جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاريخ شمسي در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تاريخ شمسي در قرآن




    آيا همه وقايعي كه در قرآن آمده است با تاريخ هجري قمري آمده است؟ يا با تاريخ هجري شمسي هم آمده اند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۱:۱۹
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,079
    مورد تشکر
    81 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابدیت نمایش پست
    آيا همه وقايعي كه در قرآن آمده است با تاريخ هجري قمري آمده است؟ يا با تاريخ هجري شمسي هم آمده اند؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    سوال شما بسيار كلي مي باشد،چرا كه وقايعي كه در قرآن بدانها اشاره شده است هم شامل وقايع تاريخي و سرگذشت اشخاص و اقوام گذشته مي شود و هم وقايعي كه مربوط به قيامت است. براي وقايعي كه در قرآن بدان اشاره شده است،تاريخي ذكر نشده است تا بگوييم مراد سال قمري است يا شمسي.اما شايد مراد شما اين باشد كه مدتي كه براي برخي وقايع نقل شده است مانند مدت خواب اصحاب كهف،زنده شدن عزير بعد از يكصد سال و ... بر مبناي سال قمري است يا شمسي؟

    اگر منظور شما اين باشد بايد عرض كنم:

    در قرآن کریم برای محاسبه زمان به ابزار متعددی توجه شده است؛ در آیاتی خورشید و ماه وسیله‌ای برای به دست آوردن زمان به شمار آمده‌اند؛ «والشَّمسَ والقَمَرَ حُسبانـًا».(1)
    این آیه به عقیده جمعی از مفسران ، به گردش خورشید در مدارش در طول یک سال و گردش ماه در مدار خود در یک ماه اشاره دارد.

    از ماه و نقش آن در تقویم نیز در آیات بسیاری یاد شده است تا جایی که برخی از مفسران نقش اساسی در تعیین ماه و سال را از آنِ ماه دانسته‌اند.(2)خداوند شناخت عدد سالیان و نیز محاسبات اقتصادی مردم را از ادله نظم موجود در حرکت ماه دانسته است: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(3)

    به عقیده بیشتر مفسران، تاکید اصلی قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری برای انجام امور دینی است.(4) ولی می‌توان اشاراتی بر اهمیت تقویم شمسی نیز در قرآن مشاهده کرد؛ «وجَعَلنَا الَّیلَ والنَّهارَ ءایَتَینِ فَمَحَونا ءایَةَ الَّیلِ و جَعَلنا ءایَةَ النَّهارِ مُبصِرَةً لِتَبتَغوا فَضلاً مِن رَبِّکُم و لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(5)
    البته تمام تأکید قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری، تنها برای انجام اعمال عبادی است و نمی‌توان ممنوعیت کاربرد دیگر گاه‌شماری‌ها را برای استفاده در دیگر شئون زندگی از آیات قرآن برداشت کرد.

    در قرآن كريم قرائن و نشانه هايي وجود دارد كه به تأكيد قرآن بر تقويم قمري اشاره دارد كه اين نشانه‌ها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

    برجسته کردن ماه در تعیین سال

    قرآن کریم به نقش برجسته ماه در تعیین سال اشاره می‌کند: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(6)
    برخی مفسران، با اشاره به بازگشت ضمیر مفرد در «قَدَّرَهُ» تنها به ماه، علت آن را نقش برجسته‌تر ماه در شناسایی ماه‌ها و زمان دانسته اند.(7)

    در این آیه شریفه ، تقدیر ماه علت برای شناخت سال‌ها دانسته شده است و این امر تنها در صورتی صحیح است که سال از طریق حرکات ماه شناخته شود. دیگر آیات قرآن نیز این قول را تقویت می‌کند: «والقَمَرَ قَدَّرنـهُ مَنازِلَ حَتّی عادَ کالعُرجونِ القَدیم». (8)؛ ايات ديگري كه اين مطلب را تأكيد مي كنند؛عبارتند از: اسراء آیه ۱۲؛ بقره ، آیه ۱۸۹؛ توبه ، آیه ۳۶.

    اشاره به ماه‌های حرام

    اشاره به ماه‌های حرام در میان ماه‌های دوازده‌گانه مورد نظر خداوند «اِنَّ عِدَّةَ الشُّهورِ عِندَ اللّهِ اثنا عَشَرَ شَهرًا فی کِتـبِ اللّهِ یَومَ خَلَقَ السَّمـوتِ والاَرضَ مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ»(9) و مشخص است که خداوند جز ۴ ماه مشخص از میان ماه‌های قمری را حرام نکرده است.

    نهی قرآن از نسیء

    نهی قرآن کریم از نسیء و جابه جایی ماه‌های حرام(10)را می توان دلیلی بر تأکید قرآن بر استفاده از سال قمری برای انجام اعمال دینی دانست.

    نام بردن قرآن از یک ماه قمری

    اشاره و نام بردن قرآن از یک ماه قمری «شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ»(11) نیز می‌تواند نشانه‌ای دیگر بر توجه قرآن به سال‌شماری قمری باشد.(12).

    بنابراين مي توان گفت تآكيد قرآن كريم بر تاريخ قمري مي باشد.

    پي نوشتها:

    (1). سوره انعام،آيه 96.

    (2). المیزان، ج۱۷، ص۹۰.

    (3). سوره يونس،آيه 5.

    (4). مجمع البیان، ج۵، ص۴۴. البحر المحیط، ج۵، ص۴۴. المیزان، ج۱۳، ص۲۷۶.

    (5). سوره اسراء،آيه 12.

    (6). سوره يونس،آيه 5.

    (7). مجمع البیان، ج۵، ص۱۳۸. الکشاف، ج۲، ص۳۲۹. الصافی، ج۲، ص۳۹۴. المیزان، ج۱۰، ص۱۲.

    (8). سوره يس،آيه 39.

    (9). سوره توبه،آيه 36.

    (10). سوره توبه،آيه 37.

    (11). سوره بقره،آيه 185.

    (12). المیزان، ج۲، ص۱۴.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با تشكر از توضيحات شما.
    يك سوال ديگه:
    چرا در تعيين ماههاي حرام اختلاف وجود دارد؟
    در قانون مجازاتهاي كشور ما ماههاي حرام كدام هستند؟

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,079
    مورد تشکر
    81 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابدیت نمایش پست
    با تشكر از توضيحات شما.
    يك سوال ديگه:
    چرا در تعيين ماههاي حرام اختلاف وجود دارد؟
    در قانون مجازاتهاي كشور ما ماههاي حرام كدام هستند؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار و با آرزوي قبول يطاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز

    تا جايي كه بنده اطلاع دارم در تعيين ماه‌هاي حرام(ماه‌هاي رجب، ذي‌‌القعده، ذي‌‌الحجه و محرم) هيچ نظر مخالفي بين فقها و علماي مذاهب اسلامي وجود ندارد و قانون مجازات اسلامي نيز به‌صراحت اين 4 ماه را مورد اشاره قرار داده است.

    مادة 299 قانون مجازات اسلامي با اشاره به ماههاي حرام، بيان داشته است كه چنانچه صدمه و فوت دراين ماهها و يا در حرم مكه معظمه واقع شود موجب تشديد مجازات تا يك سوم ديه انتخابي ميگردد.

    دوست بزرگوار،از آنجايي كه انشاءالله بنده به مدت يك هفته نائب الزيارة شما و ديگر دوستان عزيز در حرم آقا علي بن موسي الرضا(ع) خواهم بود،اگر باز سوالي داشتيد،انشاءالله از بيستم خرداد در خدمت شما خواهم بود.



    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۰۵:۳۳

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,079
    مورد تشکر
    81 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تاریخ شمسی در قرآن



    جمع بندی



    پرسش:


    آيا همه وقايعي كه در قرآن آمده است با تاريخ هجري قمري آمده است؟ يا با تاريخ هجري شمسي هم آمده اند؟



    پاسخ:



    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار



    سوال شما بسيار كلي مي باشد،چرا كه وقايعي كه در قرآن بدانها اشاره شده است هم شامل وقايع تاريخي و سرگذشت اشخاص و اقوام گذشته مي شود و هم وقايعي كه مربوط به قيامت است. براي وقايعي كه در قرآن بدان اشاره شده است،تاريخي ذكر نشده است تا بگوييم مراد سال قمري است يا شمسي.اما شايد مراد شما اين باشد كه مدتي كه براي برخي وقايع نقل شده است مانند مدت خواب اصحاب كهف،زنده شدن عزير بعد از يكصد سال و ... بر مبناي سال قمري است يا شمسي؟



    اگر منظور شما اين باشد بايد عرض كنم:



    در قرآن کریم برای محاسبه زمان به ابزار متعددی توجه شده است؛ در آیاتی خورشید و ماه وسیله‌ای برای به دست آوردن زمان به شمار آمده‌اند؛ «والشَّمسَ والقَمَرَ حُسبانـًا».(1)

    این آیه به عقیده جمعی از مفسران ، به گردش خورشید در مدارش در طول یک سال و گردش ماه در مدار خود در یک ماه اشاره دارد.



    از ماه و نقش آن در تقویم نیز در آیات بسیاری یاد شده است تا جایی که برخی از مفسران نقش اساسی در تعیین ماه و سال را از آنِ ماه دانسته‌اند.(2)خداوند شناخت عدد سالیان و نیز محاسبات اقتصادی مردم را از ادله نظم موجود در حرکت ماه دانسته است: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(3)



    به عقیده بیشتر مفسران، تاکید اصلی قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری برای انجام امور دینی است.(4) ولی می‌توان اشاراتی بر اهمیت تقویم شمسی نیز در قرآن مشاهده کرد؛ «وجَعَلنَا الَّیلَ والنَّهارَ ءایَتَینِ فَمَحَونا ءایَةَ الَّیلِ و جَعَلنا ءایَةَ النَّهارِ مُبصِرَةً لِتَبتَغوا فَضلاً مِن رَبِّکُم و لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(5)

    البته تمام تأکید قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری، تنها برای انجام اعمال عبادی است و نمی‌توان ممنوعیت کاربرد دیگر گاه‌شماری‌ها را برای استفاده در دیگر شئون زندگی از آیات قرآن برداشت کرد.


    در قرآن كريم قرائن و نشانه هايي وجود دارد كه به تأكيد قرآن بر تقويم قمري اشاره دارد كه اين نشانه‌ها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

    برجسته کردن ماه در تعیین سال

    قرآن کریم به نقش برجسته ماه در تعیین سال اشاره می‌کند: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(6)
    برخی مفسران، با اشاره به بازگشت ضمیر مفرد در «قَدَّرَهُ» تنها به ماه، علت آن را نقش برجسته‌تر ماه در شناسایی ماه‌ها و زمان دانسته اند.(7)

    در این آیه شریفه ، تقدیر ماه علت برای شناخت سال‌ها دانسته شده است و این امر تنها در صورتی صحیح است که سال از طریق حرکات ماه شناخته شود. دیگر آیات قرآن نیز این قول را تقویت می‌کند: «والقَمَرَ قَدَّرنـهُ مَنازِلَ حَتّی عادَ کالعُرجونِ القَدیم». (8)؛ ايات ديگري كه اين مطلب را تأكيد مي كنند؛عبارتند از: اسراء آیه ۱۲؛ بقره ، آیه ۱۸۹؛ توبه ، آیه ۳۶.



    اشاره به ماه‌های حرام



    اشاره به ماه‌های حرام در میان ماه‌های دوازده‌گانه مورد نظر خداوند «اِنَّ عِدَّةَ الشُّهورِ عِندَ اللّهِ اثنا عَشَرَ شَهرًا فی کِتـبِ اللّهِ یَومَ خَلَقَ السَّمـوتِ والاَرضَ مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ»(9) و مشخص است که خداوند جز ۴ ماه مشخص از میان ماه‌های قمری را حرام نکرده است.



    نهی قرآن از نسیء



    نهی قرآن کریم از نسیء و جابه جایی ماه‌های حرام(10)را می توان دلیلی بر تأکید قرآن بر استفاده از سال قمری برای انجام اعمال دینی دانست.



    نام بردن قرآن از یک ماه قمری



    اشاره و نام بردن قرآن از یک ماه قمری «شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ»(11) نیز می‌تواند نشانه‌ای دیگر بر توجه قرآن به سال‌شماری قمری باشد.(12).



    بنابراين مي توان گفت تآكيد قرآن كريم بر تاريخ قمري مي باشد.



    پرسش:


    چرا در تعيين ماههاي حرام اختلاف وجود دارد؟

    در قانون مجازاتهاي كشور ما ماههاي حرام كدام هستند؟



    پاسخ:



    با سلام

    تا جايي كه بنده اطلاع دارم در تعيين ماه‌هاي حرام(ماه‌هاي رجب، ذي‌‌القعده، ذي‌‌الحجه و محرم) هيچ نظر مخالفي بين فقها و علماي مذاهب اسلامي وجود ندارد و قانون مجازات اسلامي نيز به‌صراحت اين 4 ماه را مورد اشاره قرار داده است.


    مادة 299 قانون مجازات اسلامي با اشاره به ماههاي حرام، بيان داشته است كه چنانچه صدمه و فوت دراين ماهها و يا در حرم مكه معظمه واقع شود موجب تشديد مجازات تا يك سوم ديه انتخابي ميگردد.

    پي نوشتها:

    (1). سوره انعام،آيه 96.

    (2). المیزان، ج۱۷، ص۹۰.

    (3). سوره يونس،آيه 5.

    (4). مجمع البیان، ج۵، ص۴۴. البحر المحیط، ج۵، ص۴۴. المیزان، ج۱۳، ص۲۷۶.

    (5). سوره اسراء،آيه 12.

    (6). سوره يونس،آيه 5.

    (7). مجمع البیان، ج۵، ص۱۳۸. الکشاف، ج۲، ص۳۲۹. الصافی، ج۲، ص۳۹۴. المیزان، ج۱۰، ص۱۲.

    (8). سوره يس،آيه 39.

    (9). سوره توبه،آيه 36.

    (10). سوره توبه،آيه 37.

    (11). سوره بقره،آيه 185.

    (12). المیزان، ج۲، ص۱۴.
    تاریخ شمسی در قرآن

    جمع بندی

    پرسش:
    آيا همه وقايعي كه در قرآن آمده است با تاريخ هجري قمري آمده است؟ يا با تاريخ هجري شمسي هم آمده اند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    سوال شما بسيار كلي مي باشد،چرا كه وقايعي كه در قرآن بدانها اشاره شده است هم شامل وقايع تاريخي و سرگذشت اشخاص و اقوام گذشته مي شود و هم وقايعي كه مربوط به قيامت است. براي وقايعي كه در قرآن بدان اشاره شده است،تاريخي ذكر نشده است تا بگوييم مراد سال قمري است يا شمسي.اما شايد مراد شما اين باشد كه مدتي كه براي برخي وقايع نقل شده است مانند مدت خواب اصحاب كهف،زنده شدن عزير بعد از يكصد سال و ... بر مبناي سال قمري است يا شمسي؟

    اگر منظور شما اين باشد بايد عرض كنم:

    در قرآن کریم برای محاسبه زمان به ابزار متعددی توجه شده است؛ در آیاتی خورشید و ماه وسیله‌ای برای به دست آوردن زمان به شمار آمده‌اند؛ «والشَّمسَ والقَمَرَ حُسبانـًا».(1)
    این آیه به عقیده جمعی از مفسران ، به گردش خورشید در مدارش در طول یک سال و گردش ماه در مدار خود در یک ماه اشاره دارد.

    از ماه و نقش آن در تقویم نیز در آیات بسیاری یاد شده است تا جایی که برخی از مفسران نقش اساسی در تعیین ماه و سال را از آنِ ماه دانسته‌اند.(2)خداوند شناخت عدد سالیان و نیز محاسبات اقتصادی مردم را از ادله نظم موجود در حرکت ماه دانسته است: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(3)

    به عقیده بیشتر مفسران، تاکید اصلی قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری برای انجام امور دینی است.(4) ولی می‌توان اشاراتی بر اهمیت تقویم شمسی نیز در قرآن مشاهده کرد؛ «وجَعَلنَا الَّیلَ والنَّهارَ ءایَتَینِ فَمَحَونا ءایَةَ الَّیلِ و جَعَلنا ءایَةَ النَّهارِ مُبصِرَةً لِتَبتَغوا فَضلاً مِن رَبِّکُم و لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(5)
    البته تمام تأکید قرآن کریم بر استفاده از تقویم قمری، تنها برای انجام اعمال عبادی است و نمی‌توان ممنوعیت کاربرد دیگر گاه‌شماری‌ها را برای استفاده در دیگر شئون زندگی از آیات قرآن برداشت کرد.

    در قرآن كريم قرائن و نشانه هايي وجود دارد كه به تأكيد قرآن بر تقويم قمري اشاره دارد كه اين نشانه‌ها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

    برجسته کردن ماه در تعیین سال

    قرآن کریم به نقش برجسته ماه در تعیین سال اشاره می‌کند: «هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمسَ ضِیاءً والقَمَرَ نورًا وقَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعلَموا عَدَدَ السِّنینَ والحِسابَ».(6)
    برخی مفسران، با اشاره به بازگشت ضمیر مفرد در «قَدَّرَهُ» تنها به ماه، علت آن را نقش برجسته‌تر ماه در شناسایی ماه‌ها و زمان دانسته اند.(7)

    در این آیه شریفه ، تقدیر ماه علت برای شناخت سال‌ها دانسته شده است و این امر تنها در صورتی صحیح است که سال از طریق حرکات ماه شناخته شود. دیگر آیات قرآن نیز این قول را تقویت می‌کند: «والقَمَرَ قَدَّرنـهُ مَنازِلَ حَتّی عادَ کالعُرجونِ القَدیم». (8)؛ ايات ديگري كه اين مطلب را تأكيد مي كنند؛عبارتند از: اسراء آیه ۱۲؛ بقره ، آیه ۱۸۹؛ توبه ، آیه ۳۶.

    اشاره به ماه‌های حرام

    اشاره به ماه‌های حرام در میان ماه‌های دوازده‌گانه مورد نظر خداوند «اِنَّ عِدَّةَ الشُّهورِ عِندَ اللّهِ اثنا عَشَرَ شَهرًا فی کِتـبِ اللّهِ یَومَ خَلَقَ السَّمـوتِ والاَرضَ مِنها اَربَعَةٌ حُرُمٌ»(9) و مشخص است که خداوند جز ۴ ماه مشخص از میان ماه‌های قمری را حرام نکرده است.

    نهی قرآن از نسیء

    نهی قرآن کریم از نسیء و جابه جایی ماه‌های حرام(10)را می توان دلیلی بر تأکید قرآن بر استفاده از سال قمری برای انجام اعمال دینی دانست.

    نام بردن قرآن از یک ماه قمری

    اشاره و نام بردن قرآن از یک ماه قمری «شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ»(11) نیز می‌تواند نشانه‌ای دیگر بر توجه قرآن به سال‌شماری قمری باشد.(12).

    بنابراين مي توان گفت تآكيد قرآن كريم بر تاريخ قمري مي باشد.

    پرسش:
    چرا در تعيين ماههاي حرام اختلاف وجود دارد؟
    در قانون مجازاتهاي كشور ما ماههاي حرام كدام هستند؟

    پاسخ:

    با سلام
    تا جايي كه بنده اطلاع دارم در تعيين ماه‌هاي حرام(ماه‌هاي رجب، ذي‌‌القعده، ذي‌‌الحجه و محرم) هيچ نظر مخالفي بين فقها و علماي مذاهب اسلامي وجود ندارد و قانون مجازات اسلامي نيز به‌صراحت اين 4 ماه را مورد اشاره قرار داده است.

    مادة 299 قانون مجازات اسلامي با اشاره به ماههاي حرام، بيان داشته است كه چنانچه صدمه و فوت دراين ماهها و يا در حرم مكه معظمه واقع شود موجب تشديد مجازات تا يك سوم ديه انتخابي ميگردد.

    پي نوشتها:

    (1). سوره انعام،آيه 96.

    (2). المیزان، ج۱۷، ص۹۰.

    (3). سوره يونس،آيه 5.

    (4). مجمع البیان، ج۵، ص۴۴. البحر المحیط، ج۵، ص۴۴. المیزان، ج۱۳، ص۲۷۶.

    (5). سوره اسراء،آيه 12.

    (6). سوره يونس،آيه 5.

    (7). مجمع البیان، ج۵، ص۱۳۸. الکشاف، ج۲، ص۳۲۹. الصافی، ج۲، ص۳۹۴. المیزان، ج۱۰، ص۱۲.

    (8). سوره يس،آيه 39.

    (9). سوره توبه،آيه 36.

    (10). سوره توبه،آيه 37.

    (11). سوره بقره،آيه 185.

    (12). المیزان، ج۲، ص۱۴.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود