جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوره زمر آیه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوره زمر آیه




    با سلام و خسته نباشید خدمت پاسخگو محترم ...

    سوالم در مورد سوره زمر آیه 3 بود.. در این آیه خطالب خداوندخداوند به چه كسانیه؟ چرا بیشتر قرآن در مورد شرك و كفر آمده مگر بت ها بر چیده نشده بودند؟
    اهل تسنن این آیه رو ربط به شیعیان میدهند و محبت اهل بیت با وجود مداحانی كه زیاد ای افراط میرن ...
    ممنون میشم جواب بدهید..


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۱:۲۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الخالِصُ وَ الَّذِينَ اتخذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلىَ اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يحكُمُ بَيْنَهُمْ فىِ مَا هُمْ فِيهِ يختَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَذِبٌ كَفَّارٌ»

    آگاه باش كه دين خالص از آن خداست و آنان كه سواى او ديگرى را به خدايى گرفتند، گفتند: اينان را از آن رو مى‏پرستيم تا وسيله نزديكى ما به خداى يكتا شوند. و خدا در آنچه اختلاف مى‏كنند ميانشان حكم خواهد كرد. خدا آن را كه دروغگو و ناسپاس باشد هدايت نمى‏كند. (زمر، 3)



    با سلام و درود

    1. خطاب در این آیه با مشرکان و بت پرستان و کسانی است که برای خداوند شریک قائل شده و اعمال و عبادات آنها، به شرک آلوده شده است و خالص نیست.


    2. همه آيات این سوره طبق گفته «مجاهد و قتاده و حسن» مكى مى‏باشد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص 760)

    اين سوره در مكه نازل شده، و به همين دليل بيش از هر چيز سخن از مسائل مربوط به توحيد و معاد، و اهميت قرآن و مقام نبوت پيامبر اسلام ص مى‏گويد. چنان كه معمول سوره‏هاى مكى همين است.
    دوران مكه دوران سازندگى مسلمانان از نظر زيربناى اعتقادات دينى و پايه‏هاى ايمانى بود، لذا قويترين و مؤثرترين بحثها در اين زمينه در سوره‏هاى مكى منعكس است. (تفسير نمونه، ج‏19، ص 359)


    3. چنین ادعایی از طرف هر کسی باطل و بی اساس است، زیرا توسل و واسطه قرار دادن، کاملا با شریک قرار دادن و شرک متفاوت است. لذا اگر تعصب و غرض ورزی کنار گذاشته و بیشتر با معنای توسل آشنا می شدند، به این تفاوت آگاه شده و چنین ادعایی نمی کردند.

    البته در مقام دفاع از افراط برخی نیستیم بلکه در صدد دفاع از اعتقاد صحیح شیعه هستیم.

    وسیله و واسطه قرار دادن، با اعتقاد به این که آن وسیله و واسطه، در حد وسیله و واسطه است و در مقابل اراده الهی هیچ استقلالی از خود ندارد، و در طول اراده الهی است نه در عرض آن، اصلا منافاتی با اخلاص نداشته، و هیچ ارتباط و شباهتی با شرک ندارد.

    این اعتقاد شیعه است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود