانى، منشورات الرضى، قم، ج2، ص 257.
    10. الميزان فى‏تفسيرالقرآن، طباطبائى، مؤسسة‏الأعلمى للمطبوعات، بيروت، ج9، ص 272.
    11. الملل و النحل، شهرستانى، ص 255 و تاريخ يعقوبى، المكتبة‏الحيدرية، نجف، ج2، ص12.
    12. سوره حج، آيات 77 و 78:
    يا ايهاالذين أمنوا اركعوا و اسجدوا و اعبدوا ربكم و افعلواالخير لعلكم تفلحون. و جاهدوا فى‏الله حق جهاده هواجتباكم و ماجعل عليكم فى‏الدين من حرجٍ‏ملة ابيكم ابراهيمَ هو سَماكم المسلمين من قبل....


    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    ویرایش توسط ✿ عاشق قرآن ✿ : ۱۳۹۱/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۱:۲۴
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    طبرسى، مفسر نامدار شيعه در تفسير اين آيه مى‏نويسد:
    لان ملة‏ابراهيم داخلة فى‏ملة محمد.
    :علت اين عنوان و نامگذارى اين است كه شريعت ابراهيم، جزء شريعت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله است.(13)

    هم‏چنين عبدالمطلب، جدّ پيامبر اسلام سنت‏هايى داشت كه بيش‏تر آن‏ها در اسلام تأييد شد از جمله: ممنوعيّت شراب، ممنوعيّت زنا، حدّ زدن زناكار، بريدن دست دزد، تبعيد زنان بد نام از مكه، ممنوعيّت زنده به‏گور كردن دختران، ممنوعيّت ازدواج با محارم، ممنوعيّت طواف برهنه، لزوم وفا به نذر، حرمت و قداست چهار ماه حرام و بالأخره مباهله(14).

    با توجه به شخصيّت الهى عبدالمطلب در واقع اين سنت‏ها بازگشت به سنت‏هاى ابراهيم مى‏كرد، چنان‏كه در منابع شيعى روايت شده است كه عبدالمطلب حجت خدا و ابوطالب وصى او بوده است(15)، همچنين از اميرمؤمنان عليه‏السلام نقل شده است كه مى‏فرمود:

    به خدا سوگند پدرم و اجدادم؛ عبدالمطلب و هاشم و عبدمناف هيچ‏كدام بتى را نپرستيدند. آنان پيرو دين ابراهيم بودند و به سوى كعبه نماز مى‏خواندند(16).

    __________________________________
    13. مجمع‏البيان، ج7، ص 97.
    14. تاريخ يعقوبى، ج2، ص7؛ بلوغ‏الأرب فى‏معرفة‏احوال العرب، سيّد محمود شكرى آلوسى، ط2، قاهره، دارالكتب الحديثه، ج1، ص 324 و رك به: السيرة‏لحلبية، ج1، ص7، والخصال، صدوق، ج2، باب الخمسة، ص 312-313.
    15. اعتقادات، صدوق، ترجمه سيّد محمّدعلى بن سيّد محمّدالحسنى، ج3، تهران، كتابخانه شمس، 1379 ه، ص135 و بحارالانوار، مجلسى، ج15، ص117.
    16. كمال‏الدين و تمام‏النعمة، صدوق، تصحيح على‏اكبرالغفارى، قم مؤسسة‏النشر الاسلامى،1363ش، ج1، ص175.


    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    به نظر من اگر نظام خانواده متزلزل بشه یا فاسد بشه ، کل جامعه متزلزل و فاسد میشه.

    پس باید تلاش کنیم که نظام خانواده را مستحکم کنیم و به آن توجه خاص داشته باشیم.



  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    انواع نكاح در ميان عرب جاهلى

    در ميان عرب بت پرست جاهلى، انواع و اقسام ازدواج، معمول و رايج بود كه تعدادى از آن‏ها به اسم نكاح بود ولى در ماهيّت، فرقى با فحشا نداشت. در آيين اسلام جز دو نوع از آن‏ها؛ يعنى ازدواج دائمى كه امروزه بين همه مسلمانان رايج است و نيز ازدواج موقّت، هيچ‏كدام به رسميّت شناخته نشد.
    اينك تعدادى از ازدواج‏هاى پيش از اسلام را كه اسلام آن‏ها را تحريم كرد، مورد بررسى قرار مى‏دهيم. (و طلاق را به فرصت ديگرى موكول مى‏كنيم).



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    نكاح الَمقْتْ

    نكاح المقت يا ازدواج زورى و تحميلى، عبارت بود از ازدواج پسر بزرگ، با نا مادرى خويش، پس از مرگ پدر، يا طلاق نامادرى(17). شواهدى تأييد مى‏كند كه پس از مرگ شوهر، پسر بزرگش اگر تمايل به تصاحب زن او يعنى نامادرى خويش داشت، پارچه‏اى برسرش مى‏افكند، و به اين ترتيب به عنوان سهم‏الأرث به او تعلق مى‏گرفت، سپس اگر مى‏خواست ، بى‏هيچ مهرى -بلكه تنها از طريق ارث- با او ازدواج مى‏كرد، و اگر مايل به زناشويى با وى نبود، او را به ديگرى تزويج كرده از مهر او استفاده مى‏كرد، و در صورت تمايل، حق داشت وى را به‏كلى از ازدواج با مردان ديگر محروم ساخته او را هم‏چنان بى‏شوهر نگه دارد تا بميرد و مال او را تصاحب كند!(18)

    بنابراين ازدواج با زن پدر (=نامادرى) منع قانونى و عرفى نداشت از اين رو قرآن از اين كار نهى كرد و فرمود:
    و با زنانى كه پدران‏تان به ازدواج خود درآورده‏اند، ازدواج نكنيد مگر آن‏چه پيش‏تر رخ داده است، چرا كه آن، زشت كارى و [مايه [دشمنى و بد راهى بوده است.(19)

    عرب كسى را كه پس از مرگ پدر، با زن او تزويج مى‏كرد ضيزن مى‏ناميد.(20) «ابن قتيبه دينورى» تعدادى از اين گونه زنان را كه پس از مرگ شوهر با ناپسرى خود ازدواج كردند نام برده است.(21)

    به گفته مفسران، در عصر اسلام چون شخصى به نام ابوقيس بن أسلَت در گذشت و پسرش تصميم گرفت با زن پدر خود ازدواج كند از طرف خداوند اين آيه نازل شد22)

    يا ايهاالذين آمنوا لايحلُّ لكم أن ترثوا النساء كرها(23)...
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، براى شما حلال نيست كه زنان را به اكراه ارث ببريد...

    __________________________________
    17. بلوغ الأرب فى‏معرفة‏احوال‏العرب، سيّد محمود شكرى آلوسى، ط3، دارالكتب الحديثة، ج2، ص52-53.
    18. الميزان فى‏التفسيرالقرآن، سيدمحمدحسين طباطبائى ج4، ص254-258؛ الدرّالمنثور فى‏التفسير بالمأثور، سيوطى، قم، مكتبة آية‏الله مرعشى نجفى، 1404 ق، ج2، ص131-132؛ تفسير آيه 22 سوره نساء،الملل والنحل، شهرستانى، ط 2، قم؛ منشورات‏الرضى، ج2، ص254؛ حقوق زن در اسلام و اروپا، حسن صدر، چ7، 1357 ش، ص34 و بلوغ الأرب فى‏معرفة احوال‏العرب، ج2، ص 52-53 .
    19. سوره نسا، آيه 22:
    ولاتنكحوا مانكح آباؤكم من النساء الاّ ما قد سلف انه كان فاحشةً و مقتا و ساء سبيلاً.
    20. المحبر، محمدبن حبيب، بيروت، دارالأفاق الجديدة، ص325 و بلوغ‏الأرب فى معرفة احوال‏العرب،ج2، ص52.
    21. المعارف، ثروت عكاشه، تحقيق: ثروت عكاثه، قم، منشورات‏الرضى، ص112.
    22. جامع‏البيان فى‏تفسيرالقرآن، محمدبن جرير طبرى، ط2، بيروت، دارالمعرفة، 1392ق، ج4، ص207 ذيل تفسير آيه 19 سوره نساء والميزان، طباطبائى، ج4، ص258.
    23. سوره نساء آيه 19.



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ


    نكاح‏ الشِّغار

    ازدواج شِغار به اين ترتيب بود كه زنان و دختران، مهر و كابين زنى ديگر واقع مى‏شدند، به عنوان مثال، شخصى دختر يا خواهرش را زن كسى قرار مى‏داد و در مقابل به جاى اخذ مهريه، دختر يا خواهر آن شخص را تزويج مى‏كرد. وقتى كه مى‏خواستند چنين ازدواج تعويضى! صورت بگيرد، مردى به مردى ديگر مى‏گفت:

    خواهرت يا دخترت يا كسى را كه اختيار دار او هستى به من تزويج كن تا خواهرم يا دخترم يا كسى را كه اختيار او دست من است به تو تزويج كنم.(24)

    يكى از معانى واژه شِغار ارتفاع و بلند شدن است و چون در اين نوع ازدواج، مهر مالى برداشته مى‏شد و زن در مقابل زن، مهر قرار مى‏گرفت، از اين رو شِغار ناميده شده است(25).

    در اسلام اين نوع ازدواج ممنوع شد و پيامبر اسلام آن را حرام اعلام كرد.(26) روايات مربوط به تحريم اين نوع ازدواج، چه از طريق شيعه و چه از طريق اهل سنّت به صورت لاشِغار فى‏الأسلام نقل شده است.(27)

    __________________________________
    24. النهاية فى‏غريب‏الحديث والأثر، ابن اثير، ج2، لغت شغر و مستدرك سفينة‏البحار، شيخ على نمازى شاهرودى، ج5، ص 272.
    25. همان.
    26. بحارالانوار، مجلسى، ج96، ص82، به نقل از معانى‏الأخبار.
    27. مستدرك سفينة‏البحار، ج5، ص272، لغت شغر و ن.ك بحارالأنوار، ج103، ص370 و كنزالعمال متقى هندى، ج16، ص 329،حديث 44761.



    ઈ...ઈ آيا نظام خانواده در اسلام نظامِ عرفى است؟ ઈ...ઈ

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««

  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود