صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دین اعتقادی یا لسانی؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    6

    دین اعتقادی یا لسانی؟!




    مفهوم مسلمان بودن یا مسیحی بودن چگونه از تولد با انسانها همراه می شود و آیا تا زمانی که فرد خود به حقانیت آن دین پی نبرده به کار بردن فقط لفظ آن دین برای شخص چه مفهومی دارد (منظور دین به طور کلی است و میتواند ادیان الهی دیگر را هم شامل شود) و در واقع وقتی صحبت عمل نکردن به دین یا خروج از دین پیش می آید آیا تفاوتی است بین افرادی که دین را خودشان باور کرده و پذیرفته اند با آنها که دین شناسنامه ای هستند و فقط از پدر و مادر ی که آن دین را دارند به دنیا آمده اند.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۱:۱۶
    باید ثابت كنیم كه شایسته‌ی سلام و درود عرشیانیم

    باید گوهر درونمان را از هرچه زنگار پاك كنیم...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سلیم
    مفهوم مسلمان بودن یا مسیحی بودن چگونه از تولد با انسانها همراه می شود و آیا تا زمانی که فرد خود به حقانیت آن دین پی نبرده به کار بردن فقط لفظ آن دین برای شخص چه مفهومی دارد (منظور دین به طور کلی است و میتواند ادیان الهی دیگر را هم شامل شود) و در واقع وقتی صحبت عمل نکردن به دین یا خروج از دین پیش می آید آیا تفاوتی است بین افرادی که دین را خودشان باور کرده و پذیرفته اند با آنها که دین شناسنامه ای هستند و فقط از پدر و مادر ی که آن دین را دارند به دنیا آمده اند. کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    1. اسلام به شدت تقليد از دين والدین را محکوم می کند. وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلاَ يَهْتَدُونَ ﴿مائده/۱۰۴﴾ و هنگامي كه به آنها گفته شود، به سوي آنچه خدا نازل كرده و به سوي پيامبر بيائيد مي‏گويند آنچه را از پدران خود يافته ‏ايم ما را بس است!، آيا نه چنين است كه پدران آنها چيزي نمي‏دانستند و هدايت نيافته بودند؟!

    2. در دین مبین اسلام تمامی انسان‌ها حق دارند که با آزادی و اختيار خودشان در مورد سرنوشتشان تصميم بگیرند. هر انسانی حق دارد که با تحقیق و بررسی عادلانه ، دین و آنچه را که باید به آن اعتقاد داشته باشد انتخاب کند.لذا قرآن و روایات انسان را به تحقیق ، جستجو و بررسی برای یافتن حقیقت ،تشویق می کند .الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ﴿زمر/۱۸﴾ كسانی كه سخنان را مي‏شنوند و از نيكوترين آنها پيروي مي‏كنند، آنها كسانی هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۱۰:۳۰

    دین اعتقادی یا لسانی؟!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. انتخاب و اعتقاد به یک دین ، نیازمند رسیدن فرد به درجه ای از رشد فکری و عقلی است.کودک نابالغ چنین قدرت و توانایی را برای انتخاب دینش ندارد لذا ، چون بسیاری از امور شرعی و قانونی و اجتماعی بر نوع دین یک فرد مبتنی است، باید معیار و میزانی برای تعیین حقوقی دین این دسته از افراد که خودشان به درجه ای از شعور نرسیده اند که دینشان را انتخاب کنند، وجود داشته باشد.

    در دین مبین اسلام و همه اديان ديگر، تبعیت از پدر و مادر، معیار این امر است؛ مثلا مسلمان زادگان تا زمانی که به سن رشد و بلوغ فکری دست یابند، حکم مسلمان را دارند؛ يعني از نظر فقهی و حقوقی، بچه‏ هایی که از والدین مسلمان متولد می شوند به تبعیت از والدین‏شان مسلمان هستند.

    4. تبعیت فرزند از دین والدین، غیر از اعتقاد به اسلام است. اعتقاد به اسلام نمی‏تواند سنتی و تقلیدی باشد. بنابراین، هر کسی وقتی به مرحله رشد عقلی و تکلیف رسید، پذیرش اسلام‏ باید به سبب دلیل باشد، نه از روی تبعیت. از این رو، مراجع معظم تقلید در اول توضیح ‏المسائل می‏نویسند: تقلید در اصول دین، جایز نیست. پس فرزندان مسلمانان، دین حقيقي خود را باید خودشان انتخاب کنند. اصولا با توجه به اینکه دين و ايمان يک اعتقاد قلبی و درونی است ،ممکن نيست تحميلی باشد. از اين رو قرآن مي‏فرمايد: «لا اکراه في الدين؛ (بقره/256) در قبول دين اکراهی نيست».

    توجه شود که مورد فوق بدان معنا نیست که انسان به محض رسیدن به سن تکلیف، از اسلام خارج شده و باید دین جدیدی برای خود انتخاب کند؛ بلکه منظور این است که در عین این که مسلمان محسوب می شود، وظیفه دارد مبانی و دلایل عقلی و محکم حقانیت اسلام را برای خود به باور و اعتقاد تبدیل نماید یا این که به حقانیت دین دیگری برسد و بدان معتقد گردد.

    نتیجه:با توضیحات فوق می توان گفت:
    همه انسان های بالغ و عاقل ، دین واقعی خود را باید خود با تحقیق و بررسی منصفانه و عالمانه انتخاب کنند.بعد از انتخاب دین موظف هستند به تمامی دستورات آن دین عمل کنند و در صورت کوتاهی مورد بازخواست و کیفر قرار می گیرند.


    دین اعتقادی یا لسانی؟!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سلیم
    در واقع وقتی صحبت عمل نکردن به دین یا خروج از دین پیش می آید آیا تفاوتی است بین افرادی که دین را خودشان باور کرده و پذیرفته اند با آنها که دین شناسنامه ای هستند و فقط از پدر و مادر ی که آن دین را دارند به دنیا آمده اند.
    با دقت در توضیحات پست های قبل جواب این قسمت از سوال کاملا روشن شده می شود.

    باید توجه شود که مساله تحقیق در دین نباید بهانه و دستاویزی برای کسانی که قرار گیرد که می خواهند از زیر دستورات دین شانه خالی کنند. کسانی که تا پایان عمر بدون تحقیق و بررسی بر دین پدرانشان باقی می مانند فردای قیامت باید مسئول و پاسخگوی این کوتاهیشان باشند.
    دقت شود ؛منظور از رسیدن به یقین در انتخاب دین ، بررسی تمامی ادیان و ادله هایشان و استدلالهای های پیچیده فلسفی و عقلی نمی باشد بلکه به اندازه ای که به یقین برسد کفایت می کند.

    در مورد خروج از دین ، در دین اسلام بین افرادی که مسلمان زاده هستند با غیر مسلمان زاده ای که بعدا اقرار به اسلام کرده ،تفاوت است. بحث در این زمینه بسیار است و بیان تمامی آنها در اینجا باعث اطاله کلام می شود. در صورت وجود ابهام یا وجود سوالی مطرح بفرمایید تا دقیق تر توضیح داده شود.


    دین اعتقادی یا لسانی؟!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    177
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    6



    کسی که دین لسانی داشته اگر از دین اجدادی خود (اسلام) به دین دیگری رجوع کند (مثلا مسیحیت) چنین شخصی مرتد است؟ و حکم ارتداد درباره وی اجرا می شود؟

    اگر اری پس" لا اکراه فی الدین" چه می شود؟
    باید ثابت كنیم كه شایسته‌ی سلام و درود عرشیانیم

    باید گوهر درونمان را از هرچه زنگار پاك كنیم...


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    همه انسان های بالغ و عاقل ، دین واقعی خود را باید خود با تحقیق و بررسی منصفانه و عالمانه انتخاب کنند.بعد از انتخاب دین موظف هستند به تمامی دستورات آن دین عمل کنند و در صورت کوتاهی مورد بازخواست و کیفر قرار می گیرند.
    چه تحقیقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    که نتیجه ی تحقیق از قبل روشن شده
    یا نتیجه تحقیق حقانیت اسلام است یا میکشیمت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    تحقیق وقتی معنا دارد که انسان احتمال حقانیت دو طرف تحقیق را بدهد
    در حالی که در اسلام چنین اختیاری وجود ندارد
    متاسفانه


    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سليم نمایش پست
    کسی که دین لسانی داشته اگر از دین اجدادی خود (اسلام) به دین دیگری رجوع کند (مثلا مسیحیت) چنین شخصی مرتد است؟ و حکم ارتداد درباره وی اجرا می شود؟

    اگر اری پس" لا اکراه فی الدین" چه می شود؟
    بابا شما چرا این قدر احتجاج به لا اکراه فی الدین می کنید
    اینها می ایند تفسیرش می کنند مشکل حل می شود
    شما باید بگویید اصا عقل می گوید باید تحقیق کنی و احتمال حقانیت دو طرف را دهی
    و شاید هم غیر شیعه حق شد(در اخر تحقیق
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    254
    تشکر:
    1
    حضور
    5 روز 9 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت همگی شاید نظرات من اصلا قابل قبول شما نباشه ولی بحث ارتداد که مطرح فرمودید از اولین جوامع بشری بوده هم در اجتماعاتی که دین داشتند وهم اجتماعات مشرک وبی دین حکم ارتداد یک حکم سیاسی واز شاکله های هر حکومت دینیه و میبینید که این حکم در احکام مطرح میشه در بقیه جوامع هم اجرا میشه منتها با عنوان واحکام حقوقی اتفاقا این یه دلیل عقلانیه چیزی که همه عقلای جوامع قبول دارند دین هم قبولش داره ودر بارش حکم صادر میکنه
    زندگی به وسعت پرواز بلند است اما...


    مسئله این است، چقدر
    کبوتر باشیم...



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سلیم
    کسی که دین لسانی داشته اگر از دین اجدادی خود (اسلام) به دین دیگری رجوع کند (مثلا مسیحیت) چنین شخصی مرتد است؟ و حکم ارتداد درباره وی اجرا می شود؟

    اگر اری پس" لا اکراه فی الدین" چه می شود؟
    با سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سلیم
    کسی که دین لسانی داشته اگر از دین اجدادی خود (اسلام) به دین دیگری رجوع کند (مثلا مسیحیت) چنین شخصی مرتد است؟
    بله چنین شخصی مرتد است و در تقسیمات مرتد ، مرتد فطری نامیده می شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب سلیم
    و حکم ارتداد درباره وی اجرا می شود؟

    اگر اری پس" لا اکراه فی الدین" چه می شود؟
    شخصی که دینش را تغییر می دهد به صرف تغییر دین ، احکام مرتد در مورد وی اجرا نخواهد شد. بلکه اگر شخصی آگاهانه و با علل و انگیزه های شخصی ، سیاسی و ..، چیزی را که موجب انکار دین است ، در گفتار و یا رفتار خویش ظاهر سازد سزاوار حکم مرتد است. مانند سلمان رشدی.
    پس اگر مسلمان زاده ای که دینش را تغییر داده، باور خود را رواج ندهد و به امنیت فکری و فرهنگی جامعه اسلامی آسیبی وارد نکند، عقیده‏ اش نزد خودش محترم است و احکام مرتد در مورد او اجرا نمی شود.

    تذکر: همانگونه که در پست های قبل بیان شد مسلمان زاده تا قبل از بلوغ به تبعیت از والدینش در حکم مسلمان است ( اصطلاحا او را مسلمان حکمی می گویند.) اگر بعد از بلوغ ، اسلام را پذیرفت و بعدا از اسلام خارج شد با شرایطی که در توضیحات فوق بیان شد حکم مرتد در مورد او اجرا می شود.اما اگر قبل از بلوغ از اسلام خارج شد مرتد محسوب می شود اما ارتداد او ارتداد از اسلام حکمی است و ارتداد از اسلام حکمی سبب حکم قتل نمی شود حداکثر چیزی که در ارتداد حکمی وجود دارد تعزیر است که آن هم به صلاحدید حاکم واگذار شده است لکن به حکم اینکه کافر است از پدر و مادر خود ارث نمی برد و دیگر احکام مربوط به کفار در مورد او جریان می یابد.(ر.ک:جواهر الكلام، ج 41، ص 603و 605 و 617.)

    پس با توضیحات فوق اگر کسی اسلام را با عقل و اختیار خودش انتخاب کند بعد دوباره آن را انکار کند و در برابر اسلام موضع انکار بگیرد و عقاید دیگران را متزلزل کند حکم ارتداد در مورد او اجرا می شود. لذا مجازات چنین شخصی هیچگونه منافاتی با آیه "لا اکراه فی الدین" ندارد.


    دین اعتقادی یا لسانی؟!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    شخصی که دینش را تغییر می دهد به صرف تغییر دین ، احکام مرتد در مورد وی اجرا نخواهد شد. بلکه اگر شخصی آگاهانه و با علل و انگیزه های شخصی ، سیاسی و ..، چیزی را که موجب انکار دین است ، در گفتار و یا رفتار خویش ظاهر سازد سزاوار حکم مرتد است. مانند سلمان رشدی.
    پس اگر مسلمان زاده ای که دینش را تغییر داده، باور خود را رواج ندهد و به امنیت فکری و فرهنگی جامعه اسلامی آسیبی وارد نکند، عقیده‏ اش نزد خودش محترم است و احکام مرتد در مورد او اجرا نمی شود.
    چرا در صورت تبلیغ ان کشته می شود
    او مثلا مسیحیت را حق دیده فلذا دارد ان را تبلیغ می کند
    وخود ا موظف به اشاعه حق می بیند
    اگر عرضه دارید جوابش را بدهید
    وگرنه چرا بدبخت را می کشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعد نمی شه مسیحی باشی و کلیسا نری که عزیزم
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.




  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit
    چرا در صورت تبلیغ ان کشته می شود
    او مثلا مسیحیت را حق دیده فلذا دارد ان را تبلیغ می کند
    وخود ا موظف به اشاعه حق می بیند
    اگر عرضه دارید جوابش را بدهید
    وگرنه چرا بدبخت را می کشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعد نمی شه مسیحی باشی و کلیسا نری که عزیزم
    با سلام

    اولا؛ همانگونه که بارها گفته شده است حکم اعدام مربوط به تمام اقسام مرتد نمی باشد.(همچنین زنانی که مرتد می شوند به اعدام محکوم نمی شوند.)

    ثانیا؛هر مذهب و آيينی بخاطر حفظ وحدت اجتماعی و حمايت از عقاید پيروان خود ، راهکارهايی را انديشيده است.

    ثالثا؛ آزادی در انتخاب دین یک امر فردی و شخصی است و مجازات مرتدی که عقایدش را آشکارا بیان و تبلیغ می کند یک امر اجتماعی است.
    احكام اجتماعى بر اساس مصالح اجتماعى وضع مى‏‌شوند و گاه تأمين اين مصالح، بخشى از آزادى‏‌هاى فردى را محدود مى‏‌كند.
    کسی که دینش را تغییر می دهد و آن را آشکارا بیان می کند ، عقاید دیگران را دچار شک و تردید می کند. چنین شخصی به حقوق دیگران تجاوز کرده است و در نظم اجتماعی اختلال به وجود آورده است لذا مستحق مجازات می شود.


    دین اعتقادی یا لسانی؟!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. +++کوچولو،مامانتو با بستنی عوض میکنی؟+++
    توسط hamid66 در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۳, ۱۱:۵۹
  2. رجعت با جسم مثالی یا واقعی؟
    توسط پر سوال در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۸/۱۴, ۱۶:۳۴
  3. دشمن و آخوند حکومتی؟
    توسط 5231 در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 32
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۲, ۲۲:۴۷
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳, ۱۹:۳۲
  5. خلیج فارس یا خلیج ع/ر/ب/ی؟
    توسط لوتي در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۲, ۱۳:۵۹

کلمات کلیدی این موضوع

لا اکراه فی الدین, لزوم پذیرش اسلام با دلیل, منظور از رسیدن به یقین در انتخاب دین, مجازات مرتد یک امر اجتماعی است, محروم شدن از ارث برای مرتد حکمی, مرتد, مرتد فطری, نفی تقلید از دین والدین در اسلام, نقش بلوغ و عقل در تحقیق برای دین, وجوب عمل به دستورات دین بعد از انتخاب آن, آزادی و اختیار در تصمیم گیری سرنوشت, آزادی در انتخاب دین شخصی است, احکام اجتماع بر اساس مصالح آن, اختلال در نظم و ارتداد, ارتداد حکمی, ارتداد حکمی و تعزیر, اعتقاد قلبی و دین, بلوغ و محکم کردن مبانی اسلام, تأمین مصالح اجتماع و محدودیت بخشی از آزادی ها, تبعیت از والدین در انتخاب دین, تبعیت در دین غیر از اعتقاد به اسلام است, تزلزل در عقاید دیگران و تجاوز به حقوق, تعزیز در ارتداد حکمی و صلاح دید حاکم, حق انتخاب دین با تحقیق, حکم ارتداد, حکم ارتداد حکمی قتل نیست, دین اعتقادی یا لسانی, راه کار های مذاهب برای حمایت از عقاید, رشد عقلی و انتخاب دین, شخصی بودن آزادی در دین, صرف خروج از اسلام سبب اجرای حکم ارتداد نیست, ظهور عملی که موجب انکار دین است و حکم ارتداد, عدم آسیب به امنیت فکری و فرهنگی جامعه, عدم اعدام برای زنان مرتد, عدم تنافی حکم ارتداد با لا اکراه فی الدین, عدم جواز تقلید در اصول, عدم حکم اعدام برای تمام اقسام مرتد

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود